Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Apple-kunder så lydiga konsumenter?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-11-29 22:34

Apple är inte mainstream på det sättet som du tror, för då hade det bara handlat om varumärkeslojalitet. Apple har lyckats med någonting som väldigt många andra inte lyckas med, och det är att skapa en livsstil kring varumärket, vilket man sällan ser med t ex Dell eller HP.

Ursprungligen av Pellib:

Du har rätt, det har varit som du beskriver det men Mac, iPhone, iPod är mainstream nu, det finns ingen livsstil. Den perioden då Apple var en underdog fanns det liksom en mening att stå upp och försvara sitt val men nu finns det inget skäl som jag ser det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-29 23:21
Ursprungligen av Pellib:

Du har rätt, det har varit som du beskriver det men Mac, iPhone, iPod är mainstream nu, det finns ingen livsstil. Den perioden då Apple var en underdog fanns det liksom en mening att stå upp och försvara sitt val men nu finns det inget skäl som jag ser det.

Så du menar att nu när Mac är populärt är det inte en bra produkt längre? Man får bara slåss för underdogs?

Senast jag kollade låg Macs andel på ca 10 % i USA och ca 6-7 % av världens alla datorer, och det är nu mainstream? vad är då Microsoft.

Måste nog tyvärr säga att du kommer med få sakliga argument kring varför jag och andra inte ska vara så "lojala" mot Apple.

Jag vet inte om du kommer tycka att jag försvarar Apple eller inte, det får stå för dig. Jag upplever att Apples produkter och tjänster skapar ett klart bättre helhetskoncept än vad någon konkurrent är ens nära att ta fram, därför rekommenderar(försvarar?!) jag dem till alla jag känner, och pratar gärna varmt om deras produkter.

Tycker diskussionen är ganska tom nu och lämnar det med detta inlägg. Kommer du med sakliga argument så kanske jag blir intresserad igen.

Ursprungligen av krox:

Så du menar att nu när Mac är populärt är det inte en bra produkt längre? Man får bara slåss för underdogs?

Senast jag kollade låg Macs andel på ca 10 % i USA och ca 6-7 % av världens alla datorer, och det är nu mainstream? vad är då Microsoft.

Måste nog tyvärr säga att du kommer med få sakliga argument kring varför jag och andra inte ska vara så "lojala" mot Apple.

Jag vet inte om du kommer tycka att jag försvarar Apple eller inte, det får stå för dig. Jag upplever att Apples produkter och tjänster skapar ett klart bättre helhetskoncept än vad någon konkurrent är ens nära att ta fram, därför rekommenderar(försvarar?!) jag dem till alla jag känner, och pratar gärna varmt om deras produkter.

Tycker diskussionen är ganska tom nu och lämnar det med detta inlägg. Kommer du med sakliga argument så kanske jag blir intresserad igen.

Jag tror jag skrivit detta 10-15 ggr, Apple's produkter är bra men allt är inte bra men jag inser nu att man måste tycka att just allt är bra annars har man fel.

Ursprungligen av Pellib:

...jag inser nu att man måste tycka att just allt är bra annars har man fel.

Nej, det måste man inte. Det finns massor av kritik mot både Apple och deras produkter här.

Kolla in någon tråd som skapats dagen efter en produktlansering. Då gnälls det på det mesta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det måste man inte. Det finns massor av kritik mot både Apple och deras produkter här.

Kolla in någon tråd som skapats dagen efter en produktlansering. Då gnälls det på det mesta.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Maken till kräsna, otillfredsställda kunder med orimliga krav finns inte

Ursprungligen av Pellib:

Jag förstår inte det där med livsstil

Enkel fråga:

Hur länge har du använt Mac OS ?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Enkel fråga:

Hur länge har du använt Mac OS ?

LCR

Köpte första macen när iMacen kom, kommer inte ihåg när det var.

Ursprungligen av Pellib:

Köpte första macen när iMacen kom, kommer inte när det var.

Första iMacen kom ut 1998 så du får nog vara lite mer specifik med vilken iMac...

Apple iMac Specs (All iMac Technical Specs) @ EveryMac.com

LCR

Ursprungligen av LCR:

Första iMacen kom ut 1998 så du får nog vara lite mer specifik med vilken iMac...

