Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 vs. Samsung Galaxy S i9000

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-06 21:38

Idag hade jag för första gången en iPhone 4 i min hand. Jag tyckte den var nice... MEN! Jag tyckte inte skärmen var så himla bra. Den kändes gul på nått sätt. Så vi jämförde med en "Samsung Galaxy S i9000", och jädrans vilken skärm den telefonen har alltså. Jag älskar iPhone 4, men bredvid den Samsung telefonen så bleknar Apples skärm måste jag säga.

Samsungen kan även spela upp divx och divx HD och den har också DLNA, och man kan använda den som trådlöst 3G modem över WIFI. Tänk om iPhone hade alla dessa saker och en SUPER AMOLED den hade vart bäst då!

YouTube - iPhone 4 Vs Samsung Galaxy S Video Review Part 1
YouTube - iPhone 4 Vs Samsung Galaxy S Video Review Part 2

EDIT: Hittade en video som visar det här enormt bra, exakt såhär såg det ut idag.

EDIT 2: Men iPhone är mycket snyggare

EDIT 3: Det var inget problem med sändningen när man testade deathgrip

  • Medlem
  • 2010-07-06 21:42

Divx och divxHD känns inte som nått som lockar, mp4 är det som rockar!
DLNA är mest ett jäkla strul, nä Galaxy S verkar inte kul;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-06 21:51

Apples skärm är lite gul, min snögubbe då blir ful
Han känner då en stor diss, som om han blev dränkt i kiss ;D

Senast redigerat 2010-07-06 23:47

Super Amoled är väl känt för att de hela tiden överdriver färgerna.
Även om man visar filmer, ser på bilder etc.

Nä tack

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-06 22:05
Ursprungligen av Goflorp:

Super Amoled är väl känt för att de hela tiden överdriver färgerna.
Även om man visar filmer, ser på bilder etc.

Nä tack

njae, tycker jag inte.. svärtan är über i vilket fall

Var det inte så att Apple ville ha denna skärm? Men fick den inte av Samsung.

det är ju komiskt att när iphone kom utan fotblixt så fick apple skit, när 3gs kom o inte den heller hade blixt, så vare ju nästan ramaskri, när smasung s kommer utan det, ett år efter 3gs:en kom, så äre ingen som säger nått om det

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-06 22:42

Skärmen på Samsung Galaxy S är bra, jämför själva:
iPhone 4 Retina Display vs. Galaxy S Super AMOLED... fight! (updated) -- Engadget

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-07-06 22:46

Har också kollat på galaxy s, men av förljande anledningar väntar jag nog på ip4:

1. Det finns större utbud av appar till ip4.

2. Android synkar inte alls lika bra som ip4.

3. Man vet aldrig när eller om man får uppdateringar till android eftersom det är upp till tillverkarna som alla har massa egna skins och skit.

4. ip4 har blixt, bakgrundsbelyst "ccd".

Kom gärna medmotagrument, jag vill ha ny lur nu!!!

"Why should I want it when it's not an iPhone 4?"

(den där animerade tecknade filmen med kaninen i Affären)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-06 23:46
Ursprungligen av Esa:

Idag hade jag för första gången en iPhone 4 i min hand. Jag tyckte den var nice... MEN! Jag tyckte inte skärmen var så himla bra. Den kändes gul på nått sätt. Så vi jämförde med en "Samsung Galaxy S i9000", och jädrans vilken skärm den telefonen har alltså. Jag älskar iPhone 4, men bredvid den Samsung telefonen så bleknar Apples skärm måste jag säga.

Samsungen kan även spela upp divx och divx HD och den har också DLNA, och man kan använda den som trådlöst 3G modem över WIFI. Tänk om iPhone hade alla dessa saker och en SUPER AMOLED den hade vart bäst då!

YouTube - iPhone 4 Vs Samsung Galaxy S Video Review Part 1
YouTube - iPhone 4 Vs Samsung Galaxy S Video Review Part 2

EDIT: Hittade en video som visar det här enormt bra, exakt såhär såg det ut idag.

