Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Steve Jobs trovärdig ?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Visst är han fashinerande att se, Apples egen lille mesias Steve Jobs. MEN hur trovärdig är han när han år efter år anonserar nya macar som sällan håller utlovade leveransdatum. Ibland blir jag lite trött på honom och förbaskad över att vi tenderar att se mellan fingrarna när han proklamerar sina löften. Hur är det med er andra, räcker det med att man vet att det nästan alltid är förseningar i Apples produktionsled ? Ta SJ som motexempel - i sämsta fall så är det förseningar på 30 minuter, Steve Jobs kommer undan utan minsta öppen kritik trots att det kan gå bort emot någon månad ibland.

Olle

• Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:21

olle, det är kanske bra att räkna med att steve inte rår över allt inom apple, trots vad som sägs Han (och Apple) har en jävla massa grejer som ska klicka, om allt ska fungera. De gör inget sämre än övriga i datorbranchen.

Dock tycker jag som du att det är dåligt överhuvudtaget att branchen behöver haussa upp sig själv så pass. Om alla talat om ärliga leveranstider, så hade ingen behövt "dra på sanningen", men så är det, en vill vara först på pappret, då kan inte de andra vara sämre..

tråkigt är det iaf..

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-01 22:11

Vad kan jag säga? Det är en hysterisk bransch, med alla kapplöpningar.

Dock: har du så bråttom?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-01 22:18

Hur många företagsledare är egentligen trovärdiga?Ericssonchefen?Volvobossen?Jobs är väll varken mer eller mindre trovärdig än någon annan.Att Apple aldrig kan leverera i tid är visserligen skit.Men knappast Jobs fel.Tror jag.

Man har ju viss förståelse (förlåtelse?) för att Apple måste föra lite oljud när de får chansen.

G5 är för stor nyhet för att slarvas bort lanseringsmässigt. Alternativet att skjuta lanseringen till hösten/vintern medför kanske att hela marknadsföringspaketet "världens snabbaste persondator" måste kasseras för då har konkurrenterna hunnit snäppa upp sina modeller. Det fanns ett fönster för G5s prestanda just nu och utrymmet i alla slags media talar för att så var fallet. Inte hade svenska tidningar skrivit om detta om det bara var ännu en ny dator från "macintosh". Att det slog igenom på bred front i media berodde just på snacket om "världens snabbaste persondator".

Om det då finns ett fönster just nu för lanseringen men produkten halkar efter produktionsmässigt med en månad vad gör man då? Man håller masken...

/en som själv väntar...

Jag vet inte om jämförelsen med SJ var helt seriös, men den känns ju inte helt relevant…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag vet inte om jämförelsen med SJ var helt seriös, men den känns ju inte helt relevant…

Var det bara jag som utläste SJ som en förkortning av "Steve Jobs"? När jag inte förstod någonting läste jag inlägget en gång till och insåg mitt misstag... Kanske dax för en mac-fri vecka snart... :rolleyes:

/Göran, skadad...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-02 07:59

Om man är ute efter att alltid köpa det absolut senaste får man väl vara beredd att vänta. Beställer du en helt ny bil får du vänta och du kan få leveransdatum flyttat flera gånger. Så är det väl med allt som är en helt ny produkt. Tål man inte det, ska man inte beställa prylar som inte redan finns i lager.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-02 09:38

"världens snabbaste persondator" som när den väl finns tillgänglig för användare kanske inte alls är den snabbaste persondatorn ( om den nu någonsin varit det ), känns lite som mycket snack och lite verkstad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-02 09:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Var det bara jag som utläste SJ som en förkortning av "Steve Jobs"? När jag inte förstod någonting läste jag inlägget en gång till och insåg mitt misstag... Kanske dax för en mac-fri vecka snart... :rolleyes:

/Göran, skadad...

Hihi Been there...

Tycker nog att dom kunde ha bättre kolla på hela produktionen av när alla komponenter ska komma in till fabrikerna och att det borde vara lätt att se hela bilden... kan ge mig tusan på att dom vet om i förväg att dom inte kommer att hinna i tid... är just detta som retar mig lite. Ta till exempel hur det går till när man bygger stora fastigheter, där är var enda planka inbokad med exakta leveranstider - där har datorbranchen en hel del att lära. Det väl knappast en nyhet för Apple att tillverkarna av komponenter behöver lite tid att skruva upp produktionshastigheten i tillräkligt hög omfattning - är detta så omöjligt att förutse ?