Apple iMac Specs (All iMac Technical Specs) @ EveryMac.com

LCR

Köpte den när den lanserades, alltså den fyrkantiga som nu är aluminium.

Ursprungligen av Pellib:

Köpte den när den lanserades, alltså den fyrkantiga som nu är aluminium.

Du orkade alltså inte ens klicka på länken du fick (till EveryMac.com), hitta vilken modell det var, och därigenom kunna ge ett rakt svar i form av ett årtal. Du är verkligen motståndare till att svara på frågor.

Men jag ska hjälpa dig på traven. Den första "fyrkantiga" (vit plast, G5-processor) kom 2004.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du orkade alltså inte ens klicka på länken du fick (till EveryMac.com), hitta vilken modell det var, och därigenom kunna ge ett rakt svar i form av ett årtal. Du är verkligen motståndare till att svara på frågor.

Men jag ska hjälpa dig på traven. Den första "fyrkantiga" (vit plast, G5-processor) kom 2004.

Nej jag klickade inte på länken för att jag skiter i vilket årtal jag skaffade mac.

Ursprungligen av Pellib:

Det är inte ett krav som ska vara unikt för Apple, det ska gälla samtliga globala företag.
Apple har medvetet skapat en illusion av att de står för något alternativt men verkligheten är en annan.

Och återigen besvarar du uppmaningar och frågor genom att ignorera dem och i stället komma med något nytt litet påstående.

Det är ju helt uppenbart en medveten taktik för att slippa framföra några faktiska argument för sin sak.

Du påpekade ju att man skulle argumentera. Då måste man också svara på varandras frågor, så att diskussionen kan föras framåt, och inte stå och stampa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 22:11
Ursprungligen av Pellib:

Jag är inte kritisk mot allt Apple gör, jag håller med om att det finns en massa fördelar men även en massa nackdelar. Av någon anledning så verkar flera av er ta det som ett personligt påhopp om man är kritisk mot Apple.

Ja, men så är det ju med allt. Allt har för och nackdelar, vi som hänger på det här forumet råkar tycka att apple har fler fördelar än nackdelar. Så vad är det vi diskuterar?

Ursprungligen av ibish:

Ja, men så är det ju med allt. Allt har för och nackdelar, vi som hänger på det här forumet råkar tycka att apple har fler fördelar än nackdelar. Så vad är det vi diskuterar?

Det tycker jag också annars skulle jag inte äga en iMac, Mac mini och en iPhone. Även om jag gillar produkterna så innebär det väl inte att måste anamma hela paketet ?

Ursprungligen av Pellib:

Det tycker jag också annars skulle jag inte äga en iMac, Mac mini och en iPhone. Även om jag gillar produkterna så innebär det väl inte att måste anamma hela paketet ?

Vad är hela paketet?

Ursprungligen av Striberger:

Vad är hela paketet?

Du får helt enkelt läsa tråden, pallar inte ta om det igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 22:29
Ursprungligen av Pellib:

Det tycker jag också annars skulle jag inte äga en iMac, Mac mini och en iPhone. Även om jag gillar produkterna så innebär det väl inte att måste anamma hela paketet ?

Men du har ju anammat hela paketet. Det enda du saknar är ju för fan en iPad. Och hela tråden startar ju med hur du inte vill anamma "hela paketet" för att du inte har råd med iPad 64Gb!

Ja och var köper man det?

Ursprungligen av rikard.agren:

Ja och var köper man det?

Det köper man inte, tror man växer in i det, men inte alla

Ursprungligen av Pellib:

Det köper man inte, tror man växer in i det, men inte alla

Grejen är att jag tror att du missuppfattat ganska mycket, du surrar om en massa olika saker, du kan inte svara på Jespers direkt frågor, du kan inte ens säga vilken iMac du har, verkar inte ens inse att det faktiskt finns flera totalt olika iMac modeller som inte har någon som helst likhet med varandra, tror att man växer in i "det" men du kan inte definiera vad "det" är.

Och sedan ditt "men inte alla ;)" gör mej nästan illamående...

Enligt det du säger angående iMac modellen så gissar jag att du har en G5 eller Intel alltså tidigast 2004, men du säger "den som nu är aluminium" (fast det är inte alls samma iMac) så det är nog senare.

