Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har bara 3 timmars batteritid på en ny Macbook Pro i7

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Köpte min MBP i7 i torsdags förra veckan. Alltså bara 6 dagar gammal. Har 4 cykelantal på batteriet och efter förra och den senaste laddningen ger den bara lite mer än 3 timmar. Halv ljusstyrka på skärmen, tangentbordsbelysningen är avstängd. Bara Wifi och programmen Skype och Safari igång.

Installerade 8GB minne i måndags, men det ska väl inte göra någon skillnad? Har jag fått ett måndagsexemplar av dator eller bara ett dåligt batteri?

Har gfxCardstatus installerat och den har jag satt till att bara välja intel HD och inte det mer krävande NVIDIA.

Någon annan som köpt som haft samma problem med dåligt batteri på denna modell? Och vad tycker ni att jag ska göra? Köpte den på Digital Inn's butik i Linköping.

Ring Apple istället för att tala med återförsäljaren. Apple kan ta beslutet att reklamera datorn eller hitta felet så att den blir lagad.

Jag tycker att kontakta Apple support för att se vad felet kan vara. Hag har själv en MBP i7 och har mellan 7-8h batteri med bara Wi-Fi och lägsta ljusstyrka.

En ominstallation skulle rekommenderas då eventuellt en process tuggar upp ditt batteri...
Annars är det återförsäljaren du ska vända dig till då problemet uppstår inom 6 månader av köpet.
De flesta brukar ha en period att om hårdvaruproblem påträffas inom 2 veckor efter köp så kan de byta ut den till en ny. Annars brukar det vara service som gäller.
Lycka till!

Pratade med Apple, och han tyckte att jag skulle testa med att inte ha på något alls. Var det dålig batteritid då så skulle jag höra av mig igen. Annars så får jag ta och göra en ominstallation. Fast det ska ju inte behövas på en ny dator.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Pratade med Apple, och han tyckte att jag skulle testa med att inte ha på något alls. Var det dålig batteritid då så skulle jag höra av mig igen. Annars så får jag ta och göra en ominstallation. Fast det ska ju inte behövas på en ny dator.

En ominstallation ska inte behövas på en ny dator nej men en installation på X maskiner går fel från början och det spelar ingen roll om det är gjort i Apples fabrik eller hemma hos dig eller mig, de kan inte testa alla miljoner datorers system helt enkelt...

Kom ihåg att vara snabb gentemot Digital Inn om du inte vill lämna in på service ifall installationen inte hjälper...
Hoppas det löser sig

Inte helt omöjligt att någon battericell är kass, det händer lite då och då men det har rapporterats en verklig tid på runt 4 timmar på macrumors bla. Batteritid beror på mångt och mycket.

Min nya 15" MBP i7 är jag lite besviken på också, batterimässigt. Jag har förvisso 7200 rpm-disk i min (och även 8GB ram som Pierre), men om man tittar på tiden som indikeras uppe i menyraden så visar den aldrig över 3-3,5 timmar kvar! Inte ens när den är färsk från laddning. Och använder jag den aktivt utan ström får jag aldrig ut mer än typ 2 timmar. Det trodde jag inte när jag köpte den.

När jag alt-klickar på symbolen i menyraden står det "Batteriskick: Normalt". På min gamla MacBook stod det "Bra" först och "Normalt" när det blivit lite sämre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-28 07:32
Ursprungligen av henkebarn:

Min nya 15" MBP i7 är jag lite besviken på också, batterimässigt. Jag har förvisso 7200 rpm-disk i min (och även 8GB ram som Pierre), men om man tittar på tiden som indikeras uppe i menyraden så visar den aldrig över 3-3,5 timmar kvar! Inte ens när den är färsk från laddning. Och använder jag den aktivt utan ström får jag aldrig ut mer än typ 2 timmar. Det trodde jag inte när jag köpte den.

När jag alt-klickar på symbolen i menyraden står det "Batteriskick: Normalt". På min gamla MacBook stod det "Bra" först och "Normalt" när det blivit lite sämre?

Precis samma sak här med min Macbook Pro i7 2.66, 8 gb, 256 SSD. Max 3.5 timma.

Ursprungligen av henkebarn:

När jag alt-klickar på symbolen i menyraden står det "Batteriskick: Normalt". På min gamla MacBook stod det "Bra" först och "Normalt" när det blivit lite sämre?

De har mig veterligen slutat med skicket "Bra" utan kör numera bara på normalt..

