Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på den försvunna grillsmaken...

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej alla glada grill-entusiaster!
Jag är urusel på att grilla.......Är den någon som har bra recept på hemgjorda inte för tjocka hamburgare (typ "Max hamburgare" som man gör själv)
Helst skulle man vilja göra eget hemgjort hamburgerbröd också. Fast det får inte ta hela dagen.
Chilibearnaisesås är favorit.

Ursprungligen av calinou:

hej alla glada grill-entusiaster!
Jag är urusel på att grilla.......Är den någon som har bra recept på hemgjorda inte för tjocka hamburgare (typ "Max hamburgare" som man gör själv)
Helst skulle man vilja göra eget hemgjort hamburgerbröd också. Fast det får inte ta hela dagen.
Chilibearnaisesås är favorit.

https://www.youtube.com/watch?v=vVvlgy37-cw

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-07-18 17:32

Tumtricket var nytt för mig. Skall prova det nästa gång.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tumtricket var nytt för mig. Skall prova det nästa gång.

Imo så ska man inte tjafsa allt för mycket med en burgare. Bra kött med en fetthalt på 20-25% - thats it!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-07-18 20:31
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Per Morbergs är bland de värsta jag smakat

Gäller även vinerna...;D

Ursprungligen av barbapappa_86:

Imo så ska man inte tjafsa allt för mycket med en burgare. Bra kött med en fetthalt på 20-25% - thats it!

Så här blev mina med tumtricket

Ursprungligen av Todden:

Med rätt grillsås KAN det inte bli fel, testa någon av Per Morbergs grillsåser min favorit är vitlök då jag gillar det till det mesta också. Annars kan det vara så att du grilla för snabbt, låt det ta sin lilla tid och börja experimentera om du inte är nöjd. Lycka till!

Det verkar som att det bara är du och jag som tycker om Morbergs såser! Vitlöken är väl en marinad dock? Jag gillar den där sweet & smokey BBQsåsen. Riktigt vass. Men det finns många bra BBQ såser så jag vet inte om det är den bästa jag käkat. Baby Rays är grym.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-02-11 12:54

Igår var jag på skroten och hämtade en gammal varmvattenberedare. De är (många gånger) av rostfritt stål så den kommer bli basen i min BBQ-pit. Känns bra att slippa oroa sig för rost som man måste med ett oljefat. Hur det blir till slut och hur bra det går utan svets återstår att se. Grundtanken är att skruva ihop allting. Jag postar lite bilder när jag är igång. För den intresserade så finns det en del på nätet om det. Sök på "water boiler BBQ smoker".

Många gör regelrätta smokers, med tanken stående upprätt. Men jag vill ha en kombinerad grill smoker, så den blir liggande. Eventuellt kan man leda röken till ett gammalt kylskåp och på så sätt kallröka också.

I höstas var jag på Fästning i rök i Kungälv. Otroligt skoj evenemang! Så jag tänkte och på inrådan av de jag träffade där nere att skapa samma sak där jag bor. Så nu är det klart! Skvadern i rök! 23/5. Kom vettja!

https://www.facebook.com/events/4385281163000...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-03-14 12:01
Ursprungligen av Mattias Hedman:

I höstas var jag på Fästning i rök i Kungälv. Otroligt skoj evenemang! Så jag tänkte och på inrådan av de jag träffade där nere att skapa samma sak där jag bor. Så nu är det klart! Skvadern i rök! 23/5. Kom vettja!

https://www.facebook.com/events/4385281163000...

Jag missade detta fantastiska event pga att jag kom hem från staterna den dagen.
När det ändå nämns så tipsar jag om att det kommer igen:
https://www.facebook.com/events/8083246658739...

Och slänger in en fantastisk grillgrupp på FB, mängder med tips och hjälpsamma människor.
https://www.facebook.com/groups/96142708836/

Ursprungligen av Json_81:

Jag missade detta fantastiska event pga att jag kom hem från staterna den dagen.
När det ändå nämns så tipsar jag om att det kommer igen:
https://www.facebook.com/events/8083246658739...