• Oregistrerad
  • 2003-08-02 11:54

Finns väl bättre branscher att jämföra med än just bygg iofs. Bil t ex, som safir nämner. Prova beställ nya Audi A3 som nyss lanserats. Samma sak med alla nya modeller. Det gäller att vara först ut ju. Speciellt nu när hela världen vet allt inom några minuter och speciellt inom high-tech, där det är vedertaget att lanseringsdatum != leveransdatum. Det tar lite längre tid att bygga upp ett lager åt en global marknad än att skapa ett lanseringspaket, även om produkten är helt klar.

Jag tycker SJ är fantastiskt duktig utåt sett. Diskussionen om trovärdighet har inte med honom att göra i min mening. Han bara gör sitt jobb.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-02 12:20

Frömscenariot hade ju givetvis varit pallvis med nyheter i butik dagen efter lanseringen... Men iochmed att "hållakäften" är omöjligt när produkt sätts i produktion så kommer vi nog att få ha det så här framöver med... (G5 kom nu...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Visst är han fashinerande att se, Apples egen lille mesias Steve Jobs. MEN hur trovärdig är han när han år efter år anonserar nya macar som sällan håller utlovade leveransdatum. Ibland blir jag lite trött på honom och förbaskad över att vi tenderar att se mellan fingrarna när han proklamerar sina löften. Hur är det med er andra, räcker det med att man vet att det nästan alltid är förseningar i Apples produktionsled ? [...] Steve Jobs kommer undan utan minsta öppen kritik trots att det kan gå bort emot någon månad ibland.

Olle

Hu, vik hädan hädare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Simonsj
Hu, vik hädan hädare.

Tycker nog att det är lite utav "Tjuren Ferdinand" över Steve Jobs. Runt omkring rusar en massa tjurar (PC) som bröstar sig och massorna skriker fantastico, bravisimo medans Jobs sitter under korkeken och bara ser till det fulländade (MAC) och estetiska... bit i den du Simonsj Visst karln är en lysande talare, tack och lov så blev han inte frikyrkopastor... fast skillnaden är hårfin när massorna köper hela konceptet Varför är det omöjligt för honom att säga att i vecka X så börjar leveranserna och i vecka Y så är vi uppe i full produktion, för switchers så vore det bra att kunna ta honom på hans ord och inte tvingas vänta i någon månad, för mig är detta enbart BADWILL.

Olle

Nu är det nog inte så enkelt att kunna sätta ett exakt leveransdatum som en del verkar tro! Jag jobbar själv på ett företag som konstruerar och tillverkar elektronikprodukter, och jag har med egna ögon sett hur många småsaker som kan sätta käppar i hjulet för alla tidsplaner.
Särskilt som nu när vi talar om helt ny teknik som det ju ändå är när det gäller G5.

Om ryktet stämmer så ska ju eventuella leveransförseningar bero på att IBM inte kan leverera tillräckligt många 2 GHz G5 processorer till Apple. Eftersom det är en helt ny processor så kan det vara svårt att beräkna hur många G5'or som klarar av att köras på den frekvensen. Sen verkar det ju som om de flesta väljer den snabbaste datorn, något som nog Apple inte räknat med.

Ähhh, alla Applefantaster har ju gått och väntat på G5'an i flera år nu.. det är väl för sjutton ingen katastrof om den nu skulle bli en månad sen

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-02 20:55

Dessutom är ju Apple knappast ensam om detta med leveransdatum. Mobiltelefontillverkarna är ju många gånger värre.
När Nokia 6210 lanserades tyckte jag att det var en lysande telefon, jag ville ha. Det visade sig dock att innan 6210 fanns att köpa hade redan nästa Nokia-modell lanserats, de lyckades helt enkelt att döda sin egen marknad. Jag har väntat på nästa modell jättelänge nu!

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-02 20:57

Jo!
Vad man kan sakna hos Apple är ju "roadmappen". Vad förväntar sig Apple om ett år? om 2 år? osv.
Det är ju svårt att bedöma investeringar när man inte vet vad som väntar runt hörnet.

