Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varenda gång jag öppnar program, vill osx att jag ska välja var programmet finns!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-10-31 21:40

När jag startar ett program så kommer det upp en prompt där det står "where is "namnet på programmet.app".

Programmen startar utan problem och så men det sjukt störigt med en sån prompt som dyker upp efter starten på varje program. Till och med när jag öppnar systeminställningar dyker en sådan prompt upp...

OSX 10.6
MacBook 13.3" 1.8ghz core duo

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-10-31 21:41

*Mail notifikation aktivering*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-01 01:12

Sker detta endast när du öppnar programmen från Dock? I så fall verkar det som att de alias som ligger där av någon anledning har tappat bort var originalen ligger. Märkligt att de inte kommer ihåg i så fall när du väl har berättat var.
Testa att reparera skivbehörigheterna och om det inte hjälper gå in i ~/Bibliotek/Preferences och slänga filerna com.apple.dock.plist och com.apple.dock.db (du kommer behöva lägga till allt igen i Dock om du gör det sistnämnda).

Eller visar sig denna fråga trots att du öppnar programmen genom att klicka på själva programmens symboler?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-11-01 21:36

Det är lite sporadiskt, inte alla program som gör det och de kan göra det oavsett om jag öppnar i appfolder eller från dock...

Låter initialt som att det är något knas med databasen "launch services". Vad tror ni andra?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Låter initialt som att det är något knas med databasen "launch services". Vad tror ni andra?

Jag tror på månens fas...

Skämt åsido, jag yrkar bifall.

1
Bevaka tråden