Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av högtalare till Mac G5?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-09 02:18

Finns här någon med ett bra öra för ljud, jag behöver nya högtalare till min kommande G5:a.

Jag har spanat på dessa tre system nedan, jag har fått uppfattningen att Harman och JBL är mer estetiskt tilltalande men håller ljudet måttet i dessa snygga högtalare?

Vilka skall jag satsa på? Logitech lösningen verkar vara bättre med fibre Optic kabel bio ljud. Jag har kvar ett par Creative soundworks digital högtalare med en bas låda som har ett otroligt bra ljud men dom har hängt med ett tag nu och dom är det enda minnet jag har kvar av mitt PC skrot jag krängde.

Är det något av dessa jag skall välja? Finns det fler bra alternativ? Jag är ett ljud freak arbetar mycket med ljud och vill att det skall låta bra!

* Harman Kardon SoundSticks
* JBL Creature 2.1-högtalare
* Logitech Z-680 5.1 + Fibre Optic Audio Cable från Belkin

Jag vill ha press i ljudet och det skall inte slå över i basen och brus vill jag inte ha.

Tackar på förhand.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-09 12:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av apeir0n
En vanlig förstärkare, det ultimata med G5:an är att koppla in en D/A-omvandladre mellan G5:an och en sourrund förstärkaren eller sourround försteg. Sedan behöver du bara ett par avskärmade vanliga högtalare om de ska stå nära monitorn.

Är man lite elak kan man fråga sig om du vill ha "dataljud" från datorn eller HiFi-ljud

edit: Macens analoga ljudutgång är förvånansvärt bra, iaf på Power Macarna. Jag får kräma på rätt bra på min förstärkare för att kunna höra bruset från min gamla G4:a/sawtooth.

Tack för tipset! Men problemet är att jag inte äger någon vettig förstärkare har en gamla Yamaha utan digitala ingångar! Jag vill bara ha ett bra ljud vid datorn.

Tänkte bara meddela att JBL och Harman/Kardon är samma företag. Båda ingår i Harman International. Dock har jag inte lyssnat på någon av dem, men misstänker att släktskapet gör att de är rätt lika i ljudet.

Creativepaketet låter utmärkt (en kompis har sådana), men för bästa datorljud tycker jag att det bästa är, som föregående talare sade, att koppla in datorn till förstärkaren och skicka ut ljudet till sina vanliga högtalare eftersom sådana brukar låta bättre än många "datorhögtalare".

Har själv planer på att dra en kabel genom rummet för att kunna köra ut datorljudet genom anläggningen. Blir bra muller då man flyger i X-Plane då.:)

Nu vet jag inte om G5an kan skicka ut DTS via den optiska utgången eller om det är DD5.1 som gäller. I vilket fall som helst tycker jag att du skulle kunna fundera på en bra hemmabioreceiver och koppla in den tillsammans med ett bra högtalarpaket. Är det små högtalare du är ute efter är t.ex JM Labs Sib&Cub trevliga (har lyssnat på dem).

På det sättet kan du också integrera datorn i en hemmabio - något som är trevligt om man har en bra TV eller ännu hellre en bra projektor och köra DVD via datorn istället för att ha en separat DVD-spelare.

Annars kan du ju koppla in din Yamaha analogt och skicka ut ljudet till dina befintliga högtalare.

Harman/Kardon är trevliga när det gäller DVD-spelare och receivers, medan datorhögtalarna saknar det där riktiga trycket, åtminstone de som kom med Cube. De låter rent, men det går inte att få upp volymen riktigt bra. Bättre då med en vanlig förstärkare.

Att USB används för att koppla in högtalarna gör att drivrutiner krävs och det var ju en del trassel med just Soundsticks (eller var det iSub?) där de inte fungerade med Jaguar (det var något med drivisarna). Apple klagade på H/K och H/K klagade på Apple eftersom det inte fungerade. Soundsticks är ju dessutom låsta till Macen och mer specifikt det system som har drivisar. Med separat förstärkare och vanliga högtalare slipper du sådant trassel.:)

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-09 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Tänkte bara meddela att JBL och Harman/Kardon är samma företag. Båda ingår i Harman International. Dock har jag inte lyssnat på någon av dem, men misstänker att släktskapet gör att de är rätt lika i ljudet.

Creativepaketet låter utmärkt (en kompis har sådana), men för bästa datorljud tycker jag att det bästa är, som föregående talare sade, att koppla in datorn till förstärkaren och skicka ut ljudet till sina vanliga högtalare eftersom sådana brukar låta bättre än många "datorhögtalare".

