Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märke på SSD i MBP?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Letat runt lite på forumen nu utan lycka.

Mycket enkel fråga, om man beställer en MBP 15" idag fr Apple med en av deras SSDs i. Vilken SSD får man då?

Att det är ngt mer ekonomiskt att beställa en SSD fr annan ort är redan klart. Men hör inte hit.

Tacksam för snabbt svar.

Apple brukar använda Samsungs OEM SSD. Har inte fått några direkt lysande recensioner för sin hastighet. Men snabbare än en mekanisk disk iaf...

Ursprungligen av Lasse--:

Att det är ngt mer ekonomiskt att beställa en SSD fr annan ort är redan klart. Men hör inte hit.

Det som möjligtvis hör hit, beroende på hur du är lagd, är att SSD:er fortrfarande är rätt dyra i vilket fall som helst, och att det är stor skillnad i prestanda på dem. Framförallt sett över tid.

Det lönar sig alltså att sätta i en egen SSD trots allt. Apple väljer tyvärr inte nån av de bättre.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det som möjligtvis hör hit, beroende på hur du är lagd, är att SSD:er fortrfarande är rätt dyra i vilket fall som helst, och att det är stor skillnad i prestanda på dem. Framförallt sett över tid.

Det lönar sig alltså att sätta i en egen SSD trots allt. Apple väljer tyvärr inte nån av de bättre.

Visserligen är de relativt sett dyra. Men om man slår ut prestandavinsten över de år man kommer ha datorn så är en SSD idag ett mycket vettigt val, oavsett. Även sett till den ngt höjda prislappen.

Men det försvårar ju saker att stoppa in en SSD i en mac då dom inte stödjer TRIM.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-07-22 12:21
Ursprungligen av Lasse--:

Visserligen är de relativt sett dyra. Men om man slår ut prestandavinsten över de år man kommer ha datorn så är en SSD idag ett mycket vettigt val, oavsett. Även sett till den ngt höjda prislappen.

Men det försvårar ju saker att stoppa in en SSD i en mac då dom inte stödjer TRIM.

Jag har inte fattat det där med TRIM riktigt... vad är det för nackdelar med att inte stödja TRIM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-22 12:32
Ursprungligen av jhebbe:

Jag har inte fattat det där med TRIM riktigt... vad är det för nackdelar med att inte stödja TRIM?

Att disken fyller sig själv med tomma delar som eg. skulle kunna vara plats för lagring. Dvs använt utrymme som man tar bort kommer alltså inte tillbaka.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-22 12:58
Ursprungligen av 20hz:

Att disken fyller sig själv med tomma delar som eg. skulle kunna vara plats för lagring. Dvs använt utrymme som man tar bort kommer alltså inte tillbaka.

Men kommer tillbaka gör de ju. Däremot till en väldigt hög kostnad. Man kan läsa två artiklar på Wikipedia som detta. En om TRIM och en omwrite amplification.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 01:22
Ursprungligen av frazze:

Men kommer tillbaka gör de ju. Däremot till en väldigt hög kostnad. Man kan läsa två artiklar på Wikipedia som detta. En om TRIM och en omwrite amplification.

Ja en formatering lite då och då löser problemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-23 09:53
Ursprungligen av 20hz:

Ja en formatering lite då och då löser problemet.

Jag hänger inget med i resonemanget. Hur kommer det sig att noll-skrivning av sektorer på en SSD gör att man återfår prestandan?

Ursprungligen av frazze:

Jag hänger inget med i resonemanget. Hur kommer det sig att noll-skrivning av sektorer på en SSD gör att man återfår prestandan?

På en SSD utan både TRIM och GC (garbage collector) så uppstår problemet när man:
EXEMPEL
Skriver 2 stycken 10kb-filer till ett block som är 20 kb stort. Man tar sedan bort den ena filen. För att sedan kunna skriva en ny 10kb-fil till det blocket igen så behöver disken kopiera upp de 10 Kb som ska sparas, rensa blocket och sen skriva ner den gamla filen plus den nya filen. Den enkla förklaringen iaf.

Om man då formaterar hela disken och skriver 0-or till alla block så kan disken skriva direkt utan denna write amplification som annars uppstår av ovan beskrivna problem. Ju mer fragmenterad disken blir desto större prestandaförlust.

Rätta mig gärna om jag har helt fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 13:05
Ursprungligen av Lasse--:

På en SSD utan både TRIM och GC (garbage collector) så uppstår problemet när man:
EXEMPEL
Skriver 2 stycken 10kb-filer till ett block som är 20 kb stort. Man tar sedan bort den ena filen. För att sedan kunna skriva en ny 10kb-fil till det blocket igen så behöver disken kopiera upp de 10 Kb som ska sparas, rensa blocket och sen skriva ner den gamla filen plus den nya filen. Den enkla förklaringen iaf.

Om man då formaterar hela disken och skriver 0-or till alla block så kan disken skriva direkt utan denna write amplification som annars uppstår av ovan beskrivna problem. Ju mer fragmenterad disken blir desto större prestandaförlust.

Rätta mig gärna om jag har helt fel.

