Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat och iSight... och .mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 17:05

Vi har fundering på att skaffa iChat och iSight till jobbet då vi har mycket med folk på vift hela tiden. Dock har jag lite fundering kring hur det funkar:

1. Måste man köra via .mac eller finns det någon mer proffsig lösning?
Med detta menar jag att det är lite oproffsigt att behöva ha en ".mac" adress som referens till kunder när man inte jobbar för Apple...

2. Är man tvungen att köpa ett .mac abonemang årligen för att det skall funka?
Man kan ju regga ett konto utan betalning, fast det kanske slutar fungera helt efter 60 dagar, eller?

3. Finns det något alternativ till iChat som videokonferans lösning?
Vad jag tänker mig här är ex. möjligheten att vara fler än två i en chat.

• Oregistrerad
  • 2003-08-13 17:31

Nix, det som behövs är ett AIM konto och det kostar gratis.

Bara att registrera ett konto per anställd, men om det går att köra fler pers än 2 över video vet jag inte.

Man behöver inte alls ett AIM konto! Man behöver inte ens ha ett konto alls! iChat har rendezvous-stöd, så det är bara att sätta igång Rendezvous Menyn på alla datorer -- så hittar man varandra direkt.

Hur som helst... Det går inte att chatta mer än två personer åt gången, tyvärr. Det finns nog andra program åt det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 19:49

Man behöver inte alls ett AIM konto! Man behöver inte ens ha ett konto alls! iChat har rendezvous-stöd, så det är bara att sätta igång Rendezvous Menyn på alla datorer -- så hittar man varandra direkt.

Okej, det vore ballt om du kunde förklara för mig hur det fungerar över internet? Vore ju guld om iChat Automagiskt hittade alla jag kände över hela världen... :rolleyes:

Hur som helst... Det går inte att chatta mer än två personer åt gången, tyvärr. Det finns nog andra program åt det...

Precis vad jag undrar...

det som behövs är ett AIM konto och det kostar gratis.

Righty... Samma problem dock, "anstä[email protected]"... Grr...

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-13 19:52

Så ser inte ett AIM-konto ut. Ett AIM-konto ser ut så här "anställd"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 19:57

Ofan, ska undersökas!

Tyckte ha för mig att man skulle få gratis .mac konton för att använda med iChat AV.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 21:43

Tyckte ha för mig att man skulle få gratis .mac konton för att använda med iChat AV.
Jag med, det är lite luddigt tycker jag. För när man reggar ett iChat nick så reggar man ett "try-out .mac" konot lixom...

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-13 21:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Jag med, det är lite luddigt tycker jag. För när man reggar ett iChat nick så reggar man ett "try-out .mac" konot lixom...

Man får behålla ID:t efter trial-periodens slut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 21:56

Okej, det låter ju bra.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-14 18:06

Ett program för videochat är ju annarsiVisit. Där kan man göra egna kanaler (med lösenord om så önskas), där kan man vara upp till 10st sammtidigt tror jag....

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Man får behålla ID:t efter trial-periodens slut.

Vadå behålla ID:t? Man får väl inte behålla ett tryout .mac-konto för iChat om man inte betalar?

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-24 19:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Vadå behålla ID:t? Man får väl inte behålla ett tryout .mac-konto för iChat om man inte betalar?

Jo det är precis vad man får det... det ID som du valde för .mac funkar fortsatt fint att logga in med på iChat (dock ingen tillgång till några andra .mac-tjänster.

ICQ nummer funkar också att lägga till, fast man kan inte använda ett själv tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Jo det är precis vad man får det... det ID som du valde för .mac funkar fortsatt fint att logga in med på iChat (dock ingen tillgång till några andra .mac-tjänster.

Toppen! Då ska jag göra det bums.

• Oregistrerad
  • 2003-08-25 16:46

Jag ser helt klart fram emot den dagen då apple inför riktigt ICQ stöd i iChat (om de nu planerar att göra det?)

Som det är nu så kan man ju bara använda AIM eller .mac konton själv. Däremot kan man adda ICQ-nummer till listan, men alla nummer fungerar inte (inte för mig iaf).

1
Bevaka tråden