Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPads möjligheter - tänk stort

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hp kommer med iPad-anpassad skrivare :

HP starts shipping iPad-friendly e-All-in-One printer | Electronista

Ursprungligen av Goflorp:

Hmm, det finns ju ett program för att skriva ut foton med sin skrivare från HP som funkar jättebra med min iPhone, och borde funka med iPad med.

Det skapas en del nya kreativa saker ur iPad/iPhone.
Det är roligt, för jag ser just de här grejerna som en dator mer för den kreativa hjärnhalvan än den analytisk/logiska
(Om det vore så så hade ipad haft textinterface och enbart dugit till att göra stapeldiagram )

YouTube - Mugician for the Ipad

Låter lite härligt vemodigt. En flarra Whisky, trassel med tjejen, ensam på ett hotellrum...

Vi tänkte för smått med tanke på framgången så här långt

Jepp.

Amazon passerade gränsen häromdagen för andelen papper / elektroniska böcker.
de säljer nu mera digitalt än på papper.

Hört lärare som lovprisar iPad - barn/ungdomar läser mera!

Längtar ihjäl mig efter att köpa en.

Ursprungligen av Goflorp:

Längtar ihjäl mig efter att köpa en.

Köp en då!

Ursprungligen av akerstrom:

Köp en då!

Som student är det inte så enkelt.
hade jag haft fast abete och 15-20 in på en månad hade jag nog haft en för länge sedan.

Har sparat ihop en hel del än, men så hoppar liksom livet upp och klappar till en på volley ibland.... sist nu var det avgasröret på bilen som hade avgått med ålderspension.
Tjoff, där ryker 8000 ....

Sorry Goflorp, trist! Och så typisk att sånt skit händer när det passar som sämst

Är det någon som använt sig av sin padda som en båtplotter i somras? Någon måste ju ha provat?

Ursprungligen av Goflorp:

sist nu var det avgasröret på bilen som hade avgått med ålderspension.
Tjoff, där ryker 8000 ....

Vad kör du för bil ?!?

Biltema, meka lite...

Ursprungligen av GustafMA:

Är det någon som använt sig av sin padda som en båtplotter i somras?

De hoppar ju bara i vattnet. En iPad kanske skulle funka bättre, men jag har ingen båt så jag kan inte prova...

LCR

@LCR, en Volvo V70, röret brukar hålla i tio år så de flesta har nog aldrig en bil tillräckligt länge för att uppleva bytet.
Biltema-saker hängs icke på min bil. Det är rena skiten, håller 2 år och har dålig passform.

brorsan är mek, han vägrar skruva på ett Biltema-system.

Goflorp, jag kör 940 turbo och min förra 940 satte jag på ett biltema rostfritt system på, kostade 2300kr och passade 100% utan justering. Sålde bilen för några veckor sedan och inte en antydan till problem. Det enda jag blev besviken på var att klammerna var inte rostfria.

Kollade precis på Mekonomen och V70 är betydligt dyrare än 940...

För att hålla detta on-topic så föreslår jag att du ska sälja något. Det brukar jag köra när jag inte har råd. Eller kanske byta. Jag har en i stort sett oanvänd iPad som du kan få byta mot Bosse...

LCR

En som inte har riktigt pejl på läget:

... om Apples handhållna dator:

"– Folk verkar tycka att Ipad är något nytt. Men den är faktiskt bara en vanlig dator utan tangentbord. "

Steve Ballmer

Han tror - som alla andra PC-nissar att får man bara en bärbar med hans Officepaket istoppat, ett tangentbord och en bunte USB-portar så blir det så mycket bättre.

Han har ju tidigare slängt sig med genomkorkade uttalander "Ha, IT doesn't even got a keyboard!" om iphone, som sedan sålde miljoner. Deras eget försök (med tangentbord) kom inte ut i butikerna ens i två veckor innan det kapsejsade. Då lämnade de också ca 10000 personer totalt i sticket som faktiskt hade köpt en "Kin".

