Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa en iPad?

Tråden skapades och har fått 612 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-10 15:45
Ursprungligen av Patrik D:

Det verkar finnas gott om utrymme att sänka priserna om så behövs.

Det är inte helt fastställt, men iSuppli tror att det kostar $287.15 att tillverka en 32GB iPad. Den kommer att säljas för $599.

Utvecklingskostnader? Marknadsföring? Jag tycker inte marginalerna är stora på den produkten.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-10 23:26
Ursprungligen av planB:

Utvecklingskostnader? Marknadsföring? Jag tycker inte marginalerna är stora på den produkten.

Samt transportkostnader och moms och lagerföring (om man handlar i butik) mm.

Nej. Min trötta iBook behöver ersättas av en MB(P) först...

Jag blir mer och mer övertygad att köpa en.

Kommer på mig själv att jag mer och mer i tanken börjar frigöra mig från min MacBook.
Det känns en längtan efter att slippa en massa saker.
Noterar mer och mer hur jag jobbar på ett...icke ekonomiskt sätt... ett mindre effektivt sätt.
Man börjar fundera på HUR man flaxar runt i menyer, växlar mellan program och hur klumpigt många av dem är uppbyggda. Så onödigt rörigt, ologiskt och klumpigt det blivit.
Man jobbar ändå rätt effektivt - man är ju van - och man jobbar dessutom 20ggr mer effektivt än stackarna om tutar Windows och försöker åstadkomma ngt kreativt (totalaxiom?)

Jag ser fram emot att kunna arbeta mer fysiskt med en skärm, kunna ta med datorn i sängen, läsa direkt på den och slippa mappar, filsystem och konstiga pekdon.
Jag har nog avverkat alla inmatningsgrunkor som finns ; möss, kulor, rullar etc .. just nu är det Wacomplatta.

Jag kommer på mig själv mer och mer att jag inte passar att ha en iPad. Alls.

Bara en sån sak som att kolla på TV-serier. Jag laddar ner mycket TV-serier som går i USA, och kollar på dom samtidigt som jag surfar runt på Facebook och Aftonbladet.

Och om man nu vill kolla på TV-serier i sin iPad så måste man först konvertera dom till lämpligt format. Ett extra steg. Då behöver man alltså en dator till hands för det.

Detta har jag gjort idag på min Macbook Pro:
- Kollat på filmer via Voddler - Detta kommer aldrig till App Store och iPad eftersom Apple har valt att bara sälja sina egna filmer och TV-serier via iTunes Store.
- Laddat ner TV-serier och kollat på dom (direkt) samtidigt som man kollar på Facebook och Aftonbladet - Detta går inte att göra med iPad. Dels måste man först konvertera filerna till lämpligt iTunes-format, för att sedan föra över till dom till sin iPad. Sen kan man inte för den delen heller göra två saker samtidigt.
- Redigerat dokument och skrivit ut dom (direkt) - Detta vet inte jag/tror jag inte man kan göra med iPad.

iPad är en riktigt häftig produkt om man ser hårdvarumässigt, men inte mjukvarumässigt. En iPhone med en gigantisk skärm, det passar sig inte att köpa en tablet med en mjukvara som man jämför med sin telefon (där begränsningar faktiskt får vara).

Rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.

Ursprungligen av Patrik D:

Detta har jag gjort idag på min Macbook Pro:
- Kollat på filmer via Voddler - Detta kommer aldrig till App Store och iPad eftersom Apple har valt att bara sälja sina egna filmer och TV-serier via iTunes Store.

Det återstår att se, samtidigt undrar jag hur stort utbudet hos Voddler är idag?

Ursprungligen av Patrik D:

- Laddat ner TV-serier och kollat på dom (direkt) samtidigt som man kollar på Facebook och Aftonbladet - Detta går inte att göra med iPad. Dels måste man först konvertera filerna till lämpligt iTunes-format, för att sedan föra över till dom till sin iPad. Sen kan man inte för den delen heller göra två saker samtidigt.

Att kunna ladda ner från piratsidor lär inte komma till iPad.