EDIT 2: Men iPhone är mycket snyggare

EDIT 3: Det var inget problem med sändningen när man testade deathgrip

I video #1 vill jag ha tillbaka 22 sekunder av mitt liv, vilket intro?! GAH!

Såg ut som videoinspelningen vobblade på Galaxy:n, verkar ju inte så lovande. (i part2 4min in)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-07 00:13

Samsung är inte direkt kända för bra kvalité på sina mobiler.

Sen att de har rippat iPhone interfacet rakt av gör det inte bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-07 00:42

Japp, den är snarlik iPhone 3Gs , menyerna påminner verkligen om iPhone. Det är nästan en iPhone.

Men ändå tycker jag Samsung gjort något rätt, den telefonen är inte dålig på något vis.

Varför måste vissa telefoner ha det, och andra datt. Kan inte en telefon ha allt i sig :), men ändå så kommer jag aldrig köpa Samsungen, iPhone är den bästa telefonen pga sin AppStore, om inte AppStore skulle finnas, skulle jag ta Samsungen, men så är inte fallet nu.

Men att andra tillverkare närmar sig iPhone mer och mer märks, snart kanske dem tom går förbi?

Jag älskar Apple som konsument. Men som återförsäljare är dem som nazister, om någon här har jobbat med Apple som återförsäljare så vet ni vad jag snackar om :P.. lite off topic där.

Senast redigerat 2010-07-07 00:57
Ursprungligen av Esa:

Japp, den är snarlik iPhone 3Gs , menyerna påminner verkligen om iPhone. Det är nästan en iPhone.

Men ändå tycker jag Samsung gjort något rätt, den telefonen är inte dålig på något vis.

Varför måste vissa telefoner ha det, och andra datt. Kan inte en telefon ha allt i sig :), men ändå så kommer jag aldrig köpa Samsungen, iPhone är den bästa telefonen pga sin AppStore, om inte AppStore skulle finnas, skulle jag ta Samsungen, men så är inte fallet nu.

Men att andra tillverkare närmar sig iPhone mer och mer märks, snart kanske dem tom går förbi?

Jag älskar Apple som konsument. Men som återförsäljare är dem som nazister, om någon här har jobbat med Apple som återförsäljare så vet ni vad jag snackar om :P.. lite off topic där.

Visst kan de göra fina lurar men de är jätte dåliga på att hålla sina telefoner up to date och jag tror inte de bryr sig särskilt mycket om kunderna.

ex från Samsung's hemsida (idag):
--------------
Fråga: Jag har nyss köpt en ny Samsung-mobil och har Windows 7 på min dator. Jag kan inte hitta någon programvara på eran hemsida för just Windows 7. Hittar enbart till XP och Vista. Kan jag ta någon av dem?
Svar: Vi har i dagsläget ingen programvara för just Windows 7, men detta är vidarebefordrat till berörd avdelning och kommer att finnas att ladda ned från våran hemsida inom kort.
Produkt: Mobiltelefon
--------------
Kolla också hur många mjukvara uppdateringar som kommit till olika modeller.

Halva grejen med att jag köper iPhone är för att Apple släppern 1 telefon per år och supportar det i ett bra tag framöver. iOS4 kör riktigt bra på min gamla 3GS. Att det finns massa appar och det har bästa touch känslan gör inte saken sämre direkt.

Sen finns det andra skäll som "Pascoe" nämnde.
För min del är det fortfarande iPhone som gäller och jag är jätte nöjd med skärmen på min. Tycker inte allt det är gul heller om jag ska vara ärlig. Har börjat och läsa lite ebooks och det ser riktigt bra ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 07:04
Ursprungligen av reza666:

Visst kan de göra fina lurar men de är jätte dåliga på att hålla sina telefoner up to date och jag tror inte de bryr sig särskilt mycket om kunderna.

ex från Samsung's hemsida (idag):
--------------
Fråga: Jag har nyss köpt en ny Samsung-mobil och har Windows 7 på min dator. Jag kan inte hitta någon programvara på eran hemsida för just Windows 7. Hittar enbart till XP och Vista. Kan jag ta någon av dem?
Svar: Vi har i dagsläget ingen programvara för just Windows 7, men detta är vidarebefordrat till berörd avdelning och kommer att finnas att ladda ned från våran hemsida inom kort.
Produkt: Mobiltelefon
--------------
Kolla också hur många mjukvara uppdateringar som kommit till olika modeller.