I någon bemärkelse är det förstås aldrig bra om en affärspartner kontinuerligt missar sina åtaganden. Det bästa vore om man kunde ta Steve Jobs ord för sanning. Det värsta vore om Jobs datum var helt slummässigt kopplade till dom faktiska leveranserna. Vi som har varit med ett tag har faktiskt hittat en ganska bra formel att omvandla Jobs datum till riktiga datum. Vi lägger på 6 veckor på Steves datum.

Jag tror att man är dum eller naiv om man okritiskt sväljer alla Steve Jobs påstsåenden. Men, trots allt tror jag han är en av dom bästa företagsledarna i IT-världen. Den kan låta motsägelsefullt, men det är min uppfattning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Jo!
Vad man kan sakna hos Apple är ju "roadmappen". Vad förväntar sig Apple om ett år? om 2 år? osv.
Det är ju svårt att bedöma investeringar när man inte vet vad som väntar runt hörnet.

Det här med "hemlighetsmakeriet" är ju lite vad Apple lever på. Vi ska inte få reda på vad som händer förrän det visas upp för oss och proklameras som det bästa som finns och någonting som ingen kommer kunna leva utan.

Man ska nog ta en del av vad Steve säger med en rejäl nypa salt. Framför allt det som är "the next big thing".

Ciryon

Citat:

Tycker nog att det är lite utav "Tjuren Ferdinand" över Steve Jobs. Runt omkring rusar en massa tjurar (PC) som bröstar sig och massorna skriker fantastico, bravisimo medans Jobs sitter under korkeken och bara ser till det fulländade (MAC) och estetiska...

Och vad är det du vill att han ska göra? Ja, förutom ge tydligare leveransdatum, men det låter inte "Ferdinand"-liknelsen som om det har att göra med.

Vad gäller leveransdatum så har jag lärt mej att om det inte finns i butik så finns det inte, och man vet inte när det kommer. Det är fler än Apple som spräckt sina tidsscheman. Är det månne alla korkade "just in time"-modeller som ställer till det lite extra?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-03 07:49

Men just-in-time kan ju inte förväntas funka smärtfritt förrän produktionen av den nya produkten rullat igång och man trimmat in monteringsfabriker, underleverantörer, distributörer etc.

Dessutom kan man ju inte veta hur många ex. av produkten som förhandsbeställts vilket rimligen måste påverka när just-in-time "kommer ifatt" den initiala efterfrågan och när önskat lager är uppbyggt världen över. Klart det tar tid.....nä, jag hävdar att detta är gnäll från kunder som inte bara vill ha det absolut senaste, dom vill ha det NU, samtidigt över hela världen.

Tycker man det är jobbigt att inte veta när man får prylen ska man inte beställa 2 X 2 Ghz G5 direkt vid produktlanseringen utan antingen vänta tills "man kommit ifatt" eller beställa en annan dator...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-03 09:30

Vad bra att vi fick vänta en hel semestermånad...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Och vad är det du vill att han ska göra

Kanske har jag varit otydlig, men det är enbart detta som jag vill att han upphör med - dvs. att påstå saker som han inte har täckning för. Han står ju och säger typ "finns för leverans den 1:a september"... då förväntar sig många att dom kan gå in i butiken eller att se sin nya burk dagarna efter detta. Om han istället sa att från och med dag X så kan man i begränsad omfattning börja leveranserna... sedan minns jag det som att leveranserna blir ytterligare försenade för oss i Europa och om Europa nämns sällan ett enda ord.

• Oregistrerad
  • 2003-08-04 08:33

Nu har jag iofs inte hängt med stenhårt på snacket om Panther, men på MWSF har jag för mig han sa "shipping this year" fler än en gång om 10.3.

Vad gäller hårdvaran så vet ju alla som alltid shoppar nyaste modellerna av telefoner, bilar, datorer och gadgets hur det fungerar vid detta laget. Resten (majoriteten av marknaden) bryr sig knappt utan köper när grejerna finns i butik. Och hur kul skulle en keynote vara med en SJ som står och predikar om potentiella förseningar och annat? Karln är VD och har som yttersta uppgift att få folk att köra mac, något sånt. 100% täckning för leveransdatum på nyutvecklad hårdvara som ligger 2 månader framåt är att begära det omöjliga. Och hur skulle det se ut om 500 pers på klotet hade fått sina G5or för en månad sedan, och ytterligare 500 pers fick dem igår? Det finns viktiga poänger med att bygga upp lager innan man börjar skeppa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 08:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
I någon bemärkelse är det förstås aldrig bra om en affärspartner kontinuerligt missar sina åtaganden. Det bästa vore om man kunde ta Steve Jobs ord för sanning. Det värsta vore om Jobs datum var helt slummässigt kopplade till dom faktiska leveranserna. Vi som har varit med ett tag har faktiskt hittat en ganska bra formel att omvandla Jobs datum till riktiga datum. Vi lägger på 6 veckor på Steves datum.

