Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program för att göra reklambanners i HTML5?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-01 12:44

Jag arbetar idag med Flash. Bl.a. för att skapa reklam-banners.
Eftersom Flash är på väg bort så undrar jag vart jag om 1 år kommer sitta i för program för att skapa t.ex. banners. Finns det idag program som kan hantera vektorgrafik och animationer för HTML5 på ett lika enkelt sätt som Flash eller är det rå kodning som gäller då?

Om ett år kommer du fortfarande sitta i Flash, troligen om fem år också, så frågan är nog lite tidigt ställd.

Och svaret på den andra frågan är väl nej det också, det finns inget program som i dagsläget matchar Flash.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 14:34

Fortsätt med flash för då kan jag enkelt plocka bort de störande animationerna med click-to-flash.

Om du skulle börja köra HTLM5 vet jag inte hur jag ska få bort det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-01 14:56

Tycker redan det känns snopet att gå miste om alla iPhone- och iPad-användare.. Ok att Flash kanske håller i sig ett tag till, men man vill ju nå ut till så många som möjligt.

@pesc: Tror inte du skulle störas av mina banners - jag hör till dom som föredrar små och få rörelser

Är det back to gif-animationer som gäller nu då..

Jag tror att man kan programera så att en alternativ banner - t.ex. en GIF eller en enkel jpeg-skylt - tar över om besökarens webbläsare inte lirar Flash.

Ursprungligen av Hallon:

Tycker redan det känns snopet att gå miste om alla iPhone- och iPad-användare..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 14:58

Företag måste givetvis ha möjligheten att förmedla sitt budskap i alla kanaler, men det vore trevligt att veta hur framtiden ser ut.

Det du drömmer om är ett sätt att utveckla för alla plattformar, men något sånt finns inte, det närmaste man kommer är Flash, och i dagsläget finns det ju inte inte för iPhone/iPad, så då får man komplettera med någon annan teknik där.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-01 16:14

Tycker faktiskt att det är en bra fråga. Om ett år är nog lite tidigt, även om Safari och Crome har stöd för HTML5 och även en hel del trevliga effekter, exempelvis så är ju Welcome to Safari 4 - Apple Inc. gjord helt i HTML5 (med animationer och ljud)

Däremot så får vi som vanligt vänta på IE och det finns inget som tyder på att ens IE 9 kommer innehålla ett bra HTML5 stöd.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-02 10:32

Kanske är jag ute i väl god tid, men när det väl är dags att switcha så vill man ju vara så förberedd som möjligt.

I ett läge där man vill utvecklas som "animations-makare" för webben så vill man ju veta vart man skall lägga krutet. Känns inte så kul att satsa hårt på ett döende format. Men - man kan ju inte göra annat än använda det som fungerar just nu, så länge HTML5 inte heller fungerar överallt.

Är det förresten döende eller kommer det användas på annat vis (utanför weben)?

Man gör ju animerad film med Flash. Såg en fantastisk Israelisk för ett tag sedan. Långfilm.

Ursprungligen av Hallon:

Är det förresten döende eller kommer det användas på annat vis (utanför weben)?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-02 11:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Man gör ju animerad film med Flash. Såg en fantastisk Israelisk för ett tag sedan. Långfilm.

Även i framtiden? Alltså en hyfsat nära framtid.

Att göra animerad film med Flash är ju obsolet rent tekniskt sett, men det har blivit en konstform i sig själv. Jag tror att man kommer att göra animerad film med Flash så länge programmet finns. Det är en stil och otroligt billigt produktionsmässigt. Independent toon...liksom. En speciell estetik. Kultigt.

Här har vi en av sveriges bästa: http://www.7tti-7tti.com/

Ursprungligen av Hallon:

Även i framtiden? Alltså en hyfsat nära framtid.

Det är en intressant diskussion, men...
IS HTML5 READY YET?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-02 11:33

Allt prat om att HTML5 är ett år bort tror jag (tyvärr) är skitsnack. Säg någon annan webbstandard som lyckats ta över på ett år när det finns ett existerande alternativ? Speciellt när det nya alternativet bara fungerar i de absolut nyaste webbläsarna...

Jag tror att Adobe kommer ge möjlighet för dig att exportera till HTML5 ifrån sina flash-verktyg när marknaden väl börjar tippa åt HTML5, men det dröjer nog mer än ett år. Även om Apple gör sitt bästa för att det ska hända snabbare.

Det jag hoppas mest på som utkomst ur HTML5 hysterin är att Adobe får lite eld i baken och optimerar Flash-spelarna ett snäpp (eller ett par snäpp snarare).

Men, ingen blir gladare än jag om HTML5 tar över och ersätter flash. Flash känns helt klart 1900-tal.

Ursprungligen av Arvid:

A
Jag tror att Adobe kommer ge möjlighet för dig att exportera till HTML5 ifrån sina flash-verktyg när marknaden väl börjar tippa åt HTML5, men det dröjer nog mer än ett år.

Öh, det bolag som vill hålla på med Flash skall gå över till det de inte vill hålla på...
Gissar att det kommer bli förbannat trögt.
Typ, När är vi TVUNGNA lämna flash. -ett år sedan. -Jaha, jo, men då skall vi börja TÄNKA på det nu...

