Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

använder du piratprogram?

Tråden skapades och har fått 421 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-26 19:53

Kan vi enas om att det är ett brott?
Det är inte stöld, det är brott mot upphovsrättslagen. Ett annat brott än stöld, men fortfarande ett brott.

Man kan göra bra mycket värre saker och ändå följa lagen till punkt och pricka.

• Medlem
  • 2005-12-26 23:36

Laser och tjogin, släng er inte med termer som "obestridbara fakta" och "missförstånd". Vad som är stöld bestämmer inte ni.

Vill vi ha en saklig debatt så få ni börja med att respektera vad andra tycker. Och bevisbördan ligger på er eftersom det är ni som försvarar lagbrottet.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-27 01:03
Ursprungligen av Baron:

Laser och tjogin, släng er inte med termer som "obestridbara fakta" och "missförstånd". Vad som är stöld bestämmer inte ni.

Jag har inte påstått att jag bestämmer det. Däremot känner jag till definitionen av stöld, det gör alldeles uppenbarligen inte de som hävdar att piratkopiering är stöld, för det är det helt enkelt inte.

Ursprungligen av Baron:

Vill vi ha en saklig debatt så få ni börja med att respektera vad andra tycker. Och bevisbördan ligger på er eftersom det är ni som försvarar lagbrottet.

Vad som är stöld och vad som inte är stöld är inte en fråga om vad "man tycker". Man kan inte "tycka" att piratkopiering är stöld lika lite som man kan "tycka" att piratkopiering är mord, urkundsförfalskning eller kidnappning. Jag har inte försvarat lagbrottet, jag har bara påpekat att det inte är stöld eftersom det inte är stöld. Jag har inte påstått att det inte är ett brott överhuvudtaget, tvärtom. Men stöld det är det inte.

Ursprungligen av Baron:

Fyfan vilket tarftligt och fegt inlägg.
Den obestridbara faktan är att SAOB samt Svea Rikes Lagbok säger samma sak. (Stöld = Olovligt tillgripande utav lös egendom)
Missförståndet är ju att ni betraktar ett brott mot upphovsrättlagen som stöld.

Givetsvis skall man repsektera att andra åsikter förekommer, något som copyfightarna i tråden har lyckats med flertalet gånger bättre än "Ni är tjuvar!"-sidan.

Sluta upp med den där "herre på täppan"-mentaliteten och sätt ned fötterna på jorden, det spelar ingen roll hur mycket ordbajs ni vräker ur er samt hur rätt ni anser er ha när ni inte ens kan skilja på kopiering och stöld.

• Medlem
  • 2005-12-28 10:07

Om vi inte kan hålla oss till vad det handlar om stänger jag tråden. (Med det menar jag inte definitionen av stöld, utan diskussionen om piratkopiering.)

stöld

stöld, tillgreppsbrott, att utan lov ta annans egendom med uppsåt att tillägna sig den. Den egendom som tas måste ha ett ekonomiskt värde för att kunna bli föremål för stöld, eftersom brottet förutsätter att tillgreppet innebär ekonomisk skada för den bestulne. Straffet för stöld är fängelse i högst två år. Vid grovt brott är straffet fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Ringa brott rubriceras som snatteri.

Ämnesklassning: Straffrätt

2005-12-28 Källa Nationalencyklopedin
http://ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=318159

egendom

e`gendom subst. ~en ~ar
ORDLED: egen-dom-en

1 sammanfattningen av allt som (viss) person äger särsk. sådant som har större ekon. värde {eförmögenhet 1, tillhörighet 1, ägodel}: egendomsbrott; egendomsrätt; lösegendom; nationalegendom; privategendom; ha respekt för andras ~; privat ~; all deras ~ baxades in i ett rum och kök
BET.NYANSER: a) utvidgat om andra rättigheter av ekon. art {se gods 1} [jur.] b) det att äga c) bildligt: vackra minnen är min enda ~
IDIOM: fast ~ jord med tillhörande byggnader; lös ~ egendom som inte är fast egendom t.ex. pengar, värdepapper och rättigheter
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. eghindomber; av lågty. egendom med samma bet.; till egen och 1dom

2 fastighet särsk. om (större) gård (med jord) på landet {egods 2}: egendomsagent; egendomsspekulant; jordegendom; mönsteregendom; säteriegendom; ~en Valla i Stenungsunds kommun; hon har köpt sig en liten ~ i Skåne
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; se egendom 1

2005-12-28 Källa Nationalencyklopedin
http://ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O141185

SAOB:s definition av stäld är redigerad 1997.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/33/73745.html

Ursprungligen av tjogin:

Jag har inte påstått att jag bestämmer det. Däremot känner jag till definitionen av stöld, det gör alldeles uppenbarligen inte de som hävdar att piratkopiering är stöld, för det är det helt enkelt inte.