Men det som får mig att höja på ögonbrynen är varför du ska kolla på Aftonbladet och Facebook samtidigt som du ska titta på någon TV-Serie. Jag tror nämligen att din egna multitasking också är rätt begränsad, eller så tittar du på enklare serier, som inte kräver större engagemang. Vad du gör hemma är upp till dig men jag hoppas du inte sitter med mobilen och kollar på nätet när du är på bio.

Det finns tillfällen när man verkligen skulle behöva multitasking - jag hoppas detta kommer, fast jag tror det idag går hysteri kring detta. Jag tror det är viktigare hur man kan växla mellan program, och att detta ger en känsla av multitasking.

Fast Kasparov kanske vill kunna se en film, bläddra i en bok och spela ett parti schack - och allt detta samtidigt. Då lär inte iPad vara något för honom.

Ursprungligen av draags:

Det återstår att se, samtidigt undrar jag hur stort utbudet hos Voddler är idag?

Att kunna ladda ner från piratsidor lär inte komma till iPad.

Men det som får mig att höja på ögonbrynen är varför du ska kolla på Aftonbladet och Facebook samtidigt som du ska titta på någon TV-Serie. Jag tror nämligen att din egna multitasking också är rätt begränsad, eller så tittar du på enklare serier, som inte kräver större engagemang. Vad du gör hemma är upp till dig men jag hoppas du inte sitter med mobilen och kollar på nätet när du är på bio.

Det finns tillfällen när man verkligen skulle behöva multitasking - jag hoppas detta kommer, fast jag tror det idag går hysteri kring detta. Jag tror det är viktigare hur man kan växla mellan program, och att detta ger en känsla av multitasking.

Fast Kasparov kanske vill kunna se en film, bläddra i en bok och spela ett parti schack - och allt detta samtidigt. Då lär inte iPad vara något för honom.

Vad spelar det för roll hur stort utbudet är? Hur stort är utbudet för oss att köpa filmer i iTunes Store?

Nu kommer man in på det här, att man ska diskutera varför man inte behöver multitasking. OM vi inte hade behövt det, varför har Apple inte lyckats övertyga rätt många om att vi inte behöver det?

Jag talar om att kunna kolla på en film eller TV-serie, och samtidigt kunna läsa av ett mail snabbt, eller liknande. Grundläggande saker.

Om en iPad ska ersätta min Macbook när man ligger i sängen på kvällen, så ska det inte vara en förstorad iPhone. Det ska vara en tablet med multitasking.

Jag talar inte om att kunna ladda ner tv-avsnitt via iPad. Men att kunna föra över en film (av olika filformat och codecs) och kunna kolla på den direkt.

Ursprungligen av Patrik D:

Bara en sån sak som att kolla på TV-serier. Jag laddar ner mycket TV-serier som går i USA, och kollar på dom samtidigt som jag surfar runt på Facebook och Aftonbladet.

Ett fenomen som jag ser mycket hos 20-something generationen, man kan inte sitta och titta på en film/tv-program utan måste samtidigt ta åt sej så mycket annan information som möjligt, och gärna ge ut ännu mer. Man kan inte bara sitta och titta på en sak. (OBS Detta är inget personligt påhopp).

När jag vill titta på någonting tar jag min MacBook Pro med mina stängda hörlurar, sätter mej i soffan med en kopp kaffe och stänger ute världen och bara fokuserar på det jag tittar på. Varför ska man "Facebook:a" och läsa nyheter när man tittar på någonting ?!

Detta kommer att bli Sveriges (och i-världens) stora hälsoproblem i framtiden.

Hela anledningen varför en iPad är en bra grej är just för att man sitter fokuserad och gör en sak i taget. iPaden kompleterar datorn, inte ersätter den.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Ett fenomen som jag ser mycket hos 20-something generationen, man kan inte sitta och titta på en film/tv-program utan måste samtidigt ta åt sej så mycket annan information som möjligt, och gärna ge ut ännu mer. Man kan inte bara sitta och titta på en sak. (OBS Detta är inget personligt påhopp).

