Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sängar - vilken skall man ta?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dags att byta säng här hemma. Men vilken skall man ta? Jag är beredd att lägga ut en slant den här gången. Men vilken skall man ta?

Vad har ni för sängar? Är ni nöjda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 22:14

Jag har alltid tyckt att man inte ska ha en säng mer än 5 år. Inte för att den behöver vara dålig efter den tiden utan för att man tvättar inte sängen. Man svettas, ligger, ligger och lossar hud i den en ganska stor del av dygnet.

Min nästa säng lutar det som att det blir en av de bättre och hårdare ur IKEA's sortiment.

Ursprungligen av acke:

Jag har alltid tyckt att man inte ska ha en säng mer än 5 år. Inte för att den behöver vara dålig efter den tiden utan för att man tvättar inte sängen. Man svettas, ligger, ligger och lossar hud i den en ganska stor del av dygnet.

Min nästa säng lutar det som att det blir en av de bättre och hårdare ur IKEA's sortiment.

Använder du inte bädd/mellanmadrasser osv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 23:08
Ursprungligen av keptang:

Använder du inte bädd/mellanmadrasser osv?

Självklart, men jag vet inte, tycker att sängar blir äckliga efter ett tag.
OBS, har inte IKEA i dagsläget.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-09 22:21

Man byter bäddmadrass. SJälva madrassen kan man ha ett helt liv.

Man bör tänka på att det är ett h--vete att flytta en stor, tung säng. Så innan man skaffar den där avancerade, med fyrdubbla fjärderlager osv, bör man se över om man bor på tredje våningen utan hiss, t.ex.

Vi köpte ett par Kunsängen (2x90cm istället för en STOOOR) dessutom kunde vi välja lite olika hård/mjukhet, väl värda pengarna.

Håller med keptang, man har ju en shysst bäddmadrass som man byter ut istället för hela sängen.

Fast det här med att sängen blir sunkig efter 5 år, gäller det även metallsängar ?!...

LCR

Kan man inte bara dammsuga eller ångtvätta sin gamla madrass?

I övrigt: nej, jag är inte nöjd med min nuvarande säng. Den är låg. Hatar att ligga lågt. Jag gillar att ligga högt (minst 90 cm ovanför golvet), så att det går att dingla med benen utanför när man sitter i madrassen.

Gå in i jysk-affär och säg att du vill provligga en av deras "kopia" av Tempur.

Skaffa 2 st såna, de är till halva priset av Tempur (tm).
Uppepå det en tunnare bäddmadrass, 180 bred...
Snåla inte på bäddmadrassen.

Notera också att det här är blytunga grejor - det är tungt att bära....

Senast redigerat 2010-08-10 09:29

Vad är grejen med de svindyra sängarna? Hästen, Dux.. Ngn som har erfarenhet?

Ursprungligen av Goflorp:

Gå in i jysk-affär och säg att du vill provligga en av deras "kopia" av .

Med vem ?!...

Ursprungligen av ru4real?:

Vad är grejen med de svindyra sängarna? Hästen, Dux.. Ngn som har erfarenhet?

Hm, yes, men inte vad jag tänker berätta om här...

En tjej i Västerås som...

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 01:06
Ursprungligen av ru4real?:

Vad är grejen med de svindyra sängarna? Hästen, Dux.. Ngn som har erfarenhet?

Naturmaterial, hög kvalitet på tyg och fjädrar- troligtvis lång livslängd, man betalar lite för design, rutmönstret

Men som tidigare nämns, man köper ny bäddmadrass vart 3-5 år, bättre att lägga mer krut där och betala en extra slant för kvalitet.

Men jag gillar dubbel botten system på säng/grund madrasserna. komfort, sover bättre. Så det kan jag rekommendera.

Tror jag har IKEAs bättre madrasser men dom funkar till alla övningar i sängen

Jag har Hästen och är nöjd
I början av 80-talet hade jag ett uppdrag som gjorde att jag under 3 månader bodde på Sheraton i veckorna som då hade Hästen. Efter ett tag var det en ren pina att på helgerna komma hem och sova i spånplattesängen. Det var ett rätt bra knäck och med traktamentet blev det inte ett så stort hål i kassan. Den fungerar fortfarande lika bra och vart 5 år, eller så, har det blivit nya bäddmadrasser. Jo, en ny toppklädsel har det blivit efter "olycka" när det åts i sängen. Det är mycket möjligt att någon av de billigare skulle funkat lika bra men jag såg ingen anledning att chansa och än har vi ingen anledning att byta.

Håller med om att den inte är rolig att flytta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-10 02:31

Vi har Jensen Supreme. De kostar ca 25000 kr/st. Norsk superkvalitet.

Jensen Sängar - Supreme - Sängtyper: Rammadrass, Kontinental, Aqtive II, Aqtive III, Dynamique

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-10 10:07

Köpte en vattensäng i USA 1985, funkar kalasbra fortfarande. Med bytt bäddmadrass några gånger
Tempur är suverän, kopian borde vara lika bra (har bara provat originalet).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-10 10:22

Har en Hästen, och är inte så nöjd, men borde bytt bäddmadrassen för länge sedan...

