Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nyare eller äldre bostad - fördelar och nackdelar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-10 22:44

Vad finns det för fördelar med nyproducerad bostadsrätt?

Nackdelarna är ju lätta att räkna upp, men fördelarna?

Det klart, det är nytt och fräscht allting. Men både insats och avgift kan ju lätt ge 50% högre boendekostnad, eller mer. Ibland är ju inte ens läget superbra, så det kan bli svårsålt om man skall flytta av bara den anledningen. Föreningen med nya fastigheter har stora skulder och det känns också osäkert. Kanske säkrare med förening under stort paraply som HSB? Kan kostnaderna sjunka på sikt? Allt är ju nytt = mindre underhåll.

Själv bor jag och frun nu i en förening med "gamla" fastigheter. Bra ekonomi, låga avgifter, osv, men vi kan behöva flytta till pendelkommun, större lgh och närmare jobb. De objekt vi sett är antingen billig sunk (sliten HSB) eller dyr nyprod, som det lätt blir i mindre kommuner.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-11 11:09

En fördel med nyproducerat, dvs om man köper en lägenhet som håller på/ska byggas är ju att man får möjlighet att bestämma hur den ska tapetsera/målass och andra inredningsdetaljer. Det innebär mindre jobb för att få till sitt boende när man flyttar.

Ekonomiskt kan jag inte se hur det skulle kunna vara försvarbart med nyproducerat. Allt är tipptopp när man köper och vid ev. försäljning är lägenheten i sämre skick än vid köp. Det som kan förändrats till det bättre är väl föreningens ekonomi.

En gammal lägenhet, med hyfsat läge går att renovera (själv eller av hantverkare) för att på så sätt öka värdet på sin investering och därmed ge ett ekonomiskt tillskott till nästa boende.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-11 11:36
Ursprungligen av planB:

Vad finns det för fördelar med nyproducerad bostadsrätt?

Nackdelarna är ju lätta att räkna upp, men fördelarna?

Det klart, det är nytt och fräscht allting. Men både insats och avgift kan ju lätt ge 50% högre boendekostnad, eller mer. Ibland är ju inte ens läget superbra, så det kan bli svårsålt om man skall flytta av bara den anledningen. Föreningen med nya fastigheter har stora skulder och det känns också osäkert. Kanske säkrare med förening under stort paraply som HSB? Kan kostnaderna sjunka på sikt? Allt är ju nytt = mindre underhåll.

Själv bor jag och frun nu i en förening med "gamla" fastigheter. Bra ekonomi, låga avgifter, osv, men vi kan behöva flytta till pendelkommun, större lgh och närmare jobb. De objekt vi sett är antingen billig sunk (sliten HSB) eller dyr nyprod, som det lätt blir i mindre kommuner.

Oftast är "läget" bra. vattenläge mm.. Håller värdet bra också skulle jag gissa när det gäller insatsen. Det är stora föreningar när det gäller nyproduktion och då blir inte skulderna så stora om man slår ut det på alla hushåll. Men visst kostar det att bygga nytt inget snack om saken.

Går ju alltid att fräscha upp en "sliten HSB" med lite färg och nytt kakel -klinkers nya golv, brukar göra susen. Inte alls så svårt att göra själv om man är lite händig

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-11 11:49

Jag bor i en HSB lägenhet med byggår 1966 och jag flyttade in 1991. På de åren jag har bott där har månadsavgiften gått upp 200:-. Var och tittade runt lite på nyproducerat men kom strax på andra tankar med månadsavgifter på 5000-6000:- mer i månaden än vad jag betalar nu och så skulle jag dessutom slänga upp ca en mille i mellanskilnad. Tack för mig och hej, det blev renovering i stället. Nytt kök och badrum + nya golv ca 100000 tycker jag klart var det bättre alternativet för mig.

Jag bor i gammalt hus(byggt 1945) och har suttit i styrelsen sedan jag flyttat in så jag har haft möjlighet att påverka bostadsrättsföreningen utveckling, som tex val av bredbandstyp, dörrar och nu fönster. Nackdelen är förstås att om föreningen inte lagt undan några pengar för underhåll så kan det bli dyrt för de boende. Precis när jag flyttat in skulle badrummen göras om och tidigare styrelser hade inte budgeterat för något så det blev förutom banklån även en hyreshöjning på 30%... ouch!

Sedan dess har styrelsen i vilken form den nu haft budgeterat för såväl oförutsedda kostnader och löpande underhåll som för stora planerade projekt.

Det har förstås funnits ett enormt behov av förbättringar i detta hus - en liten förening med 24 lägenheter så under de femton! år jag bott här och suttit i styrelsen har föreningen:

- dränerat
- bytt el/dragit in bredband
- bytt kök/köksavlopp/ledningar
- bytt dörrar och satt in postboxar
- fixat tvättstugan(nya maskiner och avfuktare)
- målat trapphus och källare
- bytt motorvärmare och ytterbelysning
- skaffat ett sophus till sopkärlen

Ett projekt som drar igång under nästa vecka är verkligen efterlängtat - nya fönster.