Har själv planer på att dra en kabel genom rummet för att kunna köra ut datorljudet genom anläggningen. Blir bra muller då man flyger i X-Plane då.:)

Nu vet jag inte om G5an kan skicka ut DTS via den optiska utgången eller om det är DD5.1 som gäller. I vilket fall som helst tycker jag att du skulle kunna fundera på en bra hemmabioreceiver och koppla in den tillsammans med ett bra högtalarpaket. Är det små högtalare du är ute efter är t.ex JM Labs Sib&Cub trevliga (har lyssnat på dem).

På det sättet kan du också integrera datorn i en hemmabio - något som är trevligt om man har en bra TV eller ännu hellre en bra projektor och köra DVD via datorn istället för att ha en separat DVD-spelare.

Annars kan du ju koppla in din Yamaha analogt och skicka ut ljudet till dina befintliga högtalare.

Harman/Kardon är trevliga när det gäller DVD-spelare och receivers, medan datorhögtalarna saknar det där riktiga trycket, åtminstone de som kom med Cube. De låter rent, men det går inte att få upp volymen riktigt bra. Bättre då med en vanlig förstärkare.

Att USB används för att koppla in högtalarna gör att drivrutiner krävs och det var ju en del trassel med just Soundsticks (eller var det iSub?) där de inte fungerade med Jaguar (det var något med drivisarna). Apple klagade på H/K och H/K klagade på Apple eftersom det inte fungerade. Soundsticks är ju dessutom låsta till Macen och mer specifikt det system som har drivisar. Med separat förstärkare och vanliga högtalare slipper du sådant trassel.:)

Tackar för detta... Jag har en 36" SONY teve men inget bio ljud till och jag vet inte om jag vill ha nått. Bror min har en Barco 808 projja med ett ljud som är helt makalöst han har Yamahas värsting + ett försteg för sina subbar och högtalare... Känns som om det är så man vill att det skall låta men det kostar för mycket... skulle man kanske investera i en slim liten förstärkare som man kan ha vid datorn och köpa ett par studio högtalare till som är avskärmade?

Märker att ju mer man frågar och läser om Harman / JBL så känner man att det är lite "Hobby" känsla i dom? altså deras MAC produkter!

Jag vet inte din budget, men om du ska köra datorn till en bioanläggning kan du ju t.ex titta på en förstärkare för runt 4000 kronor och uppåt (gillar du H/K kan en AVR2550 vara intressant, eller rent av AVR1550 som kostar runt 3500 kronor). Till det kan du köpa JM Lab Sib&Cub (kostade 10.000 när jag provlyssnade, men det var flera månader sedan, priset är lägre) eller kolla in t.ex något från JBL eller Canton.

Är du ointresserad av surround kan du ju använda din befintliga Yamaha (2-kanaler brukar vara analogt) och använda den.

Alternativt köpa ett par bra högtalare och en vettig stereoförstärkare.

Frågan är bara hur mycket det får kosta. Ju mindre det får kosta, desto bättre är 2 kanal. Hellre två bra högtalare än 5 dåliga.

Logitech-paketet har fått bra betyg åtminstone i Hemmabio, men personligen litar jag mer på bra konventionella högtalare för riktigt bra ljud. Första utgåvorna av Logitech-paketet brusade onormalt mycket.

H/Ks grejer är som sagt bra (traditionella saker som förstärkare och DVD-spelare) men deras datorhögtalare till Macen tycker jag mer är ett försök av Apple att åka på namnet. H/K låter finare i högtalarsammanhang än Apple.:D

Högtalare som kräver drivrutiner är jag inte positiv till. Tänk om en vanlig anläggning fungerade så: "Jag tänkte köpa de där Dynaudio Audience-högtalarna." "Vad har du för förstärkare?" "En H/K AVR4000." "Tyvärr, det går inte, det finns inga drivrutiner....":(

Besök dvdforum.nu

och Prisjakt
samt Dansk Hjemmebio Forum

för mer info.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-09 12:52

tack Matts!!!

Jag har en bugdet på ca 8000-10000 till ljudet... skall kika in länkarna

  • Oregistrerad
  • 2003-08-09 14:37

Köp ett par Genelec 1029A och komlettera sedan med en sub-bas när ekonomin tillåter.

Eftersom dessa är aktiva monitorer så är ditt förstärkarproblem löst. Har själv dessa högtalare i en 5.1 uppsättning och har bara gott att säga om dem. Kolla www.visonomedia.com för svenska priser.

Lycka till med ditt inköpt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-09 20:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Finns här någon med ett bra öra för ljud, jag behöver nya högtalare till min kommande G5:a.

Jag har spanat på dessa tre system nedan, jag har fått uppfattningen att Harman och JBL är mer estetiskt tilltalande men håller ljudet måttet i dessa snygga högtalare?

Vilka skall jag satsa på? Logitech lösningen verkar vara bättre med fibre Optic kabel bio ljud. Jag har kvar ett par Creative soundworks digital högtalare med en bas låda som har ett otroligt bra ljud men dom har hängt med ett tag nu och dom är det enda minnet jag har kvar av mitt PC skrot jag krängde.

