Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är disk0s1?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-27 15:03

Hej!

Försöker efter ca 2 år med macen lära mig lite mer om den

Kikade därför runt lite inne i "Systeminformation" och hittade under "Serial-ATA" att min disk förutom "Macintosh HD" innehåller en namnlös (partion?) som har BDS-namn "disk0s1" som är skrivbar med med en kapacitet på 209,7 MB (se bild).

Vad är "disk0s1"? Har för länge sedan kikat in under "systeminformation" och då såg jag inte denna.

Tack på förhand!

Disk0 är första disken på aktuell SATA-controller och s1 betyder att det är den andra "slicen" på denna disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-27 16:21
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-27 16:33

Tack för era svar!
Så den ska alltså vara där för att man ska kunna göra uppdateringar av systemet?
Blev lite fundersam då jag inte sett den tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-27 16:45
Ursprungligen av MrCoffee:

Tack för era svar!
Så den ska alltså vara där för att man ska kunna göra uppdateringar av systemet?
Blev lite fundersam då jag inte sett den tidigare.

Den används av systemet och är osynlig för användaren om man inte snokar som du gör Låt den vara bara, den innehåller en del filer som behövs vid uppstart.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-27 17:03
Ursprungligen av rhesus:

Den används av systemet och är osynlig för användaren om man inte snokar som du gör Låt den vara bara, den innehåller en del filer som behövs vid uppstart.

Gott, då har man lärt sig något nytt. Tack för infon

1
Bevaka tråden