Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air Rev C som "Mediacenter"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Kanske någon som har en Macbook Air har koll på detta?

Funkar en MBA Rev C OK för att spela upp film på en Full HD-tv och digitalt ljud?

Vill inte använda den som "media center" dvs always on, men vill kunna koppla in den till TVn och kolla på en långfilm utan att det hackar eller strular på annat sätt.

Gör det stor skillnad om man har en SSD-disk för detta användningsområde?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-23 13:02

På mac är det väldigt stor skillnad mellan hur bra filmspelarna klarar av att spel upp HD material. VLC är mycket mer krävande än Plex ex vis, hade problem med min Macbook 1.8ghz när köra HD MKV filmer, men efter att ha installerat Plex funkade de fint.

Jag tror de ska fungera fint på en AIR, men problemet med dessa har varit att de blir lätt överhettade. När de blir överhettade så stryps processorns hastighet och filmen kan börja hacka.

SSD disk kommer inte göra någon skillnad vid filmspelning.

Ursprungligen av woxiz:

På mac är det väldigt stor skillnad mellan hur bra filmspelarna klarar av att spel upp HD material. VLC är mycket mer krävande än Plex ex vis, hade problem med min Macbook 1.8ghz när köra HD MKV filmer, men efter att ha installerat Plex funkade de fint.

Jag tror de ska fungera fint på en AIR, men problemet med dessa har varit att de blir lätt överhettade. När de blir överhettade så stryps processorns hastighet och filmen kan börja hacka.

Ang VLC vs Plex så beror skillnaden på att Plex har stöd för hårdvarudekodning, VLC har inte det utan kör allt via CPU:n - därav skillnaden. Så ja, det beror på vilken spelare du kör.

Ang air och överhettning har jag sett prestandatester där de testat pressa dem ordentligt, och där ser man att gamla versionen av Air stryps ganska snabbt i hastighet, men den nya Air:en tuffar på i samma hastighet hela tiden. Så är det en äldre air kan det eventuellt bli problem pga det, men den nya verkar inte lida av "strypning".

Ursprungligen av Kermit:

...den nya Air:en tuffar på i samma hastighet hela tiden...

Det är en tre månader gammal tråd ni har gått in och svarat på idag. När frågan ställdes så fanns inte den modell som nu kallas "nya".

Och apropå själva frågan. Det blir onödigt komplicerat när man använder egna benämningar på Mac-modellerna. "Rev C" är inte en vedertagen benämning.

Det är bättre att använda Apples modell-ID, t.ex "MacBookAir2,1", eller de vedertagna modellbenämningarna, t.ex "MacBook Air mid-09"

/Mod

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-23 14:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och apropå själva frågan. Det blir onödigt komplicerat när man använder egna benämningar på Mac-modellerna. "Rev C" är inte en vedertagen benämning.

Det är bättre att använda Apples modell-ID, t.ex "MacBookAir2,1", eller de vedertagna modellbenämningarna, t.ex "MacBook Air mid-09"

Jag måste nog skynda till skribentens försvar. Rev A/B/C är klart vedertagna benämningar. Om någon skriver 2,1 eller 3,1 säger det mig mycket mindre. Men vill man vara helt säker man man ju kompletera med de numeriska.

Ursprungligen av frazze:

Jag måste nog skynda till skribentens försvar. Rev A/B/C är klart vedertagna benämningar. Om någon skriver 2,1 eller 3,1 säger det mig mycket mindre. Men vill man vara helt säker man man ju kompletera med de numeriska.

Nja, ok då - ibland används dessa benämningar fortfarande.

Men Apple själva använder mycket oftare "års-benämningarna", typ mid 2009, late 2010, osv.

Sök på manualer på Apples sajt t.ex. Då ser du att modellerna kallas:
- MacBook Air
- MacBook Air late 2008
- MacBook Air mid 2009
- MacBook Air late 2010

Inga Rev A, B, C så långt ögat når.

Och tittar man på sajter som t.ex EveryMac.com, så använder de bara modell-ID och "års-benämningar" - inga "Rev" där heller.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-23 14:54

Det tar vi ihand på. Nu ska jag ut i snörusket och hämta bilen på verkstaden. 3288:- fattigare...

1
Bevaka tråden