När jag vill titta på någonting tar jag min MacBook Pro med mina stängda hörlurar, sätter mej i soffan med en kopp kaffe och stänger ute världen och bara fokuserar på det jag tittar på. Varför ska man "Facebook:a" och läsa nyheter när man tittar på någonting ?!

Detta kommer att bli Sveriges (och i-världens) stora hälsoproblem i framtiden.

Hela anledningen varför en iPad är en bra grej är just för att man sitter fokuserad och gör en sak i taget. iPaden kompleterar datorn, inte ersätter den.

LCR

Tillhör själv 20-something och håller med dig. Min generation "måste" multitaska jämt så därför är jag glad att iphone och dylika enheter ser till att jag inte kan multitaska allt så jag får lite lugn och ro och blir tvingad att fokusera på en sak i taget

Ursprungligen av poseidon84:

Tillhör själv 20-something och håller med dig. Min generation "måste" multitaska jämt så därför är jag glad att iphone och dylika enheter ser till att jag inte kan multitaska allt så jag får lite lugn och ro och blir tvingad att fokusera på en sak i taget

Jag känner starkt att den generation som följer eran, alltså de som idag är 5-10 år kommer att vara ännu värre, eller vad man ska kalla det för.

Mina barn har varsin MacBook Pro och sitter alldeles för mycket framför dem. Min dotter som är 7 år har betett sej så dåligt att jag förbjöd henne från att använda den på en vecka, och så här snäll, glad och positiv (tålmodig, lugn m.m.) har hon inte varit på lännge, och idag var hennes första dag då hon fick använda den men efter 10 minuter gick hon bort och lekte med ngot annat.

Datorer och relaterade prylar med dess multitasking och männskliga uppkoppling med Twitter, Facebooks och bloggande är inte bra i längden.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Hela anledningen varför en iPad är en bra grej är just för att man sitter fokuserad och gör en sak i taget. iPaden kompleterar datorn, inte ersätter den.

LCR

Nu kommer precis alla få LÄRA OM, det är jobbigt.
Vi har jobbat i 25 år med möss, fönster, multitasking, etc etc.

iPad är en radikal förändring, förändring är jobbigt. Alla försöker hitta "gamla saker" - var är mitt filsystem? Varför ingen kamera? Var är mitt SD-kort? Men fast tangentbord då? Var är allt det som finns på min Macbook Pro? Nästan en folksport....

Ju äldre man blir desto mera vill man ha det som det var... så som det alltid varit
Man tittar förvånat och undrar men, hur skall man kunna sköta den utan mus?

Bill Gates hade ju hjärnsläpp häromdagen, iPad kommer inte sälja för att den kör ju inte Windows 7 och den saknar ju en Stylus (penna). Gubbfan kan kan inte tänka nytt.

Äntligen kan vi SLIPPA ett filsystem, vi slipper att datorn skall göra 300 saker samtidigt, min hjärna vill göra max 2 saker samtidigt, läser jag en bok vill jag inte ha facebookuppdateringar i nyllet. Win XP är ett lysande exempel på "In your face computing". Starta en XP burk och du får 20 meddelanden nere i hörnet i gula rutor precis hela tiden. "En uppdatering kommer starta om 17 timmar 57 minuter 12 sekunder" - Öh? det skiter väl jag i...
Men man blir störd precis hela tiden....jag får handsvett av så dåligt designade system.

Det finns analogier, skrivbordsdatorn har en skrivbordsanalogi, en papperskorg, drawers (enheter), ett skrivbord osv. Den fungerar på en skrivbordsdator.

I handen blir det ngt annat, det du SER är det du kör, det du inte ser kan du starta.
Stående eller liggande innebär olika förhållningssätt till program (Mail, stående = läs mailen, liggande = skriv ett mail).

detta nya förhållningssätt passar männsikor som mer eller mindre alltid haft problemmed skrivbordsanalogin, äldre och människor som inte är intresserade av datorn i sig. Vi nördar här är kopiöst intresserade av varenda skruv&mutter i våra datorer. Min morsa skiter i sånt, hon vill se ett bildspel med musik på barnbarnen, farsan kan se på film, kolla hemnet och kolla upp vädret. Han bryr sig inte om FW-hårddiskar, virusrisker, 64/32-bitars ditten eller datten.

