Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM problem Mac Mini

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-06 18:58

Tjenna!

Jag var precis inne och köpte 2 st 4GBs minnen hos en Apple återförsäljare här i Malmö.

När jag satte i båda minnena i min Mac Mini (Mid 2010) så får jag ingen bild och Mac Minin
piper och blinkar ungefär var 5:e sekund.

Har hittat en felkod här iMac (Mid 2007) and later models: About new startup tones
fast den verkar gälla mest iMac och så vitt jag förstår så betyder det
att inget RAM-minne är installerat.

Båda minnena fungerar var för sig när man har dem i den undre minnes-sloten.
Men INTE om man har dem i den övre.

MEN båda mina gamla 1 GBs minnen fungerar tillsammans alltså då 1 i var minnes-slot.

Då affären har stängt och jag inte har möjlighet förrän på torsdag att köra dit igen
så tänkte jag kolla lite med er här på 99an om ni har något förslag till mig.

Tack på förhand.
MVH Paul

Dubbelkolla att dom verkligen sitter ordentligt i fästena. Om det inte fungerar får du nog ta dator + minnen till återförsäljaren...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-06 23:07

Jag hade liknande problem med min föregående 13" MBP, var 2x 1GB som standard, köpte 2x2GB av återförsäljaren och slängde i. Fungerade sådär, fick Kernel Panics osv, men minnena fungerade var för sig osv. Kombinerade jag 1x1GB med1x2GB fungerade det med, dvs med 3GB RAM. Men inte med 4GB.
Kontentan var att jag lämnade in datorn, de bytte logikkortet och efter det fungerade minnena klanderfritt. Det var något med logikkortet som gjorde att det blev instabilt när man hade i 4GB RAM vad det verkar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-07 17:59

OK. Ska göra ett test igen sen får man packa ihop det o ta med alltihop till ÅF. Tur att det bara är en mac mini

Tycker det kan vara intressant att veta vilket märke på minnet du köpt?

//Christof

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-09 19:29

Hmm bra fråga. Jag misstänker att det är Samsung minnen för det är det enda som återförsäljaren har på sin hemsida. Jag har mailat dem och fått svar att jag kan komma in med både minnena och datorn så det löser nog sig.

Dock såg jag nu på deras hemsida att dessa 4GB minnena är så kallade PC10600 (1333 MHz), och dem som sitter i mac minin från början är bara PC8500 (1066 MHz)

Vet inte om det har någon betydelse. Förr var det väll så att iallafall i PC världen att man hade en begränsning på det. Men numera så klarar kanske datorerna det mesta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-09 20:51
Ursprungligen av Kajan:

Hmm bra fråga. Jag misstänker att det är Samsung minnen för det är det enda som återförsäljaren har på sin hemsida. Jag har mailat dem och fått svar att jag kan komma in med både minnena och datorn så det löser nog sig.

Dock såg jag nu på deras hemsida att dessa 4GB minnena är så kallade PC10600 (1333 MHz), och dem som sitter i mac minin från början är bara PC8500 (1066 MHz)

Vet inte om det har någon betydelse. Förr var det väll så att iallafall i PC världen att man hade en begränsning på det. Men numera så klarar kanske datorerna det mesta.

Om minnena är snabbare än vad datorn kräver borde inte vara ett problem.

1
Bevaka tråden