Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för extrem skadeglädje mot Apples konkurrenter! Moahahahahahaha!

Tråden skapades och har fått 566 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Papperskatt:

Personligen tar jag hellre en netbook framför en iPad.

Du har ingen iPad, eller hur? Jag har båda, en köpte jag för att halvår sen och den har legat i en låda de senaste 27 veckorna. Det gör inte den andra...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-21 13:09
Ursprungligen av akerstrom:

Du har ingen iPad, eller hur? Jag har båda, en köpte jag för att halvår sen och den har legat i en låda de senaste 27 veckorna. Det gör inte den andra...

Samma för mej, min MacBook ligger i garaget sedan ett par månader tillbaka.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-08-16 17:57

"Netbooks aren't better at anything!"
YouTube - Apple on Netbooks

Jag tror att det finns flera anledningar till varför netbooks har tappat i popularitet. För det första verkar det vara ont om vidareutveckling. Jag köpte en netbook för två år sedan och de som säljs idag är i mångt och mycket väldigt likvärdiga. I princip samma chipset, minne etc. Den största förändringen verkar vara att många har gått över från SSD till hårddisk, vilket känns synd.

För det andra så tror jag att det var många som köpte på sig en netbook utan att vara säker på om det var något för dem. Gruppen av oss som faktiskt använder våra netbooks är väldigt liten, vi köpte dem av andra anledningar än att ha en "bra" laptop, det har jag min MacBook Pro till. Det skulle dock inte förvåna mig om vi är fler än antalet Mac Pro-användare.

Netbooks visade sig vara en mindre nisch än vad man först hoppades på. Inom de närmaste åren kommer den antagligen att försvinna genom att långsamt smälta ihop med övriga varianter av bärbara datorer. Jag har för skojs skull sett mig om efter alternativ om jag skulle vilja byta ut min nuvarande netbook men det finns helt enkelt inga bättre alternativ längre. Jag får istället hålla till godo med att uppgradera min nuvarande. Mer minne och en ny större SSD har det redan blivit, så småningom kanske det blir dags för ett nytt batteri också.

Roligt med prylar som "fungerar till 100%" mot bättre vetande och etablerade fysikaliska regler...

iXP1-500 Dongle Claims It Will Allow iPads To Juice From Underpowered USB Ports | Cult of Mac

Så kan du ladda din iPad FASTÄN du inte har kräm nog i din USB-port...

Vete fan hur det går till - säkert ngt elektroniskt

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-18 00:51
Ursprungligen av Goflorp:

Roligt med prylar som "fungerar till 100%" mot bättre vetande och etablerade fysikaliska regler...

iXP1-500 Dongle Claims It Will Allow iPads To Juice From Underpowered USB Ports | Cult of Mac

Så kan du ladda din iPad FASTÄN du inte har kräm nog i din USB-port...

Vete fan hur det går till - säkert ngt elektroniskt

Power your iPad from underpowered USB ports

Misstänksamheten växer

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-18 01:47

Nej det är faktiskt inte så konstigt. Den lilla dongeln kan fungera. När iPhone och iPad kopplas in i en USB port så tror den att porten kan ge full strömstyrka och drar 1A ström. Det kan vissa USB portar inte men Apple har byggt in en möjlighet att ladda en iPad/iPhone/iPod från en klenare ström källa. Genom att skicka 2v+ på de båda innersta trådarna känner iOS att strömkällan inte kan ge full styrka och iOS drar istället 500mA vilket räcker för USB portar med mindre ström. Det tar så klart längre tid att ladda upp batteriet.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-18 07:49

Kopplar jag min iPad till min MacPro så står det not charging men låter man den sitta i över natten är den ändå full laddad på morgonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 21:58

Inte så roligt sammanträffande men ändå komiskt i många avseenden!

Datavirus bakom flygkrasch i Madrid - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-08-21 08:11

Sony gör reklam för att PSP är bättre än iPhone. Ändå, på slutet får killen ta upp en extra pryl, en telefon, för att kunna ringa till sin iPhoneanvändande vänn! Moohahahahahah!

Sony rädda för Apple - MacWorld

Ursprungligen av keptang:

Det är inte samma målgrupp, kolla prisdifferenserna mellan en standard netbook och en iPad.

Netbooks var dömda att misslyckas från början (som du skriver), det som var bra med den typen av maskiner på marknaden är att utveckligen utav ULV-plattformar tog fart = bra prestanda, smått format.

Klart det är samma målgrupp. Annars skulle inte Netbooks tappat sin försäljning då iPad kom. Sen att Netbooks inte är/var något att ha är en annan sak.

Pojkar.

Det är ju mer av ett konstaterande än ngn skadeglädje.
In med mer skadeglädje i tråden.