Vad en del har svårt att fatta är att vi nu går från bilarnas 50-tal, att man måste vara bilmekaniker för att kunna framföra en bil. Dagens bilar servas med 3000 mils intervaler. Man behöver inte kunna ett piss om själva bilens teknik för att köra från Ystad till Haparanda.

Idag (speciellt om man kör Windows) så är det BRA om man har ngn "mekaniker" i närheten, när det väl börjar strula så är det svårt, komplicerat och dyrt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-14 13:21
Ursprungligen av Patrik D:

Jag kommer på mig själv mer och mer att jag inte passar att ha en iPad. Alls.

Bara en sån sak som att kolla på TV-serier. Jag laddar ner mycket TV-serier som går i USA, och kollar på dom samtidigt som jag surfar runt på Facebook och Aftonbladet.

Och om man nu vill kolla på TV-serier i sin iPad så måste man först konvertera dom till lämpligt format. Ett extra steg. Då behöver man alltså en dator till hands för det.

Detta har jag gjort idag på min Macbook Pro:
- Kollat på filmer via Voddler - Detta kommer aldrig till App Store och iPad eftersom Apple har valt att bara sälja sina egna filmer och TV-serier via iTunes Store.
- Laddat ner TV-serier och kollat på dom (direkt) samtidigt som man kollar på Facebook och Aftonbladet - Detta går inte att göra med iPad. Dels måste man först konvertera filerna till lämpligt iTunes-format, för att sedan föra över till dom till sin iPad. Sen kan man inte för den delen heller göra två saker samtidigt.
- Redigerat dokument och skrivit ut dom (direkt) - Detta vet inte jag/tror jag inte man kan göra med iPad.

iPad är en riktigt häftig produkt om man ser hårdvarumässigt, men inte mjukvarumässigt. En iPhone med en gigantisk skärm, det passar sig inte att köpa en tablet med en mjukvara som man jämför med sin telefon (där begränsningar faktiskt får vara).

Rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.

Allt som du säger stämmer men ärligt talat hur mycket snappar du upp medan du läser Aftonbladet och kollar på TV serier samtidigt? Antingen koncentrerar du dig på texten eller på filmen. Det är väldigt ovanligt att man kan göra båda saker samtidigt och den största majoritet kan eller ens vill göra det.

För det andra så kan voddler släppa en egen iPhone/iPad app. Det är upp till Voddler.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Allt som du säger stämmer men ärligt talat hur mycket snappar du upp medan du läser Aftonbladet och kollar på TV serier samtidigt? Antingen koncentrerar du dig på texten eller på filmen. Det är väldigt ovanligt att man kan göra båda saker samtidigt och den största majoritet kan eller ens vill göra det.

För det andra så kan voddler släppa en egen iPhone/iPad app. Det är upp till Voddler.

//Rob

Tror min generation lurar sig själv här. Man tror att man gör båda sakerna samtidigt men om man sedan ser TV-serien igen och inte gör något annat samtidigt så inser man att även om man uppfattat de stora dragen i avsnittet så har man missat detaljer.

Och om man nu då faktiskt inte missat några detaljer så kanske det är så att man har Autism eller dylikt men annars så kan du inte multitaska på det sättet som min generation tror dom kan.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag kommer på mig själv mer och mer att jag inte passar att ha en iPad. Alls.

Bara en sån sak som att kolla på TV-serier. Jag laddar ner mycket TV-serier som går i USA, och kollar på dom samtidigt som jag surfar runt på Facebook och Aftonbladet.

Och om man nu vill kolla på TV-serier i sin iPad så måste man först konvertera dom till lämpligt format. Ett extra steg. Då behöver man alltså en dator till hands för det.

