Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-09-07 21:28

MicroUSB-kablar, kan inte företag sluta att skicka med dessa kablar till alla produkter!

Politiker. Vilka jävla barnrumpor det är! Makten betyder allt, och samarbete är bara intressant om det gagnar deras egna syften! (Gäller bägge sidorna)
Ska bli riktigt jävla skönt om ett par veckor när allt har lagt sig. ?
När jag ser debatter med politiker så är det inte vuxna människor jag ser, utan narcissistiska barnrumpor!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-09 13:44
Ursprungligen av joakimo:

MicroUSB-kablar, kan inte företag sluta att skicka med dessa kablar till alla produkter!

Micro? Är det något som är passé så är det väl Mini-USB? Har stoppat mig flera gånger att köpa produkter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-09-09 16:09
Ursprungligen av reboot81:

Micro? Är det något som är passé så är det väl Mini-USB? Har stoppat mig flera gånger att köpa produkter.

Tänker mest på alla kablar som måste skickas med hela tiden. Gjorde en rensning i förrådet nyligen, många(!) kablar åkte till återvinningen varav majoriteten var överflödiga micro-USB.

Inte om valet men om massmedia. Lokaltidningen har rubriken "Valresultatet om norrbottningarna hade fått bestämma"

Jag klickar och kommer då till den första av två annonser... Lider mig igenom annonserna för att få se grafiken som visar resultetet och är redan här irriterad. Tabeller kan visas direkt istället för att visas som video...

Grafiken kommer fram, jag trycker på paus för att få tid att studera materialet. Jomenvisst... En överlay läggs upp.

Totalt misslyckande.

EU parlamentet har röstat genom ett lagförslag som gör just denna typ av länkning olaglig. Jävla stolpskott ?
http://www.gp.se/kultur/kultur/internet-komme...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-12 23:42

Min hemmabyggda router, en PC med pfsense stänger av sig i samma ögonblick den precis är redo efter uppstart.

UPS ljuger mig rakt upp i ansiktet och menar på att jag inte gick att nå för leverans av min lagade iPhone. Chauffören ringde aldrig och instruktionerna var att lämna den i var bemannade reception.
Kom förbi senare under dagen så nu slipper jag se lånetelefonen, en Samsung S4 mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-13 13:11
Ursprungligen av reboot81:

UPS ljuger mig rakt upp i ansiktet och menar på att jag inte gick att nå för leverans av min lagade iPhone. Chauffören ringde aldrig och instruktionerna var att lämna den i var bemannade reception.

What else is new med speditörer...de pallar inte lyfta sitt feta arsle ur vagnen och istället säga att ingen var hemma. Så ringer man deras kundservice och de säger att de minsann kan se på GPS-datan att han har varit på adressen. Tro fan det när han kör förbi utanför.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-13 18:10

Apples flaggskeppmobiler för mer än en halv månadslön kommer med en USB-A-sladd. Utan trådlös laddare. Hörlurar med sladd.
Och en långsam 5W laddare.

Och vem 17 behöver 1/2TB lokal lagring i dessa molntider? Vi vill ha mer batteri.

Ursprungligen av reboot81:

KLM mailade mig nyss och bad mig byta lösenord.
Finns bara ett skäl till detta: de misstänker att lösenord är på vift.
För lagrar de lösenord korrekt så kan de inte veta om mitt är säkert eller inte.

Så jag slänger på ett slumpmässigt på 64 tecken. Nix på den, här gäller max tolv tecken. För en tjänst som lagrar passbilder, kredikort, reseinfo och mycket mer. Sur nej, mer besviken och förbannad.
Ur mailet:
På sidan:
Och inte går det att byta lösenord på hemsidan när man väl valt ett. Hoppas de har bättre säkerhet på flygmaskinerna...

För att inte glömma paypal.. jag försökte mig på det och de verkade bara ta typ 9 tecken då. Eller H&M som tillåter att man "sparar" det nya lösenordet men inte att man loggar in med det, dvs inte sparar det. Känns tryggt? >.<

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är lite som ketchupflaskorna från Felix som bytte kork för några år sedan. De nya har mycket större hål och "slösar" betydligt mer än de gamla. Dock så passar de gamla korkarna på de nya flaskorna, så det gäller att se till att flytta över den gamla korken till den nya vid varje byte. Dessa har tydligen blivit hårdvaluta bland barnfamiljer...

