Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias iPhone 4-priser!

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPhone 3G och 3GS - Produkter och erbjudanden Mobilt - Telia.se

Inte speciellt långt från de priser 3GS tidigare sålt för, verkar bra!

Senast redigerat 2010-07-27 10:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 13:16

jag fattar ingenting av dem abonnemangen. prisen som står där, typ 298/månad, ingår abonnemang i priset eller är det bara för telefonen? shit va luddiga dem är

Då ingår telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 13:26
Ursprungligen av Marcus_R:

Då ingår telefonen.

alltså inte abonnemangen? tänk dig det här då: jag köper 32GB med Max 25. betalar alltså 279 kr/månad för mobilen och sen tillkommer priset för abonnemanget? men vad är det där om 98 kronor/månad efter 24 månader?

Under din bindningstid, som är på 24mån, så har du vad Telia kallar för en förhöjd månadsavgift. Kostnaden för själva abonnemanget Max 25 surf är 98kr, och efter din bindningstid slutar du betala av telefonen, utan betalar bara abonnemanget, vilket är 98kr i månaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 13:32
Ursprungligen av Marcus_R:

Under din bindningstid, som är på 24mån, så har du vad Telia kallar för en förhöjd månadsavgift. Kostnaden för själva abonnemanget Max 25 surf är 98kr, och efter din bindningstid slutar du betala av telefonen, utan betalar bara abonnemanget, vilket är 98kr i månaden.

så vad vi kommit fram till är att jag ska pröjsa 377 kr/månad fram till nyår för en iPhone 4 32GB med telia max 25?

Ursprungligen av Oasis:

så vad vi kommit fram till är att jag ska pröjsa 377 kr/månad fram till nyår för en iPhone 4 32GB med telia max 25?

Nej, utan du kommer att betala 279kr/mån fram till Nyår, och sedan 348kr/mån resten av bindningstiden.

Då har du Max 25 surf, i 24 mån, och betalar ingenting kontant.

Hänger du med ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 13:38
Ursprungligen av Marcus_R:

Nej, utan du kommer att betala 279kr/mån fram till Nyår, och sedan 348kr/mån resten av bindningstiden.

Då har du Max 25 surf, i 24 mån, och betalar ingenting kontant.

Hänger du med ?

jahaaaa jag tyckte du menade att bara telefonen skulle ingå i dem 279 kronorna/månad. men det här är ju asbra priser! inget kontant och bara runt 300/månad. max 25 är ju ett asbra abonnemang!

tack för upplysningen

Ursprungligen av Oasis:

så vad vi kommit fram till är att jag ska pröjsa 377 kr/månad fram till nyår för en iPhone 4 32GB med telia max 25?

Nej, inte alls. Var hittar du beloppet 377? Det finns inte någonstans i deras tabell.

Fram till 31/12: 279 kr per månad.
Efter 31/12: 348 kr per månad.
Efter 24 månader: 98 kr per månad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 13:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte alls. Var hittar du beloppet 377? Det finns inte någonstans i deras tabell.

Fram till 31/12: 279 kr per månad.
Efter 31/12: 348 kr per månad.
Efter 24 månader: 98 kr per månad.

nej jag vet, men jag plusade ihop 279 med 98. jag trodde 279 bara var för mobilen.

Max 25 är ett bra abbonemang för er upp till 25;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 13:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Max 25 är ett bra abbonemang för er upp till 25;)

sannerligen. borde finnas nån motsvarighet, typ Minst 25.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-27 13:53

Själv är jag bara intresserad av vad telefonen kommer kosta med 12 månaders bindningstid, hur mycket cash vi talar om "up front". Ingen här som kan räkna ut det?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-27 14:01
Ursprungligen av zinned:

Själv är jag bara intresserad av vad telefonen kommer kosta med 12 månaders bindningstid, hur mycket cash vi talar om "up front". Ingen här som kan räkna ut det?

Då tror jag du blir besviken. Det är 24 månaders bindningstid (iaf på Telia) till att börja med. Annars får du vänta tills de erbjuder 12 månaders binding eller köpa utan abonnemang.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-27 14:31
Ursprungligen av Kemppe:

Då tror jag du blir besviken. Det är 24 månaders bindningstid (iaf på Telia) till att börja med. Annars får du vänta tills de erbjuder 12 månaders binding eller köpa utan abonnemang.

De kommer att erbjuda telefonen med 12 månaders bindningstid, likväl som 0 månaders bindningstid. Det har de alltid gjort och kommer alltid att göra. Givetvis kommer man, till skillnad från de priset som hittills har släppts, få hosta upp med en del cash up-front men det det är det klart värt.

Om man för skojs skull tittar på Prata På-abonnemanget med 24 mån bindningstid och detta då med en 32 GB iPhone 4. Där ser man att det kostar 279 kr/mån nu fem månader framåt och resterande 19 månader kostar det 348 kr/mån. Detta är med Mobilsurf, abonnemangsavgift och förhöjd månadsavgift för själva telefonen. De fem första månaderna kostar abonnemang+mobilsurf endast 29 kr/mån vilket då borde göra att den faktiska förhöjda månadsavgiften ligger på 250 kr/mån. Men tittar man på tiden efter nyår så kostar det ju 69+49 för abonnemang och surf, då ger detta en 348-49-69=230 kr i förhöjd månadsavgift. Det faktum att där är en skillnad, 250 mot 230, får jag inte ihop.

