Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer snabbt ett steg bakåt i mapphierarkin?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-14 20:38

Har kommit över ett mindre "problem" som jag tycks stöta på mer och mer. Det handlar om att flytta enskilda eller flera filer ett steg bakåt i hirarkin av mappar och undermappar. Låt säga att jag t.ex. har en mapp som kallas Musik, där i har jag flera undermappar som jag kallar Rock, Pop och Lugna. I var och en av dessa har jag musikfiler. Låt säga att jag vill flytta en musikfil från Rock ut och in i mappen Musik (ursprungliga mappen). Hur gör jag för att kunna dra ut denna enskilda fil och lägga in den i mappen musik (alltså att gå ett steg bakåt) utan att behöva föra markören till vänstermenyn i finder över "min dator" och sen "musik"?

Nu kanske det låter lite simpelt just i detta fall men många gånger har man ju många många fler undermappar än vad exemplet ovan visar och att då ta sig igenom 5-6 steg för att istället egentligen behövt gå ett steg "bakåt" blir lite störigt.

Allt jag vill göra är att dra filen och placera den i en mapp som alltså ligger över/tidigare i hirarkin av undermappar. Hur går jag till väga? Hoppas det inte blev allt för krångligt

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-12-14 20:57

Pröva totalfinder. Ett litet tillägg som gör finder mycket smidigt, bla kan man få upp två fönster bredvid varandra för att sedan flytta filer snabbt mellan olika mappar. Länk

  • Medlem
  • 2010-12-14 21:05

Visa mappen i kolumnvy eller listvy med trädet synligt i mappen?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-12-14 21:09

Visar du mappfönster har en genväg till mapparna ovanför dem i hierarkin: håll ner kommando-tangenten och tryck på mappsymbolen bredvid mappnamnet. Då dyker det upp en meny med alla de mappar som den ingår i. Välj önskad mapp från meny, så öppnas den. (Det går även att öppna den överliggande mappen med kommando-uppåtpil.)

Sedan är det bara att dra och släppa filen dit den ska vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-14 22:53

Som redan sagts, i kolumnvy gör du exakt det du vill med ett enda "drag" av filen.
Två Finder-fönster bredvid varandra är också smidigt, funkar helt utan tillägg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-14 23:16

Slå på sökvägsfält i Finder. Menyn Innehåll->Visa sökvägsfält.

Nu ser du hela sökvägen längst ner i Finder-fönstret. Dra dina objekt och droppa direkt i önskad mapp.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-12-14 23:25

Tack, trodde jag kunde det mesta, skönt när man upptäcker nya små grejer man saknat...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-15 04:36

Många bra tips! Tack för det!
Tycker dock att det kunde varit ytterligare lite enklare genom att man t.ex. placerar filen/mappen på bakåtknappen längst upp i vänstra hörnet i finderfönstret och att den då automatiskt skulle ta dig till föregående sida, och sen är det bara att släppa filen där. Men tydligen tänker inte jag och Herr Apple lika just här

Ursprungligen av iPilot:

Många bra tips! Tack för det!
Tycker dock att det kunde varit ytterligare lite enklare genom att man t.ex. placerar filen/mappen på bakåtknappen längst upp i vänstra hörnet i finderfönstret och att den då automatiskt skulle ta dig till föregående sida, och sen är det bara att släppa filen där. Men tydligen tänker inte jag och Herr Apple lika just här

Det kanske inte är riktigt vad du letar efter men har du provat att dra till en fjädrande mapp? På det sättet kan man liksom "trycka ner" en fil i hierarkin.

Du drar filen över en mapp sen trycker du samtidigt mellanslag. Fortsätt flytta filen och trycka mellanslag för att trycka ner den i djupet. Funkar med vanliga mappar och mappar i Dock men inte med mappar som ligger i vänsterkolumnen i Finder.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-17 08:15
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det kanske inte är riktigt vad du letar efter men har du provat att dra till en fjädrande mapp? På det sättet kan man liksom "trycka ner" en fil i hierarkin.

Du drar filen över en mapp sen trycker du samtidigt mellanslag. Fortsätt flytta filen och trycka mellanslag för att trycka ner den i djupet. Funkar med vanliga mappar och mappar i Dock men inte med mappar som ligger i vänsterkolumnen i Finder.

Ja det har jag testat men problemet är att jag ändå måste ta mig igenom samtliga "övermappar" för att komma till den mapp som ursprungligen bara låg ett steg bakåt. Sätter du nämner gör ju så att det går lite snabbare att öppna upp mappen man placerar musen över men tyvärr inte mer än så. Tack i.a.f!

Vad gäller att använda Cmd - pil upp/ner; det funkar bra men inte då du har markerat en mapp och håller i den för att flytta den. Det funkar endast om man så att säga på normalt vis snabbt vill ta sig fram/tillbaka i hierarkin. Hade det funkat så hade detta helt klart varit smidigast!

Finemang.

Kom även ihåg att det blir gärna så att man har ett gäng statiska mappar i Dock, men man kan lika gärna dra dit en mapp som man ska jobba med just nu sen ta bort. Det utökar möjligheterna lite till.

  • Medlem
  • 2010-12-17 22:02

detta kan säkert göra enklare, men spara detta som application bundle i Skriptredigeraren, lägg tex i Finders fönsterlist och klicka på det när du vill flytta ngt markerat.

set mina_undantag to {"Desktop", "Library", "Preferences"}
set L to {}
tell application "Finder"
	set s to selection
	repeat with I from 1 to count s
		set end of L to (class of (item I of s) & "	" & displayed name of (item I of s)) as string
	end repeat
	tell me to set text item delimiters to return
	set L to L as string
	tell me to set text item delimiters to ""
	display dialog "Flytta upp följande en nivå:" & return & L with icon 1
	set P to container of (container of item 1 of s)
	if name of (container of item 1 of s) is not in mina_undantag then
		move s to P
	end if
end tell
1
Bevaka tråden