Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skicka snygga mail från FileMaker?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med FileMakerPro Adv 11

Undrar om det finns något enkelt sätt att skicka snygga mail från programmet.

En post är enkel att skicka men hur gör man om det gäller flera poster (alla hittade poster t ex) och olika antal varje gång?

Vill helst undvika att bifoga filer som pdf eller Excel utan jag vill skicka "rena" textmail.

Kanske det finns någon bra plugg in för detta?

Tacksam för all hjälp

Vad menar du med snyggt?
Mail i HTML-format med massa grafik och lul-lul? Filemaker klarar enbart text och i så fall får du kolla på någon komponent.

Vill du ha en sammanställning av flera poster i ett mail får du nog göra ett manus som går igen samtliga poster du önskar - en för en och lägga in datan i en separat post. Förslagsvis ett globalt-fält. Sen kan du e-posta det fältet.

Med manussteget Skicka epost kan du välja att skicka Ett epostmeddelande till aktuell post, eller Flera epostmeddelande (ett för varje post i sökresultatet). Med beräkningsfält kan du sätta ihop personliga brevtexter. Du behöver inte göra någon loop.

FileMaker skickar bara textmail.

Hej, tack för snabb respons. Jag menar något ungefär så här:

Jag har lyckats få in alla poster i en lång rad, vet inte riktigt hur man får in radbrytningarna och formatering t ex fetstil.

Om man måste göra det som html, vilket plug in är att rekommendera?

Benämning: 1023N1 Informationsfolder 4-sid
Format: A4
Omfång: 4
Färger: 4+4
Upplaga: 3500 ex
Papper/material: 170 gr MAS

Benämning: 1023N2 Följebrev
Format: A4
Omfång: 1
Färger: 4+0
Upplaga: 3500 ex
Papper/material: 130 gr MAS

Benämning: 1023N3 Kuvert
Format: A4
Omfång: 1
Färger: 4+0
Upplaga: 3500 ex
Papper/material: 100g, Mailman C4

Ursprungligen av Rolf Clausen:

...Med beräkningsfält kan du sätta ihop personliga brevtexter...

Hur lägger man in radbyten i beräkningen/formeln?

Senast redigerat 2010-11-30 12:43

Jag har använt något som heter Kopiera alla poster/sökposter men då kommer allt i en rad typ så här:

1326B1 FNK Följebrev Tryck A4 1 10300 4+0 130 g, Multiart Silk Pris: krUnderlag: 2010-12-17Deadline: 2010-12-27Levdat: 2011-01-14
1326B2 FNK Fomulär Tryck A4 2 10300 4+4 250 gr, Scandia 2000 Pris: krUnderlag: 2010-12-17Deadline: 2010-12-27Levdat: 2011-01-14
1326B3 FNK Kuvert Tryck C4 1 10300 4+0 100 g, Mailman C4 Pris: krUnderlag: 2010-12-17Deadline: 2010-12-27Levdat: 2011-01-14

Jag kanske kan förenkla frågan.

Man kan skapa statistikfält i portaler och få en matematisk summering av fält med siffror i men hur gör man om man vill summera/slå ihop fält som innehåller text.

Du kan slå ihop fält i flera poster i en portal med beräkningsfunktionen List. Funktionen tar dock endast ett fält i taget. Jag brukar först slå ihop alla fälten på respektive post i portalen till ett fält (med beräkning) och sedan använda funktionen List för att slå ihop det sammansatta fältet för posterna i portalen.

Har du Advanced kan du använda egna funktioner också. Det finns en utökad variant av List som heter GetRows, som du hittar på FileMaker Pro templates, downloads, & help.

Hej, kanon!! List fungerade precis som jag önskade.

Ska även kolla på GetRows

Ett STORT tack!!

1
Bevaka tråden