Jag sitter här med min MacBook, iPad och iMac, och igår bad min granne mej hjälpa honom att ominstallera Windows XP på hans HP laptop som inte funkar som den ska...

Moahahahahahah!

LCR

iPad är en succe...

iPad tar kunder från Kindle ... ojojoj...
iPad snor kunder från alla andra läsplattor med...

iPad tar kunder från de som tänker köpa netbooks

iPad saknar vettig konkurrens ÄN....

Halva PC-mupperiet-förståsigpåarna är skeptiska... ÄN....
( Den saknar ju USB-portar och inbyggd 500GB hårddisk...)

iPad hostas fram i 3 milj ex i månan ...

iPad får tillverkare i kina av kinesdynga-bärbara att skriva ner sina prognoser

Microsoft oroas av antalet sålda ipads och är "inte nöjda" med att den säljs. ....

Och nu då.... spiken i kistan:

Analyst: iPads a Threat to Entire PC Industry | Cult of Mac

"We’ve already heard that Apple’s iPad is putting a hurt on netbook sales. Now comes thinking that the iPad is a threat to the entire PC industry.

“Sales of traditional notebooks appear to be feeling pressure from the iPad,” UBS analyst Maynard Um says. Although the iPad cannot match PCs function-for-function, consumers who buy an iPad “may be more willing to delay purchases and upgrades of existing PCs,” Um told investors.

Um said he expects Apple will sell 28 million iPads in 2011, a figure he termed “conservative.”

Particularly worried about this news is Microsoft and low-end PC makers, such as HP and Dell.

Up until now, the iPad has impacted sales of low-cost netbooks running either Linux or a stripped-down version of Windows. But if the iPad is eating into low-end PC sales, it means Microsoft is losing licensing fees from full-blown Windows to Apple. Also, this puts increased pressure on PC manufacturers to produce tablets that can compete – a difficult task.
We’ve already heard that Apple’s iPad is putting a hurt on netbook sales. Now comes thinking that the iPad is a threat to the entire PC industry.

Följ länken för resten ....

Min kommentar: Moahahahahahahahahahaha!

"70 miljoner datorer kraschar varje dag"

Hahahahahaha!

På Feber.se ...

Acers grundare och föredetta VD, Stan Shih, säger att Apple är som ett "muterande virus".

Vad menar han då med att Apple är som ett muterande virus. Jo, Shih menar att Apple skapar sin egen väg och går utanför den traditionella strukturen av PC-industrin men att industrin kommer att bygga upp en immunitet för att blockera den här trenden. Han tror också att storleken av Apples anhängare kommer vara mindre än den motsatta sidan eftersom det är på det sättet som industrin normalt utvecklar sig.

Read more: Apple är som ett "muterande virus" | PC-feber

Egen kommentar: Gubben ser verkligen ut som han har haft ett par hjärnblödningar.
"en miljard flugor kan inte ha fel, ät kobajs!"-gänget kommer vinna ... vesst

Ursprungligen av Goflorp:

"en miljard flugor kan inte ha fel, ät kobajs!"-gänget kommer vinna ... vesst

Skärp dej Goflorp! Du är nästa lika mycket ute och cyklar som Stan, lite mer än en futtig miljard...

WikiAnswers - How many house flies in the world

Fattar inte hur dessa korkade PC snubbar vågar sticka ut hakan och snacka sån gegga! Att de inte lärt sej från alla andra idioter som snackat skit om Apple förut, t.ex. Steve "Developers developers developers" Ballmer om iPhone...

YouTube - Microsoft CEO Ballmer laughs at Apple iPhone.mp4

Moahahahhaha!

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-17 07:27

Att dom inte lärt sig. Gång på gång under de senaste decenniet har Apple "förvånat" och fortfarande tror allt PC-folk att det bara är en hype.

Hörde det senast i veckan på ett seminarium för entreprenörer och innovatörer. iPod kom upp hos en föreläsare som en bra innovation. Genast så kom kommentaren om Apples förmåga att skapa ett behov (som vi tydligen inte behövde enligt åhöraren) och deras HYPE! Föreläsaren kontrade då med "Fanns det inga mp3 spelare före iPod? Moohaaaaaaa!

Det verkar som om Andoidlägret har lite problem...

Android apps on the Galaxy Tab may be 'a little ugly' | Tablets | iOS Central | Macworld

Kort. Senaste Androidsystemet funkar dåligt när man skalar det till andra skärmstorlekar.
Det ser ut som skit, pixligt och "ur fokus",

An analyst today agreed that Android Market apps running on the Galaxy Tab’s 7-inch screen with Android 2.2, also known as Froyo, won’t look good. Since Froyo was intended to be used on smartphones with smaller 3- to 4-inch screens, images on a tablet running Froyo will appear stretched or out of focus, with jagged edges or pixilated, said analyst Rob Enderle of Enderle Group.

