Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC nu för iPad

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av -David-:

Om man har Plex-servern igång hemma kan man komma åt dem via Internet och således strömma dem till din iPad.

Inte om jag sitter på bussen, tåget eller flyget. Jag kanske inte heller har fast IP eller ens en iPad 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-24 11:53
Ursprungligen av William WM:

Inte om jag sitter på bussen, tåget eller flyget. Jag kanske inte heller har fast IP eller ens en iPad 3G.

Sant, men jag tror iaf att det var tanken. Själv tycker jag att de båda kompletterar varandra bra.

Ursprungligen av @ndreas:

Sedan måste man bränna in textfilerna med iTunes om man nu har sub vilket är kasst, Plex 9 kör man .srt filerna löst eller när man konverterar DVD till MKV så sparas ju allt i MKV containern dock låser man inte fast text, utan kan ändra vart man vill ha den placerad på skärmen samt vilket typsnitt, storlek osv!

Det ar mojligt att jag missforstar dig, men du kan ha (flera olika) soft subs i itunes-kompatibla m4v-filer som gar att sla av och pa. Daremot kan du inte i ipaden valja typsnitt, men det ar inte en begransning i formatet. Nu drar diskussionen mer ivag at konvertering an vlc, som jag annu inte har hunnit testa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-09 23:58

Jag har fört över 4a olika filmer till vlc men ljudet funkar är konstigt. Man hör bakrunds musik men inge tal. På datorn funkar ljudet bra. Någon som har samma problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-20 15:07
Ursprungligen av croffe:

Jag har fört över 4a olika filmer till vlc men ljudet funkar är konstigt. Man hör bakrunds musik men inge tal. På datorn funkar ljudet bra. Någon som har samma problem?

VLC klarar inte att nedsampla 5.1 ljud till stereo på rättt sätt, så därför försvinner dialogen. Filen måste konverteras i t ex Handbrake och ljudet nedsamplas till stereo.

Ska man göra det, så kan man lika gärna konvertera filen till MP4 eftersom då kan man spela upp den i Ipadens inbyggda spelare som har stöd för hårdvaruavkodning av H264. Man kan då konvertera med mycket högre kvalitet än vad VLC:s mjukvaruavkodare klarar av.

VLC för Ipad är i nuvarande version rätt värdelös.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-19 19:22

Jag måste säga att jag blev besviken på VLC. Jag gillade OPlayer HD bättre (sökte på xvid och samba, första träffen...), testa den fria versionen. Problemet med VLC är att jag saknar Samba-klient. Jag vill kunna föra över filmerna direkt över nätverket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-24 19:42

Okey då vet jag:) tack Tomas. Nu ska jag börja konvertera

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 16:03
Ursprungligen av croffe:

Okey då vet jag:) tack Tomas. Nu ska jag börja konvertera

Efter att från början ha varit lite tveksam så har jag fastnat för Airvideo (+ Airvideo server). Man kan streama filmer från dator och konvertera dem "live" eller lägga dem i en kö för konvertering till MP4. De konverterade filmerna kan läggas i en specifik mapp och även läggas till Itunes så att de synkas in i Ipaden vid nästa sync.

Jag har filmat en hel del med en Canon AVCHD kamera och kan sitta vid Ipaden och se alla mina filmer, välja ut de jag vill konvertera och lägga dem i kön. De konverterade filerna startar snabbare vid streaming. Jag kan t o m streama mina filmer över internet, d v s jag kommer åt mina filer från var som helst i världen, men det fungerar dock [inte] lika bra som över WIFI.

Airvideo fungerar på flera olika format (även mkv) och programmet har stöd för textning. Airvideo spelar upp filerna i Ipadens inbyggda videospelare, d v s med stöd för hårdvaruavkodning så kvaliteten blir väldigt bra och ljudet blir "automatiskt" nedsamplat till stereo.

Handbrake är gratis, men Airvideos integrering och enkla handhavande vid konvertering och köfunktion, gör att det är ett av de mest prisvärda apparna! (kostar ynka 22 kr!)

Senast redigerat 2010-10-26 08:51

Airvideo kan inte annat än rekommenderas;) suveränt program och just smidigheten att starta konvertering och lägga till i iTunes direkt från appen är smidigt

Nu finns VLC även till iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 08:49

Den som fortfarande vill ha VLC ska nog ta och ladda ned den - snart försvinner den ur AppStore. Kanske för gott?

Anledningen är att GPL kod inte får beläggas med DRM-skydd, fair enough men kunde inte utvecklarna tänkt på det lite tidigare istället för att statuera exempel...