Det fina med Jysks variant av Tempur är att det är ungefär halva priset mot att gå in i Tempurs egna butiker....

... Och inget knirr från spiralbottnar....

Ursprungligen av Goflorp:

... Och inget knirr från spiralbottnar....

Och vad skulle det knirret komma från?!...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Och vad skulle det knirret komma från?!...

LCR

Ja, man har ju en säng till MER än att bara sova i.

Man pippar i den - då är tempur suveränt bra. Inge knirr, inget "spriong!!" som irriterar, lagom fast och det blir bra svar. Smaken är som baken, men jag har aldrig behövt anmärka på slafen...

Man ligger även i den när man tittar på TV, även här gillar jag Tempuren, med en formgjuten "ortopedisk" kudde kan man palla upp bra.
Har man större plånbok kan man skaffa en höj/sänkbar botten med fjärr.

Man tillbringar även tid i sängen då man är sjuk, då är bäddmadrassen bra, den har ett avtagbart överdrag som kan tvättas i maskin. Känns bra om det händer en olycka.

Så, jag lägger mina fem spänn på Tempurkopian. Bra material, håller länge, lättskött.
Ramen kan man variera på vilket sätt man vill, varför inte bygga en egen?

Jyskaffärer finsn nästan överallt, gå in i en och provligg.
Skummadrass 90x200 GOLD F30 Dreamzone, 2 för 3999:-..
Bäddmadrass 180x200 GOLD T30 Dreamzone, Per st. 2099:-

6000:- för en 180cm säng? inte så pjåkigt. Lägg sedan till en stomme då
som passar i ditt hem. IKEA? Mio?

En rolig anekdot: Kvinnor utvecklar ofta känslomässiga band till det ena och det tredje. Polaren köpte en jättedyr säng, 30 000 när allt var klart. En månad senare vart det dags för skilsmässa. Han levde ensam i sex månader och träffade sedan en ny tjej.
Hon vägrade vara i sängen eftersom han hade gökat med den förra där i...
Så, det blev blocket på den och köpa ny... tror inte han fick 15 för alltihop ens.
Den nya hade iaf inte lika dyr smak så det räckte.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, man har ju en säng till MER än att bara sova i.

Man pippar i den...

Jag tycker knirret hör till! Extra roligt om det dunkar lite mot väggen med en granne.

Vi bor i en stadig 1910 villa med knirrlösa sängar från Kunsängen

LCR

LCR: vilka antydningar du gör?

Jag har en resårbotten från ikea med en bäddmadrass och en extra-madrass (10cm) från Kungsängen som man kan lägga ut på golvet vid besök. Dock är själva resårbotten alldeles för mjuk. Man kan göra en hård säng mjuk men inte en mjuk säng hård, är min erfarenhet. Nu är det nog snarare modellen än kvalitén, men man ska nog vara noga med den punkten. En säng kanske blir mjukare med åren också?

Man kan ju tvätta överdrag till bäddmadrasser, då håller de lite längre ändå. Men kvalster o sånt sätter sig ju i hela sängen, inte bara på ytan.

Ursprungligen av klarabara:

... en bäddmadrass och en extra-madrass (10cm) från Kungsängen som man kan lägga ut på golvet vid besök.

Besök, hm... Samma antydningar som du gör ?!

LCR

Mja, det finns olika sorters besök. Alla besök bäddar man inte för enskilt.

Get a room..

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-10 15:20

Det är svårt att rekomendera en säng åt någon annan. Jag och flickvännen köpte precis nya (2x90 ställbara med gemensam bäddmadrass) på sova. Vi provade nog nästan alla sängar i butiken vilket tog nästan 3h.
Bra service och trevlig säljare. Jag har aldrig sovit så gott som nu

Ursprungligen av kainen:

Det är svårt att rekomendera en säng åt någon annan. Jag och flickvännen köpte precis nya (2x90 ställbara med gemensam bäddmadrass) på sova. Vi provade nog nästan alla sängar i butiken vilket tog nästan 3h.
Bra service och trevlig säljare. Jag har aldrig sovit så gott som nu

Vilken modell var det?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-10 19:29
Ursprungligen av ru4real?:

Vilken modell var det?

Den är en stjärnbädden smaragd

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 21:28
Ursprungligen av kainen:

Den är en stjärnbädden smaragd

Vilka goa namn dom har. smaragd ,undrar hur diamant version känns

Som sagt var svårt att rekommendera säng åt andra, ut i butiken och provligg, i timmar,

en av livets viktigaste investeringar säger vissa :p:p

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-10 19:45
Ursprungligen av kainen:

(2x90 ställbara med gemensam bäddmadrass)

Blir det inte mjukare i mitten vid skåran, trots bäddmadrassen?

Ursprungligen av planB:

Blir det inte mjukare i mitten vid skåran, trots bäddmadrassen?

Nope, vi har precis samma uppsättning, 2x90.
Märks inte någonting hos oss iallafall med en gemensam bäddmadrass såklart.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-10 20:55

Det blir snarare lite hårdare i mittskåran då kanterna på madrasserna ligger emot varandra.
Fast jag märker av det mer då jag har mjukare madrass än flickvännen.

Bevaka tråden