Flyttar man in i nyproduktion, vilket jag aldrig gjort, kan jag tänka mig att det kostar mer eftersom allt detta redan är gjort vilket man ofta kan se på såväl insats som hyra. Fördelen med nyproduktionen är dock en fräsh lägenhet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-11 12:18

Tack för svar.

Nu är det inte helt NY produktion det jag tittat på utan fastigheter med kanske max 10 år på nacken (som jag tänker på som "nyproduktion"). De har ju byggts under helt andra förutsättningar än fastigheter före 1970, t.ex, och priser och avgifter är därefter.

Det finns definitivt "sliten HSB" som är tipp-topp inuti, däremot är områdena ibland inte så roliga i sig.

Man funderar lite på förutsägbarheten. Är risken för oförutsägbara utgifter mindre med ny(are) produktion? På en äldre fastighet kan det ju hända saker. Kanske är inte oväntad avgiftshöjning den stora faran med nyprod utan just att marknaden kan dippa rätt rejält och man går med förlust på insatsen.(?)

Ursprungligen av planB:

Tack för svar.

Nu är det inte helt NY produktion det jag tittat på utan fastigheter med kanske max 10 år på nacken (som jag tänker på som "nyproduktion"). De har ju byggts under helt andra förutsättningar än fastigheter före 1970, t.ex, och priser och avgifter är därefter.

Det finns definitivt "sliten HSB" som är tipp-topp inuti, däremot är områdena ibland inte så roliga i sig.

Man funderar lite på förutsägbarheten. Är risken för oförutsägbara utgifter mindre med ny(are) produktion? På en äldre fastighet kan det ju hända saker. Kanske är inte oväntad avgiftshöjning den stora faran med nyprod utan just att marknaden kan dippa rätt rejält och man går med förlust på insatsen.(?)

Det där är nog ganska svårt att förutse. 70-talet var ju plasttiden så räkna med en del billigt smäck men också med industrigjutna betongelement i väggarna som det inte ens går att borra hål för tavlor i, än mindre spika.

I värsta fall kan ju en byggherre av ett betydligt nyare hus, 2000 kanske(vilket jag sett något om ett hus som byggdes åt SBC), ha valt att spara in på vissa saker som gör att tomten kanske sjunker eller vattnet står som en fontän inne i väggen för att man valt undermåligt rörmaterial.

Huset jag bor i är som sagt byggt 1945. När badrummen gjordes om 1995 fick vi så kallade Ballofix-ventiler som senare visat sig vara väldigt dåliga ibland. I vissa lägenheter har de bara plötsligt sprungit läck medan i andra är det inga problem - ojämn kvalitet med andra ord.

Charmen hos ett äldre hus kan också vara ett problem som tex väggar som inte är så raka som man önskat sig eller att byggherren fyllt utrymmet under golven med byggrester(sand) som vid en vattenskada suger åt sig all fukt och därmed leder till att golvet måste brytas upp i en lägenhet så att allt kan sugas bort...

Av erfarenheten blir man vis. Thank god it wasnt my apartment...

Senast redigerat 2010-08-11 13:24
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-11 13:13

En tråkig sak med nyproducerat är att husen ofta står så förbannat tätt och ser precis likadana ut.

Vi bor i en bostadsrätt i ett parhus. Förutom grannen i parhuset så är det typ hundra meter till närmaste granne. Eftersom vårt hus är sista huset i längan så har vi princip fri sikt västerut från vår trädgård. Framför huset ligger en gräsbelagd fotbollsplan. Jag kan gå ner och slå några frisparkar när jag känner för det. Enda nackdelen är att parkeringsplatserna är en bra bit från huset. Men vi kan köra in på området om vi vill för lastning. vi kan även ställa oss på gatan bakom huset.

Sen kan jag tycka att det är praktiskt med ett badrum och en toalett ifall man är fler än två personer. På lilla toaletten har jag satt in en duschkabin. Jag har även tapetserat vardagsrummet och köket. Egen tvättstuga är guld värd. Vårt hus är byggt -88. Vi har bytt ut diskmaskin och tvättmaskin. Vi har vattenburen el med egen elpanna och ventilationssystem med värmeväxlare. Sånt finns inte i gamla kåkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 20:04

Timmerkåk från sekelskiftet eller tidigare är livskvalitet

Just ekonomin är väl ett ytterst starkt argument för äldre fastigheter (från säg 50-60-talet) då priserna relativt sett var helt andra för nybyggnationer. I princip alla föreningar från den tiden har väldigt solida ekonomier trots omfattande renoveringar om de inte klantat sig ordentligt.

Sen finns ju nackdelarna också, rätt självklara sådana och de har redan tagits upp här. Standarden är lägre på äldre fastigheter, sämre ljudisoleringar, avsaknad av hissar är vanligt, planlösningen kan vara otidsenlig osv osv.

Om det handlar om brf så kan "kulturen" satt sig i väggarna i en gammal förening. På gott och ont.

Visst kan det vara tryggt att bo under HSB:s paraply - men det kostar. Och alla är inte nöjda - det finns föreningar som lämnat.

1
Bevaka tråden