Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av att köpa via Adobes amerikanska webbshop?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-17 09:10

Sitter i detta nu och är i färd med att köpa en uppgradering till mitt Adobe CS4 Production Premium till motsvarande i CS5-familjen. Upptäcker till min stora förvåning att om jag köper det via Adobes amerikanska butik så kostar det mig $599 vilket med dagens kurs blir 4180 kr.

I den svenska motsvarigheten får jag betala 6460 kr ex moms (8075 kr ink moms).

Någon som har köpt och har någon erfarenhet huruvida det går att köpa från den amerikanske delen av butiken om man befinner sig i Sverige? Känns onekligen som en märklig prissättning, speciellt när det handlar om digital leverans. 2400 kr differens känns inte direkt motiverat.

Senast redigerat 2010-11-17 14:16

Det är väl bara att prova att lägga en beställning där. Går det så går det.

Just Adobes webbshop har jag inte erfarenhet av, men jag har valt USA när jag har köpt Toast och Popcorn från Roxios webbshop. Det gick alldeles utmärkt där att välja USA men ändå använda en svensk adress och ett svenskt VISA-kort. Och det blir mycket billigare.

Jag tror inte det går, av den anledningen att du troligen har en svensk adress och ett svenskt kort. Du blir då hänvisad till den svenska/europeiska butiken. Så lätt är det inte att smita undan tull och moms.

Ursprungligen av CyberPet:

...Så lätt är det inte att smita undan tull och moms.

Vem har sagt att man är ute efter att slippa undan tull och moms?

Det är en nerladdningsversion vi talar om (se näst sista meningen i första inlägget) - och det är väl knappast någon tull på det.

Och angående moms så skulle Adobe kunna lägga på 15% EU-moms, precis som många andra amerikanska webbshopar redan gör (t.ex Roxio, se mitt föregående inlägg). Eller så kunde de lägga på respektive lands moms, vilket också många amerikanska webbshopar redan gör.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är en nerladdningsversion vi talar om (se näst sista meningen i första inlägget) - och det är väl knappast någon tull på det.

Nä inte tull kanske, men definitivt moms. Och som jag sa, det går nog inte om du inte har ett kort som är utfärdat i originallandet och en adress, du blir automatiskt förflyttad till Euroversionen av Adobes butik, där du betalar i Euro och betalar svensk moms.

Ursprungligen av CyberPet:

Nä inte tull kanske, men definitivt moms.

Ja, det är väl klart att det blir moms. Det är ingen som har påstått något annat. Jag förstår inte varför du fortsätter på det spåret...

Jag tror att frågeställaren skulle vara beredd att betala svensk moms. Det skulle ju ändå bli mycket billigare, eftersom själva varan är billigare.

Frågan handlar inte om att smita från tull och moms.

Frågan handlar om att själva produkten är mycket billigare i den amerikanska butiken, oavsett moms och andra avgifter, och att man därför skulle vilja köpa nerladdningsversionen där.

Men nu kan man tydligen inte köpa där, tyvärr, utan måste gå via den dyrare svenska butiken, och då har väl frågeställaren fått sitt svar.

Jesper, det gör jag inte heller... det är du som gör det. Jag påpekar bara att man mest troligt blir omdireigerad till Europeiska shoppen, och det var det som var poängen med mitt inlägg, inte momsen (men eftersom många försöker slippa den så noterade jag lite om det också). Och anledningen varför produkten är billigare i USA är väl naturligt... som alltid får vi i övriga världen betala mer för något som är "tillverkat" i USA, oavsett vad dollarkursen står i. Antar att det kan ses som U-landsbidrag.

Ursprungligen av CyberPet:

Jesper, det gör jag inte heller... det är du som gör det.

Var har jag påstått att det inte skulle bli moms, eller att syftet var att slippa moms, eller vad det nu är för ord du försöker lägga i min mun?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-18 14:16

Vad ni är arga på varandra.

Jag återkommer med ett hundraprocentigt besked då köpet är genomfört.

Ursprungligen av Organ:

Vad ni är arga på varandra.

Nej, jag är inte arg.

En aning irriterad när någon försöker lägga ord i min mun.

Men mest bara nyfiken på vad det är i mina inlägg som har gjort att hon har fått denna felaktiga bild av vad jag faktiskt har sagt.

Jesper... jag tycker nog du verkar lite aggro, det var ju dessutom inte dig jag svarade med mitt första inlägg.

Ursprungligen av CyberPet:

Jesper... jag tycker nog du verkar lite aggro, det var ju dessutom inte dig jag svarade med mitt första inlägg.

I ditt första inlägg ger du en knäpp på näsan till trådskaparen genom att säga...

"Så lätt är det inte att slippa undan tull och moms".

...trots att det helt klart framgår av frågeställningen att det inte handlade om att smita från tull och moms, utan frågan handlar ju om den till synes omotiverade prisskillnaden på själva varan.

Då påpekade jag just detta - att det inte handlade om tull och moms, utan om priset på själva varan.

Men i de följande inläggen fortsätter du att påpeka saker om momsen, och du vill liksom inte släppa det, trots att frågan inte handlade om det.

Därav min kanske något irriterade ton.

Du drog upp det, i ett inlägg efter.

But whatever... är ingen idé att diskutera detta, när det egentligen var svaret om att det nog inte går som var det svar jag gav, men jag var också lite ironisk om att slippa undan momsen (vilket du måste erkänna är rätt vanligt), men du tog åt dig av den kommentaren, vilket jag inte förstår riktigt varför.

Som sagt, vi släpper det och avvaktar vad trådskaparen kan rapportera om sitt inköp.

Ursprungligen av CyberPet:

...jag var också lite ironisk om att slippa undan momsen...

Ironi i skrift är inte ironi om det inte följs av en smiley.

Visst, ibland kan det framgå av den allmänna tonen i en diskussion att det är ironi. Men inte här. Fullständigt omöjligt att veta om du är ironisk eller om du försöker knäppa frågeställaren på näsan med det uttalande du gjorde.

Hade du satt en smiley där, så hade den här debatten förmodligen aldrig hänt.

Senast redigerat 2010-11-19 08:08

Eller inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-19 14:53

Här har ni resultatet. Kontentan av det hela: Det går inte att köpa från Adobes amerikanska butik om du redan har ett svenskt konto hos dom. Får helt enkelt bita i det sura...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 15:23

Skapa ett nytt konto med borderlinx US adress

Borde fungera tycker jag.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-19 15:34

Frågan är dock, är inte det att lura systemet och nästan lika illa som att köra piratversioner av paketet (med betoning på nästan)?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 16:43

Nej det tycker jag inte. Adobe tar och har alltid tagit för mycket för deras program paket i Sverige. T o m den engelska versionen var billigare än den svenska. Och Adobe är ett utav de få företag som vägrar att göra programmen med flera språk samtidigt för att just kunna ta högre priser. Så jag tycker att man betalar det programmen mer eller mindre kostar.

//Rob

Adobe föreslår ju att skapa ett nytt konto, så prova.

1
Bevaka tråden