Halva grejen med att jag köper iPhone är för att Apple släppern 1 telefon per år och supportar det i ett bra tag framöver. iOS4 kör riktigt bra på min gamla 3GS. Att det finns massa appar och det har bästa touch känslan gör inte saken sämre direkt.

Sen finns det andra skäll som "Pascoe" nämnde.
För min del är det fortfarande iPhone som gäller och jag är jätte nöjd med skärmen på min. Tycker inte allt det är gul heller om jag ska vara ärlig. Har börjat och läsa lite ebooks och det ser riktigt bra ut.

Haha, det är RIKTIGT pinsamt. Windows 7 är inte direkt nytt längre.

Den där Galaxy verkar vara en riktigt fin lur...om den bara varit mindre och kört iOS.

Nästa Iphone har också Super Amoled. Apple kom inte över volymerna dom behövde denna gång så det fick bli det näst bästa i mobilsammanhang. Retina (som Apple valt att kalla det för att...tja, ladda skärmen med cred kan man tänka är alltså en parentes. För mig är det dock en skitsak det där med skärmar på mobiler. Inget viktigt alls. För mig hade nya 4an som jag ska köpa kunnat ha samma skärm som min Iphone 3G.

Senast redigerat 2010-07-07 01:59

Zimmerman: hur vet du det där om skärmen? eller spekulerar du bara?

Har macar och en Android-nalle. Och jag förstår inte fuzzet om app-store! Finns ju market för android. Där nästan allt också är gratis...

sjukt sugen på Galaxy S då jag själv har Galaxy Spica...

Ursprungligen av marcusbabe:

Har macar och en Android-nalle. Och jag förstår inte fuzzet om app-store! Finns ju market för android. Där nästan allt också är gratis...

sjukt sugen på Galaxy S då jag själv har Galaxy Spica...

Jo, var och en blir lycklig på sitt.
Får du integrationen mellan mobil och dator att funka bra så visst.
jag behöver ha 100%, inte mindre, kör iPhone4, precis allt funkar som det är tänkt.

Som en bieffekt av AppStore så behöver jag inte vara rädd att mina kontouppgifter/login/lösen/kontonummer hamnar på en server i Kina.

Ursprungligen av marcusbabe:

Har macar och en Android-nalle. Och jag förstår inte fuzzet om app-store! Finns ju market för android. Där nästan allt också är gratis...

sjukt sugen på Galaxy S då jag själv har Galaxy Spica...

Hur gör du när du vill köpa en app som är värd pengarna? Nej, förlåt, det går ju inte att göra med ett svenskt konto.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 20:56
Ursprungligen av keptang:

Hur gör du när du vill köpa en app som är värd pengarna? Nej, förlåt, det går ju inte att göra med ett svenskt konto.

Även om jag håller med dig angående Android, och inte är imponerad av alla gratisappar (inte för att jag aktivt försökt hitta något som ska slå mig med häpnad), så är det väl inte lönt att påbörja pajkastning. Bättre är det i så fall att de som föredrar Android (i det här fallet Galaxy S), talar om vilka delar de gillar bäst, så att vi som inte använder det i vardagen kan ha ett hum om vart konkurrenterna kommit

Alla prioriterar ju olika.

Var inte frågan om pajkastning, utan ett konstaterande. Plattformarna är så olika och "butikerna" i helt olika stadier, konstigt nog.

Hade Android haft en lika fin (kontroll på apparna samt möjlighet att köpa t.ex navigon etc) appstore som Apple har så hade jag valt den plattformen, inte svårare än så.

Men nu är det inte så och jag skulle därför vilja veta hur man gör som Android-användare när man t.ex vill ha Navigon eller Tom Tom på sin Android-telefon, det är väl ändå inte pajkastning? Någon som använder en Android-telefon som har gjort detta, hur gick det till osv.. vore faktiskt (iaf för mig) intressant att veta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-30 23:03

Navigon går alldeles utmärkt att köpa (eller för "jailbreakarna"; tanka hem) på en Androidlur, testade det på en kompis Legend för bara några veckor sen. Men det spelar ingen roll, jag överger aldrig iPhone!