Detta har jag gjort idag på min Macbook Pro:
- Kollat på filmer via Voddler - Detta kommer aldrig till App Store och iPad eftersom Apple har valt att bara sälja sina egna filmer och TV-serier via iTunes Store.
- Laddat ner TV-serier och kollat på dom (direkt) samtidigt som man kollar på Facebook och Aftonbladet - Detta går inte att göra med iPad. Dels måste man först konvertera filerna till lämpligt iTunes-format, för att sedan föra över till dom till sin iPad. Sen kan man inte för den delen heller göra två saker samtidigt.
- Redigerat dokument och skrivit ut dom (direkt) - Detta vet inte jag/tror jag inte man kan göra med iPad.

iPad är en riktigt häftig produkt om man ser hårdvarumässigt, men inte mjukvarumässigt. En iPhone med en gigantisk skärm, det passar sig inte att köpa en tablet med en mjukvara som man jämför med sin telefon (där begränsningar faktiskt får vara).

Rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.

Dessvärre så beskriver du hur jag använder min dator också (och min fru). Ser på en film, kolla mail, 99.se och spelar poker samtidigt... (fast min fru spelar Farmville istället;))

Och även om Robo-X har rätt, att jag inte snappar upp allt eftersom min multitasking är begränsad så är det så här som jag använder min dator.

(Och jag tillhör inte ens 20+ generationen, snart är det dags för 50 sträcket...)

Ursprungligen av Jetwash:

Enkel fråga: Kommer du att köpa en iPad?

Du behöver inte skriva och motivera nåt i denna tråd, onödiga inlägg raderas.

Nej.
Möjligt att det går att överväga den dag som Apple har hört talas om multitasking samt att man kastar in Mac OS X snarare än iPhone OS. Totalt oanvändbar för mig. Irriterar mig redan på att jag inte kan köra Spotify och Safari samtidigt på min iPhone 3G.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nej.
Möjligt att det går att överväga den dag som Apple har hört talas om multitasking samt att man kastar in Mac OS X snarare än iPhone OS. Totalt oanvändbar för mig. Irriterar mig redan på att jag inte kan köra Spotify och Safari samtidigt på min iPhone 3G.

Kasta in Mac OS X hoppas jag ALDRIG händer.

Att kunna köra Spotify och Safari samtidigt hoppas jag verkligen kommer.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nej.
Möjligt att det går att överväga den dag som Apple har hört talas om multitasking samt att man kastar in Mac OS X snarare än iPhone OS. Totalt oanvändbar för mig. Irriterar mig redan på att jag inte kan köra Spotify och Safari samtidigt på min iPhone 3G.

Uschiana vad du är grinig, du är lika grinig i tråden brevid om hur aningslösa alla användare är som måste skyddas av elaka Apple.

Vad fan har OSX i en platta att göra, det är ett OS för skrivbordet, för det sätt att arbeta som vi hållit på med i 25 år. Det är GÅRDAG. iPad är dete sätt vi kommer jobba framöver.

Sedan hålla på att whina om att man inte kan köra Spotify när man är ute och går på stan är ju bara löjligt. Det börjar anta samma proportioner som MMS-blajjet på iPhone.
ALLA hade minsann behov av att skicka MMS, precis hela tiden. Sedan kom det, då flyttade man bara målsnöret längre fram och hittade nästa fruktansvärt hemska brist.
EFTER att min iPhone då klarar av MMS så har jag fått 3 MMS på nästan ett år...
jag har skickat noll.

Det låter ju så fruktansvärt hemskt att om man vill surfa samtidigt så måste spotify tystna.... huga, tänk om det blir tyst.

Ursprungligen av Goflorp:

Uschiana vad du är grinig, du är lika grinig i tråden brevid om hur aningslösa alla användare är som måste skyddas av elaka Apple.
Vad fan har OSX i en platta att göra, det är ett OS för skrivbordet, för det sätt att arbeta som vi hållit på med i 25 år. Det är GÅRDAG. iPad är dete sätt vi kommer jobba framöver.
Sedan hålla på att whina om att man inte kan köra Spotify när man är ute och går på stan är ju bara löjligt. Det börjar anta samma proportioner som MMS-blajjet på iPhone.
ALLA hade minsann behov av att skicka MMS, precis hela tiden. Sedan kom det, då flyttade man bara målsnöret längre fram och hittade nästa fruktansvärt hemska brist.
EFTER att min iPhone då klarar av MMS så har jag fått 3 MMS på nästan ett år...
jag har skickat noll.
Det låter ju så fruktansvärt hemskt att om man vill surfa samtidigt så måste spotify tystna.... huga, tänk om det blir tyst.

