Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den officiella tråden om Plex 0.9

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-09-17 21:19
Ursprungligen av PeeMaN:

Hmmz, min reagerar mer eller mindre direkt.... Kan det ha med nätverket att göra kanske?

Kosmetiskt kanske den inte är jättevacker, det kan jag hålla med om....
Men när du kör en Macmini utan mus eller tangentbord är den guld värd!

Kanske formulerade mig lite klantigt, responstiden är alltså från att jag klickat på en pil i appen tills att appen visas att jag klickat på den (den ändrar ju färg). När appen väl reagerar så går det snabbt. Inget fel på nätverket, styr min Pioneer fjärr med min Iphone över Wifi och den reagerar blixtsnabbt på exempelvis master volume.

Va tusan ska man ha tangentbord och mus till i plex? Jag använder såklart (som jag skrev) min Apple Remote (IR) och den fungerar hur jävla bra som helst, för att inte tala om hur skönt den ligger i handen. "May the remote force be with you" känns helt passande

En störande sak som jag märkt. Har Plex inställt som startobjekt, men när datorn startas och Plex drar igång så dyker inte Filmer och Serier upp, måste avsluta Plex och starta om det "manuellt" för att dom ska ploppa upp.. Bugg?

Ursprungligen av Johan S:

En störande sak som jag märkt. Har Plex inställt som startobjekt, men när datorn startas och Plex drar igång så dyker inte Filmer och Serier upp, måste avsluta Plex och starta om det "manuellt" för att dom ska ploppa upp.. Bugg?

Samma här?!
Det kommer säkert en lösning på detta snart.

Ursprungligen av Johan S:

En störande sak som jag märkt. Har Plex inställt som startobjekt, men när datorn startas och Plex drar igång så dyker inte Filmer och Serier upp, måste avsluta Plex och starta om det "manuellt" för att dom ska ploppa upp.. Bugg?

Hittade en fix på detta. Man lägger till att själva Plex Media Server ska autostartas också, utöver vanliga Plex..

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-28 12:31
Ursprungligen av Johan S:

Hittade en fix på detta. Man lägger till att själva Plex Media Server ska autostartas också, utöver vanliga Plex..

Konstigt att det inte fungerar automatiskt då mediaservern drar igång så fort man startar plex om man inte har den igång.

Jag har med framgång använt undertexter i plex 0.9. Men, har ni fått det att funka när Plex snackar med en annan Plex-server? Eller från Plex-appen? Dvs, jag får inte undertexter att visa sig i Plex-Appen på iPad eller när Plex streamar filmen från en annan Plex-server. Gör jag fel, eller är det en känd begränsning?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-17 21:22
Ursprungligen av ace4711:

Jag har med framgång använt undertexter i plex 0.9. Men, har ni fått det att funka när Plex snackar med en annan Plex-server? Eller från Plex-appen? Dvs, jag får inte undertexter att visa sig i Plex-Appen på iPad eller när Plex streamar filmen från en annan Plex-server. Gör jag fel, eller är det en känd begränsning?

Nu hittar jag det inte var men det finns ju en inställning med automatic subtitles. Trodde den låg i mediamanager prefs men det gör den inte.

TROR jag helt plötsligt tappat mina undertexter (blev helt paff hur bra det fungerade förut när det fungerade) - men är inte helt säker, Kan vara så att filmerna jag sett senast inte har det bara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-17 16:01

Dum fråga men....... Använde Plex 8 förut men tröttnade. Tänkte pröva nya Plex 0.9.x, men alla mina VIASAT, SVT osv är borta. Hittar ingenstans heller hur jag lägger in dom

Sorry, nu när jag öppnade ögona hittade jag allt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-18 00:05

Efter att fått in alla pluggar jag vill ha så får jag nu ingen bild. Läste att Flash Player krånglade. Har jus uppdaterat till gårdagens uppdatering 10.2.161.22. Men får antingen svart bild med ljud eller en brusbild. Annars funkar Flash bra i tex. Safari osv. för att se streamad TV.