Ursprungligen av keptang:

Var inte frågan om pajkastning, utan ett konstaterande. Plattformarna är så olika och "butikerna" i helt olika stadier, konstigt nog.

Hade Android haft en lika fin (kontroll på apparna samt möjlighet att köpa t.ex navigon etc) appstore som Apple har så hade jag valt den plattformen, inte svårare än så.

Men nu är det inte så och jag skulle därför vilja veta hur man gör som Android-användare när man t.ex vill ha Navigon eller Tom Tom på sin Android-telefon, det är väl ändå inte pajkastning? Någon som använder en Android-telefon som har gjort detta, hur gick det till osv.. vore faktiskt (iaf för mig) intressant att veta.

Ursprungligen av CEk:

Navigon går alldeles utmärkt att köpa (eller för "jailbreakarna"; tanka hem) på en Androidlur, testade det på en kompis Legend för bara några veckor sen. Men det spelar ingen roll, jag överger aldrig iPhone!

Hur köper man den om inte betalning finns i market?
Jag vet inte, så ingen dum fråga..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-30 23:38

Bra fråga för den finns i alla fall. Nu tog ju min vän den andra vägen så kan tyvärr inte svara för det helt fullt ut, men det är en officiell Navigon-app i alla fall;

NAVIGON MobileNavigator Android | NAVIGON. And the world is yours

Edit; verkar inte ligga på Androidmarket utan du köper den från hemsidan och installerar den.

Ursprungligen av CEk:

Bra fråga för den finns i alla fall. Nu tog ju min vän den andra vägen så kan tyvärr inte svara för det helt fullt ut, men det är en officiell Navigon-app i alla fall;

NAVIGON MobileNavigator Android | NAVIGON. And the world is yours

Edit; verkar inte ligga på Androidmarket utan du köper den från hemsidan och installerar den.

Nice, undrar hur de tänkt sig om Google kommer med betalningsmöjligheter i Sverige. Kan tänka mig att det blir rätt bökigt då utvecklaren samt Google måste synka inköp osv..

Är det bara jag som ser detta som ett problem?

Eller så är lösningen för Android att man kan köpa apps hejvilt och på det sättet samtidigt riskera virus osv.. precis som på en Windows-maskin?

Utan att behöva göra någon upprörd (då det verkar lätt att göra så..) så är detta ovan alltså bara en fråga till eventuella Android-användare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-31 00:17

Ja det är väl just det, fördelar enligt många och nackdelar enligt många, att det är så öppet att du kan dra in vadsomhelst i princip på dom. Testade en HTC-lur mot min Mac en gång, de lirar ju inte ihop alltså så jag håller mig till det som fungerar.

Ursprungligen av keptang:

Nice, undrar hur de tänkt sig om Google kommer med betalningsmöjligheter i Sverige. Kan tänka mig att det blir rätt bökigt då utvecklaren samt Google måste synka inköp osv..

Är det bara jag som ser detta som ett problem?

Eller så är lösningen för Android att man kan köpa apps hejvilt och på det sättet samtidigt riskera virus osv.. precis som på en Windows-maskin?

Utan att behöva göra någon upprörd (då det verkar lätt att göra så..) så är detta ovan alltså bara en fråga till eventuella Android-användare.

Wieselgren på GP lägger en IP4 och en Samsung Galaxy S bredvid varandra och jämför lite;

Teknik&Trender - www.gp.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 05:04

Är själv kluven mellan de två telefonerna. Men eftersom det varit ganska mkt pro-iPhone framhäver jag här lite bra saker med galaxyn

Android kan ju synca apps utan dator, exempelvis via appbrain.com (jag är dock osäker på betalsystem för betalapps du vill synca via appbrain) men för att komma runt betalappsproblemet i android market så kan alla med root köra marketenabler och på så vis få full tillgång till market.

