Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem köper Palm?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 20:20

Ok, om den här tråden ligger fel så läxa upp mig och lägg den rätt.

Enligt den här artikeln speciellt och på andra ställen på internet så pratas det om att Palm går riktigt dåligt. Artikeln som jag länkar till går så lång så att det påstås att Palm har stannat produktionen av telefoner pga stora osålda lager.

Låt oss prata lite om det här, vilket företag tror ni köper upp Palm?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-22 20:33

Vill någon köpa det?

Jag tänkte först på Nokia men svårt att hitta något Nokia behöver hos Palm som de inte redan har.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-22 20:43

Lite synd att det går så dåligt för Palm. Gillar faktiskt deras nya mobiler och webOS.

Vad gäller vem som köper upp Palm, bra fråga. Läste nånstans att det troligen kommer bli så att någon köper Palm för att stycka upp företaget och lägga beslag på patent, men det finns nog ingen stor tillverkare som behöver webOS. Man kan ju alltid hoppas på att det släpps open source så att iaf OSet överlever.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 21:10
Ursprungligen av shandar:

Lite synd att det går så dåligt för Palm. Gillar faktiskt deras nya mobiler och webOS.

Vad gäller vem som köper upp Palm, bra fråga. Läste nånstans att det troligen kommer bli så att någon köper Palm för att stycka upp företaget och lägga beslag på patent, men det finns nog ingen stor tillverkare som behöver webOS. Man kan ju alltid hoppas på att det släpps open source så att iaf OSet överlever.

Kan inte se någon som skulle använda sig av webOS i deras telefoner. Palm kommer som du säger slitas i bitar och användas i maktkampen som håller på och gror. Hårdvaran och webOS läggs ned och glöms bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 20:37

Jag kan tänka mig Google men hoppas på Apple. Palms patent, som är det av värde i företaget, skulle nog vara värt en del i bråken mot Nokia och HTC.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-22 20:59

Man kan i det här fallet påminna om att Palm köpte BeOS en gång i tiden, men jag vet inte om det finns något där som är av värde idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 21:12
Ursprungligen av planB:

Man kan i det här fallet påminna om att Palm köpte BeOS en gång i tiden, men jag vet inte om det finns något där som är av värde idag.

Tror den kompetensen flyttat vidare för länge sedan. Till exempel jobbar Be's filsystemskille sedan länge hos Apple. Sedan, BeOS var bra på en del saker men långt ifrån ett komplett operativsystem.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Se det så här, vem är intresserad av att köpa Palms produkter? shandar säger att han gillar dem men köper han?

Går ju inte i Sverige iofs men jag förstår vad du menar.

Se det så här, vem är intresserad av att köpa Palms produkter? shandar säger att han gillar dem men köper han?

  • Oregistrerad
  • 2010-03-22 21:33

Jag skulle kasta ut min iphone vilken dag som helst för en Pre, vem vill inte ha en multitaskande, snygg, lätt telefon med tangentbord och trevliga funktioner?

Tyvärr säljs den nästan enbart i USA och det är ju ett stort misstag bara det. Sen tror jag Palm har missuppfattat företagskunderna, det är omöjligt att sno åt sig Blackberrys marknadsandel, tyvärr. En tjej på vårt amerikanska kontor sa att på morgonen så letar hon inte efter sin BH utan sin Blackberry så beroende är dom.

Jag tror jag ska köpa lite akter nu, det kan bli intressant. Tyvärr tror jag ingen köper upp dom, alla satsar ju på Android nu som är helt gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 23:40
Ursprungligen av studiox:

Jag skulle kasta ut min iphone vilken dag som helst för en Pre, vem vill inte ha en multitaskande, snygg, lätt telefon med tangentbord och trevliga funktioner?

Jag har testat tangentbordet, ett skämt tyvärr. Sedan finns det väl en del funktioner som är fina med den men som jag tror kommer leta sig in i iPhone.

Ursprungligen av studiox:

Tyvärr säljs den nästan enbart i USA och det är ju ett stort misstag bara det. Sen tror jag Palm har missuppfattat företagskunderna, det är omöjligt att sno åt sig Blackberrys marknadsandel, tyvärr. En tjej på vårt amerikanska kontor sa att på morgonen så letar hon inte efter sin BH utan sin Blackberry så beroende är dom.

Folk jag pratar med i US säger att det var mycket mer så innan iPhone fanns. Nu när iPhone nästan är ikapp överallt och på många håll förbi så känns Blackberry inte lika Crackberry längre tydligen. Men som du säger, Palm har inget att hämta där nej.

Tror att RIM, Apple och Google kommer att gå vinnande ut detta.

Ja jag hoppas inte Google köper Palm i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 00:20

Motorola eller RIM kommer att köpa Palm. Förmodligen borde SonyEricson köpa den för att få ett eget mobilt OS.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-03-23 12:05
Ursprungligen av Robo-X:

Motorola eller RIM kommer att köpa Palm. Förmodligen borde SonyEricson köpa den för att få ett eget mobilt OS.

//Rob

Du tror att dom kommer slåss om Palm alltså?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 17:08
Ursprungligen av studiox:

Du tror att dom kommer slåss om Palm alltså?

Det tror jag inte att dem kommer att göra. Förmodligen så kommer någon att lägga ett bud men om det är något som Palm kommer att acceptera är en annan fråga. SonyEricson borde göra det för skräpet som de släpper nu för tiden vill ingen ha. Palm har faktiskt det bästa mobila OS efter iPhone OS. .

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-03-23 18:21
Ursprungligen av Robo-X:

Det tror jag inte att dem kommer att göra. Förmodligen så kommer någon att lägga ett bud men om det är något som Palm kommer att acceptera är en annan fråga. SonyEricson borde göra det för skräpet som de släpper nu för tiden vill ingen ha. Palm har faktiskt det bästa mobila OS efter iPhone OS. .