Det handlar inte om att vara grinig. Den har inte multitasking och den har inte Mac OS X. Det är två hårda fakta som du inte på något sätt kan vifta bort.

Om man skapar en produkt för framtidens behov och användning så är det ju rimligt att ställa krav på att den ska utvecklas och inte gå bakåt. Det faktum att Apple aktivt motarbetar lösningar som blackra1n är ju bara ett exempel på att det finns en efterfrågan på att kunna köra flera olika applikationer samtidigt. Vi lär få se liknande komma till iPad när den växer till sig. Därmed verkar det som att Apple går bakåt och inte förstår behovet av multitasking. Kalla det gnäll om du vill.

Detsamma gäller virusriskerna. Det är heller inte gnäll.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det handlar inte om att vara grinig. Den har inte multitasking och den har inte Mac OS X. Det är två hårda fakta som du inte på något sätt kan vifta bort.

Om man skapar en produkt för framtidens behov och användning så är det ju rimligt att ställa krav på att den ska utvecklas och inte gå bakåt.

Men nu förutsätter du att det är ett steg bakåt. Anser du att det var ett steg bakåt när vi gick från gigantiska datorer till små hemma-datorer? Troligtvis inte, och det steget gjorde det enklare för vanligt folk att sitta vid en dator. Sedan så finns det människor med för mycket fritid som ÄLSKAR att meka med sin dator, och då är inte iPad något för dom. Om dom nu inte gillar att leka på riktigt och försöker lägga in annat OS eller så på iPaden

Men utifrån dina klagomål så verkar du tillhöra kategorin människor som gillar att kunna meka lite och känna frihet. Och isf är inte iPad för dig. Du bör istället hålla dig till att "bygga egna" datorer och köra linux på dom så kommer vi andra att ta steget in i framtiden med användarvänligheten i iPad

Ursprungligen av poseidon84:

Men utifrån dina klagomål så verkar du tillhöra kategorin människor som gillar att kunna meka lite och känna frihet. Och isf är inte iPad för dig. Du bör istället hålla dig till att "bygga egna" datorer och köra linux på dom så kommer vi andra att ta steget in i framtiden med användarvänligheten i iPad

Det där är inte helt sant, åtminstone inte för mig. Jag har gått igenom mina år med att gilla att meka, men de upphörde när jag skaffade min första Mac för sex år sedan. Nu är jag van vid att det mesta bara fungerar, att allt är så enkelt och att jag slipper meka. Jag känner ändå att en iPad är för begränsad, även om jag inte gör några avancerade saker på min dator, varken foto- eller videoredigering, programmering eller design. Jag vill helt enkelt kunna göra vissa enkla sysslor, som att se videoklipp i codecs som iPaden inte stöder. Ja, de är "illegalt nedladdade", men det beror mest på att det inte finns något enkelt sätt för oss i Sverige att köpa färska TV-serier eller filmer. Jag köper all min musik, för där finns det fungerande sätt för oss att skaffa den.

Det är så oerhört mycket med en iPad som är lockande, men om jag inte kan göra de basala saker som jag gör med min MacBook så känns den mest som en femtusenkronorsleksak. Jag förstår att det inte är så för alla, men för mig faller den tyvärr bort på grund av detta. Jag är helt förälskad i formatet och flera av apparna, som t ex iWork, kommer att vara underbara, men jag måste kunna känna att jag kan ersätta min MacBook för att det skall vara försvarbart att skaffa en iPad, och idag kan den inte ersätta MacBooken trots mina enkla användningsområden.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, de är "illegalt nedladdade", men det beror mest på att det inte finns något enkelt sätt för oss i Sverige att köpa färska TV-serier eller filmer. Jag köper all min musik, för där finns det fungerande sätt för oss att skaffa den.

