Lite kort om mina erfarenheter kring mediaspelare
frugan låg sjuk så jag köpte en "nobrainer", sony's lilla SMP-U10 för 199:-, käck pryl.
Bra användargränssnitt, MEN den tog bara AVI (inte ISO/Mkv etc) så jag kollade in annat...
Hittade en Netgear... hmm.. 599:- för en spelare som har nätkopling, flera USB-portar och
klarar i princip alla "normala" format. bra så långt.
Installation - HDMI-kabel, klick, strömkabel, klick, minnepinne i, snapp ! klart
javisst, sedan dog det liksom.
Unix-dårarnas paradis anländer i formen av /dev00/Card, loading "206/51295" osv
Alltså, inga progressbars i % (skall jag vänta på update eller gå och sätta på kaffe?)
Alla dessa fullkomligt ologiska idiotval på allt...
Ville visa bilder från farsans kamera (SD-kort), i med kortet - smart med kortläsare i den.
Sedan hmm, Menu, klick, photos...SD-card... 0/0, inget syns, bara o/o uppe i ena hörnet...
Hmm. Menu, Photos, LocalStorage, Card, .....0/0... folk börjar skruva på sig...
hmm.. brottas med fjärren och gör ngt, fan vet vad så börjar det spela bilder....
Så är det hela tiden, ngn "så bra för att den är fri"-grej á la linux ligger där och tar
hand om gränssnitt. Allt är knöligt, rena skiten faktiskt.
För att hitta filer på datorn måste man klicka hur många ggr som helst för att få
tag på grejorna. Det betyder att frugan har lärt sig hur det funkar att se film
från en minnepinne, hon orkar INTE gå igenom tretton menyval för att hämta
det som strömmas från datorn....
Och Netgears VD gick ut häromveckan och kritiserade Apple och dömde dem till undergång
genom sotdöden eftersom de inte hade "öppna och fria system" (Linux) i sina grejer.
Är väldigt nära antingen utnyttja 10-dagars öppet köp på den här grejen eller
be Netgears VD stoppa upp den där solen inte lyser.
Köpråd : NÄ!