Och slänger in en fantastisk grillgrupp på FB, mängder med tips och hjälpsamma människor.
https://www.facebook.com/groups/96142708836/

Då hoppas jag vi ses där i höst!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-03-14 18:25
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Då hoppas jag vi ses där i höst!

Abolut om inte jobbet tvingar iväg mig igen

Jag och mitt lag från Grill-SM 2013 har blivit inbjudna till Grill-NM (Nordiska mästerskapen) i sommar. Det går samtidigt som VM.
Jävlar vad kul!

Kul! grattis!

Ny grill på gång nu, bör anlända nästa fredag. 200 kg Offset Smoker, äntligen!

Blir ett bra komplement till Primon.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-05-27 19:42

Jag tänkte visa hur grillen blev, men jag blir så dj***a irriterad på att jag aldrig finner informationen om hur man delar bilder i ett inlägg. Så det kanske blir ännu ett inlägg som aldrig blir av. Någon som kan hjälpa till?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-27 19:46

Om du klickar på Avancerat under meddelandeboxen, så kan du välja att lägga till en fil. Borde väl funka.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-05-27 19:49

Härligt, den funktionen var ju borta ett tag och man var tvungen att gå via 3-parts tjänster. Nu ska vi se om jag får till det

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-05-27 20:18
Ursprungligen av andas:

Igår var jag på skroten och hämtade en gammal varmvattenberedare. De är (många gånger) av rostfritt stål så den kommer bli basen i min BBQ-pit. Känns bra att slippa oroa sig för rost som man måste med ett oljefat. Hur det blir till slut och hur bra det går utan svets återstår att se. Grundtanken är att skruva ihop allting. Jag postar lite bilder när jag är igång. För den intresserade så finns det en del på nätet om det. Sök på "water boiler BBQ smoker".

Många gör regelrätta smokers, med tanken stående upprätt. Men jag vill ha en kombinerad grill smoker, så den blir liggande. Eventuellt kan man leda röken till ett gammalt kylskåp och på så sätt kallröka också.

Min grill/BBQ är färdig och faktiskt delvis invigd. Invigningen skedde innan den var helt färdigsvetsad, men när jag inte klarade att vänta längre. Jag stoppade en ölburk var i ändalykten på två kycklingar och slängde in i grillen. Inledningsvis trodde jag det skulle vara svårt att hålla temperaturen, men det gick över förväntan att ligga mellan 100 och och 120 grader utan någon större handpåläggning.

Hela grillen är gjord i rostfritt stål och jag fick hjälp med svetsningen. På sidan har jag en lucka för att justera luftintag och kunna ta ut IKEA-formen i rostfritt stål för att fylla på med kol utan att öppna. Senare ska jag montera termometrar (en för varmsidan och en för kallsidan) och ett extra grillgaller ska in. Grillgallret är beställt från Landman och troligtvis det enskilt dyraste med hela BBQ:n. Som ni ser är gallret stort nog för ett 30-tal korvar när det är barnkalas.

Till helgen hoppas jag kunna testa pulled pork, men jag har mycket på jobbet nu, så det kanske får vänta en stund till.

Ursprungligen av andas:

Min grill/BBQ är färdig och faktiskt delvis invigd. Invigningen skedde innan den var helt färdigsvetsad, men när jag inte klarade att vänta längre. Jag stoppade en ölburk var i ändalykten på två kycklingar och slängde in i grillen. Inledningsvis trodde jag det skulle vara svårt att hålla temperaturen, men det gick över förväntan att ligga mellan 100 och och 120 grader utan någon större handpåläggning.

Hela grillen är gjord i rostfritt stål och jag fick hjälp med svetsningen. På sidan har jag en lucka för att justera luftintag och kunna ta ut IKEA-formen i rostfritt stål för att fylla på med kol utan att öppna. Senare ska jag montera termometrar (en för varmsidan och en för kallsidan) och ett extra grillgaller ska in. Grillgallret är beställt från Landman och troligtvis det enskilt dyraste med hela BBQ:n. Som ni ser är gallret stort nog för ett 30-tal korvar när det är barnkalas.

