Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med videofiler

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-04 11:09

Fick kalla kårar på nyårsnatten när jag skulle kolla på en film sparad på min externa hårddisk. Istället för att spela upp filmen så visade VLC en filmsnutt från den danska TV-serien Matador - originalfilmen var som bortblåst. Försökte öppna en annan film - samma sak, Matador visades istället (dock inte samma sekvens som i den andra filen). Testade vidare och upptäckte att merparten av mina ca 250 filmer och TV-serier mödosamt samlade genom åren (mest mp4-filer kodade från EyeTV eller HandBrake, men även en del avi- och divx-filer) antingen var helt korrupta (felmeddelande "missing resource map") eller visande olika snuttar från Matador. Beror inte på VLC - testat andra spelare också med samma resultat. Problemet kan sannolikt ha uppkommit när jag kopierade hela rasked över till min backupdisk (tyvärr ingen TimeMachine för mina filmer eftersom jag inte har plats på backupdisken till dem). Backupen har tyvärr samma fel.

Kan det vara ett hittills okänt virus? Eller nån som stött på samma problem?

Spoket

Detta är det skummaste jag har hört talas om under hela mitt digitala liv (ca. 25 år). Menar du att en fil som du tittat på tidigare med innehåll X nu har innehåll Y??? Isåfall kan nog ingen på denna jord hjälpa dig - du måste då söka hjälp på andlig nivå - ty, detta är utan tvekan övernaturligt.

Om du å andra sidan aldrig tidigare tilla på filen och den nu visar sig innehålla Matadorerna så var det Matadorerna du spelade in. Detta beror sannolikt på att datorn eller EyeTV har klockan fel.
Om du aldrig tidigare tittat på dom korrupta filerna så lägger jag mina pengar på att dom blev korrupra vid inspelning eller efterkomprimering - inte vid överkopiering mellan diskar.

Ursprungligen av spoket:

Fick kalla kårar på nyårsnatten när jag skulle kolla på en film sparad på min externa hårddisk. Istället för att spela upp filmen så visade VLC en filmsnutt från den danska TV-serien Matador - originalfilmen var som bortblåst. Försökte öppna en annan film - samma sak, Matador visades istället (dock inte samma sekvens som i den andra filen). Testade vidare och upptäckte att merparten av mina ca 250 filmer och TV-serier mödosamt samlade genom åren (mest mp4-filer kodade från EyeTV eller HandBrake, men även en del avi- och divx-filer) antingen var helt korrupta (felmeddelande "missing resource map") eller visande olika snuttar från Matador. Beror inte på VLC - testat andra spelare också med samma resultat. Problemet kan sannolikt ha uppkommit när jag kopierade hela rasked över till min backupdisk (tyvärr ingen TimeMachine för mina filmer eftersom jag inte har plats på backupdisken till dem). Backupen har tyvärr samma fel.

Kan det vara ett hittills okänt virus? Eller nån som stött på samma problem?

Spoket

• Medlem
  • Lund
  • 2010-01-04 13:32

Nog behöver jag hjälp från ovan för det är precis som jag säger - innehåll X har nu innehåll Y. Jag har kollat på alla filerna tidigare, de flesta flera gånger, utan några som helst problem. Dvs inget problem med kodningen. Tror snarare att det är ett hårddiskproblem och att något gick snett när jag försökte kopiera filerna över på en annan hårddisk. Disken jag kopierade till är en gammal usb-disk som ibland har krånglat med anslutningen - när jag nu kopierade filerna fick jag t.ex. ta dem i flera omgångar för att det inte skulle hacka. Så har jag gjort förut - lite bökigt, men det har inte resulterat i några korrupta filer iaf.

Tror du slagit huvudet på spiken här. Du har problem med din strulande disk. Synd att din backup krånglar. Har du testat med skivverktyg och reparera din disk?

Men hur kan en krånglande disk/överföring ändra innehållet i en videofil? Om du inte ens spelat in matadorerna någon gång alls - och denna teveserie ändå dyker upp på en fil som förr innehöll något annat - så vidhåller jag att det är övernaturligt. Inga krånglande diskar eller strulig överföring (filstruktuproblem etc) kan trolla på det sättet. Det är överjordiskt.

Videofiler - gramför allt GOP (mpeg4, mpeg2, etc) kan inte gå sönder i småbitar och sättas ihop fel nere på filnivå - och sedan lira. Det finns inte - det är inte som att ha superåtta-filmsnuttar i en påse med rakblad och lim. Det händer inte. Det är lika otroligt som att en mosad banan kommer ut hel bestående av delvis ett äpple - efter en omskakning i en konsumpåse.

Filen som innehåller en snutt av Matadorer har ALLTID innehållit en snutt av Matadorer. Jag svär på detta. Filen kan ha bytt namn - om sådant är möjligt vet jag inget om, men det låter i alla fall inte helt vrickat. Men Matadorer har ALLTID funnits på den filen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-04 17:24

Zimmerman, det är väl snarast att disk-index filen har gått åt hev...te så att systemet läser fel delar till film-filen.

Isåfall är det ju bara att dra över filen till en frisk disk och lira. Filen som sådan är ju intakt.

Ursprungligen av Gunnar B:

Zimmerman, det är väl snarast att disk-index filen har gått åt hev...te så att systemet läser fel delar till film-filen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-04 22:17

Problemet är att om indexfilen är paj så vet inte systemet vilka bitar/bytes som det ska dra över. Det är ju indexfilen som vet vilka delar som hör till vilken fil och är den paj, aj aj.

1
Bevaka tråden