  • Oregistrerad
  • 2010-02-02 12:18
Ursprungligen av Arvid:

Jag tror att Adobe kommer ge möjlighet för dig att exportera till HTML5 ifrån sina flash-verktyg när marknaden väl börjar tippa åt HTML5, men det dröjer nog mer än ett år. Även om Apple gör sitt bästa för att det ska hända snabbare.

Det jag hoppas mest på som utkomst ur HTML5 hysterin är att Adobe får lite eld i baken och optimerar Flash-spelarna ett snäpp (eller ett par snäpp snarare).

Haha jea right, ska äta en hel balja rotmos om Adobe gör det. (båda)

Ursprungligen av studiox:

Haha jea right, ska äta en hel balja rotmos om Adobe gör det. (båda)

Sannolikheten för att Adobe väljer sätta sig ner och peta i sig en balja rotmos är rätt låg...

Kan tipsa om att om du gör potatismos, blanda i 1/4 till 1/3 rotmos - smaskens.

Ursprungligen av Goflorp:

Kan tipsa om att om du gör potatismos, blanda i 1/4 till 1/3 rotmos - smaskens.

Alltid fint med lite jordnära tips....

Hursomhelst:

I kommande Flash 5 så kommer man i alla fall att kunna exportera sina Flashprojekt som .ipa, alltså native iPhoneapplikation.

Det tycker jag är riktigt coolt. Helt plötsligt är man som flashutvecklare även utvecklare av iPhone/iPad-program.

Sen återstår det ju att se hur bra det funkar att porta AS3-->Objective C, bara sådär...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 13:42
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Alltid fint med lite jordnära tips....

Hursomhelst:

I kommande Flash 5 så kommer man i alla fall att kunna exportera sina Flashprojekt som .ipa, alltså native iPhoneapplikation.

Det tycker jag är riktigt coolt. Helt plötsligt är man som flashutvecklare även utvecklare av iPhone/iPad-program.

Sen återstår det ju att se hur bra det funkar att porta AS3-->Objective C, bara sådär...

Flash C5 i hope Annars verkar nyheten riktigt trevlig men som du även frågar. Blir spännande att se hur AS3 blir till Obective-C. Jag är skeptisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 14:09

Här RR suttit och tjuvhållt på en lösning som kanske är svaret på frågan i tråden

Det verkar som flash kommer att kunna lite nya saker, i så fall är inte flash problemet - utan swf, det vore fiffigt om man kunde få ut det som någon typ av HTML5 avart.

Har inte Adobe någon lösning för att exportera flashspel till App Store rätt enkelt? Det kanske inte har något med just detta att göra, men när Apple säger att Adobe är lata, blir man blir fundersam, när dom lyckas göra exportverktyg till iPhone OS.

Jag har inte hört någon från Apple officiellt prata om att Adobe skulle vara "lata", det är en vandringsmyt som går bland Apple fan boys.

Sanningen är att Apple inte öppnat (eller har) de API:er som behövs så då står ju Adobe där och måste göra allt i mjukvaran, till skillnad från Windows, där det finns sådana API:er

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-09 16:14

Rotmos: Adobe visar Flash till HTML5-konverterare | Webbfeber
Verkar ju bra - men kommer det fungera hela vägen?

Vi har precis kommit på att vi skall vidareutbilda oss lite här och jag funderar då fortfarande på om det är ok att lägga krut på Flash eller om man skall byta riktigt helt och satsa på att lära sig skapa HTML5-banners från grunden (i Dreamweaver?).. eller är det för tidigt att tänka så?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-09 16:54
Ursprungligen av Hallon:

Rotmos: Adobe visar Flash till HTML5-konverterare | Webbfeber
Verkar ju bra - men kommer det fungera hela vägen?

Vi har precis kommit på att vi skall vidareutbilda oss lite här och jag funderar då fortfarande på om det är ok att lägga krut på Flash eller om man skall byta riktigt helt och satsa på att lära sig skapa HTML5-banners från grunden (i Dreamweaver?).. eller är det för tidigt att tänka så?

Flash kommer att stanna några år till. Och som Adobe redan visade så kommer de att skapa program som gör det enkelt att exportera flash till html5.

För det andra innan ens IE9 släpps dröjer det några månader och sen tar det flera år innan det har slagit igenom. Windows sidan är fortfarande större än Mac och många surfar tyvärr fortfarande med IE6 och IE7.

//Rob

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-05-24 10:24

Någon här som har testat Hype?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-30 18:39

Jag köpte hype i helgen och det är lekande lätt. Jag är så långt ifrån en "webtomte" man kan komma men jag måste säga att det är rätt kul att pillra i hype!

  • Medlem
  • Boden
  • 2011-08-03 20:07

Ta en titt på Adobe Edge, ett nytt program från Adobe (släpptes som pre-beta för 2 dagar sedan). Man kan göra en hel del kul med det programmet, och det är väldigt simpelt.

‪Adobe Edge Preview Build discussion‬‏ - YouTube (11.30 om du vill se vad man kan göra).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-03 20:33
Ursprungligen av jensm:

Ta en titt på Adobe Edge, ett nytt program från Adobe (släpptes som pre-beta för 2 dagar sedan). Man kan göra en hel del kul med det programmet, och det är väldigt simpelt.

‪Adobe Edge Preview Build discussion‬‏ - YouTube (11.30 om du vill se vad man kan göra).

Jag rekommenderar också Adobe Edge. Är otroligt simplet, speciellt om man hållit på med flash innan. Men även för förstagångs användare.

Bevaka tråden