Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus på internet, hhuuujjjiii

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-22 21:00

De flesta har ju fått veta att det cirkulerar enorma många olika virus bland PC världen.
Till och med Rapport på teven tar upp varje dag, det är unik !
Då undrar man VARFÖR Apple eller Linux inte tar upp eller göra reklam att egen operativsystem är att lita på och har kraftfulla skydd mot virus ?
Apple skulle tjäna mycket på att säga att Windows har fulla med säkerhetshål och få folk köpa Mac med OSX ! Göra reklam av det.
Jag är ganska förvånad att Apple inte gör något av det och anar att Apple inte skulle våga utmana att säga att OSX är mycket säkert mot virus. Då skulle hackers lägga all resusers på att hacka OSX. Kan det därför vara så att Apple ligger låg ? Apple har alltid legat lågt i alla år när det florerat enormt mycket virus bland PC-världen.
Är det någon här på formum vet varför Apple har valt att ligga lågt ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 21:21

Rapport nämde nu i kväll att masken inte angriper Macintosh-datorer eller datorer med Linux.

Tänk så mycket pengar företag och organisationer skulle spara genom att byta till OS X eller Linux...

Senast redigerat 2003-08-25 00:44

Även Aktuellt nämde att macar inte angrips och de visade då ett OS X skrivbord med Dock till vänster på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 21:30

Så länge inte alla byter går det ju bra. Menar bara på att när många nog har bytt, börjar det vara intressant att ta fram virus även till MacOS och Linux. Visst det finns inte så många säkerhetshål som i Windows och där med är det jobbigare att skapa virus till Mac. Men tyvärr är ju ett hål även det ett hål, och därmed en risk. Även det faktum att om fler byter till Mac blir det ju fler som programmerar och skapar program till MacOS, även de som inte är så noga och inte har ett säkerhetstänkande. Risken ökar ännu mer där.

Nu låter jag väldigt negativ. Men det är jag inte. Jag skulle bli jätte glad om fler upptäckte hur bra MacOS är och byter. Vill bara säga att risken ökar ju mer användare det finns till en plattform.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
...Är det någon här på formum vet varför Apple har valt att ligga lågt ?

Det är nog bara Apple som vet...

Jag tror inte det finns något för Apple att förlora i sammanhanget. För att ställa till det för oss macanvändare så ska någon virusprogramerare därute först skaffa en mac, sen skaffa sig de rätta kunskaperna för att kunna göra ett "bra" virus. Det tar för lång tid och ger för lite genomslag i media för att vara värt mödan.

Jag tror som sagt att Apple bara kan vinna på detta men ska man annonsera så ska man ju inte skriva folk på näsan för det ger motsatt effekt. Ingen som precis skaffat SAAB vill höra Volvo säga att "SAAB är skitdåligt". Det vinner man inga kunder på. Däremot så kan man ju passa på att annonsera om OS X och i förbifarten nämna "3 år på marknaden - inga virus". Det bör dock inte vara rubriken...

Mina korvören...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-08-22 21:35

såg ni inte powerbooken på bordet när dom filmade skärmen och tidningen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
...Nu låter jag väldigt negativ. Men det är jag inte. Jag skulle bli jätte glad om fler upptäckte hur bra MacOS är och byter. Vill bara säga att risken ökar ju mer användare det finns till en plattform.

Jag håller med dig men den som tänker positivt ser att det troligen finns ett fönster på minst 5 år innan man når marknadsandelar som kan ge motsvarande problematik.

Är man lite konspiratoriskt lagd så kan man ju även spekulera i om det är Pyttemjuk som står bakom alla virus för att på så sätt få alla kunder att tigga och be om Longhorn. Sen när alla bytt till Longhorn så får virusprogrammerarna rikta sina blickar åt... oss? :eek:

Den vilda teorin sätter jag inte många spänn på själv, men tänk om...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-22 21:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Yyyyyyeeeessssssss!

Rapport nämde nu i kväll att masken inte angriper Macintosh-datorer eller datorer med Linux!

Tänk så mycket pengar företag och organisationer skulle spara genom att byta till OS X eller Linux!