För de som inte vill roota kan jag rekommendera SlideME | Android Community and Application Marketplace en alternativ market. Installera appen via market (gratis) via den kan du köpa betalapps. Ingen root, inget krångel!

För den som vill synca med macen finns det ju en del alternativ... Exempelvis Missing Sync som syncar trådlöst via wi-fi, bluetooth.

För den kabelsvage finns "Doubletwist" som kallar sig självt iTunes for Android.

Det som jag försöker klura ut är dels mängden krångel, dels apps och till sist skärmen.

Krångel
Vill ha så lite kårngel som möjligt och vid första anblick tänker jag då iPhone, men android syncar med gmail, gcal och mina kontakter. Med apps kan jag även backa upp alla sms i bakgrunden och massa liknande (sök bara runt lite appbrain och se själva) och det är ju egentligen inte svårare att starta doubletwist än iTunes.

Dessutom är hela mitt filmbibliotek i divx .avi - format (en del mkv också) - något som galaxyn kan spela upp utan att blanda in handbrake eller dyl.

När det gäller skrivandet så är jag osäker - iPhone ska ju ha det bästa touchskärmtangentbordet men när jag provade swype första gången skrev jag snabbare än jag någonsin gjorde på min iPod touch (dock hade jag inte lika mycket skäl att öva som en flitig iPhone-användare)

Så på mindre krångel-fronten tror jag nästan att det blir en vinst för galaxyn.

Apps
När det gäller apps så vinner iPhone när det gäller studierelaterade apps (vad jag har sett iaf) och spel medan android vinner i integrationsapps (synca sms till gmail, koppla facebook etc. till homescreen).

Skärmen
Jag är inte riktigt säker på vilken som vinner här. Jag har kommer att ha telefonen mycket som portabel mediaspelare och det är det som gör mig osäker på vilken det ska bli, pixlar vs ljusstyrka + svärta

Någon som har lekt lite med båda?

Det blir iofs lätt att vi bara säger "jamen, titta här då..."

Så jag gör väl det då:)

Ursprungligen av jezpas:

Är själv kluven mellan de två telefonerna. Men eftersom det varit ganska mkt pro-iPhone framhäver jag här lite bra saker med galaxyn

Android kan ju synca apps utan dator, exempelvis via appbrain.com (jag är dock osäker på betalsystem för betalapps du vill synca via appbrain) men för att komma runt betalappsproblemet i android market så kan alla med root köra marketenabler och på så vis få full tillgång till market.

Jag är osäker på vad du menar med synca apps utan dator. Om du menar köpa/ladda ner/uppdatera apps utan dator så är det ju även möjligt på Iphone.

Komma runt betalproblemet i Iphone? Vilket betalproblem? Skämt åsido, du ska vara intresserad för att köra root, inget för gemene man.

Ursprungligen av jezpas:

För de som inte vill roota kan jag rekommendera SlideME | Android Community and Application Marketplace en alternativ market. Installera appen via market (gratis) via den kan du köpa betalapps. Ingen root, inget krångel!

Inget krångel mer än att det är en alternativ market (dvs: sk. ironi)

Ursprungligen av jezpas:

För den som vill synca med macen finns det ju en del alternativ... Exempelvis Missing Sync som syncar trådlöst via wi-fi, bluetooth.

För den kabelsvage finns "Doubletwist" som kallar sig självt iTunes for Android.

Är detta program som följer med eller måste du skaffa det själv? En av fördelarna (men kanske också nackdelarna ibland) är integrationen med Itunes som ingår i Apples support för Iphone. Vem supportatr DoubleTwist? (som jag har provat så jag har ingen uppfattning om den)

Ursprungligen av jezpas:

Det som jag försöker klura ut är dels mängden krångel, dels apps och till sist skärmen.

Krångel
Vill ha så lite kårngel som möjligt och vid första anblick tänker jag då iPhone, men android syncar med gmail, gcal och mina kontakter. Med apps kan jag även backa upp alla sms i bakgrunden och massa liknande (sök bara runt lite appbrain och se själva) och det är ju egentligen inte svårare att starta doubletwist än iTunes.

jag förstår inte, du synkar lätt och enkelt Iphone med gmal, gcal och andra mail & kalendrar. Backa upp sms i bakgrunden? Jag får en backup av mina sms automatisk varje gång som jag synkar telefonen. Det behövs ingen app för det.

