Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den officiella tråden om Plex 0.9

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-02 09:47

Är det någon mer än jag som inte får in covers på filmerna? Får inte heller någon som helst info från imdb, bara bilder som plex själv har hämtat ur filmfilen på datorn. Jag får heller inte in meny-musiken i tv-program. Det var så fint med det i 8:an=)

  • Medlem
  • 2010-09-02 13:05

Robo-X: Aha. Jag hade pluginen i Plex 0.8 och den blev regionslåst men det var ett bra tag sen så det kan ju ha ändrats.

Luken: TheTVDB.com, som Plex hämtar sådan info från, spärrar Plex f n på grund av att deras servrar blev överbelastade. Plexutvecklarna samarbetar med dem för att lösa problemet. Det har även rapporterats att IMDB har spärrat plexanvändare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-02 13:12
Ursprungligen av clnr:

Robo-X: Aha. Jag hade pluginen i Plex 0.8 och den blev regionslåst men det var ett bra tag sen så det kan ju ha ändrats.

Den blev inte regionlåst utan fungerar helt enkelt inte med Flash 10.1.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Den blev inte regionlåst utan fungerar helt enkelt inte med Flash 10.1.

//Rob

Inga plugins som är baserade på Flash-videos fungerar ifall du har Flash 10.1-pluginen installerad på din dator. Det jobbas på en lösning men Adobe har spärrat lösningen som används i de tidigare flash-plugin-versionerna. Så det tänks så det knackas bland utvecklarna.

Nu börjar allting falla på plats:

Plex Plex and the Future of Television

Kommande Windowsversion senare i år!

Plex - A Complete Media Solution

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-03 12:31
Ursprungligen av EricBradley:

Nu börjar allting falla på plats:

Plex Plex and the Future of Television

Kommande Windowsversion senare i år!

Plex - A Complete Media Solution

Det ser ut som min nästa TV kommer att vara en LG med Netcast funktion och inbyggd Plex.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-03 12:46

LG gör inte dom bästa TV apparaterna men med detta inbyggt kan jag lätt tänka mig att köpa en

Ursprungligen av kainen:

LG gör inte dom bästa TV apparaterna men med detta inbyggt kan jag lätt tänka mig att köpa en

Om man inte vill ha en LG TV så räcker det ju med en Blurayspelare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-03 14:29
Ursprungligen av EricBradley:

Om man inte vill ha en LG TV så räcker det ju med en Blurayspelare.

jag har ingen nytta av en bluray spelare.

Ursprungligen av kainen:

jag har ingen nytta av en bluray spelare.

Du missar poängen. Det är ingen blurayspelare längre det är en PlexBox!!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-03 14:42
Ursprungligen av EricBradley:

Du missar poängen. Det är ingen blurayspelare längre det är en PlexBox!!

Då missar man ju hela poängen med att ha det inbyggt. Kan man ju lika gärna fortsätta med att ha en dator vid tvn.

Finns de nåt sätt o exkludera filer/mappar? Får massa imovietjafs (cash mm, som jag inte ser i finder) bland filmerna som jag inte vill se när ja bläddrar

  • Oregistrerad
  • 2010-09-05 15:37
Ursprungligen av kainen:

LG gör inte dom bästa TV apparaterna men med detta inbyggt kan jag lätt tänka mig att köpa en

Då kan dom väl inte vara så dåliga då, om du kan tänka dig göra avkall på kvalité. Bilden borde väl annars vara rätt viktig?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-05 15:45
Ursprungligen av studiox:

Då kan dom väl inte vara så dåliga då, om du kan tänka dig göra avkall på kvalité. Bilden borde väl annars vara rätt viktig?

Alltså dom är ju inte bäst... som Sony och Samsung var det jag syftade på
Dessutom har LG kommit upp sig en bra bit från när dom hette Goldstar och tillverkade skräp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-03 20:54

Du får vaddå ill_chrill?

Ursprungligen av kainen:

Du får vaddå ill_chrill?

Jag har valt Filmmappen i min användare som just filmmapp.
Densamma använder imovie mfl.
Jag får då upp massa "händelser" (cashskräp) från imovie i min lista.
Kan man exkludera filer/mappar?

Hittills är jag tyvärr inte särskilt imponerad. Den nya Media Managern är förvisso bättre än den gamla var (totalt värdelös), men den är långt ifrån bra. Jag försöker anpassa mig själv så bra det går, men den totala bristen på möjligheter att editera metadata gör att Plex snubblar på målsnöret. Otroligt många filmer och sportevenemang som hittas fel, och då kan man ju glömma att fixa det. Vissa kan man välja "Fix Incorrect Match" på, men av outgrundlig anledning inte alla. Trots att jag om jag bara fick söka på IMDb skulle hitta rätt film.

Ett exempel: Har Disneyfilmen "Alice In Wonderland" på datorn. Hittades som den nya filmen. Ok, fine, kör en "Fix Incorrect Match" och väljer filmen från 1951. Postern och bakgrunden ändras, men hur jag än gör är "Description" fortfarande för Burtonrullen. Kasst.

Får köra vidare med Front Row till jag hittar en annan lösning. Tur att jag inte köpte iOS-appen.

Usch vad besviken jag blev.