Så har jag också uppfattat det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-23 13:29
Ursprungligen av Lasse--:

Rätta mig gärna om jag har helt fel.

Ursprungligen av 20hz:

Så har jag också uppfattat det.

Jag hänger ändå inte med. För du kan bara noll-skriva en cell, men måste ett-radera. Du kan aldrig ett-skriva en cell. Det är det som skiljer Flash från magnetiskt media. Du har alltså ett separat redera-kommando för Flash. Detta saknar tex en magnetisk hårddisk.

Därför fungerar inte resonemanget om att formatera genom noll-skrivning. SSD-disken uppfattar det som ännu en skrivning av data, men Disk Utility tror att den raderar. En raderad Flash-cell läser alltså 1 medans en raderad minnescell/magnetisk disk läser 0. Har du nollställt varenda cell i hela disken kan du inte göra något annat än att börja radera cellerna. Och det tar tid. Och därmed prestanda ju som du behöver den.

Istället vill man låta SSD får reda på vilka sectorer som inte används av filsystemet för att dess firmware i förväg ska kunna ägna sig åt radering. Flash-kretsar kan nämligen både ägna sig åt sector erase samtidigt som den skriver på annan plats i kretsen. Himla fiffigt. Och den informationen överför från OS/filsystem till disken genom TRIM-kommandot.

Andra hävdar också att genom listig GC så ska disken kunna vara självförsörjande på att radera utan att från TRIM-data. Där har jag inte hunnit läst in mig ännu på hur det är tänkt att implementeras. Ber att få återkomma.

Men ni har rätt i att man inte kan återskriva av del av Flash-sector. Däremot så hanteras detta på en högre nivå av wear leveling. Man återskriver inte samma cell igen, utan tar det gamla + det nya innehåller och skriver på en ny plats. På så vis sprider man slitaget på cellerna och därmed enheten.

Min käre vän,
du verkar ha bättre koll än båda oss ovan. Det du säger stämmer nog. Jag vet inte mer än det jag skrev, som uppenbarligen var något jag hade fått om bakfoten.

Men samtidigt så påstår flertalet reviewers (bla anadtech har jag för mig) att dom återställt prestanda hos en SSD mha en format av något slag. Exakt hur denna beteer sig tekniskt vet jag däremot inte. Så, där lämnar jag detta lite flytande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-23 21:06
Ursprungligen av Lasse--:

Min käre vän,
du verkar ha bättre koll än båda oss ovan. Det du säger stämmer nog. Jag vet inte mer än det jag skrev, som uppenbarligen var något jag hade fått om bakfoten.

Men samtidigt så påstår flertalet reviewers (bla anadtech har jag för mig) att dom återställt prestanda hos en SSD mha en format av något slag. Exakt hur denna beteer sig tekniskt vet jag däremot inte. Så, där lämnar jag detta lite flytande.

Tack för dom orden! Om du bara kunde komma ihåg var du har läst det så vore jag dig mycket tacksam. Ska själv kolla runt lite hos Anadtech-folket.

Ursprungligen av Lasse--:

Visserligen är de relativt sett dyra...

Ditt inlägg känns lite som du argumenterar emot mig, men vi säger ju båda två att det lönar sig med SSD. Man skall dock vara kräsen med vad man väljer och inte ta den billigaste. Anledningen till det är delvis det som inläggen under mitt första handlar om- avsaknaden av TRIM.

Väljer man rätt SSD så kan man undvika problem. Mycket tyder på att de nya Sandforce-diskarna är bra.

Macperformanceguide har testat lite olika, men intresserar sig framförallt på OWC-diskar, eftersom han jobbar med den försäljaren.

OWC har olika serier: de som är tänkta till en RAID konfiguration (med en relativt stor del av SSD:n åsidosatt för intern datahantering) och "vanliga" SSD:er.

En 256 GB SSD på OWC blir 200 GB som raiddisk, eller 240 GB i "vanlig". Båda diskarna fungerar bra på Mac, även när de fyllts upp. Något som man t ex inte kan säga om Intels populära 160 GB X25 G2.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ditt inlägg känns lite som du argumenterar emot mig, men vi säger ju båda två att det lönar sig med SSD. Man skall dock vara kräsen med vad man väljer och inte ta den billigaste. Anledningen till det är delvis det som inläggen under mitt första handlar om- avsaknaden av TRIM.

Argumenterar inte emot dig. Vi menar samma sak.

Håller helt med om att man ska vara kräsen och det är det denna diskussion bottnar i. Iom det så kan man ju ta in en aspekt till i det hela. Intel ska ju släppa sin nästa generation av diskar nu Q4 typ. Samt att deras nya processorarkitektur borde komma i samma veva. Frågan man kan ställa sig är huruvida det är rimligt att vänta på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 02:33

Det är visst Toshiba HG2 som sitter i de nya MBP. De har fått rätt bra recensioner. Inte samma läshastighet som Intel G2 men hyfsat snabba samt energisnåla och de ska inte slöa ner så mkt när de fylls som vissa andra SSD gör.

