Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanner till diabilder

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 20:42

Hej,
Jag skulle behöva få lite tips om en scanner för att scanna diabilder. Det är några tusen bilder från 50,60 och 70 talet som jag inte vill ska försvinna. Efter att hört mig för på olika labb så verkar gör-det-själv alternativet vara klart billigast.
Så min fråga är om någon kan tipsa mig om en scanner (hade tänkt mig 4000) som ni tror på.
tack på förhand.

4000:- låter hutlöst dyrt. Har sett betydligt billigare. Beror naturligtvis på vilka krav du har på kvalitet men till exempel för familjebilder bör ju en sådan här duga alldeles utmärkt...
Braun NovoScan I - Inet.se

jag har inte testat själv, men man kan 'scanna' diabilder snabbt genom att skruva av objektivet på en dia-projektor och fota diorna där de sitter i hållaren framför lampan.
när man skruvat in inställningarna på kameran kan man köra igenom magasinen i rasande takt.

då behövs det (förutom projektorn) en hyfsad kamera, ett macro-objektiv med lite längre brännvid samt ett stativ.
har du redan tillgång till kameran behöver det ju inte bli så dyrt...

HP ScanJet G4050

Har själv använt den för att scanna in några hundra diabilder.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-04-27 22:17

Tusen bilder är inte gjort i en handvändning.. 50-70 talet? Då är förmodligen en del glasade, vilket komplicerar det hela ytterligare. Men en begagnad Nikon Coolscan med automatiskt matningsmagasin hade varit perfekt. Annars är moderatorns förslag ett utmärkt val. 16 dior åt gången.

Epson V700 har fått mycket bra recensioner som diascanner. Du kan säkert hitta en begagnad för runt 4000 kr. Ny kostar den drygt 5000 kr. Du kan scanna 24 negativ åt gången, den har firewire.

Omfattande test

Rengör diorna ordentligt - det tar tid men det tar ännu längre tid att skanna med damm och rep-filtret på. Det tar en evighet (minst tre gånger så lång tid för varje enskild skanning jämfört med om man inte har dessa filter på).

1000 bilder... Det är ca. 100-150 timmars jobb med en "vanlig" dia-skanner (konsumentmaskin med magasin för 4-5 dior). Strular det tar det 200-250 timmar (omskanningar etc).
Fyra tusen bilder? Tja...tänk 25-30 arbetsveckor (5 dar/veckan) heltid (8 timmar/dag). Däromkring.

Om det bara handlar om affektionsvärde så skulle jag rigga upp och fota av projektioner på ca. 40 cm bredd. På en meters avstånd. Bra duk, mörkt rum. Kameran så nära projektor som möjligt. Det blir i alla fall bättre än att fota av dian direkt i motljus som föreslagits (det blir ingen bra upplösning så - dian är ju väldigt liten liksom - varje pixel i kamerans CCD/CMOS kommer att täcka mycket av ytan på dian etc etc etc).

Senast redigerat 2010-04-27 23:43
Ursprungligen av Zimmerman:

Om det bara handlar om affektionsvärde så skulle jag rigga upp och fota av projektioner på ca. 40 cm bredd. På en meters avstånd. Bra duk, mörkt rum. Kameran så nära projektor som möjligt. Det blir i alla fall bättre än att fota av dian direkt i motljus som föreslagits (det blir ingen bra upplösning så - dian är ju väldigt liten liksom - varje pixel i kamerans CCD/CMOS kommer att täcka mycket av ytan på dian etc etc etc).

vet du vad ett macroobjektiv är..?

edit: jag hittade inlägget (från fotosidan) som jag tänkte på från början.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=798052&postcount=6
"... Men den hastigheten som jag haft när jag testat och pillat med inställningar (ca 100 dian) borde det vara realistiskt att digitalisera 10 000 dian på en dag."

Senast redigerat 2010-04-28 00:28

Speciella neg-/diascanners. Oftast mycket hög kvalitet men ohyggligt långsamma för bulkinscanningar. En enstaka bild då och då för trycksaker, förstoringar etc är ok, tusentals bilder är det inte...

