Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med id3-taggarna

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag är nästan i kanten att få nervsammanbrott.
Har en Powermac med senaste system, kör Itunes 10.1, och har jobbat hårt för att få låttexterna i alla mina 2491 låtar men jag får inte det att fungera med alla låtar när jag synkroniserar, har provat med Ipoden (den är gammal ca 3 år), Iphonen 4 och Ipaden
Texterna synkroniseras men inte alla, det är många som inte synkroniseras...:'(
Har till och med försökt med att öppna informationen i en låt som har synkroniserats rätt och klistrat ditt texten från en låt som inte gick att synkroniseras och synkroniserade ännu en gång och då kommer texten oxå i den låten men sedan när jag klipper ut texten och klistrar igen i den låten som inte fungerar då kommer den F....... inte.
Vad ska man göra då?
Någon som har ett vettig förslag?

Ursprungligen av bozzman:

...en Powermac med senaste system...

Det där är en ekvation som inte går ihop.

Det finns ingen Power Mac som kan köra senaste systemet (dvs 10.6).

Menar du att du har en Mac Pro som kör 10.6?

Eller menar du att du har en Power Mac som kör det senaste som just den modellen klarar av (dvs 10.4 eller 10.5, beroende på Power Mac-modell)?

Senast redigerat 2010-11-19 23:23

Finns det någon röd tråd?

T.ex att...
...alla låtarna som inte fungerar är låtar köpta på iTunes (eller annan butik)
...eller att alla låtarna som inte fungerar är sådana som du själv har rippat från CD
...eller att alla låtarna som inte fungerar är av ett visst filformat (m4a t.ex)
...eller att alla låtarna som inte fungerar har en viss ID3-version
osv

Eller är det lite blandat slumpmässigt?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finns det någon röd tråd?

T.ex att...
...alla låtarna som inte fungerar är låtar köpta på iTunes (eller annan butik)
...eller att alla låtarna som inte fungerar är sådana som du själv har rippat från CD
...eller att alla låtarna som inte fungerar är av ett visst filformat (m4a t.ex)
...eller att alla låtarna som inte fungerar har en viss ID3-version
osv

Eller är det lite blandat slumpmässigt?

Det är svår att veta eftersom det är så många låtar och många är rippade och andra är nedladdade och andra kopierade...

Ursprungligen av bozzman:

...andra är nedladdade och andra kopierade...

Definiera vad du menar med nedladdade och kopierade.

Vi tillåter inte trådar där man vill ha hjälp med att lösa problem som gäller pirat-material.

Jag stänger tråden tills vidare. Men hör gärna av dig till mig via PM, så kan vi öppna tråden igen om det visar sig att det inte handlar om pirat-låtar.

/Mod

Efter en dialog med trådskaparen, så har jag fått reda på att de låtar som trådskaparen kallade "nedladdade" är något helt annat än vad man tror när man läser ordet...

Enligt uppgift handlar det om musik som inte är utgiven, och som han har fått av kompositörerna/producenterna. Lite olycklig formulering att kalla det nedladdat.

Jag öppnar tråden igen.

/Mod

Jag har egentligen ingen aning (har ingen iPod e.d.) men kan det ha att göra med teckenkodningen i texterna? Finns det någon gemensam nämnare för de texter som inte synkas= T.ex. att de ursprungligen var Unicode och de andra något annat? Eller att de innehåller svenska tecken, kolon eller något annat tecken som triggar någon bugg i synkroniseringsrutinerna?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag har egentligen ingen aning (har ingen iPod e.d.) men kan det ha att göra med teckenkodningen i texterna? Finns det någon gemensam nämnare för de texter som inte synkas= T.ex. att de ursprungligen var Unicode och de andra något annat? Eller att de innehåller svenska tecken, kolon eller något annat tecken som triggar någon bugg i synkroniseringsrutinerna?

Jag är inte alls expert om teckenkodningen så jag har ingen aning vilken som det kan vara, men det borde fungera om det är olika versioner när jag klipper ut från den som inte fungerar och klistrar in i den som fungerar för att sedan klippa ut och klistra in igen och då skulle koden vara den samma, eller?

Just det jag menade en macbook pro med senaste system (10.6.5)

Jag vet inte exakt vad du menar, men ja, vid klipp och klistra borde systemet hantera teckenkodningen.

Men som både Jesper och jag efterlyste, försök att se om du hittar något som de trilskande låttexterna har gemensamt. Annars är det svårt att ge några konkreta råd. Börja med ett stickprov.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-20 09:45

Kan det vara så att låttexter med specialtecken faller bort (typ åäöæáãāøœōü mm) ?

Nu har jag kollat några av dessa låtar och tyvärr finns det ingenting liksom gemensam. Har försökt med det att kopiera och klistra in med olika låtar men det blir samma resultat och de innehåller vanliga tecken inga apostrofer eller speciella tecken...

1
Bevaka tråden