I vilket fall som, skulle jag välja att binda mig i 12 månader och samtidigt inte vilja ha någon förhöjd månadsavgift så bör kostnaden för telefonen vid tecknande av abonnemang ligga på 24 mån x 250 kr = 6000 kr. Skulle jag dock vilja göra livet lite lättare för min plånbok så kan jag ju ta en förhöjd månadsavgift på endast 100 kr i månaden och då få betala 1200 kr mindre up-front vid tecknande av abonnemang för 12 månader.

Alltså, vill jag binda mig i 12 månader och är villig och ta en förhöjd månadsavgift på 100 kr så får jag betala 4800 kr för telefonen direkt. Det är vad jag har kommit fram till och det tycker jag är ok.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-27 15:43
Ursprungligen av zinned:

De kommer att erbjuda telefonen med 12 månaders bindningstid, likväl som 0 månaders bindningstid. Det har de alltid gjort och kommer alltid att göra. Givetvis kommer man, till skillnad från de priset som hittills har släppts, få hosta upp med en del cash up-front men det det är det klart värt.

Om man för skojs skull tittar på Prata På-abonnemanget med 24 mån bindningstid och detta då med en 32 GB iPhone 4. Där ser man att det kostar 279 kr/mån nu fem månader framåt och resterande 19 månader kostar det 348 kr/mån. Detta är med Mobilsurf, abonnemangsavgift och förhöjd månadsavgift för själva telefonen. De fem första månaderna kostar abonnemang+mobilsurf endast 29 kr/mån vilket då borde göra att den faktiska förhöjda månadsavgiften ligger på 250 kr/mån. Men tittar man på tiden efter nyår så kostar det ju 69+49 för abonnemang och surf, då ger detta en 348-49-69=230 kr i förhöjd månadsavgift. Det faktum att där är en skillnad, 250 mot 230, får jag inte ihop.

I vilket fall som, skulle jag välja att binda mig i 12 månader och samtidigt inte vilja ha någon förhöjd månadsavgift så bör kostnaden för telefonen vid tecknande av abonnemang ligga på 24 mån x 250 kr = 6000 kr. Skulle jag dock vilja göra livet lite lättare för min plånbok så kan jag ju ta en förhöjd månadsavgift på endast 100 kr i månaden och då få betala 1200 kr mindre up-front vid tecknande av abonnemang för 12 månader.

Alltså, vill jag binda mig i 12 månader och är villig och ta en förhöjd månadsavgift på 100 kr så får jag betala 4800 kr för telefonen direkt. Det är vad jag har kommit fram till och det tycker jag är ok.

Jag hoppas du har rätt. För jag vill helst bara binda upp mig i 12 månader också. Annars kanske jag överväger att betala hela luren kontant utan abonnemang. Men om de kunde vara så vänliga och ge oss priserna. Man vill ju inte behöva stå där och ställa tusen frågor på fredag, utan veta vad man vill ha så köpet är klart på 1 minut.

Ursprungligen av Kemppe:

Jag hoppas du har rätt. För jag vill helst bara binda upp mig i 12 månader också. Annars kanske jag överväger att betala hela luren kontant utan abonnemang. Men om de kunde vara så vänliga och ge oss priserna. Man vill ju inte behöva stå där och ställa tusen frågor på fredag, utan veta vad man vill ha så köpet är klart på 1 minut.

Kontantpris utan bindningstid om du redan har ett bundet abb blir sannolikt 5995 för en 16gb och 6995 för en 32gb. Enligt historiken från ifjol och apples information som gick ut tidigare.

Resten har du mer eller mindre redan.

Ursprungligen av zinned:

. Men tittar man på tiden efter nyår så kostar det ju 69+49 för abonnemang och surf, då ger detta en 348-49-69=230 kr i förhöjd månadsavgift.

Det stämmer inte. Ett Prata på abonnemang kostar visserligen 49kr, och Mobilsurf kostar 69kr, men när man tecknar dem ihop under namnet Prata på Surf kostar abonnemanget 98kr. Det är därför du inte får ihop det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-27 16:00
Ursprungligen av Marcus_R:

Det stämmer inte. Ett Prata på abonnemang kostar visserligen 49kr, och Mobilsurf kostar 69kr, men när man tecknar dem ihop under namnet Prata på Surf kostar abonnemanget 98kr. Det är därför du inte får ihop det.

Ålrajt ålrajt, då blev det 250 i förhöjd månadsavgift oavsett hur man vände och vred på det Som jag misstänkte.

Dock, 4800 kr kontant tillsammans med en månadsavgift på 100+98 i tolv månader får väl anses som ok?