Vad som är stöld och vad som inte är stöld är inte en fråga om vad "man tycker". Man kan inte "tycka" att piratkopiering är stöld lika lite som man kan "tycka" att piratkopiering är mord, urkundsförfalskning eller kidnappning. Jag har inte försvarat lagbrottet, jag har bara påpekat att det inte är stöld eftersom det inte är stöld. Jag har inte påstått att det inte är ett brott överhuvudtaget, tvärtom. Men stöld det är det inte.

Ursprungligen av FotoBullen:

Fyfan vilket tarftligt och fegt inlägg.
Den obestridbara faktan är att SAOB samt Svea Rikes Lagbok säger samma sak. (Stöld = Olovligt tillgripande utav lös egendom)
Missförståndet är ju att ni betraktar ett brott mot upphovsrättlagen som stöld.

Givetsvis skall man repsektera att andra åsikter förekommer, något som copyfightarna i tråden har lyckats med flertalet gånger bättre än "Ni är tjuvar!"-sidan.

Sluta upp med den där "herre på täppan"-mentaliteten och sätt ned fötterna på jorden, det spelar ingen roll hur mycket ordbajs ni vräker ur er samt hur rätt ni anser er ha när ni inte ens kan skilja på kopiering och stöld.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-28 10:56

Baron: Tack för uppvisad talang i att klippa & klistra. Upphovsrättsbrott är fortfarande inte stöld, alla utom du har lämnat den diskussionen bakom sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-28 12:13

Man får väl säga att programföretagen har lyckats i sin marknadsföring eftersom folk är beredda att begå brott för att använda deras program. Microsoft har lyckats övertyga massorna att man måste ha senaste versionen av Office för att kunna skriva något. Adobe har gjort motsvarande med Photoshop. :rolleyes:

Läste just om att klädföretaget Peak Performance anser sig drabbat av pirattillverkade kläder som folk köper i Asien när de är där på semester. En annan slags kopiering än den vi diskuterar här, förvisso.

Folk vill ha varumärket och den upplevda status detta innebär, det spelar inte så stor roll vad innehållet är. Men det gäller ju i och för sig det mesta.

Va?
Vi bestämmer vad som är stöld lika lite som ni. Vi har inte bestämt att piratkopiering inte är stöld. Det är inte stöld.
Det har bevisats i andra trådar genom att titta i lagboken och genom att titta i SAOL. Bevisbördan ligger väl för övrigt rimligtvis på den som påstår att piratkopiering är stöld.

Piratkopiering är mord!

Ursprungligen av ptolemy:

Piratkopiering är mord!

Ligger bevisbördan på mig nu när jag påstår att det är fel eftersom jag försvarar brottet?

Inget annat än stöld är stöld. Köra mot rött ljus är inte heller stöld även om det är olagligt.

...sen kan man få tycka vad man vill om det

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-27 00:54

Jag vill inte leva i ett samhälle där en organisation som Antipiratbyrån ska styra över defintionerna av allvarliga brott. Det blir löjligt ju. Att ta någons väska är stöld, inte att göra en likadan. Om gjorde en Louis Vuitton-kopia, får du (i vissa länder) problem med upphovsrättlagar...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-27 09:27

Jag skiter fullständigt i Antipiratbyrån och multinationella kapitalistsvin -för mig handlar det om moral...vad jag vill lära mina barn. Att sno binär egendom är stöld även om det inte kallas för stöld - det är mycket som inte kallas för stöld juridiskt: Förskingring och bedrägeri t.ex. Det handlar om egendomsbrott och jag tar mig friheten att kalla det för vad det är: Stöld. Allt annat är flum. Skippa flummet. Stå rak i ryggen. Värdighet är viktigt.

• Oregistrerad
  • 2005-12-27 09:30

Word!!

Ursprungligen av mjg:

Jag skiter fullständigt i Antipiratbyrån och multinationella kapitalistsvin -för mig handlar det om moral...vad jag vill lära mina barn. Att sno binär egendom är stöld även om det inte kallas för stöld - det är mycket som inte kallas för stöld juridiskt: Förskingring och bedrägeri t.ex. Det handlar om egendomsbrott och jag tar mig friheten att kalla det för vad det är: Stöld. Allt annat är flum. Skippa flummet. Stå rak i ryggen. Värdighet är viktigt.

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-12-27 09:34
Ursprungligen av mjg:

Hear, hear!