Nä, Steve, det mesta du kommer med håller liksom inte måttet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 13:03
Ursprungligen av Goflorp:

"– Folk verkar tycka att Ipad är något nytt. Men den är faktiskt bara en vanlig dator utan tangentbord. "

Steve Ballmer

Fast Gartner tycker inte man ska räkna med iPad då man räknar marknadsandelar för datorer...

asymco | Gartner: as a Media Tablet, iPad deserves to be ignored in PC rankings

asymco.com är ganska intressant att följa...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-17 13:18
Ursprungligen av Goflorp:

En som inte har riktigt pejl på läget:

... om Apples handhållna dator:

"– Folk verkar tycka att Ipad är något nytt. Men den är faktiskt bara en vanlig dator utan tangentbord. "

Steve Ballmer

Han tror - som alla andra PC-nissar att får man bara en bärbar med hans Officepaket istoppat, ett tangentbord och en bunte USB-portar så blir det så mycket bättre.

Han har ju tidigare slängt sig med genomkorkade uttalander "Ha, IT doesn't even got a keyboard!" om iphone, som sedan sålde miljoner. Deras eget försök (med tangentbord) kom inte ut i butikerna ens i två veckor innan det kapsejsade. Då lämnade de också ca 10000 personer totalt i sticket som faktiskt hade köpt en "Kin".

Nä, Steve, det mesta du kommer med håller liksom inte måttet.

MS sålde Kin faktiskt i nästan 3 månader innan de gav upp och det var nog för att den sålde otroligt dåligt men mest för att kunna koncentrera helt på MS Windows 7 Phone.

MS har faktiskt missat den stora smartphone trenden precis som den missade mp3 trenden i 2001/2002. Även om MS Windows 7 Phone blir bra så kommer MS att få det väldigt svårt att hävda sig mot Android, RIM och Apple. Jag tror MS kommer inte att spela så stor roll i smartphone marknade, kanske 4-5% marknadsandelar. Apple tror jag kommer att ha kanske 15-20% medan Android kommer nog att ha den största delen med 40% med RIM och Nokia dela på resten.

För att återkomma till ämnet så har MS syn på tablets inte ändrats sen Bill Gates förespådde tablets 2000. Windows tablet som styrs med penna/finger. Tyvärr så har det visats att a ingen vill använda en penna och använda fingret utan att anpassa allt går inte och b en helt Windows OS på en tablet fungerar inte eftersom den har alldeles för lite kraft att köra ett helt Windows, den blir alldeles för varm och batteriet håller inte länge om man inte stoppar in ett mega stort batteri = för tung tablet.

//Rob

Tja, man är ju bara glad så länge MS gör bort sig. Det blir ju så att man missar saker när man bara apar efter alla andra. När man väl fått vänt hangarfartyget är slaget redan över liksom.

Tyvärr blir det väl så att OM de skulle komma ut med ngn platta (om två år eller så) så finns det ju tillräckligt många IT-avdelningar som kommer köpa den. "Man kan ju inte få sparken om man köper MS" är ju deras mantra i många fall.

Enligt artiklar på webben över, bl a IDG.se så verkar det som om 65% av USA's Fortune 500 bolag just nu antingen rullar ut iPads eller håller på med testning.

Det är en smärre revolution som pågår, "mojängen" var väl tänkt som en pryl för hemanvändare. Jag tror inte Apple hade företagen i åtanke.

Också intressant är alla dessa rädda människor på IT-avdelningar (om man orkar läsa IDG's artikelkommentarer).

iPad sablas ner för den kommer från ett företag "med Jesus i röven", "Den har inga portar", "den är omöjlig gå runt och hålla i hela tiden", "Köp en Netbook istället", "Allt är bara Marknadsföring och hype" (den har man ju hört i 20 år nu). Så håller de på... rätt tröttsamt.

