Visst kommer det att bli så. Det hänger väl egentligen bara på att få till grafikchip som kan driva så pass höga upplösningar, med minst lika bra prestanda som idag, men utan att strömförbrukningen drar iväg. Sedan behöver någon tillverka stora och väldigt högupplösta paneler till samma pris som de vi har idag. Det är en ren tidsfråga.
Ja, håller med dig. Det gäller att få nya kort att kunna driva nya skärmar utan att strömförbrukningen och priset skenar iväg. Lyckas de behålla priset eller sjunka och samtidigt få samma prestanda som dagens kort (med retina skärm) eller bättre blir det snabb succé, annars blir inrullningen till den nya tekniken långsammare.
Problemet är nog snarare att få tredjepartsprogramvara att utnyttja en sådan skärm på ett optimalt sätt eftersom OS X-programvara inte är tillnärmelsevis lika hårt hållen. Jag skulle gissa på att tekniken kommer att utvecklas relativt fort men att själva användarupplevelsen i vissa fall kan ta längre tid på sig att komma ikapp.
Det kommer nog gå fortare än du tror. Upplösningsoberoende gränssnittet ligger i API, där nästan alla subrutiner pekar till. Apple kan ändra nuvarande API till den upplösningsoberoende, men troligen blir det så att allt programmerarna behöver göra är att ändra namn på API som pekar till skärmen till den nya (inga övriga ändringar, t.ex.parametrar). I såfall kan de uppdatera programmen i x.x.1 nivån, dvs. minor upgrade och ändå ge stor lyft för användaren.