Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF:a till gråskala (alternativt: snabbt göra om illustrator-cmyk till grått)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett dokument på 100-sidor någonting som är i färg.
Det ska nu göras om till gråskala.
jag kan göra en droplet som fixar alla photoshopfiler.
Men hur gör man enklast om alla illustratorfiler (EPS:er) till gråskala?
När man exporterar PDF:en i InDesign?
(isåfall behöver jag kanske inte ens fixa photoshopfilerna - fast jag tror jag ska ljusa upp det något (så svart är svart, men alla gråtoner ska bli lite ljusare än de blir när man bara gör om det till gråskala tänkte jag) – går det?)

Eller måste man göra det i illustrator (man kan ju bara växla mellan CMYK & RGB vad jag vet)?

Jag har CS3

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-05 18:36

I Acrobat kan du konvertera hela PDF-filen till gråskala. Det går tyvärr inte att från InDesign exportera som gråskala.

I Acrobat går du in under Avancerat/Tryckproduktion/Konvertera färger.

Som målprofil väljer du Dot Gain 15% eller 20% och så konverteras hela PDF:en till gråskala.

Somdu själv säger så är det bäst att konvertara bilderna i Photoshop för att få rätt balans och kontrast. Men när du monterat dom så är det bara att göra en PDF och sen konvertera resten som jag sagt ovan.

Lycka till

Janne

Tackar!!!

En snabbis annars: Öppna i vilket program du vill (Acrobat Reader eller Förhandsvisning) och välj Skriv ut. Spara där som PDF med inställningar för en svartvit skrivare (t.ex en HP LaserJet 4050).
Kanske inte funkar 100, men kan ju vara värt att testa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-06 17:49
Ursprungligen av sjovall:

En snabbis annars: Öppna i vilket program du vill (Acrobat Reader eller Förhandsvisning) och välj Skriv ut. Spara där som PDF med inställningar för en svartvit skrivare (t.ex en HP LaserJet 4050).
Kanske inte funkar 100, men kan ju vara värt att testa.

Det funkar om du bara ska ha något som är svartvitt utan att få kontroll på bilder och annat.

Ska man till tryck så är Acrobatmetoden säkrare.

Janne

För enstaka ex på printern här kan jag ju välja att skriva ut i svart/vitt.
men när man gör en print som ska till tryckeri...?

Man kan också välja att printa till PostScript-fil och i InDesigns utskriftsdialogruta
välja UTDATA > FÄRG > SAMMANSATT GRÅSKALA sedan kör man filen i Destiller
och får en PDF i gråskala. Välj PPD Adobe PDF.

/martin

1
Bevaka tråden