Det kan jag hålla med om, det som fattas för mig med en iPad är möjligheten att köpa film/TVserier från itunes. (vilket kan komma) samt så tycker jag att t.ex. spotify och liknande iPod program borde få köras i bakgrunden. Men tillåta all multitasking tror jag inte på.

Ursprungligen av poseidon84:

Men tillåta all multitasking tror jag inte på.

Det gör inte jag heller. Nu är just Spotify ett icke-problem för mig, eftersom utbudet är så begränsat (iPodfunktionaliteten räcker för mig), men jag har inte saknat multitasking in någon större utsträckning på min iPhone. Även om en iPad kommer att användas MER som en dator än en iPhone gör, så tror jag inte det blir ett jätteproblem. Det är bara några små detaljer, som är väldigt mycket Apple, som gör att en iPad blir otillräcklig för mig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-14 13:29

Men fortfarande, vissa program borde tillåtas att köra multitasking med. Tex Spotify.
Man kanske vill lyssna på musik sammtidigt som man surfar.
jag lyssnar i stort sett alltid på musik när jag sitter vid datorn och jag tänker inte ändra på det.
Man kan ju lyssna på iPod delen när man surfar, varför skall detta vara låst till enbart programmet som Apple har gjort.
Dom borde tillåta att vissa program ligger kvar i bakgrunden.

Ursprungligen av kainen:

Men fortfarande, vissa program borde tillåtas att köra multitasking med. Tex Spotify.
Man kanske vill lyssna på musik sammtidigt som man surfar.
jag lyssnar i stort sett alltid på musik när jag sitter vid datorn och jag tänker inte ändra på det.
Man kan ju lyssna på iPod delen när man surfar, varför skall detta vara låst till enbart programmet som Apple har gjort.
Dom borde tillåta att vissa program ligger kvar i bakgrunden.

Det håller jag med om. iPod delen får köras i bakgrunden så Apple borde tillåta vissa sådana liknande program, såsom Spotify, så länge dom inte då drar extra mycket mer batteri än iPod-programmet gör.

Ursprungligen av poseidon84:

Det håller jag med om.

Ja' me', måste jag erkänna, men det är en stor skillnad.

LCR

Jag har inget emot analogin, den är helt okej. Det jag har emot är begränsningarna som inte behöver vara där, som är helt onödiga för hur enheten används. Det är ingen fördel att bara skippa filsystemet, att däremot tänka om och konstruerat det på ett sätt så att det gör nytta och fungerar bättre hade varit en fördel. Jag köper gärna en iPad, men inte så länge som programvaran bara är en fastgaffad version av iPhone-programvaran modifierad för högre upplösning. Det blir en medioker halvmesyr som inte känns vettig.

Ursprungligen av Marcus K:

Det är ingen fördel att bara skippa filsystemet, att däremot tänka om och konstruerat det på ett sätt så att det gör nytta och fungerar bättre hade varit en fördel. .

Men filsystemet är ju omgjort nu. Programmen har tillgång till de filer som berör programmet. Så öppnar du Pages och sedan väljer att öppna fil så slipper du se alla musik och videofiler som du iaf inte kan öppna i Pages. Underbart säger jag!

Och sedan så kan du se filsystemet från din dator, t.o.m. som nätverksdisk om jag fattat det rätt.

Får en känsla av att tråden tappat fokus, även om diskussionerna är intressanta i sig.

Jag känner att den mesta av kritiken kommer från folk som tror att man kan ersätta datorn (helt) med en iPad, vilket vare sej är fallet eller avsikten, samt att (som jag redan sagt) allt ska göras samtidigt, nu snabbt och det är så j:a viktigt.

Kan fortfarande inte komma över att någon skulle vilja kolla Facebook, läsa Aftonbladet OCH se på en TV serie SAMTIDIGT...

Känns lite som att käka, duscha och skita samtidigt...

Förresten, jag SKA köpa (minst) en iPad men samtidigt behålla mina MacBook, MacBook Pro och iMac!!

LCR

Bevaka tråden