Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SIP-telefoni

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-02 19:05

Har börjat leka lite med SIP eftersom jag sitter i Afrika just nu, och då blir det dyrt att ringa hem. Visst, Skype funkar, men SIP har betydligt bättre ljudkvalitét. Testade att ringa hem nu, det lät som om jag ringde lokalsamtal, trots att jag kör Internetdelning från min Macbook till iPhonen.

Till programmet då. Jag har inte testat så många (Fring, iSIP, WeePhone...), och den senare är helt outstanding, hittills. Den ska ha IM (inte testat), Push (inte heller testat än), men som vanligt funkar det bara över WiFi (Apple ska ju släppa på det; om operatörerna gör det är ju något annart, och om programmet ligger i förgrunden. Dock kan man släcka skärmen.

iTunes Store

Ett gratis SIP-konto kan man hitta här:

https://secure.dns-hosting.info/register_sip_account.phtml

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-03 14:55

Tack för tipset! Vad finns det för sätt att ringa till fast telefon eller vanlig mobil? Jag vill minnas att man kan ha en SIP enhet t ex i Sverige från vilken det går att ringa samtal över fast lina eler till mobiler som inte tar data men det kanske finns andra metoder? Dvs ungefär som Skype out, men över eget nummer.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-03 15:15
Ursprungligen av jonasolof:

Tack för tipset! Vad finns det för sätt att ringa till fast telefon eller vanlig mobil? Jag vill minnas att man kan ha en SIP enhet t ex i Sverige från vilken det går att ringa samtal över fast lina eler till mobiler som inte tar data men det kanske finns andra metoder? Dvs ungefär som Skype out, men över eget nummer.

En typ av Gateway.... har inte tittat på det än. De flesta som bygger egna grejor använder nog Asterisk, en PABX under Linux.
Annars finns det ju svenska SIP-operatörer där du får ett svenskt nummer, som du kan använda i hela världen, om du har tillgång till Internet. VoiceTech, Cellip, Phonzo är de jag har tittat på (och AllTele, men för dyra). Phonzo har kontantavtal, ingen månadskostnad alltså.

1
Bevaka tråden