Ursprungligen av Capeman:

Hittills är jag tyvärr inte särskilt imponerad. Den nya Media Managern är förvisso bättre än den gamla var (totalt värdelös), men den är långt ifrån bra. Jag försöker anpassa mig själv så bra det går, men den totala bristen på möjligheter att editera metadata gör att Plex snubblar på målsnöret. Otroligt många filmer och sportevenemang som hittas fel, och då kan man ju glömma att fixa det. Vissa kan man välja "Fix Incorrect Match" på, men av outgrundlig anledning inte alla. Trots att jag om jag bara fick söka på IMDb skulle hitta rätt film.

Ett exempel: Har Disneyfilmen "Alice In Wonderland" på datorn. Hittades som den nya filmen. Ok, fine, kör en "Fix Incorrect Match" och väljer filmen från 1951. Postern och bakgrunden ändras, men hur jag än gör är "Description" fortfarande för Burtonrullen. Kasst.

Får köra vidare med Front Row till jag hittar en annan lösning. Tur att jag inte köpte iOS-appen.

Usch vad besviken jag blev.

Du får se till allt annat detta ger möjlighet till. De säger också att de tyckte den var redo att släppas publikt nu, även om mediamanagern kommer uppdateras med rätt många nya funktioner inom en snar framtid. Tror bara de vill ta det ett steg i taget för att inte bli totalt överrösta med buggar och buggrapporter. Men de har många fler funktioner "klara", som de kommer lansera i uppdateringar snart.

Ursprungligen av Anders Båth:

Men de har många fler funktioner "klara", som de kommer lansera i uppdateringar snart.

Hoppas det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-04 18:20

Grymt bra guide för att koppla upp sig via 3G;

Plex iOS - Plex

Kopplar upp mig utan problem efter att ha följt guiden men när jag ska starta en film eller ett serieavsnitt så så får jag felmeddelandet "Couldn't start playback. Plex was unable to play this video." oavsett vilka jag än provar.
Nån som vet vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-09-05 13:07
Ursprungligen av CEk:

Grymt bra guide för att koppla upp sig via 3G;

Plex iOS - Plex

Kopplar upp mig utan problem efter att ha följt guiden men när jag ska starta en film eller ett serieavsnitt så så får jag felmeddelandet "Couldn't start playback. Plex was unable to play this video." oavsett vilka jag än provar.
Nån som vet vad som kan vara fel?

får samma fel över WiFi hemma... misstänker att det kan ha något att göra med att biblioteket ligger på en ubuntu-server i garderoben som är trådbunden medan Macbook pron är trådlös, där media servern snurrar. någon annan som har liknande uppsättning som inte har problem med detta?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-05 14:33

Över WiFi fungerar det för mig, bara 3G som jag inte får igång. Har förresten två datorer hemma som jag installerat Plex på och de delar bibliotek. Är det nåt som ställer till det eller ska det fungera att ha flera datorer som delar på biblioteken? I Plexmenyn står det nu två av varje kategori, "Filmer. Christians Macbook Pro" och "Filmer. Christians Macbook". Det fungerar oavsett vilken jag väljer men.

Edit; 3G fungerar för mig - sporadiskt. Undrar vad det beror på. Sen verkar inte Media Manager uppdatera disken fastän den är inställd på att göra det. Tog bort några serier förut men enligt Plex ligger de fortfarande kvar på disken fastän jag uppdaterat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-05 15:43

Jag har en trådbunden MacPro som server med allt media manager. Sedan kör jag 2st Macbook Pros hemma över wifi, en iPad över wifi och 3G och en iPhone över Wifi och 3G och allting fungerar hur bra som helst, det spelar ingen roll om jag är hemma, ute (3G) eller kör wifi på jobbet.

Går det att ansluta Macbook Pron när jag är på jobbet? Likadant som det går med iOS enheterna?

verkar som att det bara är jag som får mina uppspelningar att se ut så här:

"...varför gör den på dette vise?":D

Ursprungligen av Engalunda:

verkar som att det bara är jag som får mina uppspelningar att se ut så här:

"...varför gör den på dette vise?":D

Flash 10.1 som är boven. Nedgradera Flash till 10.0 så funkar det.

Lycka till!

Ursprungligen av FiftyOne50:

Flash 10.1 som är boven. Nedgradera Flash till 10.0 så funkar det.

Lycka till!

Okej! Lite OT, men hur gör man då?:">

edit. man ska inte fråga så mycket

löste det & plex fungerar nu. tack!

Senast redigerat 2010-09-05 17:41
Ursprungligen av Engalunda:

Okej! Lite OT, men hur gör man då?:">

edit. man ska inte fråga så mycket

löste det & plex fungerar nu. tack!

Klart man ska fråga mycket!

Kul att löste sig för dig...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-06 00:14

När är det beräknat att pluginsen för play-kanaler släpps? Vad hände förresten med appstore som fanns i förra Plex?

Va? Plex Online heter det i Plex/9 och jag har installerat alla (SVT, TV4, Viasat Play) i nya Plex.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-06 09:37

Aha, det har jag helt missat. Bra att kolla ibland kanske innan man sorterar.

Ursprungligen av Anders Båth:

Va? Plex Online heter det i Plex/9 och jag har installerat alla (SVT, TV4, Viasat Play) i nya Plex.

Bevaka tråden