Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildens layout i Word 2008 för Mac... hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
När jag klistrar in en bild, t.ex. från internet eller vilken annan valfri källa som helst, så är det på det viset att bildens layout bestäms automatiskt. Det följer även dokumentets margins (jag har Word 2008 på engelska), vilket gör att man endast kan flytta den i "steg"... hoppas ni förstår vad jag menar!
Och jag vill ha bort denna funktion. Jag vill med andra ord att bilden ska klistras in precis som den är och kunna röras fritt över hela dokumentet utan att vara beroende av vare sig margins eller standardlayouten. Jag har sett att detta är möjligt. Hur gör jag?

Senast redigerat 2010-11-21 21:45
  • Medlem
  • 2010-11-21 16:53

Dubbelklicka på bilden och välj layout i dialogrutan. Där väljer du att bilden skall ligga "framför text". Då rör sig bilden oberoende av övrigt på sidan.

Men hur gör jag för att ändra standardinställningen? Nu måste ju jag göra detta varje gång för varje ny bild.

  • Medlem
  • 2010-11-21 17:28

Så vitt jag vet är det så programmet fungerar. Detta kan jag inte riktigt se som ett problem. Vad är det du skall göra egentligen? Är det stora volymer worddokument du skall skapa? Kanske kan ett macro vara ett alternativ?

Ursprungligen av countdown:

Men hur gör jag för att ändra standardinställningen? Nu måste ju jag göra detta varje gång för varje ny bild.

Nej, det är bara enklare att en bild klistras in och redan går efter grundinställningarna att inte ordna sig efter hackiga marginaler i själva dokumentet. Med dem kan man ändå inte flytta bilden exakt var man vill ha den, oavsett vilken layout man väljer. Det är det här jag är ute efter. Jag kommer behöva klistra in många småbilder i ett word-dokument och att ända layouten manuellt för varje ny bild är ganska jobbigt. Inte ens då kan man sätta den var man vill (inte exakt i alla fall).

  • Medlem
  • 2010-11-21 20:59

Får man fråga vad själva slutprodukten skall bli? Kanske är inte Word det optimala programmet att använda.

Ursprungligen av countdown:

Nej, det är bara enklare att en bild klistras in och redan går efter grundinställningarna att inte ordna sig efter hackiga marginaler i själva dokumentet. Med dem kan man ändå inte flytta bilden exakt var man vill ha den, oavsett vilken layout man väljer. Det är det här jag är ute efter. Jag kommer behöva klistra in många småbilder i ett word-dokument och att ända layouten manuellt för varje ny bild är ganska jobbigt. Inte ens då kan man sätta den var man vill (inte exakt i alla fall).

En tabell med kemiska strukturformler. Jag tar bilderna direkt från Wikipedia.

  • Medlem
  • 2010-11-21 21:20

Då hade jag gjort en tabell i word, för då hamnar bilderna exakt där du vill att de hamnar.

Du kan också välja "publiceringslayout" i Visa-menyn (vet inte vad som står där i engelsk version men något liknande...). Då klistras bilder in fritt flytande som standard.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Du kan också välja "publiceringslayout" i Visa-menyn (vet inte vad som står där i engelsk version men något liknande...). Då klistras bilder in fritt flytande som standard.

Ja, men med publishing layout är det mycket annat som är fel och stör mig; min fråga är fortfarande densamma: VAR ändrar jag standard för inkopierade bilder i print layout? Jag har i tidigare versioner alltid kunnat hitta min väg till standardinställningar för layouts på bilder, men här verkar det inte ens finnas. Det jag vill ha bort mest av allt, även om det inte går att fixa standardinställningar, är den nedriga funktionen att bilder följer marginalerna och på så sätt bara kan flyttas runt i hackiga steg.

Absurt dåligt om det inte kan fixas i just Mac-versionen.

  • Medlem
  • 2010-11-23 15:56

Nu kan jag ju ha fel, men - eftersom word de facto inte är ett layoutprogram, så är det kanske inte möjligt att göra så som du önskar.

Ursprungligen av countdown:

Ja, men med publishing layout är det mycket annat som är fel och stör mig; min fråga är fortfarande densamma: VAR ändrar jag standard för inkopierade bilder i print layout? Jag har i tidigare versioner alltid kunnat hitta min väg till standardinställningar för layouts på bilder, men här verkar det inte ens finnas. Det jag vill ha bort mest av allt, även om det inte går att fixa standardinställningar, är den nedriga funktionen att bilder följer marginalerna och på så sätt bara kan flyttas runt i hackiga steg.

Absurt dåligt om det inte kan fixas i just Mac-versionen.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Nu kan jag ju ha fel, men - eftersom word de facto inte är ett layoutprogram, så är det kanske inte möjligt att göra så som du önskar.

Det är möjligt även i de äldsta versionerna av Word. Visserligen för Windows; men varför skulle en sådan här sak slopas för Mac när allt annat annars finns kvar?

Ursprungligen av countdown:

... VAR ändrar jag standard för inkopierade bilder i print layout? Jag har i tidigare versioner alltid kunnat hitta min väg till standardinställningar för layouts på bilder, men här verkar det inte ens finnas....

Jag vet inte var du letat, men i inställningarna (Alternativ...>Redigera) kan du välja var hur bilder ska klistras in. Välj t.ex. "framför text" så slipper att du att bilden följer textflödet.

Ursprungligen av countdown;:

Det är möjligt även i de äldsta versionerna av Word. Visserligen för Windows; men varför skulle en sådan här sak slopas för Mac när allt annat annars finns kvar?

Det kan nog ingen här svara på. Just detta verkar "finnas kvar", men däremot saknas mycket annat. Särskilt i Office 2008. Mac-versionen har sedan länge saknat många funktioner i jämförelse med Windows.

"Man skola icke bruka Word för layout"

-- Gammalt djungelordspråk

  • Medlem
  • 2010-11-22 04:20

Ja speciellt när det finns Indesign.

Ursprungligen av johan_tanying:

"Man skola icke bruka Word för layout"

-- Gammalt djungelordspråk

Jag använder Word och det fungerar bra eftersom... ja. Jag har inte tid att testa mig på InDesign riktigt än (har dock satt på agendan att byta till det), men "flytande bilder" är precis det jag försöker uppnå och är förmodligen rätt namn på fenomentet/funktionen också...

1
Bevaka tråden