Tänk i alla allmänna datasalar på skolor, där datorerna nästan uteslutande används för Office och surfning. Skulle man installera Linux på dessa, samt OpenOffice eller liknande, skulle man i princip sänka kostnaden för mjukvara till noll kronor.
Självklart är service av maskinerna borträknad då, men det är ju inte precis större risk att en ordentligt konfigurerad Linux-burk bryter ihop än att en med Windows gör det.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 21:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Är man lite konspiratoriskt lagd så kan man ju även spekulera i om det är Pyttemjuk som står bakom alla virus för att på så sätt få alla kunder att tigga och be om Longhorn. Sen när alla bytt till Longhorn så får virusprogrammerarna rikta sina blickar åt... oss? :eek:

Snackade just med fadern, där vi spekulerade i att datorsäkerhetsföretagen, så som Symantec, Cisco osv. hade gått ihop och skapat detta för att öka försäljningen av antivirusprogram och brandväggar. Men som du säger man kanske inte ska vara så konspiratorisk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Snackade just med fadern, där vi spekulerade i att datorsäkerhetsföretagen, så som Symantec, Cisco osv. hade gått ihop och skapat detta för att öka försäljningen av antivirusprogram och brandväggar. Men som du säger man kanske inte ska vara så konspiratorisk.

Ja man kan verkligen fundera över vad virusskydd är för typ av produkt egentligen?

Ungefär samma skydd som en brandvarnare som börjar tjuta efter att huset brunnit ner... om man drabbas först i kedjan.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-22 22:08

På lite över en vecka har det kommit 6st säkerhetsvarningar från LDC (Lunds Datacentral). ALLA gäller windows!
Om motsvarande hade gällt t.ex. Mac OS, kan jag garantera att de hade förbjudit oss att använda MacOS.
För ett par år sedan när många började installera Linux-maskiner, genererade det några SEC-varningar. Det resulterade i att man inte får installera Linux-maskiner hur som helst.
Dock är det enda man får nu är: "kom ihåg att köra WindowsUpdate, minst en gång i veckan".
Det är löjligt, fånigt och dyrt.
Stoppa Windows, Windows är tamejsjutton en av de största anledningarna till nätproblem! PtP-program orsakar inte lika mycket problem som Windows gör! ÄNDÅ kan man trycka hårt på att alla ska ha Windows, lägga ner utveckling av administrativ programvara för Mac osv.
Ärligt talat är det oansvarigt!

(trött å less på Windows)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-22 22:13

Teven är så vinklad att ingen nämner speciell plattform. Vad jag sett senaste, så är jag rädd att nästan alla svenskar tror alla datorer är lätt smittad av virus. Jag är ledsen att det är så vinklad, dvs alla dras över av samma kam. Svenska folket tror att ALLA dator drabbas. Jag är frusterat över av att konkurrenser INTE gör något av möjligheter att få övertag mot Microsoft när det gäller stora säkerhetshål i Windows !
Tack för era inlägg ! vi kämpar för bättre värld !

Man brukar ju prata om riskspridning i de flesta företagssammanhang. Om man väljer att bara köra en enda plattform, dessutom den plattform där alla bekymmer finns, så har man ingen riskspridning alls - man har riskfokusering!

Det borde rulla huvuden...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-22 22:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Man brukar ju prata om riskspridning i de flesta företagssammanhang. Om man väljer att bara köra en enda plattform, dessutom den plattform där alla bekymmer finns, så har man ingen riskspridning alls - man har riskfokusering!

Det borde rulla huvuden...

Du är roligt, men det är sant som du säger, klarsynt så att säga

Kan någon förklara hur media tänker när de förmedlar detta. (SVT text sid.108 just nu)

"18 av 20 datorer som "masken" försöker koppla upp sig mot har bekräftats vara tagna ur drift"

------

"En dator var troligen avstängd, medan den sista kan vara bortkopplad från internet"

Min fråga är hur man kan göra skillnad på de sista två.....?!? En avstängd och en bortkopplad ifrån internet?!?