Ursprungligen av jezpas:

Dessutom är hela mitt filmbibliotek i divx .avi - format (en del mkv också) - något som galaxyn kan spela upp utan att blanda in handbrake eller dyl.

Ok, det är sant.

Ursprungligen av jezpas:

När det gäller skrivandet så är jag osäker - iPhone ska ju ha det bästa touchskärmtangentbordet men när jag provade swype första gången skrev jag snabbare än jag någonsin gjorde på min iPod touch (dock hade jag inte lika mycket skäl att öva som en flitig iPhone-användare)

Så på mindre krångel-fronten tror jag nästan att det blir en vinst för galaxyn.

Har inte provat swype. Skulle gärna göra det. Hur fungerar det med svenska?

Ursprungligen av jezpas:

Apps
När det gäller apps så vinner iPhone när det gäller studierelaterade apps (vad jag har sett iaf) och spel medan android vinner i integrationsapps (synca sms till gmail, koppla facebook etc. till homescreen).

Individuellt, finns bara rätt app för ditt system så räcker det.

Ursprungligen av jezpas:

Skärmen
Jag är inte riktigt säker på vilken som vinner här. Jag har kommer att ha telefonen mycket som portabel mediaspelare och det är det som gör mig osäker på vilken det ska bli, pixlar vs ljusstyrka + svärta

Någon som har lekt lite med båda?

Skärm är svårt att säga. Iphone 4 sägs väl vara bättre utomhus, det är i alla fall en bra skärm:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-11 21:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Det blir iofs lätt att vi bara säger "jamen, titta här då..."

Så jag gör väl det då:)

Ok, då svarar jag

Ursprungligen av BlackSmp:

Komma runt betalproblemet i Iphone? Vilket betalproblem? Skämt åsido, du ska vara intresserad för att köra root, inget för gemene man.

Skrev betalproblemet i android, att de betalda programmen inte är tillgängliga via android market i sverige

Ursprungligen av BlackSmp:

Inget krångel mer än att det är en alternativ market (dvs: sk. ironi)

Även om hela passagen grundar sig på ett missförstånd så vore det utan tvekan smidigare med betalapps direkt i svenska android market

Ursprungligen av BlackSmp:

Är detta program som följer med eller måste du skaffa det själv? En av fördelarna (men kanske också nackdelarna ibland) är integrationen med Itunes som ingår i Apples support för Iphone. Vem supportatr DoubleTwist? (som jag har provat så jag har ingen uppfattning om den)

Absolut smidigare med iTunes, iaf på mac. Många PC-användare rapporterar dock att iTunes inte är särskilt bra till deras plattform. Dock har jag ingen aning om hur doubletwist eller missingsync fungerar på någon av plattformarna.

Ursprungligen av BlackSmp:

jag förstår inte, du synkar lätt och enkelt Iphone med gmal, gcal och andra mail & kalendrar. Backa upp sms i bakgrunden? Jag får en backup av mina sms automatisk varje gång som jag synkar telefonen. Det behövs ingen app för det.

Detta kan ha ändrats i iOS4 men som jag kommer ihåg så var gmail integrationen lätt att ställa in men mailappen sög och gcal integrationen var iaf förut tvungen att gå via iCal.
SMS-backupen på iPhone är visserligen en bra funktion men ganska så oanvändbar, backup till gmail gör att det blir lättillgängligt, sökbart och smsappen kan hållas fri från månader av sms och startar snabbare.

Ursprungligen av BlackSmp:

Har inte provat swype. Skulle gärna göra det. Hur fungerar det med svenska?

Swype fungerar alldeles utmärkt med svenska, även det liknande slideIT fungerar med svenska synnerligen smidigt (du kan använda båda för att skriva som vanligt också)

Märker att jag blir pro-android-killen, det är lite spännande brukar vanligtvis vara pro-iPhone-killen menmen det är alltid roligare att säga emot alla

Bevaka tråden