“Apps aren’t going to scale right and won’t be quite as pretty” on the Galaxy Tab, Enderle said in an interview. “The apps are probably going to be a little ugly.”

Googlechef lägegr sig i och säger att OS'et inte är avsett på den skärmen.

Låt mig gissa att alla kommer ha sitt eget lilla universum, vissa kommer ha stereohögtalare, vissa kommer ha CF-kort, andra SD, ngn kommer på vansinnet att sätt i en CD/DVD/Bluray i.
Det leder enbart till en spridning av alla möjligheter och att "minsta gemensamma nämnare" blir ngt avlägset blurr. Man kommer helt enkelt inte överens, en del kommer tillverka skärmar, addons, addins etc med egna tillägg. Tillägg som troligen kommer i konflikt med varann, allt skall ha senaste drivrutinen. Programmet som funkar på min android, funkar inte på din. Videokonferens blir i halv upplösning mot vad kameran klarar - eftersom det är minsta gemensamma nämnare satt i ngn standard.... det funkar inte ändå, för HTC kör inte med samma Codec som HTC osv...

Jag tror jag skrattar på mig...

Zune, någon? Sista posten(?) i tråden http://www.99.se/notiser/101181-zune-microsoft-svar-pa-ipod-nu-officiellt.html

Ursprungligen av Capeman:

The Macalope som är ett konstigt djur och en spalt på MacWorld där man tar ut svängarna rejält
är ofta mycket underhållande läsning.

Men det här vart det roligaste på länge; 2010's största huvet-under-armen-gubbar ...
(Sett ur ett Appleperspektiv)

The Macalope Weekly Special Edition: Fools of the Year | Computers | MacUser | Macworld

Rätt lång artikel, mycke engelska blir det - se det som träning.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-16 07:10

Besökte en bekant med windows här om dagen. Han är en riktig Applehater så jag pratar aldrig datorer när jag träffar honom. Nu till det roliga, han hade köpt en ny dator, en egenkomponerad sak i en stor svart plastlåda med blinkande och lysande blå dioder. Han och en kompis till honom hade spenderat flera dagar och nätter för att montera ihop skiten och sedan hade han lagt ytterligare ett par nätter på att installera windows, vilket han fortfarande höll på med då jag gjorde besöket. Jag var där några timmar och under den tiden kom aldrig windows igång. Men av vad han berättade om maskinen så skulle den ha en fantastisk prestanda då den väl kom igång. Det som är mowhahaha med detta är att de få gånger jag hälsar på hos denna bekant så är hans dator nästan alltid i någon form av ominstallation (system eller programvaror) och så har även hans androidlurar varit.

När jag lämnade han och hans windows till sitt öde så var det på mycket lätta steg.
Mowhahahahaaaaaa!

Men tänk _när_ den blir färdig. Vilken fantastiskt maskin! I säkert flera minuter innan det är dags för att göra en rinse-and-repeat av ominstallationer osv osv i all oändlighet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Men tänk _när_ den blir färdig. Vilken fantastiskt maskin! I säkert flera minuter innan det är dags för att göra en rinse-and-repeat av ominstallationer osv osv i all oändlighet.

Ja, och den är säkert Windows-8 kompatibel och "framtidssäker" med.

Nämen ojdå...

Goldman: Tablets Will ‘Disrupt’ 35 Percent of PC Sales | Cult of Mac

Inte kul vara PC-tillverkare och tillverka bärbara datorer...

Ursprungligen av Goflorp:

Nämen ojdå...

Goldman: Tablets Will ‘Disrupt’ 35 Percent of PC Sales | Cult of Mac

Inte kul vara PC-tillverkare och tillverka bärbara datorer...

Eller Apple och tillverka bärbara datorer.

Det här är nog en mer verklig bild på hur det sett ut och hur det kommer att se ut.
Notebook/netbook shipment slowing from 30% Y/Y growth in 2010 to 27% in 2011

Tablets är en ny marknad som skapats, inte en som ersätter bärbara datorer, till viss del ersätter den dock rätt värdelösa netbooks.

Försäljningen av notebooks/netbooks ökade med 30% Y/Y 2010.

Det var ju alla dessa kassa netbooks jag syftade på....

Det surfas mer från iPads än alla Linuxdatorer tillsammans ....

iPads surfing the Web outnumber Linux machines

även

http://royal.pingdom.com/2011/04/20/ipad-used-more-than-linux-computers/

Senast redigerat 2011-04-22 13:27

vad skall man säga... hoppsan?

Bevaka tråden