Har själv en Minolta Dimage 5400. Jättebra men långsam. Den nyare modellen Minolta Dimage 5400 II är dubbelt så snabb. Tyvärr tillverkas de inte längre

Flatbäddsscanners är ju mycket snabbare och nyare modeller har ju riktigt bra bildkvalitet. Epson V700 som nämns ovan har jag också hört skall vara bra. Man kan läsa mer här: Epson V700 V750 PRO

Snabbast torde det ändå vara med en diaduplikator man skruvar direkt på sin digitalkamera. Som denna (samtliga DSLR): General Brand | Digital Slide Duplicator | SDD | B&H Photo Video eller denna om du har Nikon: Nikon | ES-1 Slide Copying Adapter | 3213 | B&H Photo Video
Denna tycks vara utgången men kan vara värd att leta efter om du har Nikon eller Canon: Soligor. Eller en liknande modell förstås om det finns tillgängligt (har inte hittat någon själv ännu). Motsvarar ju de gamla goda "analoga" diaduplikatorerna liknande den jag har hemma i en låda, fast för icke-fullformats digitalsystemkameror med 1.6x brännvidsfaktor.

Mer står skrivet om diainscanning i dessa trådar:
http://www.99.se/kringutrustning/257272-typ-plexgear-negativscanner-foer-os-x.html
http://www.99.se/digitalfoto/272375-scanna-tusentals-dia-negativ-i-stockholm.html
http://www.99.se/grafisk-produktion/92438-scanna-ett-stort-antal-bilder-negativ.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 09:58

Oj, oj oj vad tacksam jag är för alla tips och idéer!! Som någon skrev så är många av bilderna ramade och glasade. Det är mer än tusen bilder skulle jag tippa på så en scanner som man kan mata in flera bilder på en och samma gång är en fördel. Det här är ett långtidsprojekt som ni kan ana:/
Jag ska ta mig en ordentlig titt på alla förslag!
Soma

Hur är det med glasade bilder och ICE? Jag tror inte att det fungerar. Kanske att det är värt att rama om de viktigaste bilderna i förväg? Visserligen tar ICE lite (mycket!) extra tid på sig vid inscanningen men det tjänar man mångdubbelt igen då man inte behöver klona bort dammkorn i Photoshop senare. Dessutom har jag för mig att glaslösa bilder är bäst för långtidsarkivering. Visserligen får man stå ut med att bilderna buktar sig (man har väl autofocus!) men man slipper ju newtonringarna. Står bilderna fuktigt (på vinden kanske) finns dessutom risk för svamp och annat otyg mellan glasen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-04-28 12:54

Glasade dior är rejält svårscannade. Jag bet i det sura äpplet och monterade om bilderna i glaslösa ramar. Bra för diabilden, eftersom den håller betydligt längre. En del var svåra att få loss då de klibbat fast på glaset.

Pss.. jag har fortfarande 2000 dior kvar att rama om... någon som vill hjälpa till?

Den här nya från Canon kanske kan vara något?
Canoscan 9000F skannar i 9600 ppi - Fotosidan

Jätteintressant tråd! Pappa har åtskilliga tusen bilder (tror han sa runt 8000st) som vi skulle vilja scanna. Finns ett antal trådar som jag ska läsa igenom innan jag börjar ställa frågor.

Verkar som att det kommer ta tid att läsa in alla bilder

Fars bilder från 70-80-tal och framåt har jag skannat av och till i flera års tid. Det tar enormt(!) mycket tid om resultatet ska bli professionellt.

Personligen räknar jag grovt med fem (5) minuter per bild. Detta omfattar själva skanningsprocessen (4000 dpi), rengöring och avramning/omramning. Varje bild rengörs med isopropylalkohol (och topsas från fett/klister/damm).

Ska det bli riktigt bra kan man glömma att skanna bilderna med glasade ramar.

Använder Nikon Coolscan LS-IV ED och V ED. 65Mb per bild. 30 bilder per ask, 60 bilder per magasin.

