Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag som är nöjd med min Mac

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 08:56

Hej!

Denna tråden skulle passa under iMac, Mac Mini, MPB, MP å så vidare, men detta sträcker sig över alla dessa hårdvaror så jag hoppas det är ok att jag skapar den här under "Allt om Mac".

Eftersom det är forumet är en stor och väldigt bra källa för felsökning, klagomål etc om våra älskade ägodelar och livskamrater så blir det många inlägg om allt som är "fel" på våra ögonstenar. Hade jag varit mer aktiv än var jag var här på forumet innan jag switchade och läst alla dessa trådar hade jag nog tvekat lite innan jag gjorde mitt köp, trådar upp och ner om modeller med grafikkort som "brinner", komponenter som slutar att fungera osv. Visserligen är detta en väldigt liten handfull av maskiner av samtliga som Apple tillverkar till oss lyckliga individer runt om i världen, men dessa inlägg är de som syns mest.

Därför skapar jag den här tråden, där vi som aldrig har haft några problem med våra maskiner kan lätta våra hjärtan, så att folk kan se att det finns vi som aldrig har haft några problem och inte har ett uns av missnöje

Måste tilläggas att jag är på min första mac, en iMac 24" inhandlad aug/sept 2008, men jag måste ändå säga att jag har inte haft ett enda problem med den, varken hårdvaru- eller mjukvarumässigt!

Ni andra som tycker som jag, fyll gärna på!

Jag har en Mac mini från 2006 som stått som HTPC sedan jag köpte den, i princip dygnet runt. Aldrig ett endaste litet problem med den och om den inte går sönder kommer jag säkerligen att köra den ett par tre år till. Snacka om valuta för pengarna!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-04-08 09:05

iMac Globe G4 17 tum från 2003, står i köket och har aldrig krånglat utan bara går och går, precis som alla andra macar i hushållet.

Har en MacPlus med tillhörande 20MB hårddisk som funkar klockrent. Hårddisken full av program från anno dazumal. Tar till den emellanåt när saknaden efter Loderunner/Dark Castle/HyperCard/MacPaint/ResEdit gör sig påmind.

De allvarligare fel jag haft under 25 års umgänge med ungefär lika mänga Mac:ar, kan faktiskt räknas på ena handens fingrar :D:D:D

Ursprungligen av Hjopek:

iMac Globe G4 17 tum från 2003, står i köket och har aldrig krånglat utan bara går och går, precis som alla andra macar i hushållet.

Haha, skönt att ha iMac i köket.

Kan även bidra till denna tråd genom att hålla mig till ämnet. Har en Macbook 2,1, den första/enda macen jag själv köpt (hittills). Har inte ångrat en krona jag lade på den eller en sekund jag ägt den.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-04-10 17:26
Ursprungligen av monkey_man:

Haha, skönt att ha iMac i köket.

Kan även bidra till denna tråd genom att hålla mig till ämnet. Har en Macbook 2,1, den första/enda macen jag själv köpt (hittills). Har inte ångrat en krona jag lade på den eller en sekund jag ägt den.

Visst är det skönt att kunna leta recept, lyssna över Spotify eller iTunes samt ha t ex semesterbilder som skärmsläckare på en 7 år gammal dator när man är i köksregionerna

Macbook Pro 15" unibody på 2,6 eller ngt sånt, 4GB Ram.

Inga problem, allt funkar, det mesta är icke-händelser; uppdatera os, klart.
Säger som ovan de problem jag haft med det decennium som osx vart igång kan nog räknas på ena handens fingrar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 12:23

Kör för nävarande på en 13" MBP som funkar klockrent. Har kört Mac sen början på 90-talet och endast haft en HD som var fel på en ny Mac jag köpte, den bytes dock omgående till en felfri HD av Apple. Jag har haft ca 20 olika Macar genom åren, mest bärbart. Supernöjd med hårdvara och framförallt det underbara OS X.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-04-08 12:26

Har haft/har iBook, MacBook Pro, Mac Mini, iPhone, iPhone igen, MacBook Air, iMac, iPad över de senaste sex åren...måste nog tyvärr använda båda händerna för att räkna problemen men inte mer än så...:)
Och fler iPod:ar än jag kan räkna...