//Rob

Dom kommer inte köpa, men ändå kommer dom slåss? Det förstår jag inte

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 23:05
Ursprungligen av studiox:

Dom kommer inte köpa, men ändå kommer dom slåss? Det förstår jag inte

Jag menade att de inte kommer att slåss men någon kommer förmodligen att köpa Palm.

Om man slåss så försöker man bjuda över alla andra. Slåss man inte så ger man ett halvt ok bud och säger take it or leave it. Ungefär som när Nvidia köpte upp 3dfx. Det blev billigt för att komma åt teknologien och alla patent.

//Rob

Senast redigerat 2010-03-23 23:25
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 01:02

Här är en halvlång artikel av Jean-Louis Gassée (grundare av Be OS, Apple France mfl) om vad som händer med Palm just nu och hur de har hamnat där: Who will buy Palm? | Monday Note

Ursprungligen av shandar:

Här är en halvlång artikel av Jean-Louis Gassée (grundare av Be OS, Apple France mfl) om vad som händer med Palm just nu och hur de har hamnat där: Who will buy Palm? | Monday Note

Gassée kommer ju från Apple, känd för att höja priset när marknaden minskade.
Skall tydligen kunna sorteras in under "Fransmän som överträffar fördomarna" . lätt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Louis_Gassée

Startade upp Newton, var emot clonerna....utpetad av Sculley, ersattes av Spindler.
Startade efter apple Be inc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 23:21

Tror nog att gamarna redan börjat cirkulera. Finns väl en fördel i att vänta så länge som möjligt med uppköpet samtidigt som man aldrig vet om någon hinner före.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-24 18:05

Intressant rykte även om jag inte tror att det kommer hjälpa Palm. Frågan är vad Palm skulle göra med sina mjukvarupatent när de inte längre har någon mjukvara.

Palm rumored to be switching to Android from webOS ? Cell Phones & Mobile Device Technology News & Updates | Geek.com

Synd när duktiga folk blir arbetslösa, men de får väl jobb ngn annanstans tämligen omgående.

palm som bolag är nog slut. Det blir inget mer.

Ngn kommer köpa upp dem för patentens skull, kanske för en del folks skull med.
tror inte det blir ngn större fart på budgivningen bara.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-12 16:36

Morgondagens rubriker: "Apple köper upp Palm".
Tänkbart cenario?

  • Oregistrerad
  • 2010-04-13 17:50
Ursprungligen av joakimo:

Morgondagens rubriker: "Apple köper upp Palm".
Tänkbart cenario?

Knappst, det skulle ju betyda att apple skulle erkänna att "Iphone OS" inte alls är så bra eftersom dom behöver köpa in kompetens. Tror mer på Motorola, RIM - Dom gamla drakarna som inte lyckats producera någon innovation dom senaste 10 åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 12:20
Ursprungligen av studiox:

Knappst, det skulle ju betyda att apple skulle erkänna att "Iphone OS" inte alls är så bra eftersom dom behöver köpa in kompetens. Tror mer på Motorola, RIM - Dom gamla drakarna som inte lyckats producera någon innovation dom senaste 10 åren.

Handlar inte om kompetensen utan patenten om Apple skulle få för sig att köpa.

Ursprungligen av acke:

Handlar inte om kompetensen utan patenten om Apple skulle få för sig att köpa.

Ja, man kanske hellre köper Palm och tar över patenten, lägger ner det hela.
Alternativ B kan ju vara att ngt skumt företag köper upp dem och patenten och sedan börjar stämma hejvilt runt sig....

  • Oregistrerad
  • 2010-04-15 12:30
Ursprungligen av acke:

Handlar inte om kompetensen utan patenten om Apple skulle få för sig att köpa.

Apple är ju innovation dom få patent som palm har själva är det inte säkert att Apple är intresserade av. Sedan kan ju Apple stämma palm, eller dess nya ägare för patentbrott också som säkert slutar med förlikning och ingen behöver betala något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 12:43
Ursprungligen av studiox:

Apple är ju innovation dom få patent som palm har själva är det inte säkert att Apple är intresserade av. Sedan kan ju Apple stämma palm, eller dess nya ägare för patentbrott också som säkert slutar med förlikning och ingen behöver betala något.

Få patent? Är du säker på det, Palm har ju ändå varit med ett tag. Tänker att Apple kanske kan använda patenten mot Nokia. Men vem vet exakt, inte jag i alla fall, men vi får väl se om Apple känner sig sugna.

Ursprungligen av acke:

Få patent? Är du säker på det, Palm har ju ändå varit med ett tag. Tänker att Apple kanske kan använda patenten mot Nokia. Men vem vet exakt, inte jag i alla fall, men vi får väl se om Apple känner sig sugna.

Gjorde en snabbsökning hos USPTO och hittade 415 patent på Palm Inc. Ingenting i jämförelse med vad t ex Apple själva har, men då har ju inte heller företaget funnits lika länge, eller tillverkat så många olika produkter som Apple har. Jag skulle inte heller kalla det "få patent".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 13:39
Ursprungligen av Capeman:

Gjorde en snabbsökning hos USPTO och hittade 415 patent på Palm Inc. Ingenting i jämförelse med vad t ex Apple själva har, men då har ju inte heller företaget funnits lika länge, eller tillverkat så många olika produkter som Apple har. Jag skulle inte heller kalla det "få patent".

Sedan räcker det ju med ett fåtal patent för att ställa till det rejält för sina konkurrenter. Men som sagt, oklart om Palm sitter på några sådana.

Bevaka tråden