Sedan det där med att stora förpackningar skall ha större korkhål än de små, är ju en klassiker. Stora kaviartuber har större korkar och större hål än de mindre förpackningarna (*host* Kalles *host*).

Jag har sedan tidigare scannat av marknaden för tomma förpackningar generellt, i hopp om att kunna köpa refiller i högre utsträckning. Har ännu inte hittat någon som säljer kryddburkar i den här storleken i mindre kvantiteter än e-pall. Det kan kanske finnas en liten, om än nischad, marknads-möjlighet att sälja refill-förpackningar.

Jag skulle gärna ranta av mig om förpackningarna för pulver-tvättmedel när jag ändå är igång. Kartongerna är snudd på omöjliga att öppna, om de går att öppna är de helt omöjliga att stänga igen. Innehållet luktar ganska vedervärdigt oavsett om det är parfymerat eller ej. De flesta behöver 1 kartong för vit o 1 för färgtvätt som ska släpas till tvättstugor i ikea-kassar... Gissningsvis går det åt mer tvättmedel på det här viset..

Ursprungligen av klarabara:

För att inte glömma paypal.. jag försökte mig på det och de verkade bara ta typ 9 tecken då. Eller H&M som tillåter att man "sparar" det nya lösenordet men inte att man loggar in med det, dvs inte sparar det. Känns tryggt? >.<

Har längre än 9 på PayPal ?

Dropbox har tydligen börjat ta betalt för möjligheten att göra filer åtkomliga offline. För 1095kr per år ”får” man 1TB lagring tillsammans med denna funktion som tidigare var gratis ??

Evernote Premium kostar jämförelsevis 470kr/år

Hmm, tydligen finns det en gräns för hur många filer jag kan ha offline o denna gräns inträder vid över tjugo. Tog just bort typ tio stycken o när jag tagit bort dem kunde jag göra andra filer tillgängliga offline. Iofs bra men jag gillar inte den påtvingade begränsningen. Kanske stod i nåt mail från Dropbox team men de läser jag inte så noga

Senast redigerat 2018-09-23 11:09
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-25 23:02

…för att Apple inte släpper uppdateringar för äldre enheter i samband med iOS12. Som så många föräldrar har jag förpassat äldre iOS enheter till de kortare medlemmarna i familjen. Själv har jag inget superbehov av Skärmtid, men jag vet många som har problem. Senaste draget kollegan körde var att låsa in strömadaptern till routern varje kväll. Till saken, Skärmtid är X antal timers och möjlighet att ställa in dessa på distans via iCloud samt att använd tid rapporteras till förälderns enhet. Dotterns 3gen iPad är inte rapp, men fixar den 3D-spel så fixar den timers.

Citat:

We design for durability, so our products are better for the customer and for the environment.

-Apple

Många tillverkare gör skitprylar som inte har lång livslängd. Apple gör fina prylar som håller – men väljer att inte uppdatera äldre enheter med simplare funktioner för att förlänga livstiden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-25 23:48

När jag ändå är på klagohumör: EU har fått oss att höja momsen på ljudböcker från 6 till 25 %. Köper jag en bok på MP3-fil och laddar ner, eller i en bokhandel så är det 6%. Strömmar jag den så är det 25%. Men visst, kultur och bildning bör väl beskattas så hårt det går.