Senast redigerat 2010-04-10 12:35
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-04-08 16:39

Jag har kört mac sedan 1991 (eller var det -92) min Classic II från den tiden går fortfarande och kan användas som skrivmaskin. Är nu inne på min 6:e mac, en MBP 13". Enda gången jag haft något strul var på min förra (en vit macbook). Hårddisken kraschade efter elva månader (ny på garanti) och Airportkortet slutade funka på slutet (innan jag bytte till min MBP i höstas). Två små plumpar på snart 20 år. Fantastiskt. 99% av tiden funkar det bara.

Min PowerBook G4 867 hade/har en del problem, men min PowerBook G4 av sista generationen fungerade mycket bra. Att jag sen tappade den i golvet är ju inte Apples fel...

Min PowerMac G5 rullar på utan problem. Står på mitt kontor och används numera bara då och då men den är fantastiskt stabil. Inte en enda gång har jag haft problem med den. Dual 2.3 ghz med 4GB ram och 1TB hdd.

Mac Minin har jag bara haft sedan oktober. Hade förmånen att köpa modellen med 2.0 ghz (med 9400-kretsen) och 320gb billigt när vi fick in nuvarande modellen. Med tanke på att den främst var tänkt som mediacenter så nöjde jag mig med den modellen och ville främst ha stor hårddisk. Men den har faktiskt använts som arbetsdator också och har aldrig strulat.

Min svarta 2.2ghz MacBook (som min sambo har tagit över) har heller aldrig strulat, mer än att topcaset sprack. Byttes ju såklart snabbt och bra.

Min 1st gen unibody MBP 15" (2.4ghz med 256mb vram) har jag haft en massa problem med, men den ersatte Apple med den nuvarande 2.53ghz MBP 15" (som jag valde till matt skärm på) och den funkar kanon.

Nöjd med:

  • Min Mac Pro 8-core är den i särklass bästa mac jag haft och får mig att glömma alla problem med tidigare maskiner.

  • Min PowerMac 7600 (uppd till G3 500 Mhz) från 1996 fungerar fortfarande utmärkt. Känns inte särskilt långsam ens idag tack vare det rappa Mac OS 9.

Ej nöjd med (jag vet att tråden handlar om bra erfarenheter, men sådana lyser klarare i relation till mindre bra):

  • PB 17'' och MBP 17'', visserligen bra maskiner men logikkorten har fått bytas flera gånger.

  • PB Duo från typ 93, fungerar visserligen fortfarande, men har en gång fått byta ut trasig nätkrets. Kasst tangentbord är f.ö. knappt användbar idag (14,4 bps modem!).

  • Grafikkortet dog på min iMac G3 tangerine men jag iddes aldrig fixa det eftersom det var en rätt trist dator (usel skärm t.ex.).

Slutsats enligt mina erfarenheter: Stationära pro-macar är pålitliga. Bärbara och iMac ömtåliga eller bär på kvalitetsproblem

Ursprungligen av M. Sundbom:

Slutsats enligt mina erfarenheter: Stationära pro-macar är pålitliga. Bärbara och iMac ömtåliga eller bär på kvalitetsproblem

Som tur är har jag inte samma erfarenheter! Glömde nämna min iMac 2.4 ghz c2d som jag fick en gång. Ägarens dotter råkade välta den så att skärmen krossades. Men jag kopplade den till min 23" cinema och den var helt otroligt snabb och bra. Definitivt skitbra. Såldes ett tag senare när jag fick ny MBP (den som jag nämnde som inte var så bra) genom mitt jobb.

Har kört Mac sedan 1993 (hade en Amstrad 6128 som min första egna dator och Luxor ABC800 på gymnasiet).

Nu när alla i familjen kör Intel Mac så har jag nästan inga, rättelse INGA support frågor från någon längre, vilket jag fick ibland när alla körde PPC G3 och G4. Datorerna är bättre och Mac OS X blir bara bättre.