Det låter lite väl ambitiöst för mig - 65MB per bild?? Jag skulle vara nöjd med 1/20 av det tror jag

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-12-30 22:56

Jag funderar på att köpa en sån här:
Conrad - online shop fr teknik, elektronik och innovativa ider

Finns även billigare modeller i samma serie.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-31 12:18
Ursprungligen av Jetwash:

Jag funderar på att köpa en sån här:
Conrad - online shop fr teknik, elektronik och innovativa ider

Finns även billigare modeller i samma serie.

Det funderade jag också på när de skickade ut reklambladet med rabatten. Men missade att beställa....

Inte så dyr iaf. Liknar B&Hs dyrare variant nämnt i den här posten.

Men har den ingen diffusor bakom diabilden?

Återkom gärna med rapport - jag har fortfarande inte kommit åt att skaffa någon (huvudsakligen för att mina tusentals diabilder ligger i Sverige och jag bor största delen av året utomlands...)

Ursprungligen av johan_tanying:

Men har den ingen diffusor bakom diabilden?
Återkom gärna med rapport

Fick den nyss. Verkar vara en enkel men sympatisk pryl om den håller vad den lovar. Återkommer med rapport.

Den har diffusor.

Just det ja. Har inte sett fler bilder på den. Det finns ju många olika lösningar för detta, både vintage och nytillverkat. Men det låga priset lockade här.

Berätta gärna vad du änvänder för optik. Har för andra modeller hört att man bör ha ett 70 eller 80 mm makro för att slippa extra förstoringslinser (som med all säkerhet försämrar skärpan, tillför distorsion mm.

Och här är en s_n_a_b_b lösning på bulkinscanning (för hemmabruk åtminstone): Wolverine F2D300 35mm to Digital Converter F2D300 B&H Photo

Kvaliteten är väl inte den mest ultimata utifrån vad några användare tycker, men apparaten är inte heller speciellt dyr (ca 100USD). Amazon.com: Customer Reviews: Wolverine F2D300 7.3MP 35mm Slides and Negatives to Digital Image Converter (Blue)

Senast redigerat 2011-03-25 02:01

För den som behöver scanna mängder av bilder, kanske denna produkt kan göra livet lättare:

PowerSlide 3650 Automated 35 mm

Lite som Reflectas scanner med andra ord? Verkar vara något billigare dock (720 USD på B&H) men det tar fortfarande flera minuter per bild om man vill scanna i hög upplösning.

Men man skall nog akta sig för den här (billigare) scannern av samma märke: Pacific Image PrimeFilm 7250Pro3 Film Scanner 7250PRO3 B&H Photo Den verkar av utseendet att döma vara påfallande lik Kodaks gamla neg/diascanner RS3600 som var katastrofalt uselt byggd. Inte ens Kodak själva kunde laga den utan jag fick pengarna tillbaka.

Ursprungligen av johan_tanying:

Lite som Reflectas scanner med andra ord? Verkar vara något billigare dock (720 USD på B&H) men det tar fortfarande flera minuter per bild om man vill scanna i hög upplösning.

Ja, jag visste att jag sett scannern i ett annat märke! Jag tänkte det kunde vara praktiskt med att kunna lägga hela dia släden i apparaten. Kvalitén hade jag dock ingen susing om. Tack för varningen!

Idén med att scanna kunna använda hela dia släden i apparataen är inte dum, synd att de inte satsar på kvalitén, som t.ex. Nikon Coolscan… (den får givetvis vara snabbare…

Reflectas scanner (och antagligen också Pacific Image-scannern för diamagasin) är väl helt ok (har inte testat själv). Men så kostar de ju också en rejält större slant än Wolverine-scannern.

Diascanner

Har ett antal dior liggande som jag vill överföra till min iMac.
Någon med tips på diascanner till ett överkomligt pris, kravet är att den ska fungera med Mac.
Diorna är blandat, glasade och oglasade, ska fungera med båda alltså.

Bevaka tråden