Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 väljer 3G trots att det finns Wifi

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-06 09:57

Tjena gott folk.

jag är ny med Iphone användning och har stött på ett problem känns lite dumt att behöva skriva detta i forum men jag har verkligen försökt utan resultat.

Det är så att min iphone 4 verka inte gillar wifi anslutningen när det finns 3g nät. Den använder sig inte utav den trådlösa nätverket jag har hemma utan försöker hela tiden använda 3g nätet för internet surfningen.

Jag vill att den ska använda sig utav den trådlösa nätverket så klart går ju mycket snabbare.

Jag hittade nånting i goggle om sbs settings program som kan tvinga iphonen att använda sig av den trådlösa nätverk, men då måste man jailbreaka iphonen och ladda ner programmet.
Jag känner mig inte så hemma just nu med att jailbreaka telefonen.

finns det nån hjälpsam och svara på frågorna utav en ny iphone användare?

Har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 10:13

iPhone väljer ALLTID Wifi före 3G. Har du anslutit dig till ditt trådlösa nätverk och skrivit in eventuellt lösenord på din iPhone?

Om du inte vill att den ska använda 3G-data alls kan du stänga av detta i Inställningar (kräver iOS 4). Jailbreak behövs inte.

Har du aktiverat Wifi i telefonen?

Ursprungligen av tony:

iPhone väljer ALLTID Wifi före 3G. Har du anslutit dig till ditt trådlösa nätverk och skrivit in eventuellt lösenord på din iPhone?

Om du inte vill att den ska använda 3G-data alls kan du stänga av detta i Inställningar (kräver iOS 4). Jailbreak behövs inte.

Helt rätt tony, är Wifi påslaget så tar den alltid det före.

Om Wifi är påslaget och telefonen fortfarande inte gör det, återställ nätverksinställningar, om det fortfarande inte funkar, återställ telefonen med iTunes.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-06 10:26
Ursprungligen av keptang:

Helt rätt tony, är Wifi påslaget så tar den alltid det före.

Om Wifi är påslaget och telefonen fortfarande inte gör det, återställ nätverksinställningar, om det fortfarande inte funkar, återställ telefonen med iTunes.

Det ska jag testa hemma senare tack för snabb respond

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-06 10:30
Ursprungligen av tony:

iPhone väljer ALLTID Wifi före 3G. Har du anslutit dig till ditt trådlösa nätverk och skrivit in eventuellt lösenord på din iPhone?

Inte ALLTID.

Om du kör internetdelning med USB-kabel eller bluetooth till datorn så väljer den mobildata istället för wifi.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-06 10:31
Ursprungligen av tony:

iPhone väljer ALLTID Wifi före 3G. Har du anslutit dig till ditt trådlösa nätverk och skrivit in eventuellt lösenord på din iPhone?

Om du inte vill att den ska använda 3G-data alls kan du stänga av detta i Inställningar (kräver iOS 4). Jailbreak behövs inte.

Det va exakt det den inte gjorde hur jag vet jo? en film i youtube tog överlång tid att kollar på

och jag hade wifi anslutning om man går in i inställningar/allmänt/ nätverk och kollar anslutning så stod det att den va ansluten till mitt hemma nätverk "Netgear" men men mitt nuvarande version iphone 4 är IOS 4.0.1 kanske den bugga?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-06 17:17
Ursprungligen av youka:

Det va exakt det den inte gjorde hur jag vet jo?en film i youtube tog överlång tid att kollar på

och jag hade wifi anslutning om man går in i inställningar/allmänt/ nätverk och kollar anslutning så stod det att den va ansluten till mitt hemma nätverk "Netgear" men men mitt nuvarande version iphone 4 är IOS 4.0.1 kanske den bugga?

Knappast någon garanti för att den inte kör Wifi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 10:38

Högst upp på skärmen på din iPhone bredvid operatörens namn ser du vilken anslutning den använder för tillfället. Om det står O, E eller 3G så använder den mobildata. Om det är en Wifi-symbol (tre kurvor) så använder den Wifi.

Har själv råkat ut för strul med netgears grejer.
Det kan lösa sig om man uppdaterar programvaran i den.

Du kan också ha en säkerhetsinställning på som förhindrar att ditt nätverk utökas - den godkänner inte fler enheter.
Smart drag om man vill förhindra att grannar tar sig in, men det stänger effektivt ute ens nya iPhone...

Det finns ett lätt sätt att checka vad den kör på. Ser man att WiFi symbolen är framme så surfar man på den, är det i stället en 3G eller (E)dge symbol i hörnet så kör man på den.
Om inte annat kan man alltid surfa in What's My IP Address? Networking Tools & More och kolla vad du har för IP och då ser man snabbt och smidigt vad man surfar på

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-08 11:49
Ursprungligen av acidflash:

Det finns ett lätt sätt att checka vad den kör på. Ser man att WiFi symbolen är framme så surfar man på den, är det i stället en 3G eller (E)dge symbol i hörnet så kör man på den.
Om inte annat kan man alltid surfa in What's My IP Address? Networking Tools & More och kolla vad du har för IP och då ser man snabbt och smidigt vad man surfar på

tack för tipset men efter att jag inhandlade vattenpipa så ville iphonen tydligen inte jobba på 3nätet längre den verka fick fnatt och bara körde på wifi så jag fick väldigt trevligt upplevelse med iphone 4 + vatten pipa med härligt balkong väder

problemet upplöstes av sig själv jag hade inte gjort några inställningar alls. :S

tack alla iallfall på återseende när det är dags att jailbreaka iphone 4 ^^

1
Bevaka tråden