Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Märkligt...!
Jag tog hem bilderna för att kunna lägga dem sida vid sida och kolla, och då syns också att CMYK-en drar iväg ganska drastiskt åt rödhållet.
Vilket filformat är bilden ursprungligen sparad i, alltså i kameran? Proffskamerorna brukar ju ha raw, tiff, jpg...
Jag har kanske fördomar, men jag tycker att det är bara raw som funkar någorlunda.
Vild gissning: Jag tror märkligheterna i solens mitt har att göra med de artefakter, främst luminans, som en dig-kamera skapar i områden med stor kontrast.
I RGB-bilden syns en lite mörkare gul pixellinje just i övergångsområdet mellan vitt och gult i solens centrum. Dig-kameran har inte klarat att hålla ljus-ljusare gul färg ända fram till det spektralvita i centrum, utan mörkat det gula en aning alldeles innan det vita börjar. Men det stör inte så mycket i RGB-n.
I CMYK-en (jag gick in i 1200 % i PhSh för att se ordentligt) har denna mörkare gula pixellinje fått en anstrykning åt grönstick i flera av pixlarna, och skapar då en konturlinje som blir lite för tydlig.
Alltså, (det är bara en gissning eftersom jag heller aldrig sett det på det här viset förut), beroende på hur artefakterna har hamnat i RGB-n, har CMYK-en förstärkt dem, och orsaken skulle vara kontrastartefakterna från dig-kameran/ursprungliga filformatet...?
Möjlig lösning vore kanske att gå in i bilden och klona ljusare gult på de mörkgula, så att kontrasten mot det vita inte blir så stor? Klonstämpeln på 20% från det vita?
En av mina elever gjorde en (högst ovetenskaplig, men i alla fall...:-) jämförelse mellan ett par dig-Nikon för en tid sedan.
http://media.roden.se/~mediait/anna/koll.html
Strax över taklinjen på detaljbilderna syns de här kontrast-artefakterna väldigt tydligt. T o m D1-an lägger en ful ljusblå pixellinje i gränsområdet mellan mörkt tak och ljus himmel.