Ursprungligen av mjg:

Det här ju rent utav sagt löjligt.
Som vanligt skall folk, i ren brist på argument, försöka jämnställa kopiering utav data med grova brott. Vi har redan fastslagit att kopiering är brott mot upphovsrättslagen och inte stöld (Flertalet gånger) då någon måste olovligt tillgripa lös egendom för att det skall räknas som stöld. Kan du släppa detta nu eller skall jag behöva lägga mig på dagisnivå för att du skall förstå?

Det handlar om kopiering utav data och jag tar mig friheten att kalla dig för vad du är, okunnig inom ämnet. (Om du inte kan komma med något bättre än att svinga din moral och värdighet till höger samt vänster)

oskard: Bilstöld är stöld. En bil räknas som "lös egendom"

Senast redigerat 2005-12-27 11:35
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-27 13:10

Det här ju rent utav sagt löjligt.
Som vanligt skall folk, i ren brist på argument, försöka jämnställa kopiering utav data med grova brott. Vi har redan fastslagit att kopiering är brott mot upphovsrättslagen och inte stöld (Flertalet gånger) då någon måste olovligt tillgripa lös egendom för att det skall räknas som stöld. Kan du släppa detta nu eller skall jag behöva lägga mig på dagisnivå för att du skall förstå?

Det handlar om kopiering utav data och jag tar mig friheten att kalla dig för vad du är, okunnig inom ämnet. (Om du inte kan komma med något bättre än att svinga din moral och värdighet till höger samt vänster)

oskard: Bilstöld är stöld. En bil räknas som "lös egendom"

Var någonstans jämför jag med "grova brott"??? Lugna ner dig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-27 10:58

Bara så ni vet: "bilstöld" är heller inte stöld i lagens mening.

Och ingen av de som åtalats för piratkopiering har åtalats för stöld. De har åtalats för ett brott som snarast kan jämföras med att ställa tv:n i fönstret, sätta på en film och låta förbipasserande titta.

Kalla saker för vad de är, inte ett felaktigt begrepp för att få det att verka allvarligare. Då kan man ju lika gärna, som någon påpekade, kalla det mord.

Piratkopiering är stöld.
Krig är Fred
Frihet är Slaveri.
Okunnighet är Styrka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-27 11:22

Nej, "bilstöld" heter "tillgrepp av fortskaffningsmedel" i lagtexten.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM#K8P1
"8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott"

Ursprungligen av oskard:

Nej, "bilstöld" heter "tillgrepp av fortskaffningsmedel" i lagtexten.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM#K8P1
"8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott"

Sant, Sant men fortskaffningsmedel, i form utav en t.ex en bil, räknas som just lös egendom
Nog med offtopic nu

• Medlem
  • 2005-12-27 11:51

De juridiska termerna överensstämmer inte alltid med vardagsbruket av svenska språket. Som i exemplet ovan, kan nog de flesta gå med på att bilstöld är just stöld utan att det definieras så i lagtexten. Kul att SAOB tas upp också; om ni läser lite mer kan ni se att ordet stöld inte exklusivt förknippas med "tillgrepp av lös egendom" (vilket är det juridiska termen). Slå gärna också upp ordet stjäla; enligt SAOB så ägnar sig piratkopierare otvetydigt åt att stjäla;

"STJÄLA; (begå brott bestående i att) (oförmärkt) tillägna sig ngt som utgör annans egendom, ta (ngt); äv. utan obj.: (begå brott bestående i att) tillägna sig (viss) annans egendom (oförmärkt), begå stöld(er); ofta i uttr. stjäla (ngt) från (äv. ifrån l. av) ngn; äv. (se f) ngt allmännare (l. oeg.)"

http://www.saob.se/

Ursprungligen av SirN:

De juridiska termerna överensstämmer inte alltid med vardagsbruket av svenska språket. Som i exemplet ovan, kan nog de flesta gå med på att bilstöld är just stöld utan att det definieras så i lagtexten. Kul att SAOB tas upp också; om ni läser lite mer kan ni se att ordet stöld inte exklusivt förknippas med "tillgrepp av lös egendom" (vilket är det juridiska termen). Slå gärna också upp ordet stjäla; enligt SAOB så ägnar sig piratkopierare otvetydigt åt att stjäla;

"STJÄLA; (begå brott bestående i att) (oförmärkt) tillägna sig ngt som utgör annans egendom, ta (ngt); äv. utan obj.: (begå brott bestående i att) tillägna sig (viss) annans egendom (oförmärkt), begå stöld(er); ofta i uttr. stjäla (ngt) från (äv. ifrån l. av) ngn; äv. (se f) ngt allmännare (l. oeg.)"

http://www.saob.se/

BETYDELSE: i hemlighet o. mot lagen beröva ngn ngt samt i anv. som närmast ansluter sig härtill.