Om du klarar dig med de 160 GB som Intel erbjuder så är det ett prisvärt alternativ. Jag satte kravet på minst 250 GB och då blev Apples alternativ fördelaktigast.

Här är en rätt intressant artikel om OS X och TRIM. Rekommenderad läsning: Mac SSD performance and TRIM in OSX | bit-tech.net

Ursprungligen av Kermit:

Här är en rätt intressant artikel om OS X och TRIM. Rekommenderad läsning: Mac SSD performance and TRIM in OSX | bit-tech.net

Enligt den artikeln så verkar det som om disken har GC så klarar den sig. Dock skrivs det också att det är möjligt att det bara gäller diskar som Apple själv har meckat med firmware till. Å tredje sidan har jag nu mail fr två individer med OCZ Vertex diskar som rapporterar total avsaknad av prestandaminskning vilket talar för att det räcker gott med GC i controllern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 13:42

Word ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 13:42

Får min Macbook Pro 17" i7, 512 MB, 8GB minne nu i veckan som kommer så då får man hoppas disken håller ett tag

Ursprungligen av 20hz:

Får min Macbook Pro 17" i7, 512 MB, 8GB minne nu i veckan som kommer så då får man hoppas disken håller ett tag

Vad är det för disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 14:09
Ursprungligen av Lasse--:

Vad är det för disk?

Den som sitter som standard i Macbook Pro dvs troligtvis Samsung.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-23 21:39

Och nu har jag hittat den (och även dess original). Det handlar uppenbarligen om ATA-specens SE (secure erase) som från början kom till magnetiska diskar. Det ser ut som att Intel har mappat det kommandot till sector erase (eller något liknande). Baksidan av det hela är dock ett program från ett universitet som heter HDDErase som kräver BIOS och därmed är alla Macar utestängda från festen... Bummer! Fast Anadtech-artikeln är nog här...

Hur som haver så har jag nu lagt en beställning på en OCZ 2.5# VERTEX LIMITED EDITION 100GB SATA-II SSD. Spännande...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2010-08-10 14:41

Har jag förstått det här rätt? Mac OS saknar stöd för TRIM men hur blir det om man bara tänkt använda win 7 i sin mac, via bootcamp (som har stöd för TRIM) Hur blir det då med SSD disken?
Och om man har "TRIM-problemet" så hjälper det att formatera sin disk lite då och då så blir prestandan återställd?

Ursprungligen av criztal:

Har jag förstått det här rätt? Mac OS saknar stöd för TRIM men hur blir det om man bara tänkt använda win 7 i sin mac, via bootcamp (som har stöd för TRIM) Hur blir det då med SSD disken?
Och om man har "TRIM-problemet" så hjälper det att formatera sin disk lite då och då så blir prestandan återställd?

Mac har vad vi vet inget stöd för TRIM. Sen finns det reviews som säger att det inte spelar ngn roll. Se post tidigare.

Ingen aning om hur det blir om man kör win7 via boot camp. Men antar att den bara roddar runt med den partition som du ger windows.

TRIM-problemet försvinner inte med en vanlig format nej. Du måste blanka alla minnesceller för att återfå prestanda.

Dock har jag varit i kontakt med en herre som kört den OCZ som jag kör och enligt honom så bootar han fortfarande på 17s och allt rullar på lika fort som det ska. Men vad det beror på vet jag inte.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-08-12 10:51
Ursprungligen av Lasse--:

Mac har vad vi vet inget stöd för TRIM. Sen finns det reviews som säger att det inte spelar ngn roll. Se post tidigare.

Ingen aning om hur det blir om man kör win7 via boot camp. Men antar att den bara roddar runt med den partition som du ger windows.

TRIM-problemet försvinner inte med en vanlig format nej. Du måste blanka alla minnesceller för att återfå prestanda.

Dock har jag varit i kontakt med en herre som kört den OCZ som jag kör och enligt honom så bootar han fortfarande på 17s och allt rullar på lika fort som det ska. Men vad det beror på vet jag inte.

OCZ's nya SSD med Sandforce kontrollern behöver inte TRIM utan har nåt de kallar DuraWrite som minskar skrivcyklerna.
SandForce showdown: Corsair's Force F100 and OCZ's Agility 2 and Vertex 2 SSDs - The Tech Report - Page 1

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2010-08-12 12:07
Ursprungligen av Lasse--:

Mac har vad vi vet inget stöd för TRIM. Sen finns det reviews som säger att det inte spelar ngn roll. Se post tidigare.

Ingen aning om hur det blir om man kör win7 via boot camp. Men antar att den bara roddar runt med den partition som du ger windows.

TRIM-problemet försvinner inte med en vanlig format nej. Du måste blanka alla minnesceller för att återfå prestanda.

Dock har jag varit i kontakt med en herre som kört den OCZ som jag kör och enligt honom så bootar han fortfarande på 17s och allt rullar på lika fort som det ska. Men vad det beror på vet jag inte.

ok, du får gärna utveckla "blanka alla minnesceller", hur gör man då?

Ursprungligen av criztal:

ok, du får gärna utveckla "blanka alla minnesceller", hur gör man då?

läs denna plus sidorna efter hellre.

The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Bevaka tråden