VLC developer claims App Store infringing VLC license | iLounge News

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-19 11:57

Vlc

Har lagt över ett par Quicktime-filmer gm iTunes till VLC.
Bilden blev bra, men hur får jag över ljudet?

Jag provade att köra in en mkv-film i iPaden och det fungerar jättebra. I 10 minuter. Var 10:e minut stannar filmen och jag får stänga ner VLC. Sedan startar jag om VLC och VLC kraschar ALLTID på första omstarten. Sen startar jag om igen, kan titta 10 minuter. Sedan repeteras det hela. Om och om igen.

Jag har problem med att ljudet och bilden tappar synk efter man tittat ett par sekunder. Om jag pauser, och sedan återupptar, så är den synkad igen för ett par sekunder.

Någon med samma problem?

Orkade inte konvertera ett par boxningsmatcher jag hade i AVI format så jag installerade VLC, förde över filerna och tog med mej iPaden på resan...

Vilken besvikelse!!!

Inte nog med att VLC krashar regelbundet, jag måste starta om iPaden eftersom inga videofiler syns i VLC när man bara startar om appen.

  • Medlem
  • 2013-07-18 23:25

Någon som lyckats ladda ner det ännu? Är så sugen. Har fortfarande den versionen som fanns tidigare installerad och den är inte felfri på senaste OS'et.

Ursprungligen av Capeman:

Om situationen inte har förändrats de senaste månaderna så är VLCs licens fortfarande inte kompatibel med App Store. Jag skulle inte bli förvånad om den försvinner inom kort.

Ursprungligen av John A:

Om situationen inte har förändrats de senaste månaderna så är VLCs licens fortfarande inte kompatibel med App Store. Jag skulle inte bli förvånad om den försvinner inom kort.

Now, VLC is back on iOS [App Store Link] with a complete rewrite including AirPlay support, multiple ways to load files into the video app, realtime video filters, playback speed manipulation, subtitles and more.

Samt

To avoid further copyright issues, VLC for iOS is fully open-source and the video playback and library kits are available for integration by other developers. An SDK will be released later this summer

(Edit) plus:

VLC for iOS is bi-licensed under the Mozilla Public License Version 2 as well as the GNU General Public License Version 2 or later. You can modify or redistribute its sources under the conditions of these licenses. Note that additional terms apply for trademarks owned by the VideoLAN association.

Senast redigerat 2013-07-19 08:30
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-19 08:05

Jag hittar den bara på dem amerikanska AppStore...

Jag hittar den iofs i svenska app store men det står att den inte är tillgänglig just nu i den svenska. Det var den för någon timme sedan när jag sökte via Ipaden. Den är inte tillgänglig nu heller via spaden.

Det kan vara någon glitch, jag tror inte att det är problem med licenserna. Inte så snabbt:) och det är ju idag den ska bli tillgänglig så vem vet

Edit: Nu syns den igen - även via Itunes: https://itunes.apple.com/se/app/vlc-for-ios/i...

Ursprungligen av BlackSmp:

Now, VLC is back on iOS [App Store Link] with a complete rewrite including AirPlay support, multiple ways to load files into the video app, realtime video filters, playback speed manipulation, subtitles and more.

Samt

To avoid further copyright issues, VLC for iOS is fully open-source and the video playback and library kits are available for integration by other developers. An SDK will be released later this summer

(Edit) plus:

VLC for iOS is bi-licensed under the Mozilla Public License Version 2 as well as the GNU General Public License Version 2 or later. You can modify or redistribute its sources under the conditions of these licenses. Note that additional terms apply for trademarks owned by the VideoLAN association.

Jag vet inte var de där citaten kommer från. GUI-lagret i VLC for iOS är vad som är helt omskrivet och det är under MPL, men om jag inte är helt bakom flötet så använder det fortfarande libVLC för att faktiskt få saker gjort och libVLC är LGPL.

Ursprungligen av John A:

Jag vet inte var de där citaten kommer från. GUI-lagret i VLC for iOS är vad som är helt omskrivet och det är under MPL, men om jag inte är helt bakom flötet så använder det fortfarande libVLC för att faktiskt få saker gjort och libVLC är LGPL.

Citatet om licenserna kommer från http://www.videolan.org/vlc/download-ios.html

De andra citaten kommer från den länk från MacRumours som Capeman skickade och som du kommenterade här:
http://www.99mac.se/forum/p/2160941.

När det gäller libVLC så antar jag att detta löser allt även om jag inte kan detaljerna men du kan säkert korrigera mig om jag har fel

http://www.videolan.org/press/lgpl-libvlc.htm...