Min son (11år) och min dotter (7år) har varsin MacBook Pro 15", min fru en MacBook och har MacBook, MacBook Pro och iMac Intel och har aldrig de problem som man hade förut och kunde trösta sej med att det i alla fall inte var en Windows PC, nu behöver jag inte ens tänka så.

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-08 21:31

Har vi inte ältat detta förut i någon tråd i någon snarlik form ? Känns väldigt välbekant
detta bästa/nöjda mac modell.

Har vi så tråkigt eller kör vi en favorit i repris

Ursprungligen av CUBEIS:

Har vi inte ältat detta förut i någon tråd i någon snarlik form ? Känns väldigt välbekant
detta bästa/nöjda mac modell.

Har vi så tråkigt eller kör vi en favorit i repris

Tycker det är bra med lite positivism.
Jag har en tråd i Loungen som heter "Jag är så jävla glad idag" - där kan man "skriva av sig" om man fått lite allmänt glädjefnatt.

Ursprungligen av CUBEIS:

Har vi inte ältat detta förut i någon tråd i någon snarlik form ? Känns väldigt välbekant
detta bästa/nöjda mac modell.

Har vi så tråkigt eller kör vi en favorit i repris

Beror väl vad man har för förhållningssätt till Macen. Du har inte skrivit när du började använda Mac i din profil så jag har lite svårt att avgöra, men själv känner jag som Guy Kawasaki, Stephen Fry, Douglas Adams (RIP) m.fl.

För mej finns inget bättre. Även om du på pappret kan "bevisa" att något annat skulle vara "bättre" så skulle jag ändå inte använda det.

Det handlar inte om att använda det som är bäst (mest kostnads effektivast, snabbast, störs/minst), det handlar om att använda det man gillar, och att älska en Mac är enkelt, naturligt, medans andra verktyg är och förblir just det, bara verktyg.

LCR

Jag har en SE/30 som bara varit in på verkstad för att få mer minne. Den har aldrig krånglat o går fortfarande som en klocka. Min PowerMac 7600's innehåll flyttades för något år sedan över till ett 8600 chassie. Den datorn går också som en klocka. Min senaste Mac är en iMac inköpt 5/3 så jag är inte bara ägare av en ganska ny Mac utan har också återvänt till alltiett-Macen. Jag är väldigt nöjd med min iMac.

Har egentligen bara en minuspost, nämligen min G5'a (samma mod som henkebarn's) som helt abrupt dog i januari-se ev separat tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 00:37

Har också bara problemfria Macar. Min 10 år gamla blå G3:a står som server dygnet runt, överklockad dessutom, och bara brummar lite mysigt. Bytt hårddiskar då och då men inte på grund av krascher.

Min Powerbook från 2004 använder jag varje gång jag reser, den går som en klocka. Orkar inte visa högupplöst film, typ enda nackdelen.

Min stationära 8-kärniga Mac Pro är bara så sjukt bra. Att den kostade 25000 svider inte en sekund med tanke på att man aldrig blir störd, bara njuter av att arbeta på den.

Min första Mac är en SE som fortfarande fungerar (fast inte på så ofta längre förstås). Fick byta nätdel i den efter ett blixtnedslag.

Under de "mörka åren" runt 2000 så blev det ont om Mac-användare, men jag hängde kvar. Nog kollade jag in alternativ, både MSWindows och Linux, men ingen kom i närheten.

Nog har jag haft lite trassel ibland, men det har varit många maskiner och de har använts flitigt. De värsta problemen har varit med korrupta hårddiskar, men det har alltid bara varit att göra backup och fixa. Det är ju bara maskiner, de kan ju gå sönder, men jämfört med Linux och MSWindows så är det väldigt problemfritt och behagligt. Linux installerar man sönder så fort man gör något (speciellt grafikdrivarna), och Windows är ständigt attackerat och dessutom klumpigt att jobba med.

1
Bevaka tråden