Alltså har du inte varit Mac användare så där värst länge utan kommit in under de senare åren då Apple varit like, eller mer känd för att göra bärbara musikspelare som datorer.

Mac-evangelister kom inte ur användandet av dessa vita Apple produkter utan växte upp under de år då man fick kämpa och många gånger söka djupt i sin själ varför man kämpade på med datorer som var i stor grad ganska inkompatibla med Windowsvärlden genom 80- och 90-talet.

Jag förstår att du inte förstår varför Apple har störst brand-loyalty bland ALLA datortillverkare.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Grejen är att jag tror att du missuppfattat ganska mycket, du surrar om en massa olika saker, du kan inte svara på Jespers direkt frågor, du kan inte ens säga vilken iMac du har, verkar inte ens inse att det faktiskt finns flera totalt olika iMac modeller som inte har någon som helst likhet med varandra, tror att man växer in i "det" men du kan inte definiera vad "det" är.

Och sedan ditt "men inte alla ;)" gör mej nästan illamående...

Enligt det du säger angående iMac modellen så gissar jag att du har en G5 eller Intel alltså tidigast 2004, men du säger "den som nu är aluminium" (fast det är inte alls samma iMac) så det är nog senare.

Alltså har du inte varit Mac användare så där värst länge utan kommit in under de senare åren då Apple varit like, eller mer känd för att göra bärbara musikspelare som datorer.

Mac-evangelister kom inte ur användandet av dessa vita Apple produkter utan växte upp under de år då man fick kämpa och många gånger söka djupt i sin själ varför man kämpade på med datorer som var i stor grad ganska inkompatibla med Windowsvärlden genom 80- och 90-talet.

Jag förstår att du inte förstår varför Apple har störst brand-loyalty bland ALLA datortillverkare.

LCR

Vad är det frågan om här, jag försöker se Apple för vad de är. Jag förstår att ni gillar Apple's produkter men varifrån kommer viljan att försvara Apple ?

Vad spelar det för roll att jag inte kan säga exakt vilken min första iMac var ?????

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 23:13

Ja, nu har vi uteslutit dig ur vår apple-sfär! Du har tagit avstånd, och försökt leka allan på fel forum. Så nu får du stå ditt kast ute i kylan! Från och med nu är du en mainstreamare, som råkar ha mac! Hoppas du köper en Dell nästa gång, så kanske du inser varför vi försvarar Apple!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-30 02:00

Jag har uteslutande bara kört Mac sedan min första MacPlus 1988 (tror jag det var). Senaste 15 åren professionellt. Vägrar använda Windows för produktion - av flera anledningar (även estetiska). Jag har switchat 12 personer till Mac senaste åren. OSX slår allt på klotet.

Men...det har ingenting att göra med vad jag skrev. Läs en gång till och förstå texten. Du kan :-). Kämpa. Trådens titel hjälper dig kanske också att förstå vad jag skrev. Du fullständigt missförstod hela mitt resonemang. Totalt.

Jag skulle å andra sidan aldrig "kämpa" eller "försvara" ett storföretag - inte Apple heller - utan att få fett betalt för besväret. Någon "sfär" vill jag inte heller tillhöra. Lika lite som att jag skulle vilja köpa en Dell. Jag är en fri individualistisk man med god smak - det är DET som är Apple. Inte sandlådepsyke. Ditt resonemang är mycket, mycket omacigt. Du har absolut inte rätta Apple-känslan/stilen. Du är PC som inte kommit ut ur garderoben än - ditt inlägg bevisar det. :-D.

Ursprungligen av ibish:

Ja, nu har vi uteslutit dig ur vår apple-sfär! Du har tagit avstånd, och försökt leka allan på fel forum. Så nu får du stå ditt kast ute i kylan! Från och med nu är du en mainstreamare, som råkar ha mac! Hoppas du köper en Dell nästa gång, så kanske du inser varför vi försvarar Apple!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-11-29 23:30

Jag köpte en MacBook Pro 13" i somras och jag letar fortfarande efter den där inlåsningen mina kompisar varnade mig för.

Är Apple ett låst system så märkte jag dock inte grindarna, murarna och vakttornet när jag slog på datorn första gången.

Kan någon ge exempel på vad inlåsning innebär i praktiken, om vi jämför Windows mot Apple rent tekniskt eller användarmässigt?