Konstigt att ni alla får så dåliga batteritider? Jag får lätt 6-7h när jag kör på batteri med ljusstyrkan på 1 blup och bara WiFi igång. Har ni kalibrerat era batterier?

Ursprungligen av Hunter78:

Konstigt att ni alla får så dåliga batteritider? Jag får lätt 6-7h när jag kör på batteri med ljusstyrkan på 1 blup och bara WiFi igång. Har ni kalibrerat era batterier?

Tror det är ett trasigt batteri som folk ovan påpekat. Om en battericell är paj fungerar batteriet som vanligt, men tappar kanske 30-50% av sin kapacitet. Aboslut ett garantiärende om det kan bekräftas att det beror på batteriet. Dubbelkolla i aktivitetshanteraren så att det inte beror på att någon process ligger och drar en massa CPU bara - sånt kan också hända.

Kapaciteten i batteriet är ett fixt tal: 4600mAh
Sedan mäter man spänningen och räknar fram hur mkt energi batteriet har (kvar)

Därför kan batteriet visa fullt (=det tar inte emot mer laddning) och då svarar det snäll: 4600mAh.
Egentligen är 50% av cellerna kass, så det finns bara 2300mAh och det leder till att det ger halva tiden. Det går också dubbelt så fort att ladda till fullt, men det har man nog svårt se som ngt positivt

En kalibrering justerar bara att fullt (=max laddat) skall svara mot batteriets full-märkning (4600mAh) och att helt tomt skall svara mot noll.
Man får inte MER energi för att man kalibrerar, man får bara att mätaren stämmer bättre (men batteriet förutsätter att alla celler är hela)

4600mAh var det på den senaste bärbara jag hade, detta varierar givetvis mellan modeller.

Ingen som kollar med CoconutBattery ?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Ingen som kollar med CoconutBattery ?

LCR

Det är ett utmärkt verktyg för att hålla koll på sitt batteri

coconut-flavour.com - [coconutBattery 2.6.6]

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-28 18:47

Skulle rekommendera en kalliberering först. Sedan tror jag bestämt att batteriet kräver några cykler innan det stabiliserar sig. Dock låter dina värden otroligt låga och det kanske trots allt är något fel.
Kolla även Coconut battery eller gå in i maskinvaruöversikt under ström och kolla dina mAh. (Äpplet lägst upp till vänster->Om den här datorn->Mer info->Ström

Vidare kan du även testa ditt batteri genom att göra följande:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/278381-10-timmar-helt-taget-ur-luften.html#13

Personligen hade jag inte accepterat dina värden från en sån ny dator så jag hade definitivt försökt få den utbytt om du testat och det inte gått bättre genom det.

Har nu gjort en ominstallation, blåste datorn ren i skivverktyg. Och sen när den startat upp med det nya systemet så drog jag ut sladden, först visade den under 3 timmar. Men sen steg den ganska så snabbt. Installerade en del program, Använde en FW800 extern hårddisk att föra över 80GB musik. Och strax innan 4 timmar så hade den 20 procent kvar. Så den kanske har ordnat till sig för mig. För tidigt att Hej än. Laddning går långsamt, så det är väl bra som Goflorp säger.

Du bör avvakta full batteri efter ca 3-4 cycles. Full laddning och urladdning tills datorn slocknar själv.

Ursprungligen av Hunter78:

Du bör avvakta full batteri efter ca 3-4 cycles. Full laddning och urladdning tills datorn slocknar själv.

Den har nu 5 cykler

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Den har nu 5 cykler

Jag tänkte 3-4 cykler efter du fått ordning på Batteriet. Kalibrera gärna batteriet också att du får maximal batteri.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-10-28 23:14

Då kanske det var någon process som stal kraft?

Halvt OT:
Batteriet i min 15" icke-unibody är stendött. Datorn känner inte ens igen att det finns!
(Och i och med det därmed halveras CPU till 1.2 Ghz = seeeegt.)

Någon som vet hur man skrämmer liv i batteriet igen eller är det bara bita i det sura och köpa nytt?

/M

Men vad säger CoconutBattery? Hur många mAh har batteriet?

LCR

Min har dragit iväg med 22 cykler på 3 veckor. Känns onormalt. Kalibrerar över natten och funderar vidare. Har läst den här tråden http://discussions.apple.com/click.jspa?searchID=-1&messageID=11659053 och det verkar onekligen som att det har med gpu-skiften att göra, eller kasst batteri.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-29 12:09
Ursprungligen av henkebarn:

Min har dragit iväg med 22 cykler på 3 veckor. Känns onormalt. Kalibrerar över natten och funderar vidare. Har läst den här tråden Apple - Support - Discussions - 15" MacBook Pro i7 battery life mediocre ... och det verkar onekligen som att det har med gpu-skiften att göra, eller kasst batteri.