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen... !!!:D

Jag jobbar på ett medieprogram.
Vi kör Mac.
Vi har haft ständigt trassel med "överheten", envetna rektorer, inskränkta IT-chefer o dyl, för att vi envisas med våra undermåliga apparater...
Plugget i övrigt kör ju Windoze.... staden... landet... hela VÄRLDEN kör ju Windows ...?

Utom just vi på medieprogrammet... vi är ju idioter... svagsinta byfånar som det är synd om... inskränkta korkskallar som på grund av total mental inkompetens och taskig yrkeskunskap aldrig fattat hur ohyggligt obeskrivbart kolossalt glimrande bra Windows är.....

När virusen började dansa långdans för ett par dagar sedan, dog hela plugget, servrar, datorer.. EVERYTHING!!! ALLES!!!

Utom en avdelning.
Behöver jag säga vilken.....?????

Pluggets tekniker tvärvägrade jobba extra under lördag-söndag, så problemen kommer att vara kvar på måndag...

Fy fan, på ren svenska... jag har aldrig mått så bra...
På måndag ska jag ge mina elever ledigt och bara sitta i centrala lärarrummet och garva...

Den där avdelningen som inte dog, körde inte dem Windows XP? Det är ju så säkert enligt fanatikerna så det måste bara vara XP som användes!:D:D:D:D

De där Mac-användarna är så konstiga. De sitter där och vägrar inse att miljarder flugor inte kan ha fel och att miljoner Windows-dårar inte heller kan ha fel. Alla vet ju att Windows är världens bästa system, om det var dåligt skulle ju inte alla använda det, eller hur?:D

Dessutom är spridning lika med kvalitet.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 22:53

När ett företag drabbas är det lätt att tycka att dom kan skylla sig själva...
Men när stat, kommun och landsting drabbas så är det du och jag som betalar notan.
Borde inte vi ha rätt att kräva att dom använder säkrare plattformar?
Här finns folk från hela landet så vi borde ju kunna täcka in alla sveriges lokalblaskor...
Några som är bra på insändare och som känner sig manade???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
...Fy fan, på ren svenska... jag har aldrig mått så bra...
På måndag ska jag ge mina elever ledigt och bara sitta i centrala lärarrummet och garva...

Snälla, snälla du... skriv ner detta i lite seriösare ton och skicka till tidningarnas IT-redaktioner. Ta bort de värsta macövertonerna men behåll humorn i texten.

Olle har en aktuell tråd om detta med tidningarna där jag skrev om att man aldrig ser någon uppföljande artikel i tidningarna om "det där lilla företaget som inte har problem med virus". Det vore sjuttsingen tjänstefel för journalister att inte ta upp den vinklingen i efterdyningarna av allt detta och ditt exempel är perfekt.

Det är ju inte politiskt korrekt att vara positiv till annat än Windows idag. Därför blir det svårt att propagera för andra plattformar.

Gott nytt virus på er, Windows-blinda hönor.:D

Dessutom borde begreppet politiskt korrekt omedelbart förbjudas och att sträva efter att vara politiskt korrekt = skampålen på torget.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-22 23:04

Bara bra !
När ska för h*lv*te myndigheter eller nätverkansvariga förstå att det inte håller i längden.
Hela tiden har de med fördel med bra argument med att hålla sig till Windows. Till och med kostnadberäkningar. Men de håller sig bara till inköpkostnaderna och falska underhållskostnaderna för att hålla igång Windows nätverk. Som jag läste här 99mac.com om en stor tidning i Sverige bestämde gå över till PC. Nu kan man skratta ÅT dom som gjorde stor tabbe. Här forumet reagerade mot att Microsoft tar stora kostnaderna för lincenser. Nu kan vi se att virus tar också stora kostnaderna ! Jag lovar att tidningen börjar ångra sig nu. Tvärr är det inget nytt, de flesta läsararna här visste vart åt det hållet skulle kunna bli. Profetian besannades sig !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 23:09
Citat:

På måndag ska jag ge mina elever ledigt och bara sitta i centrala lärarrummet och garva...

Ha ha, underbart! Det där är inte skadeglädje utan en känsla av att må bra och ha en bra och sund datorplattform.