- Är ett sämre program/spelutbud att vara låst?
- Finns det funktioner i ett Windowssystem som Apple inte erbjuder eller har "spärrat"?

Jag kan förstå logiken bakom att Apple vill erbjuda en helhetsupplevelse och tar aktiva handlingar för att förhindra att folk medvetet eller omedvetet gör handlingar som kan förstöra den upplevelsen.

Jag tror majoriteten av alla människor vill ha en produkt som fungerar och bryr sig mindre om hur dom gått tillväga rent praktiskt.

Som ett jämförande exempel så kan störa mig på tanken bakom Spotify, att skaparna när som helst kan plocka bort musik du hittat och tycker om, att du som vanlig användare inte har något att säga till om, jämfört med om du köpt CD-skivan eller införskaffat musiken på andra vägar.

Jag tror en del människor kan störa sig på Apples aktiva handlingar för att skapa upplevelsen, att det på något sätt förminskar deras valmöjligheter och frihet (frihet att göra vad?)

/

Ursprungligen av Pellib:

Vad spelar det för roll att jag inte kan säga exakt vilken min första iMac var ?????

Jag försökte fastställa hur länge du använt Mac OS och som jag trodde var det bara de senare åren, och enligt min erfarenhet så förstår inte folk som nyligen börjat använda Mac den passion som de som använt Mac genom de hårda åren av Gil Amelio och grabbarna efter det att Jobs blev utsparkad från Apple.

Inget mer inget mindre.

LCR

  • Oregistrerad
  • 2010-11-29 23:13

Det kan nog vara på sin plats att påminna om att Windows fortfarande dominerar världen. Mac är en liten rännil i ett PC-hav. MS äger klotet. Vem som är "lydig" eller inte beror på perspektivet...liksom... :-D.
Föreställ er Sovjetunionen 1980. I ett hav av sovjetmedborgare i statligt producerade noname-kläder - allt enligt femårsplanerna - så ser man då och då - sällan men det blänker liksom till enstaka gånger - en individ som går omkring i Levis-jeans.
Att Macare står som spön i backen på ett Mac-forum - och på Södermalm i Sthlm - säger ju ingenting om världsläget liksom :-D. Och det går fortfarande en enorm mängd Nokia/SE/etc/etc på varje iPhone. Det är bara det att ni ser dom inte - ni ser bara iPhone's :-D.
Sansa er nu allihopa. Försök se allt från ovan en stund. ;-).

Ursprungligen av Pellib:

Det är bara i Apple världen detta fungerar så varför är Apple kunder så lydiga ?

Du har aldrig kollat vad det kostar att extrautrusta en BMW eller Audi, uppenbarligen.

Ursprungligen av Adrian B:

Du har aldrig kollat vad det kostar att extrautrusta en BMW eller Audi, uppenbarligen.

Nej jag aldrig haft anledning att göra det. Antar att du vill få fram någon form av poäng men tyvärr undgår den mig.

Det jag älskar med en tråd som denna är hur många av oss som blir upprörda när troll kommer in och börjar veva runt.

För mej betyder det att jag verkligen tillhör en krets av passionerade människor som verkligen bryr sej om vad de använder för verktyg, på samma sätt som jag bara sätter Sandvik Coromant verktyg i min svarv, mekar bara med Bahco/Kamasa nycklar och DeWalt/Metabo borrmaskiner.

LCR

  • Medlem
  • 2010-11-30 01:09

Härligt att läsa, för precis sådan är jag också, inte minst med avseende på verktyg och maskiner du nämnde nedan. Vi tillhör skaran som vet att man får vad man betalar för, och att man inte kan vara både billigast och bäst. Vår livsstil är så mycket mer än bara Apple, men ändå så är Apple en av de vitala ingredienserna.

Ursprungligen av LCR:

Det jag älskar med en tråd som denna är hur många av oss som blir upprörda när troll kommer in och börjar veva runt.

För mej betyder det att jag verkligen tillhör en krets av passionerade människor som verkligen bryr sej om vad de använder för verktyg, på samma sätt som jag bara sätter Sandvik Coromant verktyg i min svarv, mekar bara med Bahco/Kamasa nycklar och DeWalt/Metabo borrmaskiner.

LCR

Bevaka tråden