Till helgen hoppas jag kunna testa pulled pork, men jag har mycket på jobbet nu, så det kanske får vänta en stund till.

Snyggt! Önskar att jag dög till att bygga något liknande. Ser fram emot att läsa mer om hur den fungerar.

Kör en offset Smoker nu, roligt men extremt tidskrävande! ? jagar rökved hela tiden.

Jag har sett Primon XL. Finns inget annat för mig nu. 4 kolbitar, laga mat i typ 20 timmar på 100 grader. Sedan kan man dra upp den till typ 900 grader om man vill. Något jag siktar på att införskaffa.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har sett Primon XL. Finns inget annat för mig nu. 4 kolbitar, laga mat i typ 20 timmar på 100 grader. Sedan kan man dra upp den till typ 900 grader om man vill. Något jag siktar på att införskaffa.

Ja jag är extremt nöjd mem min Primo, enda klagomålet är att den är "för lätt" att grilla på.. ?? Den håller tempen oavsett yttr omständigheter.

Grym i alla fall! Och perfekt som komplement till en Offset.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-08-29 19:48

Är fortfarande väldigt nöjd med bbq:n har kört 4 beer canned chicken samtidigt, pulled pork, pizza osv.

Min bbq-bibel har hittills varit texmex från grunden av Jonas cramby. Fantastiska picklingar, salsor, guckor och recept i övrigt på bbq och texmex. En perfekt bybörjarbok! Till er som gillar köpt bbq-sås så måste jag be er pröva den ur boken. Innan den tyckte vi baby rays var fantastisk

Men nu är det dags att finna ny inspiration att komplettera med. Var vänder ni er då? Har ni några förslag på webbsidor/bloggar/böcker?

Ursprungligen av andas:

Är fortfarande väldigt nöjd med bbq:n har kört 4 beer canned chicken samtidigt, pulled pork, pizza osv.

Min bbq-bibel har hittills varit texmex från grunden av Jonas cramby. Fantastiska picklingar, salsor, guckor och recept i övrigt på bbq och texmex. En perfekt bybörjarbok! Till er som gillar köpt bbq-sås så måste jag be er pröva den ur boken. Innan den tyckte vi baby rays var fantastisk

Men nu är det dags att finna ny inspiration att komplettera med. Var vänder ni er då? Har ni några förslag på webbsidor/bloggar/böcker?

Läs Meatheads Sida AmzingsRibs, otroligt mycket kunskap där!

Gillar Chris Lillys senaste bok, Fire and smoke även Aaron Franklins bok är bra.

Jag kan rekommendera amazingribs, även jag. Fantastiskt kunskapsbank!
Jag är även med i hans Pitmasterklubb. Sedan kan jag rekommendera BBQLovers-gruppen på Facebook. Otroligt trevlig grupp.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-08-31 13:47
Ursprungligen av andas:

Är fortfarande väldigt nöjd med bbq:n har kört 4 beer canned chicken samtidigt, pulled pork, pizza osv.

Här är lite läsning för er som gör beer can chicken. Kanske inte det ultimata sättet att grilla kyckling. http://www.huffingtonpost.com/craig-goldwyn/b...

P.S. Även Amazing Ribs avråder för tillagning med beer can metoden.

Länge sedan det skrevs något här, snart dags för en ny maskin hemma. ? Har dock inte vågat säga något åt min sambo än..

Men man kan ju inte ha för många grillar/rökar.. ?

Har kört en offset ett tag nu, galet roligt men tidskrävande. Kör Primon när jag måste jobba eller vara borta från hemmet.

Min offset

Kvällsmat..

Så här ser min familj mig..

Vanlig syn..

??

Btw om det är någon som köper en Primo kan jag rekommendera att köpa en "skorstenshatt" riktigt bra i dåligt väder!

Hatt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 09:32
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Har kört en offset ett tag nu, galet roligt men tidskrävande. Kör Primon när jag måste jobba eller vara borta från hemmet.

Min offset

Kvällsmat..

Så här ser min familj mig..

Vanlig syn..

??

Snyggt! Helt glömt att det finns en grilltråd här.

Blev lite mat i lördags

Bevaka tråden