Blev jäkligt sur när jag tappade min iPhone 6+ och samtidigt trampade på den under mitt klumpiga försöka att fånga den...Plånboksfodralet öppnade sig för första gången vid tapp och med skärmsidan neråt mot en liten sten så blev bara detta inte helt bra och att sedan också trampa på den gjorde ju lyckan fullständig.
Gick faktiskt att se någorlunda på skärmen trotts allt, så tog bort parningen till min Watch som tar en jäkla tid och drar massa batteri och han också ta några skärmbilder på en del mappar med viktiga appar innan den dog... och då visade det sig att laddkontakten saknade "övre" delen så ingen laddning gick att göra
Som tur var hade jag kvar min iPhone 5s så skulla para klockan med den...
Krävde senare iOS än 9.7xx så då skulle jag uppdatera den, men se det gick inte utan iTunes, men bara med senaste iTunes så det var bara att uppdatera till Mojave men sen gick det efter en 10-15 försök att uppdatera mobilen, para klockan etc som att uppdatera appar och hämta hen nyare andra appar som jag ville ha... ladda ner musik mm mm. iTunes suger verkligen då den bara visar ca 20 appar som jag en gång köpt och inte hela listan "Inte på min iPhone"
Nåväl, iPhone 5s trivs verkligen med iOS 12, riktigt snabb och responsive, men för pluttig med mina trötta segon och fingrar så efter några dagars näs-läsande och otaliga felstavningar mm. så har jag nu beställt en iPhone XS Max i guld 256GB och passar på att byta ut min Watch av den första modellen mot en Series 4. Fan vad dyrt detta blev, men å andra sidan har jag ju inte "uppdaterat" till ny iPhone eller Watch på väldigt länge.

Senast redigerat 2018-10-07 13:52
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-10-07 10:44
Ursprungligen av CekariYH:

Blev jäkligt sur när jag tappade min iPhone 6+ och samtidigt trampade på den under mitt klumpiga försöka att fånga den...Plånboksfodralet öppnade sig för första gången vid tapp och med skärmsidan neråt mot en liten sten så blev bara detta inte helt bra och att sedan också trampa på den gjorde ju lyckan fullständig.
Gick faktiskt att se någorlunda på skärmen trotts allt, så tog bort parningen till min Watch som tar en jäkla tid och drar massa batteri och han också ta några skärmbilder på en del mappar med viktiga appar innan den dog... och då visade det sig att laddkontakten saknade "övre" delen så ingen laddning gick att göra
Som tur var hade jag kvar min iPhone 5s så skulla para klockan med den...
Krävde senare iOS än 9.7xx så då skulle jag uppdatera den, men se det gick inte utan iTunes, men bara med senaste iTunes så det var bara att uppdatera till Mojave men sen gick det efter en 10-15 försök att uppdatera mobilen, para klockan etc som att uppdatera appar och hämta hen nyare andra appar som jag ville ha... ladda ner musik mm mm. iTunes suger verkligen då den bara visar ca 20 appar som jag en gång köpt och inte hela listan "Inte på min iPhone"
Nåväl, iPhone 5s trivs verkligen med iOS 12, riktigt snabb och responsive, men för pluttig med mina trötta segon och fingrar så efter några dagars näs-läsande och otaliga felstavningar mm. så har jag nu beställt en iPhone XS Max i guld 256MB och passar på att byta ut min Watch av den första modellen mot en Series 4. Fan vad dyrt detta blev, men å andra sidan har jag ju inte "uppdaterat" till ny iPhone eller Watch på väldigt länge.

Värt flera surinlägg detta! ?

Usch.

Å värre blir det väl...

Ursprungligen av CekariYH:

Å värre blir det väl...

Japp, så jag flyr.

Ursprungligen av keptang:

Japp, så jag flyr.

Till Norrland?

Ursprungligen av CekariYH:

Till Norrland?

Mer åt sydost-hållet.

Har du inte tagit extra besindunk med dig?

Ursprungligen av calinou:

Har du inte tagit extra besindunk med dig?

Är nog inte soppan nan syftar på

Ursprungligen av keptang:

Mer åt sydost-hållet.

Krekland eller nånstans runt svarta havet då?

Ursprungligen av CekariYH:

Krekland eller nånstans runt svarta havet då?

Lite längre bort, Thailand.

Ursprungligen av keptang:

Lite längre bort, Thailand.

Jaha ja, där är det inte mycket kyla och snö... nästan på andra sidan klotet också.
Önskar jag hade råd att följa med, så mycket fint att fota där

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-08 21:00
Ursprungligen av CekariYH:

Jaha ja, där är det inte mycket kyla och snö... nästan på andra sidan klotet också.
Önskar jag hade råd att följa med, så mycket fint att fota där

Vet du inte vad keptang betyder?

Ursprungligen av Innis:

Vet du inte vad keptang betyder?

Nope

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-08 23:02
Ursprungligen av Innis:

Vet du inte vad keptang betyder?

Nope, inte jag heller.

Bevaka tråden