Någon som provat nyaste Flash?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-18 05:06
Ursprungligen av Matsaki:

Efter att fått in alla pluggar jag vill ha så får jag nu ingen bild. Läste att Flash Player krånglade. Har jus uppdaterat till gårdagens uppdatering 10.2.161.22. Men får antingen svart bild med ljud eller en brusbild. Annars funkar Flash bra i tex. Safari osv. för att se streamad TV.

Någon som provat nyaste Flash?

Flash 10.1 och senare fungerar inte med plex. Flash 9 är den senaste version som fungerar.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-25 10:23

Ny version av Plex Media Server har släppts fixar flera bugar och hur den söker efter filmer.

Plex Plex Media Server hot-fix released

//Rob

Jävla märkligt fel. Media Servern hittar inte allt jag lägger in i mapparna. Vissa filmer och serier dyker upp direkt, andra inte.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-28 07:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Jävla märkligt fel. Media Servern hittar inte allt jag lägger in i mapparna. Vissa filmer och serier dyker upp direkt, andra inte.

Prova att flytta alla mappar med svenska tecken åäö och tyska ü. Plex orsakar problem för vissa situationer som innehåller dessa tecken och slutar scanna helt när den stöter på någon av dessa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-28 14:57

Har kollat i den här tråden men får inte riktigt grepp på hur man löser RAR-filstödet?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-12 12:49
Ursprungligen av CEk:

Har kollat i den här tråden men får inte riktigt grepp på hur man löser RAR-filstödet?

Det enklaste är om du enbart har okomprimerade filmer i mediaservern men du kan däremot lägga till en source under video plugins som du kan bläddra till (Tex ipnr på en server eller en lokal mapp med filmer)... När den ligger under video plugins och inte på mediaservern så finns rar stödet inbyggt i plex från början. Bara att bläddra till den rarade filmen och spela upp den

Trevligt med en Plex tråd här på 99.

IMDB är väl helt borttaget från Scannern eller har jag missat ngt ?
Har problem med svenska Beck och Wallander boxarna men har gjort om de till serier istället och då fungerar det.

Någon som vet hur det är med just IMDB ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 22:54

För dig som kör Plex Nine vet nog med sig att den saknar stöd för Flash 10.1 och högre, utan förlitar sig på tidigare versioner av Flash.

Notera att i och med uppdateringen av MacOS X Snow Leopard till version 10.6.5 så uppdateras även Flash till version 10.1.102.64. Således till en inkompatibel version…

Du kan nergradera Flash genom att :

1. Hämta Flash Player Uninstaller och kör detsamma för att ta bort nuvarande Flash-installation…
2. Hämta och installera Flash player 10.0.45.2
3. Kontrollera på Adobes versionskontrollsida att av & nyinstallationen av Flash har fungerat som sig bör…

Notera att Plex, Plex Media Server och ev. webbläsare måste vara avslutade innan av & nyinstallationen av Flash.

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Maskiner som inte kör Plex bör normalt sett köra senaste versionen av Flash…så kör du inte Plex…behåll den Flash-version du har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-19 20:56
Ursprungligen av Torkel:

För dig som kör Plex Nine vet nog med sig att den saknar stöd för Flash 10.1 och högre, utan förlitar sig på tidigare versioner av Flash.

Notera att i och med uppdateringen av MacOS X Snow Leopard till version 10.6.5 så uppdateras även Flash till version 10.1.102.64. Således till en inkompatibel version…

Du kan nergradera Flash genom att :

1. Hämta Flash Player Uninstaller och kör detsamma för att ta bort nuvarande Flash-installation…
2. Hämta och installera Flash player 10.0.45.2
3. Kontrollera på Adobes versionskontrollsida att av & nyinstallationen av Flash har fungerat som sig bör…

Notera att Plex, Plex Media Server och ev. webbläsare måste vara avslutade innan av & nyinstallationen av Flash.

