Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken LED-TV?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-10 15:11

Bror ska köpa ny tv och jag tänkte ta hjälp av den enorma kunskap som finns här på forumet!

krav:
LED
40-50"
Pris max 13000 gärna billigare!

Vilken är bäst och varför?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-10 16:28

Jag hade nog köpt en Philips, Sony eller Samsung. Man kan få en skaplig 40-tummare under 10000 kr. Philips har en 40-tummare 40PFL5625H för ca 8500 kr med inbyggd MPEG4-mottagare för comhem, vilket är ett av mina absoluta krav. Då slipper jag min separata HD-box.

Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv.

Men andra kanske vill ha finesser som DLNA eller internet-TV. Det struntar jag i eftersom jag har en AppleTV. Men vill man ha det så är det kanske inte den här Philipsen man ska kolla på i första hand.

Sen är det väl rätt fiffigt om man har en bluray-spelare av samma fabrikat som det går att styra med en och samma fjärrkontroll. Philips variant kallas Easylink.

Samsung har ibland lite felinställda färger från fabrik. Men det brukar gå att avhjälpa om man ställer dem i filmläge. Sony's apparater är sjukt snygga och har också en bildkvalitet som tilltalar mig.

Samsungs kommande 9-serie verkar bli riktigt grym.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-11 14:44

Fler tips skulle uppskattas

I nya Hemmabiotidningen vann Panasonic, dock med en plasmaskärm. (de köpte Pioneers plasmaavdelning vilket har gett resultat) De testade både plasma och LED. Om du måste ha just LED så skulle jag försöka hitta en med bakgrundsbelyst LED inte de tunna med sidobelyst. Då får du "localdimming" dvs. TV:n kan släcka belysningen på de mörka partierna.

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

...en med bakgrundsbelyst LED inte de tunna med sidobelyst....

Hur vet man vilka som är vilka? Vad brukar de olika typerna kallas i produktspecifikationerna?

Om man tittar på t.ex Prisjakt, så kan man bara se om det är LED eller CCL, inte vilken typ av LED-belysning.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-11 15:11

Jag trodde LED alltid är bakgrundsbelyst?

Ursprungligen av kainen:

Jag trodde LED alltid är bakgrundsbelyst?

Jag trodde tvärtom - att all belysning satt i kanterna, oavsett om det var CCL (lysrör) eller LED.

Att det finns olika typer av LED-belysning (bakom eller i kanterna) var en nyhet för mig.

Hoppas att Stefan (eller någon annan som vet) kommer med ett svar på hur man vet vilken som är vilken.

Farsan har en tjockare LED med belysning bakom hela panelen.

Dynamic RGB LED kallas det om belysningen sitter "bakom" panelen, White Edge-LED kallas de som har belysningen vid sidorna och använder en diffuser för att sprida ljuset.

CCL sitter (så vitt jag vet) alltid bakom panelen.

Ursprungligen av Capeman:

CCL sitter (så vitt jag vet) alltid bakom panelen.

Nej, där hade jag nog rätt i att de alltid sitter i kanterna.

Se här t.ex.
File:Lcd-ccfl.svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, där hade jag nog rätt i att de alltid sitter i kanterna.

Se här t.ex.
File:Lcd-ccfl.svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Sant, finns nog flera varianter här skulle jag tro.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-11 16:04

Det finns olika LED-TV. En del har belysningen i kanterna, en del har belysning utspridd bakom panelen.

Fördelen med att ha dem bakom är att man kan använda sig av local dimming d v s släcka ner mörka partier i bilden. Men det är inte alla som gör det. Det krävs extra elektronik för att styra det.

Fördelen med att ha belysningen på sidorna är att man kan göra TV:n tunnare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-11 17:23

Det är en djungel som vanligt när man kikar på ny tv! (Även om den inte är till mig den gång, nästa gång får det bli en projektor )

Själv siktar jag in mig på en Philips 37pfl7605h: Egenskaper för Philips 37PFL7605H

Iofs en 37 tum men den finns i större. Philips har patent på belysningen på sidorna (även ovanpå på vissa modeller) som belyser den bakomliggande väggen med färger hämtade från bilden.

Det är egentligen bara en sak jag inte har riktig koll på, herzen. Den ovanstående tv'n är på 100Hz. Är det mycket eller lite/bra eller dåligt...? (inte min mening att kapa tråden om det verkar så)

Senast redigerat 2010-08-20 15:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 15:20

Då de med 3D-stöd har sjunkigt ytterligare i pris så skulle jag sikta på en sån... kanske inte främst för själva 3Dtekniken som jag inte är sååå imponerad av utan snarare för att de har hög refresh rate.

Ursprungligen av Trineo:

Då de med 3D-stöd har sjunkigt ytterligare i pris så skulle jag sikta på en sån... kanske inte främst för själva 3Dtekniken som jag inte är sååå imponerad av utan snarare för att de har hög refresh rate.

Det känns inte som nån större mening att satsa på 3D så länge det inte finns en gemensam standard där man slipper använda brillor som jag inte ens tror funkar så bra om man redan är "glasögonorm".

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-20 16:06

Det blev en Sony för drygt 10. Modellnr har jag inte i huvudet nu

1
Bevaka tråden