Jag tror att man är dum eller naiv om man okritiskt sväljer alla Steve Jobs påstsåenden. Men, trots allt tror jag han är en av dom bästa företagsledarna i IT-världen. Den kan låta motsägelsefullt, men det är min uppfattning.

Inte alls motsägelsefullt ace 4711. Det är hans jobb att få Apple och dess produkter att låta så bra som möjligt. En bra företagsledare vet att sälja sin produkt, och visst är SJ:s "reality distortion field" en av hans stora tillgångar som företagsledare!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-08-04 09:37
Citat:

....... Ta till exempel hur det går till när man bygger stora fastigheter, där är var enda planka inbokad med exakta leveranstider... -

Jag håller med att det inte är roligt att lanseringstiderna sällan hålles. Det är störande. Om det nu hade varit så att det bara drabbade Apple så............
Men som sagt ovan är ju detta ju mer en regel än ett undantag i världen.
Även byggbranschen har stora problem med att bli färdiga i tid. Men det är ju oväsentligt.

• Medlem
  • 2003-08-04 10:46
Citat:

Tycker nog att dom kunde ha bättre kolla på hela produktionen av när alla komponenter ska komma in till fabrikerna och att det borde vara lätt att se hela bilden... kan ge mig tusan på att dom vet om i förväg att dom inte kommer att hinna i tid... är just detta som retar mig lite. Ta till exempel hur det går till när man bygger stora fastigheter, där är var enda planka inbokad med exakta leveranstider - där har datorbranchen en hel del att lära. Det väl knappast en nyhet för Apple att tillverkarna av komponenter behöver lite tid att skruva upp produktionshastigheten i tillräkligt hög omfattning - är detta så omöjligt att förutse ?

Ja, byggen kanske håller tiden hyffsat, men exakt hur många byggen av större fastigheter de senaste 30 åren har hållit budget? Ytterst få (förmodligen mindre än 5%) klarar sig på mindre än 120% av budget. Liknelsen blir: du kan få din dator när SJ lovat, men inte för 35.000, utan 42.000.

IT är sjukt, men bygg, där priserna 8-faldigats på en 15-års period är bortom sjuk, den är ett virus alt. en bakterie.

/hpe

• Oregistrerad
  • 2003-08-04 23:16
Citat:

Tycker nog att det är lite utav "Tjuren Ferdinand" över Steve Jobs. Runt omkring rusar en massa tjurar (PC) som bröstar sig och massorna skriker fantastico, bravisimo medans Jobs sitter under korkeken och bara ser till det fulländade (MAC) och estetiska... bit i den du Simonsj Visst karln är en lysande talare, tack och lov så blev han inte frikyrkopastor... fast skillnaden är hårfin när massorna köper hela konceptet Varför är det omöjligt för honom att säga att i vecka X så börjar leveranserna och i vecka Y så är vi uppe i full produktion, för switchers så vore det bra att kunna ta honom på hans ord och inte tvingas vänta i någon månad, för mig är detta enbart BADWILL.

Olle

Ja, höj kraven på honom bara!
I alla väder, i alla frågor och på alla områden.

Är det badwill att han inte uppnår en betydligt högre standard än alla andra tillverkare inom databranschen - även i detta avseende...?!

Fast då kanske han HADE blivit frikyrkopastor...

Olle, den här branschen är i princip omöjlig att hantera med samma precision som typ bilbranschen. Å andra sidan var det rätt länge sen jag fick fakta på BMW:s nya 5-serie, bilder osv, men inga möjligheter att ens testa den förrän flera månader senare.

Apropå nya vildkatten:

Panther går ju att beställa redan nu på Amazon Deutschland. Kostar 159,99 euro.

Levereras i december 2003.

Bevaka tråden