Förstår inte vad de är rädda för. De kommer ju bara att få mer att göra.
Eller det kanske är där skon klämmer? vad vet jag.

Det kommer säkerligen bli betydligt intressantare att jobba på IT-avdelning framöver.

Dessutom tror jag inte att IT-avd kommer få bestämma om den skall införskaffas eller inte.
Det kommer börja med att chefen köper en och efter tre veckor kommer han/hon säga till IT-avdelningen att såna här blir det.

Det är inte speciellt många år sedan IT-tekniker sprang runt hela dagarna och installerade nätverkskort från 3Com i maskiner och fnös åt Apples grejer, för de hade kortet inbyggt.
Sånt visste ju alla att det behövdes riktiga män till att fixa...

Ursprungligen av Goflorp:

Det är inte speciellt många år sedan IT-tekniker sprang runt hela dagarna och installerade nätverkskort från 3Com i maskiner och fnös åt Apples grejer, för de hade kortet inbyggt.
Sånt visste ju alla att det behövdes riktiga män till att fixa...

Yup, been there too!

LCR

Ursprungligen av citronsyra:

Finns det några testade varianter av vattentäta skydd till iPad?

Verkar så.

Edit: Hm, de verkar inte så vältestade ändå. Jag tar tillbaka det så länge

Ursprungligen av Samuel K:

Verkar så.

Edit: Hm, de verkar inte så vältestade ändå. Jag tar tillbaka det så länge

Hmm, då avvaktar vi då Finns de någon återförsäljare i sverige där man kan få snacka och kolla lite på det, samt kanske få någon form av garanti på vad det klarar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-04 21:22

Som någon sa så känns utbildning som en självklar del. Många skolor har börjat köpa in, och kanske främst för de allra minsta. Problemet där är väl att de kan vara lite ovarsamma och ha sönder en del saker, men hur fantastiskt är det inte att lära sig något, vare sig det är former, färger eller nummer och kunna få direkt feed-back. Kommer säkert komma (om det inte redan finns) program där lärarna kan utforma uppgifter och hela lektioner, så att barnen kanske inte behöver vara i klassrummet osv. Det här är väl så nära "fantasin sätter gränserna" man kan komma. Och barnens fantasi är ju långt bättre än ens egen...

Ett annat område som har några hinder kvar (säkerhet och hygien är väl de stora), men som redan är på gång (The Medical Quack: How the Ipad is Changing Medicine-Apple Endorsement from Dr. Halamka At Harvard Medical With Real Time Applications and User Information) är ju sjukvården. Det finns ingen anledning att man inte ska kunna ha patienternas journaler, EKGn, röntgenplåtar eller medicinrecept på en läsplatta. Det har pratats om ett tag, och aldrig riktigt hänt, men det kanske finns ett större behov av att alla ska kunna använda detta för att en ska kunna, om ni förstår vad jag menar. Även de äldsta läkare/sköterskor m.m är ju betydligt mer datorvana idag än för 10-20 år sedan (då var ju 30-talister fortfarande överläkare), så jag tror det kommer att ske, och dra ned pappersanvändandet något oerhört.

Det viktigaste är dock som någon sa, oavsett hur avancerad teknik bakom är, måste användarvänligheten alltid vara främsta prioritet, men det tvivlar jag inte på är en prio hos Apple, vilket man kan läsa i denna fantastiska intervju med Jobs från 85 (ni har säkert läst den, men fantastiskt hur förutseende han kunde vara tycker jag, även om han har fel om en del saker) Playboy Interview - Steven Jobs

En av de största användningsområdena för iPad för mej var att kunna läsa digitala tidskrifter (färgrika tidningar som datorpress, motortidningar och liknande) men jag måste erkänna att upplevelsen saknar verkligen någonting som en papperstidning ger mej.

Att sätta sej med en verklig MacUser eller Practical Photographer och bläddra är en helt annan värld som iPad aldrig kommer att komma i närheten av.

Bevaka tråden