Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera Aiff till MP3?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-14 18:06

Jag försöker hitta ett program som kan konvertera Aiff till MP3. Har letat en massa men inte hittat nåt
Helst gratisprogram eller shareware.

Någon som känner till något snitsigt program som fixar detta?

tack på förhand!

  • Medlem
  • 2003-08-14 18:21

iTunes!
Advanced > convert to mp3 med filen markerad i Library (man väljer ju hur itunes skall importera under i dess inställningar.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 18:22

*skratt*

Det finns ett litet trevligt program som heter itunes som du kan importera AIFF i och som ger dig MP3 när du drar ut låten på skrivbordet...

Kolla upp det programet, lite okänt men bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-14 18:39

Jag såg just det, men jag fick inget bra resultat.

Finns det nåt program motsvarande tex Cleaner för ljud?

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Jag såg just det, men jag fick inget bra resultat.

Finns det nåt program motsvarande tex Cleaner för ljud?

Inget bra resultat? Konstigt. Vad är det som inte blir bra? Blir det dåligt ljud, klirr eller nåt sånt? iTunes kodar väl som standardinnställning i ganska hög kvalitet har jag för mej.

Jag har testat en massa olika program och min erfarenhet är att iTunes låter förbaskat bra redan på 128 Kb's mp3 konvertering.

(Med, "låter förbaskat bra", menar jag bra för att vara Mp3)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-20 10:40

Min erfarenhet är att Itunes kodar dåligt, i alla fall den version jag provat. Jämförde t.ex. med ett program som heter Amadeus som använder LAME-codec för sin konvertering. Det lät betydligt bättre än Itunes resultat som var diskantfattigt och "muffligt").
Jag har provat ett stort antal konverterare och de program som använder LAME för konverteringen låter generellt bättre. Även SoundJam m.fl har LAME-codecen och låter bra. Synd, för Itunes är ju ett mycket smidigt program i övrigt.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-09-04 13:08

Tror att de beskrev i förra numret (1:a numret) av tidningen Studio hur man byter codec i iTunes. Själv tycker jag dock att det blir väldigt bra om man väljet 160 eller 192.

Peak konverterar till och fran de flesta ljudformat! Finns bade till OS X och OS 9

http://www.bias-inc.com/

men annars, som sagt sa funkar det ju med iTunes.

iTunes är bra på det mesta, men det är lite märkligt det där med att man kan importera en aiff-fil från skrivbordet till iTunes. Men att man sen måste ta ett steg till med att konvertera den till AAC eller MP3 om man nu valt det i inställningarna. Det vore ju lättare om det gick att importera till det format man vill på en gång.

Jag har precis börjat rippa vinyl med Sound Studio till aiff och tyckte att det borde finnas ett bättre sätt att få filerna till AAC 320kbit, som jag uppfattat är iTunes bästa kvalitet. :rolleyes:

Ursprungligen av Svante S:

iTunes är bra på det mesta, men det är lite märkligt det där med att man kan importera en aiff-fil från skrivbordet till iTunes. Men att man sen måste ta ett steg till med att konvertera den till AAC eller MP3 om man nu valt det i inställningarna. Det vore ju lättare om det gick att importera till det format man vill på en gång.

Jag har precis börjat rippa vinyl med Sound Studio till aiff och tyckte att det borde finnas ett bättre sätt att få filerna till AAC 320kbit, som jag uppfattat är iTunes bästa kvalitet. :rolleyes:

Har jag helt fel när jag påstår att under inställningar så kan man ställa in med vilken kodare man importerar? Så ser det i alla fall ut hos miig.

Ursprungligen av Alf Nilsson:

Har jag helt fel när jag påstår att under inställningar så kan man ställa in med vilken kodare man importerar? Så ser det i alla fall ut hos miig.

Jovisst och det har jag gjort, det är bara det att iTunes inte vill kännas vid en aiff när den ligger på skrivbordet när man vill importera. Att lägga till den i biblioteket går däremot bra - för att sen konvertera den till AAC - och sen kasta den tillagda aiff-filen. Tre moment som jag tycker kunde vara ett! :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 23:04

Nu finns det ju anledningar till att vilja ha mp3 men du ser ut att ha en massa Macar så varför inte det överlägsna AAC?

Håller med om att många mp3-program ger ett lite halvdant resultat. Skum diskant, artifakter osv. Ett program jag fastnat för som jag personligen tycker ger ett lite bättre resultat är Audion med LAME 3.92 codecen. Kostar bara $30.

http://www.panic.com/audion/

Nån som vet om Itunes kan använda sig av LAME-codecen när mp3-filer skapas?

Ursprungligen av Earth:

Nu finns det ju anledningar till att vilja ha mp3 men du ser ut att ha en massa Macar så varför inte det överlägsna AAC?

Det är bara Mac som gäller, även om sambon har en PC.

MVH
Skanörvägen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-23 11:02

Ja, det går att använda LAME i iTunes. Nån gång i tiden har jag uppenbarligen installerat det eftersom jag har valmöjligheten i menyerna att använda LAME för kodningen. Minns dock inte riktigt hur det hela gick till. (sitter på en jobb-PC just nu och kan inte kolla upp det)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 12:24
Ursprungligen av Svante S:

Det är bara Mac som gäller, även om sambon har en PC.

MVH
Skanörvägen

Ok, skulle ha citerat Tobot som så gärna ville ha mp3 men ser att svaret kom efter ditt inlägg och att du också har "en massa" Macar...

mvh Per/Kalmgatan

  • Medlem
  • 2004-10-11 21:02

testa

"macast mp3 converter"

Jag anväder det för att fixa mp3 till aiff

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2013-09-03 13:02

Och hur gör jag nu med senaste iTunes, hittills osynliga AIFF-låtar till mp3 eller dito 4?

1
Bevaka tråden