Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skolan och föräldrar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

YouTube - School Answering Machine

Snart är det likadant här i Sverige...

LCR

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-29 11:39

Hoppas det dröjer ett tag, men å andra sidan är det ju skönt att de kunde spela in det där meddelandet utan att stämmas för det iaf.

Haha, så bra...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-29 12:52

hahahaha dagens!

Underbart! Har varit i Maroochydore, men nu ångrar jag att jag inte kollade in deras skola...

@ andas, varför ska man stämmas för att man talar sanning ?!

Jag har varit vikarie i mellan och högstadiet och vissa elever är inte ens kapabla att hålla ett samtal.

LCR

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-29 17:42

Det tycker jag inte man ska, men jag kan tänka mig att ett meddelande som det där väcker anstöt. Nu kanske inte Australien är lika illa som USA, men om det väcker anstöt har jag fått känslan av att man kan stämma för det.

Angående vissa elevers brist på engagemang och kompetens tvivlar jag inte på ditt ord. Men jag hoppas inte vi har för mycket av föräldrar som anklagar skolorna. När jag gick i skolan så fick vi väldigt inpräntat i oss att det var vi som skulle lära oss, inte lärarna. Sen är det givetvis lärarnas uppgift att förmedla kunskap på ett så bra sätt som möjligt.

Ursprungligen av andas:

Det tycker jag inte man ska, men jag kan tänka mig att ett meddelande som det där väcker anstöt. Nu kanske inte Australien är lika illa som USA, men om det väcker anstöt har jag fått känslan av att man kan stämma för det.

Angående vissa elevers brist på engagemang och kompetens tvivlar jag inte på ditt ord. Men jag hoppas inte vi har för mycket av föräldrar som anklagar skolorna. När jag gick i skolan så fick vi väldigt inpräntat i oss att det var vi som skulle lära oss, inte lärarna. Sen är det givetvis lärarnas uppgift att förmedla kunskap på ett så bra sätt som möjligt.

Det är mycket som sägs i Sverige som väcker anstöt hos mej, inte minst sättet det säger på, men tvivlar på att jag kan stämma Aftonbladet för att det behandlar läsaren (fast jag är ju iofs en läsare) som total idiot...

Ser att du är 32 år och tvivlar på att du ha barn i tonåren och förstår därför varför du kanske inte märkt av den stora förändring som skett inom skolan. Har tyvärr inte tid att utveckla just nu, men det är ett intressant ämne, ett skrämmande sådant.

LCR

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-29 20:58
Ursprungligen av LCR:

Det är mycket som sägs i Sverige som väcker anstöt hos mej, inte minst sättet det säger på, men tvivlar på att jag kan stämma Aftonbladet för att det behandlar läsaren (fast jag är ju iofs en läsare) som total idiot...

Ser att du är 32 år och tvivlar på att du ha barn i tonåren och förstår därför varför du kanske inte märkt av den stora förändring som skett inom skolan. Har tyvärr inte tid att utveckla just nu, men det är ett intressant ämne, ett skrämmande sådant.

LCR

Jag har ett tiotal år innan jag är i den sitsen att jag har egna tonåringar, och kanske är jag naiv som inte tror att det gått riktigt så långt i det svenska skolsystemet som du hävdar LCR, jag får tro på ditt ord. Jag har indirekt sett effekterna av ett misskött skolsystem i och med att jag undervisat på Universitet. Där har förvisso många sållats bort på vägen, men att det under den tid det gått sedan jag började där för 12 åren sedan skett en förändring till det sämre i både förkunskaper och attityd råder inga som helst tvivel om.

Om man ska fortsätta vara naiv och tro på människans (politikerns) förmåga att förbättra sig så kan man ju hoppas att det under de nästkommande decennierna sker förändringar till det bättre snarare än till det sämre.

Håller med dej men är inte så optimistisk.

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-29 21:24

skolan återspeglar mycket annat i samhället

När man släppt det så här långt finns ingen enkel väg tillbaks .

Attityden mot medmänniskor är dålig överallt tyvärr.

Många lever i sina skyddade verkstäder och har inte en susning om vad vi pratar om.

Men vi får inte ge upp , skolan blir till vad vi alla gör den till . Vi har alla ett stort ansvar att leva upp till, genom vårt föräldraskap och vår egen attityd och vårt angagemang.

Min sons lärare (han går i femman) vädjar till föräldrarna att prata med sina barn då mer än hälften av barnen inte lyssnar alls på henne, det tar 10-15 minuter för dem att öht ta fram böcker och ens fundera på att börja titta på vad lektionen handlar om.

Samma sak gäller för folk i nian...

I Stor Britanien håller de på att lägga locket på immigration från utanför EU, men företag, universitet och andra klagar för de behöver folk utifrån för det fattas kompetent folk och när en företagare frågades varför han inte kan anställa några av alla de arbetslösa invånarna och han säger att de människor han får tag på kan inte ens hålla ett möte, de klarar inte ens av att bli intervjuade, hur ska de då kunna jobba ???

LCR

1
Bevaka tråden