Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in i datorn på jobbet?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dator på jobbet.
Dator hemma.

Förslag på program som fixar att jag kan logga in och hämta eller rentav pula runt i mina olika datorer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 11:35

Du kan använda ssh för att logga på dina burkar m h a Terminalen. (ingår i OS X)

scp, secure copy, använder du för att kopiera filer.

www.openssh.org

Ujuj, tack för tipset

Men det där är rena utrikeskan för mig.

Finns det verkligen inget schysst och användarvänligt program?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-08 12:45

Om du har PC på jobbet och mac hemma plus en bra internetförbindelse kan du ju testa Microsofts Remote Desktop Connection.

http://www.microsoft.com/mac/products/rdc/default.asp

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-01-08 12:46

Annars finns det väl andra liknande program som oxå gör att du kan köra din dator på jobbet hemmifrån.

Mac >> Mac såklart

Fick just tipset Timbuktu Pro. Ska undersökas.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-08 12:58

Jag kör Timbuktu Pro. Verkligen riktigt, riktigt bra!

Kolla in demo här.

>> Kalle W: Är det så att den öppnar en port och förväntar sig att ha en fast IP-adress till maskinen?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-08 15:22

Ja, det stämmer. Port 407 för att vara exakt.

Om du kör os9 så kan du (lokalt endast) köra även Appletalk. Funkar dessvärre inte i X (men ska du styra över internet spelar det ju mindre roll).

Men det finns även en funktion för att koppla ditt [dynamiska] IP till en e-postadress, så det borde fungera så länge du har ett publikt IP.

[ 08 Januari 2003, 15:24: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

Hur har de säkerhetsansvariga klurat ut helhetsbilden? Blir inte det problem om du sitter i nätverk?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-08 17:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Hur har de säkerhetsansvariga klurat ut helhetsbilden? Blir inte det problem om du sitter i nätverk?

Förstår inte riktigt hur du menar...

(Btw, jag chefar på mitt jobb!

)

Tja, det underlättar ju beslut iaf

Jag menar att du måste öppna upp i brandväggen för extern access till maskiner på insidan?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 18:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Jag menar att du måste öppna upp i brandväggen för extern access till maskiner på insidan?![/QB]

Det måste man nog ja.

Annars finns ju alltid VNC som gör samma sak. Kanske inte lika kompetent, men gratis. Kolla på versiontracker! Även med VNC behöver du ett publikt IP-nummer och/eller en öppnad port i brandväggen.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-08 20:32

Jag har gjort en portmappning i routern från port 1407 till port 407 på min lokala maskin. Funkar bra.

Har man paranoida nätverkstekniker så kanske det blir svårare, men iom en portmappning är det endast en applikation som lyssnar på den porten, vilket innebär att man måste veta vilken applikation det är. Nu har jag gjort det lite enkelt med att bara sätta en 1 framför, men man kan ju lika gärna mappa från 8547 på routern till 407 lokalt för att inte vara så tydlig. Eller kanske från 5555 eller något...

Vad jag menar är att Timbuktu inte är en vanlig applikation, och förmodligen inte skitenkel att hacka. Jag tycker inte att man behöver vara så paranoid att alla portar ska vara spärrade från inkommande traffik. Jag har rätt många portar öppna på min router.

Berätta för din nätverkstekniker vad du ska göra. Var glad och snäll och fråga gärna om du kan få vara med och titta när han ställer in. Fråga lite och verka MYCKET intresserad. Sen är det nog lungt!

ARD är också en riktigt väl fungerande lösning.

ARD = Apple Remote Desktop

ARD

Citat:

quote:Annars finns ju alltid VNC som gör samma sak. Kanske inte lika kompetent, men gratis. Kolla på versiontracker! Även med VNC behöver du ett publikt IP-nummer och/eller en öppnad port i brandväggen.

Tänk på att tunnla över ssh om ni kör VNC.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">[datan:~]% ssh -l username 5900:localhost:5900 dittdomännamn.se</pre>

Här är då username=användarnamn på datorn du kör servern på, 5900=port för vnc, localhost=din klient, d v s din ända av tunneln, dittdomännamn.se=ip-adress eller domännamn till datorn där servern snurrar.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-08 22:37

ARD är ett fantastiskt progg. Funkar lysande att ta över, kolla in, kopiera, samanställa info om både X och OS8-9-maskiner. Never leave home without it!

1
Bevaka tråden