Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur betalas köp via iPhones AppStore?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare. jag har precis införskaffat en iphone4 med tele2 och tänkte bara kolla en sak som jag inte riktigt förstått. Mitt ituneskonto är ju kopplat till mitt bankort. Så jag bara undrar.
Om jag köper något på appstore kommer det att debiteras direkt då på mitt bankort. Eller kommer det följa med i abonnemangsfakturan eller enskilt faktura eller hur fungerar det?

Jag skulle allafall vilja att mina inköp från appstore debiterades direkt på mitt bankort om det går att göra så?

mvh en full karl

Ursprungligen av PeterGuld:

Tjenare. jag har precis införskaffat en iphone4 med tele2 och tänkte bara kolla en sak som jag inte riktigt förstått. Mitt ituneskonto är ju kopplat till mitt bankort. Så jag bara undrar.
Om jag köper något på appstore kommer det att debiteras direkt då på mitt bankort. Eller kommer det följa med i abonnemangsfakturan eller enskilt faktura eller hur fungerar det?

Jag skulle allafall vilja att mina inköp från appstore debiterades direkt på mitt bankort om det går att göra så?

mvh en full karl

Direkt på ditt kort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 22:39

Kan förtydliga att App Store-betalningar går direkt till Apple, och tar inte omvägen via operatörsfakturan som tjänster som går att beställa direkt från operatörens hemsida eller diverse "smsa till nr xxx och få yyyy" (vilket iofs ändå inte funkar med iPhone).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 08:28

Jag kan förtydliga ytterligare litegran:
Varje gång du köper något (även om det är något som är FREE och du inte betalat något) så måste du knappa in ditt iTunes/Apple kontos lösenord. Detta för att bekräfta att man inte råkar trycka fel.
Men du bör vara medveten om att i ett par (2-3?) minuter efter att du knappat in ditt lösenord är du "fortfarande inloggad" eller hur man ska säga... Om du direkt efter att ha köpt en App och då knappat in ditt lösenord, köper ytterligare en app så kommer du vid det andra köpet inte bli tillfrågad efter lösenord igen. Väntar du några minuter så kommer du bli tillfrågad om lösenord.

Varje gång du köper något, även om det är gratis, så får du ett kvitto skickat till din mailadress. (Edit: Efter en stund.)

Ursprungligen av josie:

Jag kan förtydliga ytterligare litegran:
Varje gång du köper något (även om det är något som är FREE och du inte betalat något) så måste du knappa in ditt iTunes/Apple kontos lösenord. Detta för att bekräfta att man inte råkar trycka fel.
Men du bör vara medveten om att i ett par (2-3?) minuter efter att du knappat in ditt lösenord är du "fortfarande inloggad" eller hur man ska säga... Om du direkt efter att ha köpt en App och då knappat in ditt lösenord, köper ytterligare en app så kommer du vid det andra köpet inte bli tillfrågad efter lösenord igen. Väntar du några minuter så kommer du bli tillfrågad om lösenord.

Varje gång du köper något, även om det är gratis, så får du ett kvitto skickat till din mailadress. (Edit: Efter en stund.)

Får man fortfarande ett kvitto med e-post efter köp ? Jag har inte fått något sedan förra året, och trodde dom slutat med det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-04 11:44
Ursprungligen av adress@mac:

Får man fortfarande ett kvitto med e-post efter köp ? Jag har inte fått något sedan förra året, och trodde dom slutat med det.

Numera får man bara kvitto på köp som kostar pengar, inte för gratis appar.

Ursprungligen av Mija:

Numera får man bara kvitto på köp som kostar pengar, inte för gratis appar.

Då får jag kolla upp det. Har köpt många appar senaste året, utan att få något kvitto per e-post.

Ursprungligen av Mija:

Numera får man bara kvitto på köp som kostar pengar, inte för gratis appar.

Nja, är du säker på det? Jag har ganska nyligen fått mail med kvitto på gratis-appar.

Edit:
Men jag har kanske fel för mig. Det var kanske länge sen. Ska prova att hämta ett par gratis-appar och se vad som händer...

Senast redigerat 2010-08-04 14:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 22:37
Ursprungligen av Mija:

Numera får man bara kvitto på köp som kostar pengar, inte för gratis appar.

You are correct.
Jag hade faktiskt inte märkt att det ändrats, har gjort ett autofilter så att alla ituneskvitton blir labeled och arkiverade

Senast jag fick ett kvitto med gratis-app var i mitten av maj, därefter bara för betal-appar.
Lite synd egentligen.

Ibland när man vill ladda ner en app igen men är ganska säker på att man redan betalt för den tidigare, eller köpt den när den var gratis tidigare men nu kostar, så brukade jag söka upp ituneskvittot på mailen för att kolla att det verkligen var rätt app, och rätt version (pro/free etc). Synd att man då inte framöver kommer att ha gratis-apparnas kvitton.

Det är kanske uppenbart, men jag passar på att inflika detta:

Det är inga konstiga avgifter eller annat trams vid köp. Kostar appen 7 kr så är det den summan som dras från kontot. Varken mer eller mindre...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-08-04 14:33

Jag kikade igenom mina gamla kvitton och såg bara betalappar och musik bland de senaste. Förra året fick jag kvitton även på gratis-appar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 16:29

I maj fick jag senast kvitto på en gratisapp.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 23:00

Samma gäller för mig, fick för några månader sen kvitto på mina gratis-appar. På sistone har jag dock inte fått det. Verkar vara en ändring från Apple men det är inget jag kan bekräfta.

Kvitton för gratis appar och även uppdateringar finns i iTunes.

Ursprungligen av kreaktiv:

Kvitton för gratis appar och även uppdateringar finns i iTunes.

Det är inget nytt. Så skall det vara under "konto". Frågan var om eventuella meddelanden per e-post försvunnit.;)

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-08-06 00:28
Ursprungligen av adress@mac:

Det är inget nytt. Så skall det vara under "konto". Frågan var om eventuella meddelanden per e-post försvunnit.;)

Jag kände dock inte till att det var där man kunde hitta gamla kvitton. Så infon kom någon till godo ändå.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag kände dock inte till att det var där man kunde hitta gamla kvitton. Så infon kom någon till godo ändå.

Så är det alltid. "slutet gott - allting gott":D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 13:53

Det som jag personligen tycker är grymt att man kan tanka på sitt iTunes konto med "pre-paid cards", eller Presentkort eller vad dom nu kallas i butik, vilket säljs lite varstans nuförtiden. Bra om man är paranoid och inte vill använda sitt betal/kredit-kort. Ytterst bra om man har barn för att hålla koll på kostnaden på ett bättre sätt, och sannerligen rejält bra när bankerna ändrar sina rutiner för online betalning som Swedbank gjorde tidigare i år, hur många trådar blev det inte här med folk som var helt lamslagna när dom inte kunde handla längre iom att kortet inte fungerade för att man inte hade gjort rätt "inställningar" i sin Internet-bank

1
Bevaka tråden