Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor lurar och behandlar kunder illa!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen haft både chattkonversationer (många) och ett telefonsamtal med den så kallade iphonesupporten (020-222 222) på telenor och värre kundservice får man leta efter.

Här kommer händelseförloppet:

Först och främst skaffade jag telenors affärspaket där turbo-3g surf ingår. Den första veckan gick internet väldigt segt med min medföljande dongle och via bredbandskollen fick jag reda på att jag hade 0.3mbit ner och 0.1mbit upp.

En chattkonversation senare fick jag svaret att turbo-3g inte var aktiverat. Hallå? det var ju med turbo 3g jag beställde.

När iphonen fick internetdelning blev jag jätteglad för att slippa ta med sig donglen. Nu gick internet segt igen. Jag bestämde mig för att chatta med telenor igen och fick bara svaret "-har du startat om mobilen?" bla bla bla.
Jag la projektet på is ett tag men nu när jag verkligen måste ha snabbt internet för att kunna se på föreläsningar så bestämde jag mig för att ta en titt igen.

Första startar jag upp en chat med "teknik-avdelningen" och så fort jag nämnde ordet Iphone så blev jag tvungen att ringa 020-22 22 22 eller Iphonesupporten som hon kallade den.

Sagt och gjort, jag ringde dit och fick hjälp av en jättetrevlig kille, han sa att jag skulle använda services.telenor.se för att få internetdelningen att fungera. Han meddelade även att han precis hade slagit på Turbo-3g på services.telenor.se. Observera att vid en tidigare chatsession sa kundtjänst att de precis hade slagit på turbo 3g på services.telenor.se :S

Det sista jag sa till killen i telefonen innan jag la på var "-Så nu fungerar turbo-3g? jag kommer att kunna surfa i 2-3mbit ner med APN services.telenor.se och min internetdelning kommer att fungera?" Svaret blir -Ja absolut, services.telenor.se kommer fungera jättebra med turbo 3g.

Jag la på, startade om min iphone och testade internetdelning, fungerade turbo-3g? NEJ

Vid ett sådant här tillfälle vet man inte om man ska skratta eller gråta. Jag drog upp ett chattfönster med telenor och här följer loggen:

# Hejsan, kort och gott... jag skulle vilja att ni aktiverar turbo 3g på min APN services.telenor.se
# Du behöver använda internet.telenor.se för att få Turbo 3G.
# Jag pratade med en kollega till dig nyss som sa att jag skulle använda services.telenor.se och att han hade aktiverat turbo-3g .. men det gick inte fortare för de
# jag måste ha services.telenor.se till iphone tydligen
# Turbo 3G har varit aktiverat länge på ditt abonnemang, men för att nå hastigheten behöver du använda internet.telenor.se eftersom services inte är Turbo 3G, och vi kan inte aktivera Turbo på det heller.
# ok så då har din kollega meddelat mig fel isåfall? Hur ska jag då kunna lösa det här på min iphone? eftersom internet.telenor.se inte fungerar på iphone? känns som om alla säger olika hela tiden..
# internet.telenor.se fungerar på iPhone, och har alltid gjort det.
# det fungerar inte med internetdelning
# Om du vill nå Turbo behöver du använda internet.telenor.se, med eller utan delning.
# okej .. men hur kan man lösa detta då? Om internetdelning inte fungerar med internet.telenor.se och jag har blivit lovad turbo 3g som ska fungera med internetdelning
# Internetdelning är inget vi supportar först och främst. Vill du dela internet så är det 3G-hastighet som gäller.
# på olika iphoneforum står det att andra har fått hjälp.. de gör av sig till telenor och får APN services.telenor.se med turbo 3g .. och så säger du att de inte går? och de så kallade iphonesupporten 020 222 222 säger att de ska gå?
# Du har Turbo 3G på abonnemanget, vilket är det som krävs från vår sida. Sedan behöver du använda internet APN.et.
# Fredrik har lämnat denna chatt!
# Chatten har avslutats!

Först och främst säger de alltså mot varandra på kundtjänsten, och kolla i slutet. Personen i fråga avslutar allt utan att jag blir nöjd, bara stänger av.

Det vore väldigt kul och få höra din erfarenhet om Telenor. Om man blir lovad att få en snabb uppkoppling och dessutom kunna dela internet på sin Iphone så, ja då vill man väl att de ska fungera?

MVH Billy

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-11-02 17:01

Låter inte riktigt klokt det här..

Gå in till en av deras butiker och lämna fram telefonen och be de hjälpa dig?
Då är de tvungna att hjälpa dig ju(:

Väldigt tråkigt att du inte får någon bra respons på ditt till synes enkla ärende. Mycket konstigt att de inte har Turbo-3G aktiverat som standard på alla abonnemang. Vet inte någon annan operatör som tillämpar den taktiken för att begrända sina kunders surf.

Din upplevelse bekräftar att Telenors kundnöjdhet fortfarande är i botten:
SKI

Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-03 15:55

Nu hade jag visserligen Telenor innan iPhone fanns men hursomhelst blev jag pålurad ett abonnemang på 24 månader. Efter åtta månader ringde jag och bad om permanent vidarekoppling till mitt gamla nummer hos Telia.

Telenors telefontjänst la av med jämna mellanrum, det gick varken att ringa från eller till telefonen och det spelade ingen roll vilken telefon jag använde. Det hände två eller fler gånger i veckan. Kundtjänst fick man ju ringa en gång i vecka pga av detta och de var sällan trevliga och det var sällan särdeles kort kö. Det slutade med att jag varje gång ringde till deras säljavdelning (ingen kö, would you believe it) och bad dem koppla mig. I april 2007 tröttnade jag efter att 150 personer fått vänta på sin middag pga att jag inte kunde ringa och säga att jag blev sen och de kunde börja utan mig.

So far, so good. Förra året skaffade mina föräldrar Telenor till sig och mina småsyskon. Alla har problem och ingen får hjälp av kundtjänsten. De har sex abonnemang med ytterligare ett års bindningstid. Skitkul. Men jag försökte varna dem.

Jag börjar bli cynisk men hade jag vart du hade jag nog breakat telefonen, skaffat annan operatör och vidarebefordrat numret.

Det är givetvis olyckligt det Billy beskriver i sitt inlägg angående det bemötande och den hjälp han fått.

Vi har nu kontaktat Billy i hans ärende för att hitta en lösning på problemet.

Med vänliga hälsningar
Kundombudsgruppen, Telenor

Intressant att fler har stött på samma skit som jag.

Det har "löst" sig nu. Jag har pratat med en väldigt trevlig och serviceinriktad person på Telenor (ja det finns sådana också). Det är tråkigt att inte alla som sitter på kundtjänsten kan vara så trevliga och hjälpsamma men, nu är det som de är.

Jag fick iaf som svar att antingen får man turbo-3g hastighet på internet.telenor.se och det fungerar perfekt med donglen eller men då fungerar ju inte internetdelningen på Iphonen. Man kan välja att ha turbo-3g på services.telenor.se och då blir allt frid och fröjd? Nja, då får man inte turbo-3g på internet.telenor.se också, man får alltså välja.
Det ska dock tilläggas att det krävs en extratjänst för turbo-3g på services.telenor.se.

Så summan av kardemumman:
Igår var första dagen jag var nöjd med telenor. Tele2 hade problem med sitt nät och det var första dagen efter mitt samtal med telenor som ledde till kompensation och ett bra bemötande.

MVH Billy

1
Bevaka tråden