Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels 6 släpps 2010-09-14

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-05 17:03

Lägger det under rykten då det inte är bekräftat ännu.

Parallels Desktop 6 appears on store shelves

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-09 20:57

Eller 14e om man läser på 9 to 5 Mac: Parallels 6 officially announced | 9 to 5 Mac Parallels 6 officially announced | Apple Intelligence

Jag hoppas på ett erbjudande om uppgradering. Edit: Det finns ett erbjudande: http://www.parallels.com/landingpage/dskd63-4/

Senast redigerat 2010-09-10 11:03
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-10 12:48
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag hoppas på ett erbjudande om uppgradering. Edit: Det finns ett erbjudande: Parallels Desktop 6 for Mac - Get it before the rest!

Jag kör idag Fusion (vm för att komma åt jobbet hemmifrån osv) och det fungerar bra. Har dock en Parallelslicens tillgänglig. Frågan är om det är värt att "byta" pga detta eller ej.

VMWare kommer nog med något snart med. Anledningen att lotten föll på VMWare var att det körs på jobbet, samt är mycket spritt när det kommer till virtualisering så flytta virtuella maskiner mellan min klient, VMware på jobbet fungerar fint.

Ursprungligen av Drakfot:

Jag kör idag Fusion (vm för att komma åt jobbet hemmifrån osv) och det fungerar bra. Har dock en Parallelslicens tillgänglig. Frågan är om det är värt att "byta" pga detta eller ej.

VMWare kommer nog med något snart med. Anledningen att lotten föll på VMWare var att det körs på jobbet, samt är mycket spritt när det kommer till virtualisering så flytta virtuella maskiner mellan min klient, VMware på jobbet fungerar fint.

Jag köpte Parallels för några år sedan, Parallels 2 tror jag, men innan jag hann installera det kom Fusion ut och det var rätt hypat och bättre en Parallels enligt de som testat, så jag köpte det Fusion till introduktionspris. Sen har bara kört Fusion, men jag har på sistone varit lite missnöjd med att hela min dator går i sirap när jag kör Fusion.

Så nu hoppade jag på MacUpdates kampanj att köpa femman för 40 dollar och få sexan gratis, eftersom jag också hade en licens på Parallels 3 från ett MacUpdate-paket från 2008.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-10 00:54

Intressant, jag kör idag Fusion. Men har även en Parallelslicens tillgänglig.
Skall bli intressant att se hur VMware kontrar detta om det nu stämmer med snabbheten.

Så, nu är 6:an inkörd o testad på lite vanliga appar och autocad mm funkar fint, det som jag märkt så här långt är att allt känns snabbare, tex startar Autocad på halva tiden. Jag har kört Parallels sedan 2006 och tycker det har funkat bra hela tiden men blivit bättre/snabbare för varje uppgradering.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-10 14:57
Ursprungligen av k-e.svensson:

Så, nu är 6:an inkörd o testad på lite vanliga appar och autocad mm funkar fint, det som jag märkt så här långt är att allt känns snabbare, tex startar Autocad på halva tiden. Jag har kört Parallels sedan 2006 och tycker det har funkat bra hela tiden men blivit bättre/snabbare för varje uppgradering.

Hur känns 6:an jämnfört med 5an?
Tänker lite på vad Ars skrev: The counter-punch: a review of Parallels Desktop 5

Ursprungligen av Drakfot:

Hur känns 6:an jämnfört med 5an?
Tänker lite på vad Ars skrev: The counter-punch: a review of Parallels Desktop 5

Tja svårt att ge något annat än en "magkänsla" men snabbar är den, märks som sagt framförallt när man startar program typ Autocad. Att starta Parallels tycker jag inte går snabbare men responsen i fönsterhantering i Windows(XP) känns rappare, tyvärr har jag inga spel att testa med så där kan jag inte uttala mig. Om det är värt 400:- är väl upp till var å en, jag försöker alltid köra det senaste i just Parallels eftersom jag har det igång hela dagarna på jobbet och är ganska beroende av det och dessutom tycker det har fungerat bra sedan första versionen och jag litar på att dom gör det bättre för varje ny version .