Är det något av dessa jag skall välja? Finns det fler bra alternativ? Jag är ett ljud freak arbetar mycket med ljud och vill att det skall låta bra!

* Harman Kardon SoundSticks
* JBL Creature 2.1-högtalare
* Logitech Z-680 5.1 + Fibre Optic Audio Cable från Belkin

Jag vill ha press i ljudet och det skall inte slå över i basen och brus vill jag inte ha.

Tackar på förhand.

Apples senare Power Mac-modeller har stöd Apples egna Pro speakers. Ljudsystemet i Power Mac och Pro speakers är utvecklade tillsammans med harman/kardon. De ger ett utmärkt ljud som motsvarar det Soundsticks ger minus basen. Men man kan komplettera med en Sub av valfritt märke och få ett ljud som är minst lika bra som det man får med SoundSticks. Jag har en PM G4 sawtooth utan digital audio och har därför köpt till en Griffin PowerWave som gör det möjligt att använda Apples Pro speakers. Som sub har jag en billig Yamaha YST MSW8. Den har AST-teknik som japanerna köpte rättigheterna till från svenska Audio Pro för säkert 20 år sedan.

Denna kombination låter minst lika rent och kraftfullt som min harman/kardon-hemmabio med Infinity Alpha-högtalare som har kostat mångdubbelt mer.

JBL Creature passar nog bättre för dem som inte har det Apple kallar digital audio i sin dator d v s ljudkort och inbyggd förstärkare samt inte vill köpa en Powerwave av någon anledning.

Soundsticks kan man inte rekommendera om de nu krånglar med Jaguaren.

Sedan har du logitech-paketet, som jag inte har hört, men som har fått otroligt fina recensioner. De kan man ju koppla in med optokabel på PM G5 och är kanske det allra bästa som går att få just nu om man skall hålla sig till rimliga pengar.

Men om du nöjer dig med 2.1 så röstar jag på Apples pro speakers + en Sub.

Har någon testat Klipsch?? Jag tipsade om dessa innan på köptips. Apple.com säljer för 299 dollasch.

mer info

http://www.nettodirekt.com
http://www.klipsch.com/

F ö har Klipsch ett stort sortiment som kan tillgodose alla plånböcker, både hifi och data/media speakers. Alltid kul att sponsra andra aktörer än di vanliga etablerade, förutsatt att det är något att hänga i julgranen.

K h a r m s

En liten fråga:

Går det att dra på lika mycket med Pro Speakers som din H/K-hemmabio? Jag tvivlar på det. Okey, det är inte volym som är det mest intressanta, men min G4 klarar i.a.f inte att ge ett ljudtryck som på något sätt kommer i närheten av min anläggning ens när jag använder mina Sennheiserlurar. Jag får väl ut ungefär 50-60% av den volym jag använder när jag kör via Macen.

För 8-10.000 går det att få utmärkta grejer inom ljudet. Både bra förstärkare och rätt bra högtalare är möjliga, framförallt om du kör tvåkanal. Jag tycker att JMLab Sib&Cub är ett bra 5.1-paket, det låter mycket bra. Enligt mig bättre än Apples högtalare, men det är alltså min åsikt. Någon annan tycker kanske annorlunda.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-10 07:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av jhansen
Köp ett par Genelec 1029A och komlettera sedan med en sub-bas när ekonomin tillåter.

Eftersom dessa är aktiva monitorer så är ditt förstärkarproblem löst. Har själv dessa högtalare i en 5.1 uppsättning och har bara gott att säga om dem. Kolla www.visonomedia.com för svenska priser.

Jag håller precis på att pular med mitt ljudet hemma. Kör nu en Sony ministereo med 2 högt och en ipod inkopplad. Ganska gamla grejer och itne särskilt bra. Tänkte fixa en ibook500 och ha som musikspelare. Lite sugen på nya högtalare men har inte ngn större lust att köpa ny stärkare.

Skulle Genelec gå att koppla direkt till en iBook (via imic kanske) utan stärkare emellan med bra ljud iom att de är aktiva monitorer?

De är ju hyfsat dyra men är det en bättre eller sämre lösning än att köra vanliga högtalare och en stärkare emellan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-10 16:04

En kompis har de bästa datorhögtalare jag har lyssnat på. Ett par Videologic Sirocco Spirit (typ 2300). Finns bland annat hos Pyrotech. Sirocco är vad jag förstått en serie med olika högtalare i en mängd olika prisklasser där Spirit är den billigaste.

Dessutom är de aktiva vilket har sina fördelar om man till exempel vill koppla dem till en iPod. Dock kanske de inte vinner någon skönhetstävling.

1
Bevaka tråden