Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hette denna film då? Män lade ägg innan kvinnorna landade...

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min hjärna är lite kul. Den kan hitta något gammalt skrot i ett hörn och föra upp det till ytan och vara mycket intensiv och pocka på uppmärksamhet tills dess jag gjort ett försök att reda upp vad det nu var för gammalt mög den hittade i någon av mina hjärnvindlingar.

Jag har den senaste månaden om och om igen tänkt på en grej jag såg på TV någon gång för länge sedan, runt 20 år sedan gissar jag.

Det var en liten kort animerad film som berättade en saga (för vuxna) som gick ungefär i den här stilen, jag minns tyvärr bara brottstycken här och där:

I början så fanns det bara män på jorden och de levde lyckliga tillsammans. För att fortplanta sig lade de ägg och det fungerade bra det. (Bitar fattas)

En dag landade ett rymdskepp - med kvinnor. (Bitar fattas). De visade män ett nytt sätt att fortplanta sig. (Bitar fattas)

Sedan hände något mer jag inte minns, kanske blev män och kvinnor osams på något sätt och av någon anledning?

Sedan gick allt åt skogen när det visade sig att männen glömt bort konsten att lägga ägg. (Bitar fattas)

Minns inte slutet heller. Någon som har en susning om vad jag yrar om?

Alternativt några bra starka piller?

Mina herrar, starta era "Mad search engine skillz" nu!

(Edit: Kompletterat titeln lite. )

Senast redigerat 2009-12-08 12:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 15:23

Kommer ihåg ungefär lika mycket jag med - men minnet sitter där.
Jag kommer inte ens ihåg om det var spelfilm eller animerat/tecknat

Jag tycker mig känna igen handlingen/historien men tyvärr har jag inga ledtrådar och om jag sett den så måste det vara långt senare eftersom jag knappt fanns för runt 20 år sedan.

Mina google-skillz räckte då fan inte till detta. Det närmaste som verkade stämma in var det här.

Ursprungligen av staed:

Mina google-skillz räckte då fan inte till detta. Det närmaste som verkade stämma in var det här.

Tack för försöket att leta och tipset på Wikipedia!

Ganska häftigt att jag också minns filmen i lika detaljerad form (!) och
när jag ser att vi är lika gamla så faller ett visst mönster fram...

Den var animerad.

LCR

Nu har jag också letat en stund, inte lätt detta.

Kanske den var från något av de länder där SVT köpte all animation då (Tjeckien, Ungern?).

Något i titeln kan ha haft att göra med män eller kvinnor, kanske var barn kommer ifrån eller något med historia.

Tycker mig ha provat alla dessa varianter. Så min gissning är att detta kanske inte går att hitta på internet, vart vänder man sig då?

Liknande vaga minnesbilder (japp - samma åldersgrupp). Vi får väl skylla minnesluckan på Staffan Westerberg och Storpotäten liksom allt annat som blivit fel i vår generation.

Ursprungligen av johan_tanying:

Liknande vaga minnesbilder (japp - samma åldersgrupp). Vi får väl skylla minnesluckan på Staffan Westerberg och Storpotäten liksom allt annat som blivit fel i vår generation.

Jag håller inte med, inte mina barn heller! Jag är stolt över att vara
60-talist. Jämfört med det möget de ser på TVn idag.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag håller inte med, inte mina barn heller! Jag är stolt över att vara
60-talist. Jämfört med det möget de ser på TVn idag.

LCR

Personligen tittar jag nog hellre på Pingu, Anki o Pytte och lokomotivet Thomas tillsammans med yngsta barnet än Vilse i pannkakan, tack! Tror även att han skulle hålla med om han kunde jämföra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-08 08:31

Det känns animerat som redan skrivits, kanske dags att skicka en fråga till någon filmvetare

Känner igen den exakt.

Från början kunde män lägga ägg och ruva på.
Sedan kom kvinnorna.
Männen var inte snälla mot kvinnsen
Så de drog.
Kvar blev männen, men då hade de glömt bort hur de lade ägg.

Kommer ihåg extra bra en sekund med en äcklig man som hade en kvinna stående bakom
ett skynke. Gav man gubben fem spänn så lyfte han på skynket....
- Altså i stort sett som det går till i större delen av världen idag

Ha, kul att flera minns denna pärla!

Kom igen nu gubbar! Visa att gammal är äldst och leta fram den där filmen nu!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-08 14:53

Själv kommer jag bara ihåg televinken och pelle penna och suddagumman.

Ursprungligen av MatsOlov:

Själv kommer jag bara ihåg televinken och pelle penna och suddagumman.

Kultur, men det hjälper oss föga...

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-12-09 15:18

Denna film verkar ju helt otrolig!

Jag instämmer! Nu så får ni gamlingar allt ta tag i saken och ta reda på vad det är för film, så att jag kan se den.

Ok, då har man skridit till handling då, hörde av mig till Tittarservice på SVT och skrev nedanstående meddelande.

Hejsan

Senaste månaden så poppade det upp i huvudet en kort och mycket rolig film jag såg på SVT för kanske 20 år sedan. Jag har beskrivit filmen och det jag minns av dess handling på ett diskussionforum på nätet:

Handlingen, de brottstycken jag minns, var ungefär så här:

Män levde ensamma på jorden och hade det bra. För att fortplanta sig lade de ägg. En dag landade ett rymdskepp. Ur kliver kvinnor. De visar än ett nytt sätt att fortplanta sig. Av någon anledning jag inte minns, så lämnar alla kvinnor sedan jorden. Vid det laget har männen glömt hur man lägger och och är ledsna över det. En riktigt humoristisk pärla till film helt enkelt.

Flera människor i ungefär samma ålder som jag (42 år) säger sig minnas denna film också, och tycker den är kul. Andra har inte sett den men blev intresserade. Så den måste ha gjort intryck på flera än mig.

Jag har lagt en PDF-fil av diskussionen vi haft hitills (det är ett slutet forum) på min webbplats här:

http://alltommig.nu/ola/99.se/99.se_Vad_hette_denna_film.pdf

Min fråga är förstås hur man går till väga för att hitta namnet på en film som sändes på TV för kanske 20 år sedan. Vart vänder man sig?

Med vänlig hälsning

Ola Andersson aka Taz_1999

(mitt telefonnummer)

Min webbsida: Allt om mig . nu - Ola Andersson blogg - aka Taz_1999
Mitt företag: Mammals - Ola Andersson

Senast redigerat 2009-12-09 18:14

Hoppas du får något vettigt svar. Nu får banne mig public service visa vad det går för!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2009-12-30 13:09

Jag känner igen detta, fragment... åh TAZ hoppas du får ett svar från SVT !!

Men. Så gammal tråd. Hur gick det och vad hände. Den dök upp idag runt middagsbordet och den här tråden är det enda spåret av att jag inte pratade i nattmössan. Googleskills fungerade bara såhär långt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-02 22:18

Underbart! Älskar gamla trådar som får liv igen...

Inte lätt att googla fram sådant som aldrig digitaliserats. Det kan också vara förlorat för alltid i någon östeuropeisk statstelevisions nedbrunna arkiv...

Men bredda sökningen via t.ex reddit och youtube. Ta inspiration av sökandet efter TheMysteriousSong
https://knowyourmeme.com/memes/the-most-myste...

Tyvärr är ju inte @Taz_1999 aktiv på forumet längre.

1
Bevaka tråden