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 14:08

Det kom precis ett erbjudande från Macupdate där man får upgradera från Parallels 3 och 4 till 5 für $40 och får upgradera till Parallels 6 gratis.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 15:24

Parallels 6 fungerar endast på Leopard 10.5.8 och Snow Leopard eftersom den kör endast 64bit. Parallels 6 stödjer nu också 5.1 ljud men jag vet inte hur mycket nytta man har utav det? Jag kör Parallels endast för att testa web sidor.

//Rob

Tråden flyttad från ryktes-forumet, och rubriken lätt justerad.

/Mod

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-10 15:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tråden flyttad från ryktes-forumet, och rubriken lätt justerad.

/Mod

Tackar för det!

Jag kör Parallels 5 för spel. Har spelat genom Crysis på medium inställningar vilket gick bra överlag även om det fanns tillfällen då det hackade. Möjligen kunde P6's 40% grafikboost göra något åt den saken.

I vilket fall som helst är drygt 350kr för en uppgradering inte särskilt mycket. Jag köpte Parallels 5 genom Macupdates Promo Bundle - $49.99 för tio program inklusive Parallels...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-10 17:20
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

I vilket fall som helst är drygt 350kr för en uppgradering inte särskilt mycket. Jag köpte Parallels 5 genom Macupdates Promo Bundle - $49.99 för tio program inklusive Parallels...

Fick min licens via samma bundle (tror jag), hade redan Fusion dock (som även den kom via en Bundle, eller något liknande erbjudande tror jag), så den blev liggandes. Men det är alltid kul att prova något nytt
Har haft lite problem med hack i gfxnär jag kör ett spel via Fusion som är 5år gammalt. Kanske skall prova Parallels i helgen och se vad för eventuell skillnad blir.

Edit: Slog till på erbjudandet och köpte uppgraderingen med. Skall bli intressant att testa framöver.

Senast redigerat 2010-09-10 17:59
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-14 07:54

Tror ni något kan vara på g med Fusion nu: VMware: Team Fusion: End the Pain. Switch to VMware Fusion 3 for only $9.99! ?
Intressant att detta kom samtidigt som Parallels 6 släpps och folk behöver betala för att uppgradera sin version, eller ge $10 för att få Fusion istället.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-12-20 10:20

Har också fått precis fått ett erbjudande om uppgradering till p 6.0. Det nämns i tråden att nya versionen bara innebär "mervärden" för de som kör 64-bitar. Jag använder 32-bitar p g a att det ritprogram som är grunden till att köra parallells ö h t lirar bäst så. Är det då någon poäng för mig att köpa uppgradering till 6.0? Är det något som kommer i ytterligare en nästa version - så det gäller att hänga med i "racet" - eller hur fungerar det? Tacksam för kloka råd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-20 11:34

Vad jag förstår är det framförallt 3D-funktionerna som har fått sig en ordentlig upputsning i Parallells Desktop 6. Prestandaökningarna enligt denna recension från Ars Technica ser rejäla ut. Om ditt ritprogram arbetar med tre dimensioner ser det ut att vara en klok uppgradering att göra.

Jag använder ett 3D-CAD program som heter Ironcad och när man använder det så märker man en klar skillnad mellan 5:an och 6:an så jag anser att det klart är värt att uppgrader. Jag upplever att "allt" blir mycket snabbare med 6:an, bla uppstartstiden halveras.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-12-20 16:11

Tack för era synpunkter. Kanske bäst att "hänga med" på de uppgraderingar som görs så jag inte missar prestandaförbättringen i någon process... Bara det om att starta och stänga Parallels går snabbare är värt en del.

1
Bevaka tråden