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Maskiner som inte kör Plex bör normalt sett köra senaste versionen av Flash…så kör du inte Plex…behåll den Flash-version du har.

Är det fortfarande 10.0.45.2 av flash som gäller? Får inte länken att funka, vart hittar man denna version egentligen?

Ursprungligen av baller:

Är det fortfarande 10.0.45.2 av flash som gäller? Får inte länken att funka, vart hittar man denna version egentligen?

Senaste versionen av Plex fungerar utmärkt med nyare versioner av flash som har stöd för hårdvaruaccelerator via API. Om den senaste versionen av Flash funkar med senaste PLEX vet jag ej, men troligtvis funkar dem fint tillsammans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-19 21:33
Ursprungligen av The Real Viking:

Senaste versionen av Plex fungerar utmärkt med nyare versioner av flash som har stöd för hårdvaruaccelerator via API. Om den senaste versionen av Flash funkar med senaste PLEX vet jag ej, men troligtvis funkar dem fint tillsammans.

Ok! Vete tusan varför det inte funkar för mig isf. Jag får bara ljud och svart bild.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-27 14:30

Nu kan man själv ändra metadatan i Plex 0.9.1.5. Finns inte i autoupdate än, men det går att ladda ner den manuellt för oss som inte kan vänta

Plex » Happy Thanksgiving, now with Metadata Editing!

http://plexapp.com/releases/mirror/Plex-v0.9.1.5.dmg

Hoppas uppdateringen gör att jag slipper starta om plex varje gång för att få tillgång till mina menyer... *suckar*

Nya uppdateringen gör ingen skillnad för oss som saknade RAR va? Hittar iaf inget om det...

Ursprungligen av godpuppet:

Nya uppdateringen gör ingen skillnad för oss som saknade RAR va? Hittar iaf inget om det...

Jag spelade upp från rar INNAN jag uppdaterade till nya versionen (hade 0.9.1.3). Fråga mig inte hur för det var av misstag, jag brukar vilja packa upp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-30 12:02

Hoppas ni har sett som jag skrivit tidigare i tråden om RAR stödet att det fungerar genom "video plugins" när man spelar upp direkt från en mapp på hårddisken eller nätverket (inte genom mediaservern däremot).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-30 15:00

kainen: Då missar man all scraper-funktionalitet dock, eller?

Jag har allt rar:at (so sue me) så har låtit bli uppdateringar på ett tag...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-30 15:05

Jeppsson via video plugins fungerar inte scrapers alls... Jag använder det som en "preview" av vissa saker som laddas ner innan de hamnar i mediaservern.

Jag hade en del rarat också men tog mig i kragen och packade upp allting samt rensade upp i träsket som hade blivit.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-05 21:14

Testade Plex ett kort ögonblock, men jag kom inte riktigt fram till varför jag ska använda det. Blir det inte bara en massa merarbete med ett ytterliggare program?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-06 10:00
Ursprungligen av livi:

Testade Plex ett kort ögonblock, men jag kom inte riktigt fram till varför jag ska använda det. Blir det inte bara en massa merarbete med ett ytterliggare program?

Det beror ju lite på vad man har för setup också...
Man får ett sjukt snyggt mediacenterprogram som spelar i stort sett alla format utan några extra installationer av codecs.
Har man en dedikerad server där mediaservern ligger så kan man spela upp materialet på vilken dator som helst på samma nätverk som kör plex utan att ställa in någonting alls, den hittar allt.

Gillar man ha ett program som dessutom visar all info man kan tänkas vilja se om filmerna man har så är det grymmt... Dvs posters o bilder o info om skådisar, genre mm mm mm...

Sen kan man dessutom streama allt man har till sin iOS enhet (iPad, iPhone, iPod touch) över nätverket samt över 3G.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 10:30

Helt enkelt ett program för den som vill ha det lilla extra i informationsväg och den som sparar alla filmer hela tiden. Enkelt beskrivet en av fördelarna om jag förstått det hela rätt.

Bevaka tråden