Jag är rätt säker på att det kommer 12 månader som alternativ. Det talades på Telias iPhone-blogg om att det skulle komma fler alternativ och fler abonnemang vid lanseringen (inklusive kontantpris vilket jag antar syftar på kontantkortspris).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-27 16:30

Hmm... Det här att de har lite billigare fram till nyår, är det för att de vet att leveranserna ändå kommer dra ut på tiden så att många inte får sin telefon förrän framåt november? [/konspiratiosteori]

Ursprungligen av IngoX:

Hmm... Det här att de har lite billigare fram till nyår, är det för att de vet att leveranserna ändå kommer dra ut på tiden så att många inte får sin telefon förrän framåt november? [/konspiratiosteori]

Känns inte troligt, så har de haft med alla sina abonnemang under hela sommaren.

Ursprungligen av IngoX:

Hmm... Det här att de har lite billigare fram till nyår, är det för att de vet att leveranserna ändå kommer dra ut på tiden så att många inte får sin telefon förrän framåt november? [/konspiratiosteori]

Näe, jag tror det bara har att göra med att de har erbjudanden på mobildatatrafiken fram till årsskiftet. Så när priserna på Mobilsurf blir de normala stiger månadskostnaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 18:33

Om någon är intresserad så har jag räknat lite på kostnaden för två av Telias alternativ. Informationen kommer från Telias prislistor (iPhone 4, abonnemang, mobilsurf).

Min sammanställning.

Jag utgår från att man köper telefonen vid lansering eftersom månadsavgiften ökar vid årsskiftet.

För min del blir det Prata på + vanlig surf + fastpris på sms. Låter rimligt för en som mig som klarar sig på väl under 500mb i månaden, väldigt lite samtal men många sms. Har wifi näst intill överallt utom på väg till och från arbetsplatserna (och krogarna, höhö).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-28 05:49
Ursprungligen av henkebarn:

För min del blir det Prata på + vanlig surf + fastpris på sms. Låter rimligt för en som mig som klarar sig på väl under 500mb i månaden, väldigt lite samtal men många sms. Har wifi näst intill överallt utom på väg till och från arbetsplatserna (och krogarna, höhö).

Dessutom får du ju numera 1 GB och inte bara 500 MB

Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade missat att Telia Till vänner med Mobilsurf är lägre (98 kr/månad) än det Telia Till vänner (49 kr/månad) plus Mobilsurf Alltid (69 kr/månad, det som senare ersattes av enbart "Mobilsurf") som fanns förra sommaren och som jag tecknade då. Perfekt, då sänker jag månadskostnaden med 20 kr.

Frågan är bara om man i det läget kan ta bort Mobilsurf ifall man skulle önska...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 12:34
Ursprungligen av zinned:

Dessutom får du ju numera 1 GB och inte bara 500 MB

Tyvärr så är ju även hastigheten begränsad i de billigare dataplanerna.

Ursprungligen av prince;:

Tyvärr så är ju även hastigheten begränsad i de billigare dataplanerna.

6 Mbits/s räcker långt. Det är sällan jag kommer upp i den farten.

Man kommer ALDRIG upp i sådana hastigheter. Men...frågan är ju om 10 Mbits-alternativet ändå inte är snabbare - vilket jag tror. Alltså - med 6 Mbits så kanske man kommer upp i 2 Mbits under gynsamma förhållanden. Med 10 Mbits kanske man kommer upp till 3 Mbits under gynsamma förhållanden. Det är nog så man måste tänka. Iphone 4 fixar ju ändå bara drygt 7 Mbits - men det är högre realistisk grundspeed som skiljer.
Har jag fel?
Har man t.ex. en 100 Mbits-lina mot nätet hemma så går ju WiFi n snabbare än WiFi g - även om man givetvis inte kommer upp i 100 Mbits som själva fasta linan - teoretiskt - erbjuder.

Jag märker också att dataplanen Extra och ExtraPlus hos Telia bara skiljer 30 spänn. Klart man tar ExtraPlus (10Mbits) :-D. För mig blir det väl som förra gången (Iphone 3G); det billigaste pratabbonemanget - 49 spänn tror jag - plus data ExtraPlus 199 spänn. Förra gången var det 99+199 kr - så detta blir 50 kr billigare. Om jag får sjysst Iphone4 "kontantpris" på låsning 12 månader så blir detta min deal - annars betalar jag fullpris för luren och byter inte abbonemang jag har nu och är då olåst...fast för mig är olåst ingen fördel...jag har inga planer på lång utlandsvistelse eller byte av operatör. Hmmm...vi får se...

Ursprungligen av BlackSmp:

6 Mbits/s räcker långt. Det är sällan jag kommer upp i den farten.

Jag hade missat att Telia Till vänner med Mobilsurf är lägre (98 kr/månad) än det Telia Till vänner (49 kr/månad) plus Mobilsurf Alltid (69 kr/månad, det som senare ersattes av enbart "Mobilsurf") som fanns förra sommaren och som jag tecknade då. Perfekt, då sänker jag månadskostnaden med 20 kr.

Bevaka tråden