Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optisk ut/Sound Blaster X-Fi 5.1 - funkar den på mac/osx?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er,

jag sitter och funderar på vilka möjligheter det finns att skaffa sig ett 5.1-ljudkort i USB-format till Macbook.

Har just nu ögonen på ett Sound Blaster X-Fi 5.1 (Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 | Creative Labs Online Store) och det ser onekligen ut som att det INTE finns drivrutiner till OSX.

Min fråga är dock, om någon av er har erfarenhet av just detta kort el liknande:

- tror ni att det skulle gå att strömförsörja kortet utan drivrutiner?
- skulle det isf gå att föra ut en S/PDIF-signal till kortet som sedan då omvandlar till analoga signaler?

Jag har läst både det ena och andra budet angående OSX och just detta kort. Vissa hävdar att kortet funkar, men att just volymreglaget inte funkar som det ska.

Tänker just att iom att jag inte ska föra ut 5.1 via USB utan ändå köra ut via Macbookens egna S/PDIF.

All feedback mottages tacksamt. Tips på andra kort, om inte annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 00:58

Ja den fungerar. Dock inte volymknappen på ovansidan. Resten både digitala samt analoga portar fungerar lysande i OS X.

Är det sant? Precis vad jag ville höra! Tusen tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 10:43

Jag kör den precis till vänster om min iMac till mina lurar så de fungerar kanon. Tidigare kört digitalt ut också till en reciver.

Låter ju lysande.

Min tanke var alltså att plocka ut en optisk signal via Macbookens egna utgång in i SB-kortet och sen splitta ut 6 analoga signaler. Men det låter som att det redan funkar via USB:n på det sättet också alltså? ... Trots brist på drivisar.

Hur känner macen igen kortet på för sätt? Vad dyker det upp som?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 14:40

Det står Soundblaster X-FI 5.1. Kan skicka screenshot till dig sen om du vill. Sitter vid fel dator nu. Allt fungerar perfekt förutom volymkontrollen.

Hehe. Nädå, det är lugnt. Jag tror dig. Det låter ju fantastiskt bra dock! Finemang.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-30 08:54

Kan någon bekräfta att man verkligen får 5.1 ljud från DVD-spelaren och VLC med detta ljudkort?
Kopplar ni via optiska uttaget eller kör ni med analoga kablar till surroundförstärkaren?

Gör ni några ändringar i Ljud-/Midiinställningar? För med inbyggda ljudkortet får man ju bara stereoljud vad man än tycks göra för inställningar. Behövs det göras fler inställningar?

Funderar på att köpa två ljudkort till en Mac Mini 2009 och en Macbook 2010 som ska agera mediaspelare.

Finns det andra ljudkort som är bättre/billigare att ha till hemmabio? 5.1 räcker gott och väl

1
Bevaka tråden