Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oskarpa albumbilder

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför blir albumbilder oskarpa när man lägger in egna? Så var det ibland förut också. Nu är det en konstant feature..

Funkar bra här. Har inte märkt det problemet.

Berätta gärna lite mer om bilderna du lägger in... Filformat, upplösning, vilket program de skapas med, osv

Jag lägger in samma upplösning som iTunes Store 600x600 px. för det mesta. Photoshop är programmet. Jag vet hur man skärper bilder.. osv. jag är fotograf. Använder sRGB också så funkar färgmatchningen bra med iTunes. Det spelar ingen roll om man klistrar in direkt från klippbordet eller hämtar sparad bild från mapp. Bildmappen i musikbiblioteket är ju helt obegriplig så den vägen går jag ju inte.

Jag brukar även fixa med bilder från iTunes Store som har äckliga färgstick eller taskig inskanning - nördigt värre Men även dessa bearbetade bilder blir oskarpa när de läggs in igen i iTunes.

Så här ser det ut. Irriterande.. Notera att det fungerade bättre innan iTunes 9, men det var liknande tendenser (och helmysko beroende på i vilken ordning bilderna lades in - första låten i albumet/bild sist= skarpt). Jo, det går ju att bara ha en bild också/album men då kan det bli bildlöst i Frontrow och definitivt på iPod. Hämtade bilder från ITMS är i regel skarpa. (Photoshop vänster - iTunes höger)

Senast redigerat 2009-09-26 14:55
Ursprungligen av Einar Lindgren:

...första låten i albumet/bild sist= skarpt). Jo, det går ju att bara ha en bild också/album men då kan det bli bildlöst i Frontrow och definitivt på iPod...

Förstår inte vad du menar med detta...

Kan du beskriva hur du gör när du lägger in bilderna i iTunes?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förstår inte vad du menar med detta...

Kan du beskriva hur du gör när du lägger in bilderna i iTunes?

Nä, det är knappt man förstår själv Alltså, för att slippa se på åttondelsnoterna vill man ju ha komplett uppsättning med bilder - står inte ut med något annat :p. Det räcker faktiskt att en av filerna i ett album har en bild ’inbakad’ för att även resten ska få synas under samma bild. Detta gäller i iTunes. MEN jag har två iPods som jag har olika innehåll på och som jag manuellt lägger över låtar till. Då klickar inte bildvisningen, då får jag klistra in en bild i varje låt. Det kvittar också om man markerar alla låtar i ett album och hämtar från ITMS. Dessa syns INTE i iPodarna om man lägger över manuellt. Gäller även Frontrow i viss mån - det behövs en bild till varje låt där och det fungerar förstås bra med markera alla/hämtning från ITMS.

Det finns ju inte så många sätt annars att tillföra en bild (?) cmd i + cmd v [bildmaterial] spår för spår eller hela albumet. Det går också att hämta upp sparad bild från hårddisk. Men det gör ingen skillnad. Däremot var det förut en besynnerlig skillnad om man tog låt för låt eller hela albumet. Ibland blev det oskarpt om man klistrade in en bild ’i hela albumet’. Nu blir det oskarpt hur man än gör. Förutom direkthämtade orörda bilder från ITMS. De är skarpa.

Senast redigerat 2009-09-27 17:22
1
Bevaka tråden