Citat:

All the developers have agreed to the relicensing, but a famous one, who refused to answer. His code was therefore rewritten.

Ursprungligen av BlackSmp:

Citatet om licenserna kommer från http://www.videolan.org/vlc/download-ios.html

Bi-licensed, inte dual licensed. Inspekterar du källkoden som du kan ladda ner från den där sidan så ser du att det bara är GUI-lagret som är MPL, resten mestadels LGPL.

Ursprungligen av BlackSmp:

De andra citaten kommer från den länk från MacRumours som Capeman skickade och som du kommenterade här:
http://www.99mac.se/forum/p/2160941.

MacRumors säger inte heller var de fick det från.

Ursprungligen av BlackSmp:

När det gäller libVLC så antar jag att detta löser allt även om jag inte kan detaljerna men du kan säkert korrigera mig om jag har fel

http://www.videolan.org/press/lgpl-libvlc.htm...

Det där handlar just om omlicensieringen till LGPL, ingenting om något MPL. Det enda som skiljer LGPL från GPL är att LGPL tillåter dynamisk länkning i vissa situationer, något som iOS ändå inte tillåter att man gör. Det kan fortfarande uppstå komplikationer. Jag säger inte att det inte kommer att gå, uppenbarligen tror de själva att det här kommer att gå bra. Jag skulle dock som sagt inte bli förvånad.

Senast redigerat 2013-07-19 09:48

Som jag minns det från förra gången så var det en person som opponerade sig mot att hans kod fanns med i VLC for IOS. Som jag förstår det har man nu ersatt den koden med annan kod och övriga deltagare i projektet opponerar sig inte.

Nåväl vi får väl se.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som jag minns det från förra gången så var det en person som opponerade sig mot att hans kod fanns med i VLC for IOS. Som jag förstår det har man nu ersatt den koden med annan kod och övriga deltagare i projektet opponerar sig inte.

Nåväl vi får väl se.

Han opponerade sig mot att hans bidrag till programvaran distribuerades under villkor som inte var i enlighet med de premisser under vilka han hade bidragit, d.v.s. de som står skrivna i VLCs licens. GPL är väldigt tydlig med detta. När du distribuerar programvaran så ska du ge användaren vissa rättigheter, annars så får du inte distribuera programvaran. Hade distributionen kunnat ske i enlighet med dessa så hade han inte kunnat säga något om saken även om han ville.

  • Medlem
  • Visby
  • 2013-07-19 20:07

Är det bara jag som jag riktiga problem med ljudet? Låter helt "trasigt" på 4 av 5 filmer jag testat. Fungerar klockrent i GPlayer, TTPlayer och Player Xtreme.

Testade 5 korta filmer/klipp i olika format/kvalité och lade sedan samma filmer i respektive spelare för att jämföra lagg osv, och då upptäckte jag att VLC hade extrema problem med ljudet.

Kan tillägga att jag har samma problem på både min iPhone 5 och min iPad 2

  • Medlem
  • Orust
  • 2013-07-19 22:43

Jag har testat lite idag. Det fungerar hur bra som helst.
Jag har alla mina filmer på min dator som jag ser nu via iPad 2 till Apple Tv till min TV (visst är det härligt med mycket teknik)
Har testat xvid, iso mkv och rar, allt fungerar hur bra som helst. Är mycket nöjd.

  • Medlem
  • Visby
  • 2013-07-20 11:26
Ursprungligen av Mazak:

Jag har testat lite idag. Det fungerar hur bra som helst.
Jag har alla mina filmer på min dator som jag ser nu via iPad 2 till Apple Tv till min TV (visst är det härligt med mycket teknik)
Har testat xvid, iso mkv och rar, allt fungerar hur bra som helst. Är mycket nöjd.

Du har inga problem med ljudet som jag har? (se inlägget ovan).

Testade flera olika klipp och filmer idag, och jag har problem med ljudet på nästan alla

Googlat som en galning och hittar ingen annan med samma problem..

Liten film på problemet: http://www.youtube.com/watch?v=yglYe6_z3uc

Senast redigerat 2013-07-20 13:54
  • Medlem
  • Orust
  • 2013-07-20 20:40

En gång när jag testade nu när jag tänker efter så var nog både bild och ljud lite taskigt. Men varför det var så vet jag inte, har bara märkt en gång.
Har testat olika inställningar idag men får inget dåligt ljud, bilden blir väl inte så bra på lägsta kvalité förstås

Bevaka tråden