Låter väldigt mycket faktiskt. Det innebär ju att du ska ha tömt batteriet helt och laddat det fullt en gång om dagen i 3 veckor..

Själv sitter jag på 53 cykler på 7 månader och ändå tycker jag att jag använder batteriet en hel del! Försöker dock inte påbörja laddning förrän den indikerar mindre än 10%. Vet inte om det kanske påverkar om man inte låter batteriet laddas ur/upp fullt imellan utan det kanske blir problem om man låter den ladda lite och påbörjar laddning då den kanske är halvfull.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-29 12:31
Ursprungligen av iPilot:

Låter väldigt mycket faktiskt. Det innebär ju att du ska ha tömt batteriet helt och laddat det fullt en gång om dagen i 3 veckor..

Själv sitter jag på 53 cykler på 7 månader och ändå tycker jag att jag använder batteriet en hel del! Försöker dock inte påbörja laddning förrän den indikerar mindre än 10%. Vet inte om det kanske påverkar om man inte låter batteriet laddas ur/upp fullt imellan utan det kanske blir problem om man låter den ladda lite och påbörjar laddning då den kanske är halvfull.

Det är lithium-ion batteri som finns i Macar. Den har inget så kallas minne. Behövs inte ladda ur till noll.

Vanliga NiMH batteri är känsliga och måste noga laddas ur till noll annars försämras prestandan ganska snabbt.

Ursprungligen av iPilot:

Låter väldigt mycket faktiskt. Det innebär ju att du ska ha tömt batteriet helt och laddat det fullt en gång om dagen i 3 veckor..

Själv sitter jag på 53 cykler på 7 månader och ändå tycker jag att jag använder batteriet en hel del! Försöker dock inte påbörja laddning förrän den indikerar mindre än 10%. Vet inte om det kanske påverkar om man inte låter batteriet laddas ur/upp fullt imellan utan det kanske blir problem om man låter den ladda lite och påbörjar laddning då den kanske är halvfull.

Hej!
Macbook pro i5 2.4 hi res 7 veckor gammal.

53 cykler får ut ungefär 5 timmar efter fullladdning med 3-4 pluppar i skärmstyrka och safari igång.

Verkar ju inte vidare normalt eller? Jag har dock kalibrerat batteriet en gång, och jag har väl inte varit jättenoga med att låta det ladda ur helt o hållet. Men ändå?

En annan grej med er som i5 eller hårddisken 320gb ifrån seagate ST9320325ASG
Låter den väldigt mycket för er? Min susar fram som bara den. högre än fläktarna själva.

Det enda som påverkas av full urladdning är kalibreringen som nämnts ovan. Om man aldrig alddar ur batteriet tappar Macen kalibreringen för hur mycket/litet batteriet håller från noll till fullt, och kan därför ge felaktiga tider.

LCR

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 19:56
Ursprungligen av LCR:

Det enda som påverkas av full urladdning är kalibreringen som nämnts ovan. Om man aldrig alddar ur batteriet tappar Macen kalibreringen för hur mycket/litet batteriet håller från noll till fullt, och kan därför ge felaktiga tider.

LCR

Det är Apples problem ! De ska ta fram bra drivrutiner och bra kallibrierings program för sina datorer.

Fysisk Lithium-Ion batteri har inga problem med minne !
Dessa batteri har inbyggd CPU som Apple har beställt, då är det upp till av Apple att sköta snyggt och utan problem för kunder....

Ursprungligen av REP:

Det är Apples problem ! De ska ta fram bra drivrutiner och bra kallibrierings program för sina datorer.

Fysisk Lithium-Ion batteri har inga problem med minne !

Minne och kalibrering har ingenting med varandra att göra.

Jag förutsätter att du förstår varför man måste kalibrera om ett batteri som förändras kemiskt med tiden... (har ingenting med "minne" att göra).

LCR

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-07 20:19
Ursprungligen av LCR:

Minne och kalibrering har ingenting med varandra att göra.

Jag förutsätter att du förstår varför man måste kalibrera om ett batteri som förändras kemiskt med tiden... (har ingenting med "minne" att göra).

LCR

Jag ser att du är insatt i detta om Lithium-Ion.

Kalibriering är en tricks att sköta om många celler i batteri. CPU övervakar dessa celler.
Lithium HAR inte minne. Men celler kan förloras.....

Bevaka tråden