Min gode herre, förklara för mig exakt vad jag berövar någon på

• Medlem
  • 2005-12-27 12:25

BETYDELSE: i hemlighet o. mot lagen beröva ngn ngt samt i anv. som närmast ansluter sig härtill.
Min gode herre, förklara för mig exakt vad jag berövar någon på

Du berövar någon dennes rättighet till att förvalta sin intellektuella egendom.

Men om det blir enklare för dig, läs sista orden i ditt citat och hoppa sedan till delbetydelsen "tillägna sig något som utgör annans egendom".

Fast nu var inte min avsikt att oantastligt definiera ord som "stöld" eller "stjäla", utan snarare påvisa språkbrukets inexakthet. Det är, med stöd av SAOB, fullt korrekt att likställa piratkopiering med stöld.

Håller också med om att frågan är måttligt relevant, man kan ju tycka att det borde räcka med att konstatera att piratkopiering är ett brott, att de som piratkopierar är kriminella, och att de som gör det rutinmässigt är återfallsförbrytare. Att sedan försöka försvara sina kriminella handlingar genom att välja mindre laddade benämningar än "stöld", tjuv" etc är bara självbedrägeri.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-27 12:29
Ursprungligen av SirN:

Håller också med om att frågan är måttligt relevant, man kan ju tycka att det borde räcka med att konstatera att piratkopiering är ett brott, att de som piratkopierar är kriminella, och att de som gör det rutinmässigt är återfallsförbrytare. Att sedan försöka försvara sina kriminella handlingar genom att välja mindre laddade benämningar än "stöld", tjuv" etc är bara självbedrägeri.

Kriminella, jämfört med vilka då? Jämfört med de som aldrig har åkt för fort, aldrig gått mot röd gubbe och alltid varit helt ärliga i deklarationen?

Vad sägs om en liten tävling? Försök komma på brott som "vanligt folk" begår lite då och då och jämför straffsatsen för dessa "svenssonbrott" med piratkopering. Den som kommer på det grövsta svenssonbrottet vinner.

(Jag har inte tjuvkikat i facit (lagboken) men jag känner på mig att det finns massor av svenssonbrott som är ordentligt mycket grövre än just piratkopiering.)

Senast redigerat 2005-12-27 12:48
Ursprungligen av SirN:

Du berövar någon dennes rättighet till att förvalta sin intellektuella egendom.

Spektakulärt härligt med ordbajs där och som tidigare nämnt så försöker sig anti-sidan med tjuvnypen att smutskasta vid första bästa tillfälle. :rolleyes:

Du må ha rätt när du snedvrider SAOB men juridiskt sett, vilket är det viktigaste, så är du utspelad.

• Medlem
  • 2005-12-27 13:20

Spektakulärt härligt med ordbajs där och som tidigare nämnt så försöker sig anti-sidan med tjuvnypen att smutskasta vid första bästa tillfälle. :rolleyes:

Du må ha rätt när du snedvrider SAOB men juridiskt sett, vilket är det viktigaste, så är du utspelad.

Öh? Det var inte jag som "snedvred" SAOB, det var någon tidigare som felaktigt åberopade detta verk som försvar för sin piratkopiering. Och att piratkopiering är olagligt måste t o m du inse?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-27 13:24
Ursprungligen av SirN:

Öh? Det var inte jag som "snedvred" SAOB, det var någon tidigare som felaktigt åberopade detta verk som försvar för sin piratkopiering.

Kan du inte vara snäll och citera den person som i denna tråd påstått att piratkopiering är lagligt?

Ursprungligen av mjg:

Håller fullständigt med!

När diskussionen handlar mer om betydelsen av ordet "stöld" så har väl diskussionen spårat ur en aning...
Så vi kan väl strunta i semantiken, och enas om att piratkopiering är ett brott. Sen får ni gärna fortsätta debattera hur länge som helst:
- huruvida det är stöld eller det "bara" är brott mot upphovsrätten.
- huruvida det är ett "stort" eller "litet" brott
- huruvida brottet är "försumbart" eftersom "alla" ändå begår ännu värre brott varenda dag

Olika människor har olika "tröskel" för vad som är rätt och fel. Och därför kommer aldrig någon att "vinna" en sådan här diskussion. Vi som tycker att det är fel (moraliskt eller juridiskt eller både och) kommer aldrig att kunna få de andra att byta åsikt.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-27 14:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vi som tycker att det är fel (moraliskt eller juridiskt eller både och) kommer aldrig att kunna få de andra att byta åsikt.

Tyvärr inte, även om man måste få försöka lite.........
Men visst är det lite kul, och då inte bara i poker, att begära syn av vad andra har att komma med!?

Undras just om Bodström och Lagrådet följer denna tråd. Om så kanske de får för sig att skriva om lagen.

Bevaka tråden