Det är bra att Aftonbladet, tevenyheterna osv nämner att Linux och Mac OS inte angrips och är säkra mot angrepp.

Men ärligt talat, Nisse Nolla i Surahammar som köper en IDiOT-PC på On Off eller Siba, han vet knappt vad en Mac är, än mindre vet han någonting om Linux.

Så för honom är en Mac- eller Linux-burk bara en bland många andra datorer, och alla datorer använder ju Windows, eller hur? Det är ju standard, som det brukar heta. Det är det enda system han sett. Pese = Windows. Har jag rätt eller fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-22 23:17

Jag kan säga så här att Regeringen borde skicka ut en/flera IT-ansvariga att intervjua/diskutera med 99mac gruppen och lyssna på våra stora erfarenheterna.
Staten behöver faktiskt få information hur illa det är med Windows, det orsakar mycket dyra lincenser och dyra virus attackera som aldrig upphör (tvärtom blir det värre med tiden). Man undrar NÄR ska DE förstå ? ? ? ? ?
Nu lider skattepengarna hela tiden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 23:24

Det gäller inte bara staten (riksskatteverket, riksbanken, polisen, försvaret osv) utan också Sveriges alla kommunala förvaltningar (skolor, åldringsvård mm) och landstingskommunala saker (sjukvård etc).

Det är en enorm apparat! Och allt står och faller med ett dyrt, sketet operativsystem som en utsugarfirma i Redmond, Washington i USA har totat ihop!

Nej, nu är det dags att göra rent hus och satsa på öppna standarder - och Macar där så krävs.

Siemens Business Systems spår ju att Linux kommer att ha 20% av marknaden för desktopdatorer år 2008. Den här ökningen av allvarliga virus lär ju inte försämra de möjligheterna...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
... Har jag rätt eller fel?

Du har helt rätt antagligen men det är ju en annan femma på företagen där det finns datorkunigt folk som styr å ställer. Dessa personer vet i alla fall vad som menas med ord som OS och plattform ... ord som inte har ett dugg att göra med någon prisutdelning i de olympiska spelen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-22 23:32

Unix system har möjligheter att bli riktigt bra !
Bra säkerhets system !
Steven Jobs har verkligen bra intutionen vad som gäller i framtiden för Mac. Han valde rätt operativ system, dvs unix i grunden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-22 23:43

Här är bra killar här i forumet som fattar hur det ligger till. Men är vi så liten grupp som skriker och säger hur illa det är med Windows. Man känner hur liten vi är och hur illa är det ?
Det verkar vara så illa som det är, eftersom Mac har sssååå liten del av marknaden.
Men en gång i tiden var vi ca 23 % av marknaden i Sverige. Det borde gå tag igen med hjälp av väldiga Windows säkerhetshål. Det gäller att sprida information till alla myndigheterna, dvs ända upp till regeringen !

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-22 23:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det gäller inte bara staten (riksskatteverket, riksbanken, polisen, försvaret osv) utan också Sveriges alla kommunala förvaltningar (skolor, åldringsvård mm) och landstingskommunala saker (sjukvård etc).

Det är en enorm apparat! Och allt står och faller med ett dyrt, sketet operativsystem som en utsugarfirma i Redmond, Washington i USA har totat ihop!

Nej, nu är det dags att göra rent hus och satsa på öppna standarder - och Macar där så krävs.

Precis!
Windows bevisar gång på gång att det inte är ett säkert system, det borde tamigtusan vara förbjudet enligt lag att bygga några som helst kritiska applikationer som ska användas offentligt på det, då det kostar oss inte, bara en utan två gånger. Först betalar vi skiten med skattepengar och sedan drabbas vi när skiten brakar ihop.
Alternativen finns - ge oss dom!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-22 23:51

Borde man inte kunna starta en namninsamling, där man kräver att all offentlig verksamhet ska undersöka alternativ till Windows, så långt det går Open Source-alternativ, se till att få typ 10.000 underskrifter, baka ihop dom till en pdf och skicka den till varenda IT-snubbe som kan tänkas ha nåt slags inflytande i regeringen?
Gärna en hög pappersutskrifter också kanske.

Bevaka tråden